Alle teams zijn akkoord gegaan met het nieuwe Concorde Agreement. Zelfs Mercedes.
Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk was gisteren de definitieve deadline voor het ondertekenen van het nieuwe Concorde Agreement in de Formule 1. We schreven gisteren al dat McLaren als eerste team meldde dat ze hun handtekening hadden gezet. Niet lang daarna volgden Ferrari en Williams. De drie oudste teams uit de koningsklasse waren daarmee vastgelegd.
Het was de verwachting dat de andere teams ook dit voorbeeld zouden volgen, maar nu is het officieel. De FIA en de Formule 1 melden dat alle tien de teams akkoord zijn gegaan met het achtste Concorde Agreement uit de geschiedenis van de sport. Dat betekent in ieder geval dat ze zich dus nog tot 2025 verbinden aan de Formule 1.
De precieze details van de overeenkomst zijn geheim. We weten in ieder geval dat er afspraken zijn gemaakt over de verdeling van het geld, het budgetplafond en de nieuwe technisch regels, die vanaf 2022 ingaan. Dit alles moet ervoor zorgen dat de teams meer aan elkaar gewaagd zijn. Dat kunnen we natuurlijk alleen maar toejuichen.
Mercedes was – begrijpelijkerwijs – het team dat het meest tegenstribbelde. Toto Wolff liet echter vorige week al weten dat hij van gedachten was veranderd. Het is daarom geen verrassing dat Mercedes nu ook getekend heeft.
ghini zegt
Dit zegt verder niks over of Mercedes in F1 blijft of niet.
jaapiyo zegt
Nou ja, het zegt dat ze waarschijnlijk volgend jaar nog wel willen blijven om nog even twee titels op te halen…
Edge zegt
Exact. Er zit een opstapclausule in deze deal. Als een team zou willen stoppen, mogen ze zonder al te grote gevolgen de sport verlaten, mits ze dat voor 31 maart van het betreffende kalenderjaar aangeven. Dus heel concreet is betekent deze getekende Concorde Agreement enkel dat alle teams sowieso nog in 2021 rijden, en daarnaast de intentie hebben uitgesproken om tot 2025 te blijven.
mashell zegt
Hoewel de Verstappen fractie vurig hoopt dat Mercedes de F1 verlaat en daar de wildste theorieën over Stroll, Aston Martin, Toto Wolff, de illuminatie en Källenius tegen aan gooit is het gewoon niet logisch dat Mercedes de F1 verlaat. Ze winnen relatief gemakkelijk, ze zijn duidelijk het beste team op eigenlijk elk vlak, motor, organisatie, aerodynamica en beschikken over de beste coureur. Ze krijgen de business case gemakkelijk rond.
giel zegt
@mashell: weet je hoe saai de F1 wordt als Mercedes eruit gaat? ? nog veel saaier dan het nu is. Dán wint Max alles met een minuut voorsprong op de nummer 2
berlinetta zegt
Eigenlijk is het dus heel simpel als we de F1 weer spannend willen maken: trap Mercedes en Max eruit.
Alex_79 zegt
Heeft niet zoveel met illuminatie te maken, maar wel met het ingaan van het nieuwe reglement na 2021. In 2020 kán de zege Mercedes niet meer ontgaan, in 2021 hebben ze ook het voordeel nog van hun huidige ontwerp. In 2022 moeten ze weer gaan ontwikkelen en Mercedes lijkt niet meer zo’n fan van de F1 als de winst niet gegarandeerd is. Daar komen die theoretische bespiegelingen over het terugtrekken van Mercedes als fabrikant vandaan en de eventuele overstap naar officieel motorleverancier van Aston Martin waar Toto Wolff de kar moeten trekken. Stroll Senior als geldschieter en Stroll junior zou WK moeten worden. Vergezocht, maar we moeten ergens over praten
mashell zegt
Mercedes heeft de beste ingenieurs, een nieuw reglement kunnen die zonder problemen aan. Max fans zoeken een breekpunt waar de hegemonie van Mercedes gebroken kan worden. Die moeten ze echter niet bij reglementswijzigingen of een vertrek van Mercedes zoeken maar bij Red Bull, dat moet gewoon weer het beste team worden. Misschien zijn juist daar wat grotere wijzigingen nodig zoals bijvoorbeeld Horner, Newey en Marko er uit.
harrie zegt
‘Logisch’ is niet van toepassing in de F1.
Dutchdriftking zegt
@ghini Zou toch jammer zijn.
deSjonnies zegt
De honden blaffen, de karavaan trekt voorbij – oud Arabisch spreekwoord
Yzord zegt
Oftewel, in 2022 rijdt MV33 met een MB.