Was de auto sneller dan de Porsche 911 GT2 RS?
Nou nee, dat toch net niet. Sommige Alfa-fans zouden er misschien wel in geloven, maar dat is net wat te hoog gegrepen. Al is het maar omdat de Stelvio (rijtest) een vrije hoge auto is. Máár! De Stelvio Quadrifoglio is nu wel officieel de snelste SUV op de Nürburgring. Alfa beloofde eerder al dat de auto een rondje ‘Ring zou doen in minder dan acht minuten en heeft die claim inmiddels waar gemaakt. De auto zette een 7:51.7 neer. Dat is een dikke minuut langzamer dan de Porsche 911 GT2 RS die afgelopen week het record voor productieauto’s pakte, maar flink sneller dan een Range Rover Sport SVR (8:14) en de vorige generatie Porsche Cayenne Turbo S (7:59).
Als je de tijd vergelijkt met andere snelle auto’s blijkt wel dat de Stelvio Q serieus hard gaat. Alfa’s hoop in bange dagen is bijvoorbeeld ongeveer net zo snel als een standaard BMW M4. Dat betekent dus dat de auto sneller is dan een Audi RS4 of Mercedes C63 AMG. Shots fired!
Eerder pakte Alfa overigens al het record voor vierdeurs sedans met de Giulia Quadrifoglio (rijtest). Die zette een tijd neer van 7:39 minuten. Zou die klavertje vier-badge dan toch 5 pk extra toevoegen? Check hieronder de beelden van de snelle run met de SUV.
SpiderIV zegt
Ze kunnen het wel hele beste auto’s maken! Jammer dat het grootste deel van de kopers voor saai 4×0 gaat ….
ihrte zegt
Je kan van Alfa Romeo vinden wat je wil, maar het is knap dat je een auto vanuit scratch neer kan zetten, die gewoon de vloer aan veegt met de Cayenne en de Range Rover.
fietsenmaker zegt
@ihrte: ik vind Alfa Romeo een flapdrol
jeanclaude zegt
@ihrte: voer aan veegt met een cayenne en range rover? Beide zitten een in klasse hoger en wegen daarnaast plus minus 300 tot 500 kilo meer, het is juist ontzettend knap dat de cayenne “maar” 8 seconden minder snel is.
ihrte zegt
@jeanclaude: passen toch ook maar 5 mensen in? Dan moet Porsche dat ding maar lichter maken.
atmosferischemotor zegt
@ihrte: Helemaal mee eens, en heeft 510 tegenover uit mijn hoofd 550 PK. Duurt niet lang of de nieuwe Cayenne heeft hem weer.
fouadski zegt
@ihrte: vanuit scratch? Hoelang bestaat alfa al?
futse zegt
@ihrte: Hoe bedoel je precies? Begrijp me niet verkeerd, ik ben fan van Alfa. Maar de vloer aanvegen? Ze hebben een SUV uit een andere categorie (kleiner, lichter) die sneller is op de Ring. Big deal, eerlijk gezegd…
bartsmit zegt
@ihrte: ja als je een plankhard onderstel hebt wel ja. Dat wil je toch niet op een SUF?
rolov zegt
@bartsmit: instelbaar?
bartsmit zegt
@rolov: niet op een Stelvio. Luchtvering niet leverbaar.
Rick-dos zegt
Leuk toch dat ringtijden tegenwoordig belangrijk zijn voor SUV’s. Beetje hetzelfde als racen met tractors.
jorgos zegt
@Rick-dos: Lamborghini begon ooit als tractormerk en gaat binnenkort ook al terug naar zijn roots ?
potjak zegt
@jorgos: en Porsche niet te vergeten ?
LPJ zegt
Toch een vierpuntsgordel en race-overal deze keer. Zijn we niet gewoon van Fabio.
trust zegt
@LPJ: en een rolkooi, hoe zit dat? Telt het dan alsnog als productie auto?
SimonMc zegt
@trust: Als het een rolkooi is die geen extra stijfheid toevoegt, mag het wel.
viezefreddyw zegt
Serieus rappe tijd, knap! Alleen vind ik het 2,9L V6 blok totaal niet lekker klinken.
w0o0dy zegt
@viezefreddyw: niet? Behoorlijk racy Als je het mij vraagt. De opname is niet echt lekker natuurlijk.
Overigens een best potje sturen van Fabio Francia. Het betere gooi- smijt- en sleur werk!
viezefreddyw zegt
@w0o0dy: Ik vind van niet nee. De Giulia vind ik ook lang niet zo lekker klinken. Het klinkt niet zo rauw.
willeme zegt
@viezefreddyw: Klopt helemaal. Het klinkt als een opgevoerde brommer/grasmaaier. Heeft (o.a.) met de onstekingsvolgorde te maken. Ik vind geen of weinig geluid bij een auto niet erg, maar een lelijk geluid is wel storend. Misschien kan ren goede uitlaatboer er wat aan doen (waarschijnlijk niet).
De V6 uit de Ghibli daarentegen zingt wel als een nachtegaaltje. Ook een maatje groter. Doe mij die dan maar ;)
viezefreddyw zegt
@willeme: De Ghibli klinkt zeker tig keer beter. Vind hem ook fraaier dan de Giulia. Maar daar is de meerprijs ook naar…
zwannes zegt
@viezefreddyw: helemaal eens! Ze zeggen dat het een ‘Ferrari motor’ is maar dat hoor je toch écht niet. Dat kan jij wel beamen denk ik ?. Vind het geluid van de Giulia zeker niet beter dan mijn M3. De Ghibli daarentegen, mmmm toch best heerlijk voor een 6 cilinder.
SimonMc zegt
@zwannes: Een kwaliteit-uitlaat voegt meer toe dan je denkt. Een kameraad van me, had een Lotus Elise met custom-made spaghetti collector en uitlaat. Het ding klonk in een tunnel als een Ferrari.. Was ie wel even 10.000 Euro lichter, maar soit.
allesmetturbo zegt
Dat is nog eens lekker nieuws op de vroege ochtend?? goed weekend mensen
w0o0dy zegt
Ik zou graag zien dat iemand een serieus rondje doet met een wat oudere wagen (van voor de aanpassingen en asfalteringswerkzaamheden) om het verschil dat in de baan zit te kunnen inschatten. Een 997 GT3 te of zo..
Maar verder, Wow dat is wel serieus snel met een SUV.
Wat zou de 680pk Cayenne kunnen?
willeme zegt
@w0o0dy: niet zoveel denk ik. De Stelvio is mede zo snel vanwege het relatief lage gewicht. Niet zo zeer het topvermogen.
Ik ben wel beniewd wat zo’n Macan Turbo met performance package doet. Qua specs staat die redelijk bij de Stelvio Q.
SimonMc zegt
@w0o0dy: Of de juiste banden. De Carrera GT heeft nooit de goede banden gehad en pas nu zijn de goede banden te krijgen voor de Jaguar XJ220.
karaya zegt
Premium plus…
Onehp zegt
Tja, erg snel voor een SUV. Waarom is iets moeilijker te begrijpen.
saxoke zegt
Dat doet ie netjes! alleen vind ik het vergelijk met de Cayenne en de RR een beetje mank.
de Alfa is eerder formaatje Macan/RSQ5
trustmeiamanengineer zegt
@saxoke: Ja, maar die zijn dus (nog) langzamer waarschijnlijk.
leeno zegt
@saxoke: doet ie zeker netjes maar een suv is volgens mij een auto voor gemiddeld iets ouder volk die een hoge instap kunnen waarderen en met comfort en veilig gevoel van A naar B kunnen cruisen. Om een wagen van dit formaat zo snel over de ring te kunnen jagen denk ik wel dat comfort heel ver zoek gaat zijn. ??
saxoke zegt
@leeno: regelbaar ophangingske kan wonderen doen. maar zo een suf ding is van zichzelf al harder geveerd dan een “gewone” auto. dus t comfort zal idd ergens in een klein hoekje zitten.
anderzijds: wie een Stelvio QV koopt, zoekt misschien niet het comfort van een 150pk dieseltje, maar wil ie juist wel het sportief rijgedrag altijd en overal hebben. (ik in elk geval ni, k heb liever wa comfort, goe op de weg liggen doet tegenwoordig elke auto)
cupsport zegt
Misschien ben ik een beetje sceptisch, maar alles wat Alfa Romeo zegt neem ik met een korrel ehh… schep ehh… SUV zout…
trustmeiamanengineer zegt
Lekker hoor! Geweldig brute bak en dus net als de Giulia Q ook daadwerkelijk een echte sportwagen. Ik heb voor nu liever een Giulia, maar als er een paar kinders mee moeten zou ik de Stelvio graag op de oprit hebben. Zeker in Q uitvoering.
BaRa zegt
@trustmeiamanengineer: ehrm… in mijn woordenboek is een sportwagen een auto die met performantie in het achterhoofd ontworpen is. En de manier om dat te doen is: gewicht kwijtspelen. Dat wil o.a. ook zeggen: lager, lichter, korter, kleiner. Het Colin Chapma-riedeltje, basically. Dat is hier echt niet van toepassing. Het is dus geen sportwagen, wel een SUV waar je hard mee kan hoeken en gummen.
trustmeiamanengineer zegt
@BaRa: Ja, ook goed. Het beste van twee werelden dan. Of een sportwagen in zijn segment. Je moet in ieder geval met een goede Lotus langskomen wil je net zo hard over de Ring gaan.
Dutchdriftking zegt
Lekker bezig Alfa!
melv zegt
Gaaf! Deze zag ik een tijdje geleden bij de Aral in Adenau en toen stond ik al achter mijn oren te krabben.. Een Stelvio in camo met volledige rolkooi, kuipstoelen, keramische remmen…
It all makes sense now!
thomasthomas zegt
En toch… had er pas eentje in mijn binnenspiegel vind ik het geen mooie (neus) auto. Daarna even voorbij laten rijden en keek ik in die 2 chromen ronde riool buizen. Jammer van het merk. Terwijl een Gulia zo’n fraaie auto is.
berlinetta zegt
Dat doen ze netjes. Ik vraag me alleen af hoelang ze het record houden. Porsche zal binnenkort hun nieuwe Cayenne de Ring op sturen en die zal wel weer een klapje sneller zijn.
atmosferischemotor zegt
Maar, de BMW M3 E46 CSL 7:50 en de E92 M3 GTS 7:49.
en vooral die M3 is CSL al wat ouder
futse zegt
@atmosferischemotor: En? Wat bedoel je daarmee?
SimonMc zegt
@futse: Een M3 CSL is ook een SUV, duuuh
atmosferischemotor zegt
@futse: Simpel, hij heeft wellicht de BMW M4 verslagen maar niet al zijn voorgangers. en de M4 CS en GTS ook niet.
iphonistvongates zegt
Nette prestatie van Alfa! Nu is het wachten op wat de Jaguar F-Pace SVR doet in dezelfde trim als de Stelvio.
Svensson zegt
En dan te bedenken dat tijden rond de 7:50min een jaar of 15 geleden alleen weggelegd waren voor auto’s als de 996 GT3 en Jaguar XJ220.
birgini zegt
En daarom hou ik van dit merk!
smart2000 zegt
logisch met 510 PS und 600 Newtonmeter starken SUV mit 2,9-Liter-Biturbo-V6!
Esprit_de_Flandre zegt
Tja, heel belangrijk dat, voor een SUV. De verkoop zal de hoogte inschieten…
SimonMc zegt
Pfff, nog steeds trager dan een X5 Le mans ;-) .
peug206 zegt
Tellen voor SUV’s de tijden op de baan of door het gras? Anders dan hadden ze net zo goed een gewone station kunnen pakken. Gaat sneller en is een stuk mooier om te zien.
allesmetturbo zegt
@peug206: dat is het probleem nu juist, er is geen station. Vandaar een hatchback xl