De Alpine A290 Hot Hatch is helemaal officieel!
ls er één auto is waar we reikhalzend naar uitkijken, is het de Alpine A290 wel. Het is, heel erg kort door de bocht, een hete versie van de Renault 5 E-Tech electric. Over die auto zijn we al erg enthousiast en over deze snelle variant al helemaal. We hebben wat concepts, teasers en lekkages voorbij zien komen, voor nu is het tijd om dan – eindelijk – het productiemodel te laten zien!
Op dit moment hebben we onze hoofdredacteur @michaelras naar Le Mans toegestuurd om kennis te maken met de Alpine A290 én niemand minder dan Mick Schumacher!
Alpine A290 is een ECHTE Hot Hatch
Bij het lezen van het persbericht worden we heel erg blij. De Franse fabrikant heeft namelijk geprobeerd er een Alpine van te maken en niet de zoveelste EV die toevallig snel is. Nee, Alpine gaat prat op de merkwaarden: prestaties, wendbaarheid en een laag gewicht. Dat is iets waar we heel erg blij van worden, want de wendbaarheid en het lage gewicht zijn eigenschappen die veel EV’s ontberen.
De Alpine A290 staat net als de Renault 5 EV op het AmpR Small-platform, maar heeft een 60 mm grotere spoorbreedte! Dat is een heel belangrijke modificatie, want het geeft aan dat Alpine wegligging en stuurgedrag belangrijker vindt dan een grote actieradius.
Retrodesign
Het exterieurdesign van de Alpine A290 is helemaal goed. Het is een modern retrodesign met toffe Alpine-esque kenmerken. Uiteraard zijn er grote brede spatborden, een haaievinantenne, Alpine-logo’s overal en optioneel een Franse vlag. Alpine heeft bewust gekozen voor de ducktail-spoiler, die is namelijk net zo effectief, maar zorgt voor minder luchtweerstand. Wat ook bijzonder is, hij heeft geen kleine 16 inch thuiskomers met skelterbanden, maar dikke 19 inch jetsers! Standaard!
Qua motoren zijn er twee opties. De GT Premium heeft 180 pk. Daarboven staan de GT Performance en de GTS. Die hebben 220 pk. In alle gevallen heb je 300 Nm aan trekkracht voorhanden. De snelste versie sprint in 6,4 seconden naar de 100 km/u. De maximale range is 380 km. Oh, dan nog even het gewicht: dat is 1.497 kg. Nee, dat is niet vederlicht, maar er zijn concurrenten die meer wegen.
Prijs Alpine A290 hot hatch
Zoals we al in de titel verklappen, hebben we ook de vanafprijs van de Alpine A290 voor je. We hebben van een man in regenjas een richtprijs van 38.000 euro gekregen. Dat is 4 mille meer dan de duurste Renault 5. De Renault 5 in kwestie heeft dan 150 pk en de Alpine A290 dus die 180 pk.
Concurrenten
- Cupra Born Impulse | € 36.940
- Alpine A290 | € 38.000
- Abarth 500e | € 38.490
- Peugeot e-208 GT | € 41.170
- MG 4 XPower | € 42.285
- Mini Cooper E John Cooper Works | € 44.790
De Abarth en Mini zijn overduidelijk directe concurrenten. De Abarth heeft minder vermogen voor dezelfde prijs. Bij de Mini moet je wel flink bijbetalen voor sportiviteit in het geval van het JCW-pakket. Een sterkere uitvoering is NOG duurder (47.640 euro).
De Cupra Born is een maatje groter en meer een sportieve hatchback in plaats van een hete. De Peugeot is ook meer sportief aangekleed, dan echt sportief. Kortom, de Alpine A290 is een geweldig aanbod! Je kunt ‘m na de zomer bestellen bij de betere Alpine-dealer.
De Alpine A290 hot hatch is de eerste elektrische auto van het merk. Het is de bedoeling dat er een complete range van elektrische auto’s komt. Zo staat er een GT C-Crossover en een nieuwe A110-opvolger in de steigers.
Check hier hoe Ocon en Gasly elkaar niet aan willen raken:
Allison Burgers zegt
Tof ding!
Als ik dit lees: “het geeft aan dat Alpine wegligging en stuurgedrag belangrijker vind dan een grote actieradius.” dan hoop ik niet dat het een gevalletje Mazda MX30 wordt.
vondick zegt
Super mooi ding inderdaad! Wil hem graag voor woon-werk. Toch is er nog een substantiële downgrade tov mijn huidige woonwerk unit. Hij heeft voorwiel aandrijving :(.
PrettyAwesome zegt
Dat smoelt wel goed zeg!
JelmerS zegt
Die aanpassingen aan bumpers deuren etc lijken meer aanpassen om het aanpassen dan dat het goed in het ontwerp past wat mij betreft.
Eduardo Cuvelier zegt
Alpine A290 Healthy Hot Hatch – Score :
– Krosia : ‘Youth’
– https://www.youtube.com/watch?v=1zgdjFaMWQI
Dutchdriftking zegt
Ik vind hem leuk. Maar een (hybride) GT boven de A110 is iets wat ik persoonlijk pas écht tof zou vinden. Niet dat ik hem zou kopen, maar dat is weer een andere discussie. Al staat de A610 heel hoog op het wensenlijstje voor de fictieve garage.
rubend zegt
@willeme, dank voor het artikel.
Kan iemand van jullie die Eduardo ff checken? Die lijkt enkel te spammen.
motorhead zegt
Gaaf, een auto om serieus te overwegen. Alhoewel, een hot batch en 1500kg, mwoah…
Stiekem bestaat de hot hatch EV al best een tijdje; Sinds enige tijd heeft m’n vrouw een i3, met het S onderstel. En verrassend genoeg heb ik daar op de binnenweggetjes bijna net zo veel fun mee als met m’n A110.
HZW zegt
Erg gaaf autootje, ik zou zeggen GTS versie in het Mat Grijs.