In ieder geval geen merk voor petrolheads meer, want ook Alfa Romeo wordt volledig elektrisch.
Zoals jullie ongetwijfeld weten, mag je jezelf geen ware autoliefhebber noemen als je geen Alfa Romeo in je bezit hebt gehad. Dat zijn de regels. Als je toegelaten wilt worden tot de club kun je momenteel nog kiezen voor een tweedehands Alfa óf een nieuwe Alfa. Die laatste optie komt straks te vervallen. Ook Alfa Romeo wordt namelijk volledig elektrisch. En een elektrische Alfa telt natuurlijk niet.
Is dit nieuws verrassend? Nee. Is het jammer? Ja. Dat een Fiat 500 elektrisch wordt is helemaal prima, maar bij Alfa Romeo is het toch een ander verhaal. Het is namelijk een liefhebbersmerk bij uitstek en met elektrificatie verliest het merk toch onvermijdelijk zijn ziel. Of in ieder geval een stukje daarvan.
We hebben gelukkig nog even om dit nieuws te verwerken. Alfa Romeo zal namelijk pas vanaf 2027 volledig elektrisch zijn. Wat overigens nog redelijk ambitieus is, want er zijn genoeg merken die op 2030 mikken. Maar de Italianen kennende zal het bij hen waarschijnlijk 2037 worden als ze zeggen 2027.
Alfa Romeo maakt dit nieuws wereldkundig bij de presentatie van de halfjaar resultaten van Stellantis. Daardoor kunnen we ook meteen vertellen wanneer Lancia volledig elektrisch gaat worden. Dat zou al in 2026 het geval moeten zijn. Het verschil met Alfa is: Lancia kan (of beter gezegd: moet) met een schone lei beginnen. Toch gaan ze nog niet meteen 100% voor EV’s. De opvolger van de Ypsilon komt er naar verluidt ook nog gewoon met een benzinemotor.
Om terug te komen op Alfa: het merk heeft tot op heden nog geen pogingen tot elektrificatie ondernomen. Alfa Romeo is namelijk een van de weinig merken die nog geen hybride heeft. Daar gaat volgend jaar verandering in komen, want dan komt de eerste PHEV van Alfa. Hoogstwaarschijnlijk is dat dus de Tonale. De eerste EV van het merk is nog totaal niet in beeld. Voorlopig kunnen we Alfa dus nog altijd een liefhebbersmerk noemen. Al was het alleen maar vanwege de Giulia.
cossiekiller zegt
Wie weet brengt Alfa wel de eerste goed klinkende elektromotor uit… Blijven hopen :-)
Pascal zegt
Gewoon Akrapovic eronder en klaar!
martingtv zegt
Het aantal betaalbare leuke auto’s is nog al beperkt. Misschien dat alfa daar in verandering kan brengen.
Dat ze van Lancia niet veel eerder een elektrisch merk hebben gemaakt, begrijp ik niet. Zal hoogst waarschijnlijk wel met geld te maken hebben.
lithiumion zegt
@martingtv: de reden waarom dat niet is gebeurd, komt door het obsessieve bezuinigingsbeleid van FCA de afgelopen 15 jaar. Ja het heeft een aantal merken gered(nauwelijks) en vele planning cancels ook… Nu hopelijk onder vlag van Stellantis, dat er meer structeur en beleid komt voor Lancia
Paul58 zegt
Het zit er (helaas?) aan te komen maar is niet Alfa Romeo specifiek natuurlijk. Dat Alfa Romeo deze plannen nu ook heeft is nog eens extra jammer (geluiden bleven lang uit). Bij sommige andere merken vind ik het minder erg erg/van belang maar Alfa Romeo moet sportiviteit uit blijven stralen en dat is wel extra lastig met een volledig elektrisch productgamma.
ericc zegt
Komt er geen 6C op basis van de MC20?
rwdftw zegt
Ik wil niet de zwartkijker zijn maar ik las op Tweakers.net dat niet alleen Alfa Romeo electrisch wordt, maar dat ook Lancia eraan moet geloven. Dan heeft Stellantis Alfa Romeo 10 jaar gegeven om zich te bewijzen….
Alfa Romeo heeft op dit moment alleen de Giulia en de Stelvio. Lancia alleen de Ypsylon en die wordt alleen nog in de thuismarkt verkocht. Lancia heeft niks tastbaars in de pijplijn zitten en Alfa Romeo alleen de Tonale. Die werd in 2019 aangekondigd en zou dit najaar bestelbaar moeten zijn om in februari 2022 op de weg te komen.
Ik wil niet veel zeggen maar het is wel erg magertjes.
tortuga zegt
@rwdftw: staat deels in het artikel ook beschreven…?
pomoek zegt
Tja, wat is 0*100% elektrisch?
Curacars.com zegt
Ik denk dat de merken die niet 100% elektrisch zijn sowieso over 10 jaar niet meer bestaan. Dus je kunt er maar beter vol voor gaan in het maken van je plannen ipv over 4 jaar erachter komen dat ze geen benzine auto meer verkocht krijgen.
In de VS doet Alfa het behoorlijk goed de afgelopen jaren. Alfa moet daar het Europese merk dat personenauto’s gaat verkopen naast de Chrysler 300 en de 2 minivans. En de muscle cars van Dodge. En Maserati als Italiaanse sportwagen.
Fiat, Peugeot, Opel en Citroën worden daar helemaal niet verkocht. Waarschijnlijk gaan we dus gewoon een Alfa design op een electrisch skateboard van Peugeot krijgen. Meer voor de Amerikanen dan Europa.
vaakbenjetebang zegt
Ach, of je nou een auto met verbrandingsmotor of eentje met een elektromotor niet in productie neemt…
mashell zegt
Alfa heeft al lang zijn ziel verloren toen ze de ontsteking ook met een enkele bougie aan de praat kregen… Een merk verliest niet zijn ziel als de verbrandingsmotor die broem, broem, schud, schud doet vervangen wordt door een elektromotor die zoem, zoem, comfortabel, comfortabel doet.
petroldrinker zegt
@mashell: ik denk dat velen dat niet met je eens zijn… de auto is juist de ziel van de hele auto, elektro motoren hebben in tegenstelling geen “ziel”
mashell zegt
Motoren zijn zo verschrikkelijk uitwisselbaar dat fabrikanten dat ook gewoon doen. Die kunnen niet bijdragen aan het karakter, vering, demping, afwerking, infotainment en vooral het design bepalen het karakter.
tinnemans zegt
@mashell; Knappe jongen die m’n N62B40 in een middenklasser lepelt. 😁
De rij eigenschappen van een VANOS motor, of bijv. een VTEC bepalen toch het karakter van een auto, om het nog maar niet te hebben over een BMW S blok, AMG’s met twinscroll compressoren of Ferrari motoren.
En zo zijn er genoeg voorbeelden van auto’s waarbij de motor heel veel uitmaakt.
vaakbenjetebang zegt
@mashell: Alfa Romeo heeft wat mij betreft zijn ‘ziel’ (voor zo ver daar sprake van kan zijn bij een auto, natuurlijk) verloren toen het, door eigen onkunde noodgedwongen, over heeft moeten gaan op het bouwen van verkeerdwielaangedreven Fiats in een andere jurk. Wat een treurnis.
petroldrinker zegt
Gelukkig hebben wij al een stelvio quadrifoglio staan. Dat kunnen ze lekker niet afnemen 😁
Jozo zegt
Afnemen niet, maar ze kunnen het wel heel duur maken.
Wel een prachtige auto overigens!
tortuga zegt
@petroldrinker: heerlijk, deze morgend nog ingehaald door een witte Giulia QV! Muziek stond op 28 en nog kwam zijn geluid er boven uit! (28 is het moment dat je niets of amper kunt communiceren met de kids op de achterbank)
jensoffbutton zegt
Ziel ligt in design, gebruikte materialen, wegligging, hoe de motor reageert op impulsen.
EV of verbrandingsmotor maakt toch geen hol uit. Ik denk dat als je nu nog in de ontkenningsfase zit, je in het foute kamp zit. Het is geen matter of choice, de overheden zullen er wel voor zorgen dat je niks meer kunt doen met een verbrandingsmotor waarbij de consument gedwongen zal worden bij zijn keuze door taksen en verbod.
Verandering is niet altijd slechter. Oordeel pas achteraf. Ik irriteer mij meer aan andere zaken op de weg (zoals sommige belachelijk trage snelheidszones waar geen kat woont buiten rijkeluiskindjes die in de gemeentepolitiek zitten en zo’n dingen afdwingen) dan de motor in m’n auto.
Curacars.com zegt
Het heeft niet alleen met politiek te maken, elektrisch rijden is sowieso voordeliger/efficiënter.
Waarschijnlijk waren er ook heel veel treinmachinsten die zeiden dat ze nooit een electrische trein zouden willen rijden en de geur en hitte van die kolengestookte stoomtrein de ziel was van de trein.
En al die koetsiers die zeiden dat auto’s geen ziel hadden alleen paarden hebben een ziel. En ze liever in de hol van hun paard keken dan ooit in een auto te stappen.
Nanning zegt
Goed nieuws: het zal dus nog minstens 10 jaar duren!
Breinstein zegt
Alfa kennende gaan ze ook deze planning niet halen
Jozo zegt
De enige optie voor Alfa wat mij betreft.
Een liefhebbersmerk zijn is leuk, alleen verkoopt het niet. En aangezien Alfa slechts 2 a 3 modellen heeft is dit een logische stap. Je begint als het ware met een leeg vel papier.
pjotr zegt
Ff nuanceren: ze hebben gezegd dat ze in sommige markten vanaf 1026 volledig elektrisch zullen zijn. Dus als je daar maar 1 model (1 of andere halo-car) voert en dat is elektrisch, ben je er ook al.
tortuga zegt
@pjotr: 1026? Back to the Future?
NOLA saints zegt
@tortuga: Nee 1026 leek Alfa een goed uitgangspunt. Volgens de berekeningen is net over 1000 jaar vertraging realistisch.
MarcoM zegt
Ach ja, ze moeten wel een meerjaren plan op tafel brengen. Net als Ferrari schuiven ze het toch op de lange baan. Wat denk je nou zelf.
Dutchdriftking zegt
Niet verrassend, wel jammer. Maar kom nu maar eerst met een fatsoenlijke d-segment station.
jippie zegt
Ik denk sowieso dat het begrip autoliefhebber (en ook autosportliefhebber) zal verdwijnen.
escort77 zegt
Ik geloof wel dat Alfa in 2030 geen brandstof auto’s meer verkoopt…
pier zegt
Tegen die tijd bestaat Alfa toch niet meer.
La-cool-j zegt
Beetje negatief allemaal, we weten dat we in de toekomst gaan stoppen met flosiele brandstof in de auto industrie. Op zich is het eigelijk misschien wel jammer dat Alfa hier zo laat op in gesprongen is, en nu een achtetstand heeft, laten we blij zijn dat alfa de komende jaren nog een toekomst heeft, en zich ook in de electrische markt kan onderscheiden door auto’s te bouwen die emotie en passie uistralen met de goede rijders eigenschappen die we van hun gewend zijn.
Jacky Frigaux zegt
Mijn Veloce haalt meer karakter uit haar stuurgedrag dan uit haar TBI. Moderne 2.0 turboblokken zijn ook allemaal een beetje eenheidsworst, ik ben al blij dat er geen AMG-scheten uit de uitlaat komen.
Joost zegt
Vanaf 2027? Dat redden ze makkelijk. Er zijn maar twee modellen die ze aan moeten passen.
Of zijn alle nieuwe modellen die vanaf 2027 geïntroduceerd worden elektrisch? Dan kunnen ze ook 2023 zeggen, want introducties worden toch altijd uitgesteld.
De Tonale moet dan nog wel echt even in 2022 op de markt gebracht worden en dat geeft natuurlijk wel druk op de ketel in Italië :)
clubbtraxx zegt
Zo kan je nog heel wat artikelen maken, want nagenoeg ELK merk zal van de ICE af moeten wanneer ze nergens meer verkocht mogen worden. Dus om dat nu bij elk merk te gaan vermeldden…
tinnemans zegt
Onzin natuurlijk dat je een Alfa moet hebben gehad om als autoliefhebber geregistreerd te kunnen worden. Ik heb een Jeep Cherokee XJ gehad en die was minstens zo slecht als welke Alfa dan ook. 😁
snellejelle10 zegt
Uiteindelijk gaat elk merk elektrisch worden. Eng hè!
piebepost zegt
Ik word wat flauw van dat continue gezaag over dat selectieve aandrijvingen de ziel uit een auto halen. Alsof een auto zich alleen maar kan karakteriseren door zijn motor, als je er zo in staat mis je in mijn beleving nogal wat aan wat een auto te bieden heeft. Ook met elektrische aandrijving zijn er nog steeds talloze manieren waarop een auto zich kan onderscheiden, en naarmate de markt verder overladen wordt met elektrische auto’s, zullen fabrikanten steeds meer niches gaan opzoeken. Bij Alfa en BMW koop je een sportieve EV, bij Mercedes, Audi en Volvo een comfortabele, bij VW een EV die je buurman ook heeft en bij Opel een EV die rijdt als een frikadel.
Bovendien zijn alle verbrandingsmotoren de afgelopen decennia ook allemaal generiek geworden. De dagen dat je een auto kunt herkennen aan zijn motorgeluid liggen al tientallen jaren achter ons.