Goed nieuws: de Milano ziet er een stuk beter uit dan op de gelekte foto’s. En er is een hete Veloce-versie!
Het zijn zware tijden voor de rechtgeaarde Alfisti (wanneer niet?), want de laatste tijd brengen ze alleen maar cross-overs uit. Nu is de Stelvio gewoon een dikke bak, en de Tonale ziet op zich ook niet verkeerd uit. Maar de Milano… Tsja, dat is gewoon de zoveelste B-segment cross-over van Stellantis. Of weet Alfa er toch nog een leuke twist aan te geven?
Officiële beelden
Één manier waarop Alfa zich kan onderscheiden is natuurlijk met het design. Helaas waren de gelekte foto’s niet echt veelbelovend. Maar goed, je moet niet te snel oordelen. Het is altijd zaak om even de officiële beelden af te wachten. Die zijn er nu, want Alfa Romeo heeft zojuist het doek getrokken van de Milano, in Milaan.
Beter te pruimen
Het goede nieuws is dat de Alfa Romeo Milano op de officiële plaatjes stukken beter te pruimen is dan op de gelekte foto’s. Zo zie je maar weer: nooit te snel oordelen. De rode kleur helpt natuurlijk ook mee. Het blijft een compacte cross-over, maar van voren is de Milano in ieder geval goed te herkennen als Alfa.
Klassiek logo
Wat opvalt is dat er twee verschillende versies van de grille zijn. Het rode exemplaar heeft een plastic paneel met een uitsparing in de vorm van het logo. Het blauwe exemplaar heeft gewoon gaas in de grille, met daarop het klassieke Alfa-logo. Dat is het enige klassieke aan deze auto, maar toch is het een leuk detail. Ook leuk: de designafdeling heeft eindelijk rekening gehouden met het feit dat er een kenteken aan de voorkant moet!
Fiat
Van de zij- en achterkant is de Milano wat lastiger te herkennen als Alfa: het had net zo goed een Fiat kunnen zijn. Het zijn vanuit deze hoeken vooral de velgen die weggeven dat het hier om een Alfa Romeo gaat. Toch jammer, want als je een Alfa koopt wil je ook zien dat het een Alfa is. Niet alleen aan de voorkant.
Ibrida en Elettrica
Voor de motor koop je deze Alfa niet, want je hebt óf een hybride driepitter óf helemaal geen verbrandingsmotor. Met de ‘Ibrida’ krijg je de bekende 1.2 met 136 pk, maar dan wel met vierwielaandrijving. De cijfers van de ‘Elettrica’ klinken ook heel bekend: je krijgt 156 pk en een 54 kWh accu. Daarmee heb je een range van 410 km.
Milano Veloce
Tot dusver niets nieuws qua aandrijflijnen, maar… er is ook een Milano Veloce. Deze krijgt 240 pk, net als de nog te onthullen Abarth 600e. De Veloce rijdt ook daadwerkelijk sportiever, dankzij een Torsen-sperdifferentieel, extra directe besturing, een sportonderstel en een upgrade van de remmen. Dit moet dus de Alfa onder de compacte cross-overs worden.
Introductieuitvoering
De Veloce is natuurlijk de versie die je wilt hebben, maar daar moet je wel iets langer op wachten. Alfa Romeo lanceert eerst een introductieuitvoering genaamd de Milano Speciale. Die is alleen te krijgen als Ibrida en Elettrica. De Veloce volgt later, net als de prijzen.
O plaat zegt
Van legendarische sportwagen bouwer tot gerebadgde suv verkoper. Zo bloed een merk dus dood.
gilettelubbers zegt
Ik hoop dat we over een paar jaar met een lach, maar vooral met afschuw naar de huidige ontwikkelingen op de automarkt terug kunnen kijken. Wat een gedrochten worden de weg opgedrukt zeg, ongekend
drdre1 zegt
Helemaal eens. Er zijn geen autobouwers meer, alleen maar grote marketingbedrijven die daarnaast ook nog wat staal buigen. De bezieling, vakmanschap of juist het gebrek daaraan, de eigenwijsheid, de trots van een merk, het gaat allemaal down the drain. We krijgen enorm veel (gelukkig nog niet ‘alleen maar’) eenheidsworsten er voor terug. Allemaal zogenaamd teruggrijpend naar de merkwaarden en kenmerken van ooit iconisch modellen. Ik denk niet dat, als je een roostertje toevoegt of een oude merknaam van stal haalt, je eer doet aan dat waar het merk ooit voor stond.
Ik denk dat mensen, ook van auto’s en automerken, authenticiteit willen. Echtheid. Oprechtheid. Geen opgeblazen marketingbullshit. Daar red je het even mee, maar je valt uiteindelijk door de mand.
Gele Koplamp zegt
Opzich zijner de afgelopen 10 jaar aardig wat leuke sportwagen gemaakt. (Giulia Q, GTA/GTAm, 4c, 33 Stradale, GTA Zagato) Nichemodellen, maar goed. We kopen/leasen zelf massaal saai stekkerspul en hangen vervolgens een poster van deze Alfa’s boven ons bed :)
(Moet zeggen dat het minder erg is als ik gister vreesde)
Loek zegt
@shiva: Porsche ging in 2002 ook van sportwagenmaker naar SUV-bouwer.
Hoe denk je zelf dat dat ze is bevallen? Pak de verkoopcijfers er maar eens bij.
O plaat zegt
Porsche is nog steeds de sportwagen bouwer in een autogroep met een duidelijke visie.
Hun sedans hebben duidelijke invloeden van hun sportwagens en hun massa producten/SUVs brengen geld binnen zodat er een GT3 enz kan komen. Probeer dat nu een bij Stellantis, Alfa Romeo is de sportwagenbouwer naast Dodge, Abarth en Lancia binnen het zelfde concern en ze moeten het met de zelfde platformen doen. En dan zijn er nog budget merken onder hun markt en zitten er luxe merken boven die de zelfde platformen aanbieden. Je moet geen econoom zijn om te zien dat Stellantis dat niet zal blijven volhouden. Als ik even ‘Nostradumbass’ mag spelen gok ik dat binnen 10 jaar Alfa Romeo, Lancia, Chrysler, Opel, Vauxhall en Citroën er uit zullen gaan wegens geen toevoegende waarde.
Loek zegt
@shiva: ik denk juist dat Alfa Romeo vanwege irrationele redenen het meest houdbaar is. Stellantis is er juist goed in om merken volledig dood te laten lijken, maar ze weer springlevend kan maken. Kijk naar Lancia. Niet dat de Ypsilon nu al een succes is, maar dat die überhaupt weer auto’s bouwen was financieel gezien bijna onmogelijk geweest als Stellantis niet het geld ervoor over had. Of het slim is weet je gezien de historie van FCA nooit, maar goed.
Wat ik meer bedoel te zeggen is dat een ietwat generieke elektrische SUV als Alfa wellicht niet is wat je wil als liefhebber. Maar in een populair segment iets kunnen aanbieden om auto’s te verkopen is superslim, zoals ik zei, kijk maar naar Porsche. Alfa Romeo verkoopt naast hun SUV’s ook nog gewoon de Giulia Quadrifoglio en meer volbloed supercar dan die nieuwe 33 Stradale wordt het ook niet. Als ze dat soort toffe petrolheadauto’s kunnen bouwen omdat hun ‘saaie’ modellen goed scoren, dan juich ik dat ten zeerste toe.
Paul58 zegt
Hoe graag ik ook een alfa zie zoals de Giulia of 4c denk ik juist dat zo’n model zorgt dat een merk niet doodbloed. Het is (gek genoeg) een heel populair segment. Hopelijk kan Alfa nog wat leuke niche modellen erbij maken.
mc96 zegt
Je doet net alsof het verval van Alfamet deze Auto is ingezet. alfa is al geen pure sportwagenbouwer sinds het een staatsbedrijf werd en auto’s als de Alfa Sud en de Arna ging bouwen.
steve81 zegt
Ik vind ze goed gelukt.
janmetdelangeachternaam zegt
Dit ziet wel stukken beter uit dan de gelekte foto’s. T.o.v. z’n stellantis broers is dit zelfs mooi
Johanneke zegt
Ik snap werkelijk niet dat de ongespoten achterbumper zo populair is. Maakt de auto’s zo lelijk. Want voor de rest ziet het er voor een b segment crossover niet slecht uit.
Robert zegt
Dat gevoel had ik al bij de Golf V. Alsof vlak voor het einde van de assemblage in eens het het geld op was.
Loek zegt
@Robert: mwah. Volkswagen liet met de Golf V Edition 30 precies zien wat er gebeurt als je die delen meespuit, daar krijgt ‘ie echt een enorme obesitas-kont van. Nou geef ik hoogstpersoonlijk toe dat de achterkant van de Golf V op geen enkele manier echt beeldschoon wordt, maar doe mij maar het ‘onafgemaakte’ zwarte plastic.
Zwart plastic is overigens, helemaal in deze SUV-tijd, een designtrucje om de auto minder ‘vol’ te laten ogen. Volgens mij was het @Gulli die naar aanleiding van de nieuwe MINI de zwarte wielkastranden van de oude erop fotosoepte en daar oogt ie een hoop minder obesitas van.
Het is een rare wereld qua design momenteel. Toch vind ik deze Alfa minder schokkend dan ik dacht naar aanleiding van de lekplaatjes.
rollingstoned zegt
Vroegâh kreeg je ongespoten bumpers op de instapmodellen. Tegenwoordig wordt het verkocht als “premium” en de consument slikt het als zoete koek…
bobje zegt
Vroegâh hadden we chromen bumpers…
mashell zegt
Je ziet het “Velar effect”, ook hier wisten ze niet wat ze met de achterbumper aan moesten.
detroitv8 zegt
Ik vind hem (net als de Tonale) best wel geinig.
rutgerg zegt
Die Tonale vind ik dus juist heel vreemd ogen. De achterkant klopt niet en profiel en de wielen staan te ver naar binnen..
Joris24 zegt
Eenheidsworst. Achterkant á la kia EV6 en dan ook nog met zo’n gruwelijk lelijke ongespoten bumper. Is zeker goedkoper en scheelt een halve kilo lak? Of waarom zou je dat doen? Voorkant combi van een renault cliko en nog wat standaardonderdelen die ze toch al hadden liggen bij stellantis?
En dan zal dat ding niet licht worden, kom je aankakken met 136 pk. Dat heeft mijn audi 90 quattro uit 1987 ook, op 1211 kilo leeggewicht. Wat een vooruitgang is er gemaakt.
Liefhebbers ga je hier niet mee over de streep trekken, en de niet-liefhebbers kopen toch geen alfa. Die gaan wel naar VW of Citroën of chinees rijden. Goed, veel plezier ermee, als niet-alfist vind ik die giulia wel tof en die stelvio voor een SUV ook nog wel redelijk, maar dit vind ik gewoon helemaal niks.
En hij verschilt toch niet zo heel erg tov de eerdere foto’s, het is alleen wat kleurverschil dat hem ‘stoer’ maakt hier.
Paul58 zegt
Vergelijk je nu serieus een Audi 90 uit 1987 (leuke auto wel) met een auto uit alfa uit suv 2024. Vrijwel alle auto’s waren lichtgewicht in die tijd. Als je een moderne lichtgewicht sedan wil moet je de giulia rwd uit 2020 pakken, 1400kg met sper en 300pk. Dat maakt in mijn ogen de Giulia leuker om te rijden dan bijvoorbeeld een 3 serie of A4. Verder snap ik je verhaal wel redelijk echter kan je Alfa Romeo dit natuurlijk niet kwalijk nemen, zo’n lelijke suv is wat het volk wil.
maussieknip zegt
Grappig dat je Renault en Stellantis als eenheid roept, terwijl dat niet zo is. Renault hoort niet bij Stellantis. Neemt niet weg dat je gelijk hebt in de gelijkenis met Renault. Dit had, zeker van voren, zomaar de nieuwe Captur kunnen zijn.
Alfarobert zegt
Portiergrepen weer in de ruit net als bij bij de 156. Beter dan die weggewerkte dingen zoals van Tesla die blijkbaar moeilijk te openen zijn voor de hulpdiensten.
HZW zegt
Eindelijk een Alfa Romeo met de kenteken plaat op een fatsoenlijke plek, voorop.
mashell zegt
Precies. Ik ben er emotioneel van, dat ik dit nog mocht meemaken.
Flybywire zegt
Sterk Punt is het interieur met het netjes geïntegreerde scherm in het midden ingebouwd ipv al die plak schermen op, voor of naast het dashboard
Motomoto zegt
Ze hadden achterop gewoon van die mooie kokers met ledlampen moeten plaatsen. Dan was ook de achterkant lekker dik
mashell zegt
Die kokers had Lancia al ingepikt.
jensoffbutton zegt
Dan toch beter dan verwacht,
jammer van die grille. Beide opties konden beter. Dat met gaas is echt kippengaas halfords style. Een groter/ander patroon had toch beter geweest.
Specht zegt
De donkere persfotos zeggen genoeg. Zodra je hem in daglicht zet zal het tegenvallen. Ik blijf erbij: de lelijkste Alfa ooit.
Gele Koplamp zegt
Nou was de 146 ook niet moeders mooiste.
Paul58 zegt
Alfa Arna?
racerx zegt
Zoals verwacht in een andere kleur beter te pruimen, maar blijf het een raar ding vinden (zeker de koplampen). Het zwart maken van dat Alfa logo is ook een verbetering ipv wit op wit.
Achja, elektrische crossover dus niet interessant voor mij. Desalniettemin mogen ze er een zwik verkopen, goed voor het merk.
utregcity zegt
Ja, met de ideale belichting en een geil kleurtje ziet ie er wel ok uit, maar in het Komo-grijs of spierwit is ‘t m.i. geen gezicht. Dus geile kleur de standaard maken. 😇
Del Toro zegt
Hopelijk moet ik deze nooit zien tijdens het daglicht. Mijn Alfa hart bloedt.
fromtheg zegt
Wat een tegenvaller, doe dan maar een Tonale.
citroen55 zegt
Overal waar maar het logo geplaatst kan worden, wordt er één geplakt. En toch wat teveel van het goede om nu het logo grafisch of als naam terug te laten komen in de scudetto is wat teveel van het goede en werkt geforceerd, naar het verleden. Dat achterop Alfa Romeo groot uitgeschreven moet worden is een logisch gevolg van het eenheidsdesign, want het kan net zo goed een Kia of een BYD zijn. De Renault factor aan de voorkant is teveel. De eigen studio misschien stiekem gesloten in de stad van het design?
jippie zegt
Vreemd dat een merk als Alfa Romeo eens goed is gaan kijken naar het design van Chinese auto’s.
Paul58 zegt
Goed om het schapenvolk te bedienen met die rare SUV fetisj. Minder goed voor de Alfa liefhebber. De nieuwe 33 stradale, 4c, 8c, giulia en Stelvio vind ik heerlijke ‘recente’ Alfa’s. Hopelijk is deze wel goed voor de kas van alfa Romeo
PrettyAwesome zegt
Wel aardig, even laten bezinken, maar ik mis een beetje dat ‘edgy’ wat ze altijd hadden. Trouwens weet je wat geweldig uit zou kunnen pakken? Een AR op hetzelfde platform als de huidige 308 SW
mashell zegt
Echt een gaaf interieur voor een compacte auto.
Dutchdriftking zegt
Het exterieur valt mee tov de gelekte plaatjes. Niet zo’n tijdloze schone als mijn 159, maar het kan zat slechter gezien alle Stellantis familieleden op dit platform. Het interieur vind ik gewoon heel erg goed gelukt. Hopelijk gaat deze auto een financiële basis vormen voor een gezond Alfa Romeo met fijne Giulia opvolgers. Uiteraard met achterwielaandrijving, en een station. Desnoods elekrisch.
87sandyd zegt
Best mooie Renault Captur
v10m5 zegt
Toch een leuke auto voor m’n vrouw. Lekker in het zwart en dan vind het niet erg om er af en toe toch even mee te rijden wanneer ik met iets compacts de stad in wil. Wanneer ze in een Mini electric stapt dan laat ik hem liever staan.
cloverleaf zegt
Ik heb uit goed betrouwbare bronnen vernomen dat Alfa Romeo door een niet nader te benoemen Chinese autofabrikant is aangeklaagd vanwege het onrechtmatig kopiëren…
Wat een gedrocht!