Op Circuit Zandvoort is vanmorgen bekendgemaakt dat er vanaf volgend jaar een Nederlandse Grand Prix op de kalender staat. Na de klik alle informatie over de race in de Noord-Hollandse badplaats.
Het slechtst bewaarde geheim van 2019. Zo kun je Nederlandse Grand Prix wel noemen. Het kon ook niet anders. Met zoveel betrokken partijen was het heel lastig om het nieuws geheim te houden. Autoblog wist op 10 april 2019 op basis van eigen bronnen al te melden dat er écht een race ging komen naar Zandvoort. Vervolgens kwamen we op 30 april met aanvullende informatie over het evenement. Nu is het officieel en heeft Circuit Zandvoort details uit de doeken gedaan.
De Dutch Grand Prix is een feit. Met een smak geld van onder meer de sponsoren Heineken, PON, VolkerWessels, Talpa Network, CM.com en Jumbo moet de race op Zandvoort een realiteit worden. Er is een contract getekend voor zeker drie jaar. Liberty Media-topman Chase Carey heeft drie redenen gegeven waarom er voor Zandvoort is gekozen. Ten eerste de rijke historie, ten tweede de ‘passie van Nederland’ voor de Formule 1. Wat uiteraard een verwijzing is naar Max Verstappen. Als laatste noemt Carey het een belangrijke reden dat er een nieuwe race in Europa gaat komen. Europa is het fundament van de Formule 1, aldus de topman. Een exacte datum is nog niet bekendgemaakt. Het kan nog twee maanden duren voordat de kalender voor 2020 af is. Wel is zeker dat het F1-weekend op Zandvoort in mei moet gaan plaatsvinden.
Burgermeester Niek Meijer zegt dat de F1 in Zandvoort ‘goed voor Nederland’ is. Jan Lammers ontkracht de kritiek dat het circuit saai zou zijn. Volgens de directeur is Zandvoort een circuit voor coureurs met ballen. Lammers verwacht geen problemen met betrekking tot inhaalacties. Chase Carey zegt dat Zandvoort een unieke identiteit heeft. Dat beaamt Lammers, door te stellen dat het circuit zeer natuurlijk is door de duinen. Carey wil er een groot event van maken. Niet alleen een raceweekend, maar er moet entertainment komen ‘voor alle leeftijden’ in Zandvoort. Memories for a lifetime, aldus de Liberty Media-topman. Een zekerheidje is een optreden van Armin van Buuren.
Er komen geen verplichte richtlijnen voor bezoekers. Men mag zelf verzinnen hoe af te reizen naar het circuit, iedereen staat daar vrij in. Wel komen er hulpmiddelen in samenwerking met bijvoorbeeld sponsoren (PON Gazelle). Wat dat precies gaat inhouden is nog niet bekendgemaakt. In samenwerking met betrokken partijen denkt de organisatie de infrastructuur in goede banen te kunnen leiden.
Aanpassingen aan de baan
De start-finish lijn komt dichter naar de Tarzanbocht toe. De uitloop van de Gerlachbocht wordt vergroot voor de veiligheid. De Hugenholtz bocht gaat verbreed worden, voor meer ruimte. Het tweede deel van de Hans Ernst bocht zal minder kort gemaakt worden en gaat breder worden wat gunstig moet uitpakken voor de snelheid van de auto’s. Als laatste gaat de Arie Luyendijk een soort kombocht worden zodat de F1-auto’s volgas door de bocht kunnen met de eventuele DRS open. Er komen daarnaast drie pitboxes bij en ze worden acht meter dieper gemaakt. Ook komt er een nieuwe hospitality. Men verwacht 200.000 bezoekers over drie dagen.
Lammers stelt dat er geen vergelijking gemaakt kan worden met 1985, het jaar dat de laatste race op Zandvoort werd gereden. De directeur spreekt over een succesvolle exploitatie. Met alle wijzigingen die moeten gebeuren aan het circuit en de faciliteiten die er gaan komen denkt de oud-coureur dat de F1 een succes gaat worden. Chase Carey sluit zich daarbij aan en zegt te vertrouwen te hebben in de organisatie.
Tickets kopen
Tickets kopen gaat via de website DutchGP.com. Een registratie is hierbij vereist. De registratieperiode loopt van 27 mei 2019 09:00 uur tot en met 16 juni 2019. Iedereen die zich in deze periode registreert, maakt evenveel kans om tickets te bemachtigen. Het formulier gaat op 27 mei live. Als er meer inschrijvingen zijn dan tickets, dan zal er geloot gaan worden. Per persoon kunnen er maximaal 6 tickets aangevraagd worden. Prijzen voor de tickets worden binnen enkele weken bekendgemaakt. De exacte datum van het raceweekend, het volledige programma en alle overige informatie zal eveneens in een later stadium volgen.
gertjan2012 zegt
Hoor net dat er al file richting Zandvoort staat
rotasaxal zegt
@gertjan2012: daarom ook een door Pon-Gazelle gesponsorde leenfiets.
PAN zegt
@gertjan2012: ach kaart koppelen aan vervoer en/of aankomst tijd. Taxilijn van laro’s (leger) over strand vanaf andere kustplaats. Fietsen extra inzetten. Evt paar chinooks inzetten voor extra entertainment ( iets duurder kaartje) . Genoeg oplossingen maar je moet het wel willen bedenken. Veel negatief gezanik op alle media. Kom op jongens! Positief en geniet ervan, je leeft maar 1 keer.
seanxtype zegt
@pan: welk jaartal leef je dat het leger land rover heeft?
Robert zegt
Ik kan het tandenknarsen vanuit Drenthe in Zandvoort horen…
gebruikersnaam3 zegt
@rrrobert: Nee joh die gaan dat hele fiasco lekker vanaf een afstandje bekijken… En als ze slim zijn zetten ze een drankstalletje neer Want daar zullen ongeveer de files beginnen…
Tonnie zegt
@RRRobert: blij dat ze het iconische motorcircuit niet te grabbel gooien. Ze hebben de complete wereldtop aan motorsport al jaren in Assen en met succes. Ik denk dat de f1 daar helemaal niet bij past en ten koste gaat van de motorsport. Blij dat de f1 in Zandvoort is
rhellema zegt
@thijsj: de huidige leiding van Assen heeft circuit al te grabbel gegooid door een serieuze poging te doen de F1 naar Nederland te halen.
woutel zegt
Nu al veel ophef over de klimaateffecten. Behoorlijk selectieve verontwaardiging omdat die niet veel anders is dan bij andere grote evenementen. De impact van bijvoorbeeld de Tour de France is veel groter.Hoor je nooit iemand over. http://www.duimspijker.com/opinie/de-klimaatkosten-van-formule-1-op-zandvoort/
por100 zegt
@woutel: leuk informatief stukje
Edge zegt
@woutel: Iedereen die zeurt over de klimaatimpact van de Formule 1 zou eens wat beter onderzoek moeten doen. Ik ben niet bekend met Duimspijker.com, maar die site haalt terecht aan dat de sport al sinds 1997 klimaatneutraal is doordat de FIA investeert in groene projecten die de uitstoot van de Formule 1 en het WRC, inclusief de uitstoot van de logistiek van die twee kampioenschappen compenseren. En dat staat dan nog los van alle uit de F1 afkomstige innovaties die op een groene manier ingezet worden, zowel binnen als buiten de automotive sector.
Vanquish zegt
@edge: Daar kunnen blijkbaar kanttekeningen bij geplaatst worden. Als de organisatie van de F1 jaarlijks 8000 hectare bomen aanplant heb ik niets gezegd, maar ik geloof dat niet. Rekensommetje: https://tweakers.net/nieuws/152750/mercedes-zegt-vanaf-2039-alleen-nog-co-neutrale-autos-te-produceren.html?showReaction=12955486#r_12955486
karhengst zegt
@woutel: Leuk stukje, maar het woord “rekensom” in de conclusie is wel weinig van toepassing op het artikel in het algemeen. Er komt geen concreet getal aan de orde.
Niettemin volledig terecht dat enige relativering op z’n plaats is. De eerste boomknuffelaars zullen zich ongetwijfeld reeds bij de noodopname gemeld hebben: uitdrogingsverschijnselen na overmatig schuimbekken.
prototip99 zegt
@woutel: alleen in nederland gaat het meteen over het klimaat bij de aankondiging van zo’n evenement….
Rick-dos zegt
Racen in mei? Mooi! Dan krijgen we een regenrace. Heeft Max misschien kans om te winnen…
gebruikersnaam3 zegt
@rick-dos: Aan de kust is het vaak veel droger dan landinwaarts.
berlinetta zegt
Ik ben benieuwd of ze alles op tijd af krijgen. Zou uiteraard mooi zijn!
por100 zegt
@berlinetta: waarschijnlijk is dat de spannendste race: alles op tijd af krijgen …
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@berlinetta: Lijkt me geen kwestie van mooi, maar van ab-so-luut noodzakelijk…
berlinetta zegt
@svenska_aeroplan_ab: Ja qua infrastructuur etc. zeker. Maar ik bedoel ook de aanpassingen aan het circuit en het moderniseren daarvan. Volgens mij is dat niet per se noodzakelijk, maar wel wenselijk. Een likje verf hier en daar zou het goed doen. Ook voor Zandvoort zelf. Het ziet er nu zo oostblokkerig uit.
Edge zegt
@berlinetta: VolkerWessels is één van de partners van de Grand Prix, dus het een en ander zal wel al in de planning staan.
janmetdelangeachternaam zegt
Ja ik weet het niet, het is wel leuk maar echt enthousiast ben ik niet. Ten eerste die baan is volgens mij stervenssaai om een F1 race op te rijden en het komt uiteindelijk alleen omdat we een keertje een succesvolle F1 rijder hebben.
Silverarrow zegt
@janmetdelangeachternaam: Mensen die nu al roeptoeteren dat het saai is zijn wat voorbarig. Laten we nu eerst die eerste drie races eens afwachten…
Dutchdriftking zegt
Ik ga m’n fietsbanden vast oppompen?
soes750 zegt
Jammer dat als de beste DJ’s van de wereld uit Nederland komen, je Armin van Buuren laat optreden. Het moest toch een evenement worden om nooit te vergeten.
Calimero zegt
@soes750: Want? je zou liever een andere Nederlandse DJ zien dan die Leidenaar?
Lekker belangrijk ook wat er omheen gaat gebeuren, het F1 gebeuren is wat telt, de rest bijzaak.
karhengst zegt
@milan0: Zanger Rinus. Met Romana op de scooter over t circuit.
Calimero zegt
@karhengst: O vet,. Hahaha.
duckmefaddy zegt
@karhengst: Daar heb ik wel 2 weken file rijden voor over!
Loek zegt
@soes750: Armin van Buuren komt ook gewoon uit Nederland en ik vind het hartstikke knap van hem dat hij na zo lange tijd nog gewoon muziek maakt. Van mij mag hij optreden.
melv zegt
Ben vooral benieuwd hoe de aanpassingen aan het circuit gaan uitpakken !
terazino zegt
Ik denk dat dit inderdaad een race gaat worden om nooit te vergeten, die hele infra krijgen ze nooit af in een jaar. Daarbij, de NS is sinds gister al aan het waarschuwen. Begrijp me goed, ik vind het voor de fans top dat er weer een race in NL komt. Maar hoop echt dat dit allemaal gaat lukken.
chrisvis zegt
Dat had de neutrale f1 fan echt nodig. Zijn we eindelijk van die oersaaie gp van Spanje af, krijgen we dit in de plaats… Hoop dat Mr Lammers het juist heeft wat betreft inhalen maar heb toch mijn bedenkingen.
baklava zegt
Schandalig. Hoop dat er over een paar jaar een onderzoek komt naar steekpenningen e.d.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@baklava: Omdat Pon meedoet? ;)
baklava zegt
@svenska_aeroplan_ab: en prins bril
por100 zegt
@baklava: het is wel de F1 hé, steekpenningen onder de 100 mio tellen niet mee
rammillius zegt
Vraag me af welke prijs ze gaan vragen voor een ticket in Zandvoort. Waarschijnlijk zal de prijs opbouw bestaan uit. Kostprijs + milieutoeslag + btw + uitstootbelasting + geluidsoverlastbelasting = duizendmiljard voor de goedkoopste stoel ergens op een veldje 3km van het circuit. Verrekijker niet inbegrepen
lekkerlinksrijden zegt
@rammillius: deze race lekker op de bank kijken en de F1 in Hongarije bezoeken met een paar vrienden. Goed excuus om een lang weekend weg te zijn en je ziet de race goed en ziet ze vaak voorbij gaan
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: of je gaat door de Alpen naar Italië. Mooi circuit met historie en een mooie roadtrip
por100 zegt
@lekkerlinksrijden: I take one for the Team NL en ga lekker afzien in Zandvoort :D, maar je tip over Hongarije neem ik ook ter harte. Altijd al eens willen bezoeken dat land, misschien een combi plannen.
danni zegt
Best goed nieuws. Maar 1980 belde. Het wil zijn logo terug
por100 zegt
@danni: een beter naam zou misschien zijn ‘Heineken Home Grand Prix’
edward330d zegt
Er worden grote schermen geplaatst vanaf de A1 tot aan het circuit zodat de mensen in de file ook de race kunnen volgen…
Diesel zegt
Gaaf zeg! Uniek dat het toch is gelukt.
Diesel zegt
@diesel: en wat veel cynische reacties zeg! Het is toch gewoon heel gaaf dat de f1 naar NL komt?
mashell zegt
@diesel: maar we willen als Nederland niet afgaan als een gieter, er wordt nog heel wat gebeuren om er een succes van te maken. We doen het goed of helemaal niet.
berlinetta zegt
@mashell: Dat is dus ook waar ik moeite mee heb. Een GP is in mijn ogen ook reclame voor een land. Zandvoort vind ik nou niet bepaald de juiste reclame. Uitgedroogde, dorre duinen, een vervallen kustplaatsje en een verouderd circuit. Ik ben benieuwd wat ze daarvan weten te maken.
carattereitalia zegt
Tickets kopen gaat via de website DutchGP.com. Een registratie is hierbij vereist + je moet komen op een Gazelle fiets of met de trein! (Calvinistisch geneuzel)
Succes Zandvoort
Ooit is gehoord van https://tickets.formula1.com/ Benard en trawanten?
Barryyy zegt
Heerlijk vanuit m’n huis in Haarlem op de fiets / motor er heen. Ik heb nog wat slaapplekken te huur! Zo hoef je niet in de file te staan. Fietsen kan je hier in de buurt ook huren (of stelen, afhankelijk van je eigen behendigheden…)
Waar ik ook niet op kan wachten is dat ik hoop dat dit zo’n ontiegelijk leuke race gaat worden en al de azijnzeikers kan uitlachen.
571ay zegt
Zoals het voor bijna elk evenement geldt: thuis kijken is het leukst.
bluster zegt
Jammer. Ik had net besloten te stoppen met het volgen van F1. Te saai..
mashell zegt
@bluster: je verkeert in goed gezelschap, Rosberg en Alonso gingen je al voor.
viezefreddyw zegt
Ik hoop oprecht, echt oprecht, dat we een soort Baku gaan krijgen op Zandvoort. Voorheen zagen we Baku als kudt en saai en niet in te halen. Maar er zijn toch twee ongelooflijk leuke races gereden, alleen de afgelopen editie was saai.
Maar toch.. Ik vrees toch dat het niet zo spannend gaat worden allemaal. De baan is erg smal waardoor er weinig tot geen inhaalmogelijkheden zijn. Het logistieke gebeuren is ook spannend maar ja, dat is het op Spa ook…
willeme zegt
We moeten hier blij om zijn. Anders ben je een landverrader. Dit is om trots op te zijn.
Hopelijk zit ik er volkomen naast, maar dan hebben ze in één jaar heel veel werk te verzetten. Ik vind Zandvoort heel schattig, maar zelfs met DTM auto’s erop zie je hoe oubollig het is. De baan is veel te smal en in geen van de bochten kun je lekker inhalen. Een soort dramatische versie van de Hungaroring. Echt niet wat je wil. Er is één fatsoenlijke tribune. Bij een beetje cuprace staat de hele binnenplaats vol met vrachtwagens. Bij een F1 race zijn dat veel meer trucks. Dan is er nog de infrastructuur. Ja, die is op meer plaatsen ruk, maar dat is geen reden om in de rij te gaan staan.
Ook vind ik het een slechte reden om een GP te organiseren vanwege een relatief succesvolle deelnemer. Je moet het evenement organiseren omdat de organisatie, overheid en het bedrijfsleven dat willen. Niet om mee te pikken van de hype. Als Verstappen om wat voor reden zijn helm aan de wilgen hangt, is het met de interesse ineens afgelopen. Ziggo weet het dondersgoed: bij elke uitvalbeurt van Verstappen zet 95% de televisie uit.
We hebben Zandvoort al vlakbij. En Hockenheim. Silverstone en Paul Ricard zijn ook goed te doen. Barcelona, Monza en Spielberg zijn ook relatief dichtbij. Sterker nog, qua reistijd is voor sommigen onder ons Spa minder ver rijden dan Zandvoort…
Zandvoort is een beetje als Jerez de La Frontera, Zolder, Kyalami, Donington of Brno. Geweldige banen met enorme historie (ene baan nog meer dan de andere), maar gewoon zeer gedateerd. Als er dan toch per se een Nederlandse GP moet komen, doe dan Assen. Die regio kan de financiële impuls véél beter gebruiken. De baan is beter geschikt. De infrastructuur is veel beter voor elkaar. Internationaal heeft Assen zeker geen verkeerde naam zeker niet onder de motorrijders. Op de historie na is Zandvoort gewoon op alle punten minder, naar mening. Zonde. Gemiste kans en 300 dagen om het allemaal voor elkaar te krijgen. Ik snap het sentiment wel, maar de uitvoering niet. Nogmaals, hopelijk zit ik ernaast.
gregorius zegt
@willeme: als dat een landverrader noemt, is Verstappen nog een grotere landverrader. Eerste paar centen binnen gekregen met de F1 en hij verhuist gelijk naar Monaco (voor het weer natuurlijk). Maar ondertussen wel polo’tjes a 80 euro te verkopen. Als het had gebleken dat Belgen meer uitgeven dan Nederlanders aan dit soort onzin, had ie voor Belgie geregen.
En met Baku zien we iets nieuws: een prachtig recht stuk voor de mooie plaatjes. En dat krappe bochtje wat eigenlijk niet kan; heerlijk.
In Mexico zien we dat rare stadium: mooi. Verder ook voldoende slipstreamen op een verder weinig boeien circuit: maar het levert wel races op.
Hungaroring echter: wat de ruk doen we daar? 70 keer wachten op een recht stuk en 1 keer in de 15 jaar regen. Ik denk dat Zandvoort hetzelfde word. En daarom ben ik geen fan van F1 in Zandvoort.
appeltaartislekker zegt
@gregorius: Verstappen heeft überhaupt toch nog nooit in Nederland gewoond? Of heb ik dat verkeerd?
gregorius zegt
@appeltaartislekker: Volgens mij niet. Maar blijkbaar zijn dat soort dingen geen vereiste meer.
Een GP op het circuit van een prins die rijk is geworden met een outsourcen van IT banen naar het buitenland om kosten te drukken voor de klanten.
En allemaal juichen voor een (goede en interessante) coureur die toevallig voor jouw land rijdt.
De coureur betaalt (met opzet) geen belasting in NL.
Betaalt de prins veel belasting in NL? Hebben die leden niet ook wat belastingvoordeeldtjes?
En ergens ga ik ook niet geloven dat Heineken netjes 25% winstbelasting betaalt.
Maar goed, dat soort dingen mag je je niet openlijk afvragen; want dan ben je een hater.
appeltaartislekker zegt
@gregorius: haha, ik snap je wel
carmasterr zegt
@willeme:
De faciliteiten en de bereikbaarheid zijn dan wel beter, maar de baan in Assen is echt niet meer geschikt dan Zandvoort. Voor auto’s is de TT ook dodelijk saai.
hummer95 zegt
Snollebollekes ook al geboekt?
ericd zegt
Hoorde op de radio dat er nagenoeg geen inhaalmogelijkheden zijn. Daar moet dan als eerste aan gewerkt worden. Niks saaiers dan een optocht van F1 auto’s… als een soort veredelde busdienst. Zet dan maar meteen haltes langs het circuit.
fastforward zegt
@ericd: DTM was vorig jaar ook niet best.
drdrift zegt
Wel respect voor het doorzettingsvermogen. En Lammers moet de politiek in! Die lult als recht ?
E34M5Touring zegt
Echt geweldig. Komt er een pracht evenement naar NL en je hoort enkel en alleen negatief gezeik. Typisch Nederlands…
Alex_79 zegt
Aan de ene kant denk ik “Ja, leuk, de F1 is weer terug!” Ik ben zelf als klein snotjochie nog naar de laatste race in 1985 geweest. Heel begrijpelijk dat FOM voor een race heeft gekozen hier nu Max Verstappen zo populair is
Aan de andere kant vraag ik me af of ze wel weten wat ze zich op de hals halen.
– De infrastructuur is enorm slecht en filegevoelig, dus autogebruik zal wss ontmoedigd worden
– NS heeft al geroepen dat het spoor de enorme aantallen bezoekers niet aan kan als er niet grootscheeps in dat traject geïnvesteerd wordt.
– Pon Gazelle sponsort, dus er zal wss een soort fietsenplan oid komen. Ik hoorde Lammers ook al roepen dat hij de groenste F1 race van allemaal wil organiseren in die persco
– Gelukkig kunnen ze niet grootscheeps aan de layout gaan knoeien, maar fact is dat de baan minstens 1 meter breder moet worden anders passen de auto’s niet naast elkaar. Ik hoorde dat ze dat voor het rechte eind ook van plan zijn en dat de Hugenholtz eerder linksaf gaat (meer uitloop en wss breder). Blijft over de Arie Luijendijk die ze een open drs bocht willen maken en de Audi S die wel heel smal is op dit moment. Het zal net als Hongarije een circuit zijn met veel bochten en weinig echt inhaal mogelijkheden, een soort monaco zonder de muren. Op dit moment is dat goed voor RBR dus laten we het positief bekijken
FeRaRi zegt
Dit wordt een geweldige grand prix door alle pessimisten! Dankzij jullie heerlijke commentaar zal de laat zo laag liggen dat het eigenlijk alleen maar beter kan uitpakken dan nu wordt geopperd.
cedrictorrekens zegt
Alle Nederlanders blij maar ik ben voorlopig aan het rouwen om het circuit in Spanje
koeckenbacker zegt
@cedrictorrekens: ik om de race in spanje…
roadster1976 zegt
Laten we vandaag gewoon BLIJ zijn! Dit is historie! Wie had dit 3 jaar geleden gedacht? Laten we trots zijn en er wat moois van maken! Zeiken doen we achteraf wel
ghost zegt
Ik ga lekker op TV kijken.
shellplc zegt
Ben benieuwd hoeveel belastinggeld er ingestoken gaat worden alleen om de infrastructuur een beetje goed te krijgen, denk echt dat het om zeer serieuze bedragen gaat.
Ook vraag ik mij af wat de rol van Talpa nou is uitzendrechten liggen voorlopig toch gewoon bij Ziggo.