
En nu bouwen die handel!
Lieve mensen, klapt maar in uw handen: de geruchten blijken te kloppen. Nadat we gisteren al uitvoerig spraken over het vijfjarenplan dat Fiat Chrysler Automobiles (FCA) zou aankondigen, was vandaag de dag waarop het allemaal moest gebeuren. De Italianen schenen vooral voor Alfa Romeo het één en ander in petto te hebben, iets dat wij zonder meer kunnen waarderen. Nu de plannen onthuld zijn, is het nog maar de vraag in hoeverre Alfa Romeo deze koers de komende vijf jaar gaat aanhouden, maar daar denken wij voorlopig nog niet over na. In plaats daarvan kijken we naar wat de Italianen tussen nu en 2022 uit willen gaan voeren.
Omdat het gemakkelijk is om het overzicht te verliezen, zetten we hieronder de auto’s neer die Alfa Romeo de komende jaar wil gaan lanceren.
– 8C
– GTV
– twee SUV’s, zowel kleiner en groter dan de Stelvio
– nieuwe Giulietta
– Giulia LWB (voor China)
– Stelvio LWB (voor China)
Mocht het nog niet duidelijk zijn, dan hebben we hier het schema dat regelrecht uit de presentatie komt.
Het onthullen van nieuwe modellen om haar positie in de markt te versterken en verbeteren lijkt vooral te komen door het feit dat Alfa Romeo flink meer auto’s heeft verkocht. Ze hebben de smaak nu te pakken, zo lijkt. Waar het in 2015 nog 62.000 auto’s verkocht, is de voorspelling voor dit jaar dat het 170.000 auto’s zal verkopen. Door het modellengamma bijna te verdubbelen, wil Alfa Romeo zich in ongeveer 70 procent van de premiummarkten begeven. Overigens verdwijnt de diesel in ieder geval bij Alfa Romeo. Dit biedt mogelijkheden voor elektrificatie. De Italianen maken ruimte voor (plug-in) hybride motoren en krachtbronnen met een zogenaamde E-Booster.
Hoewel Alfa Romeo de komende jaren zeven nieuwe modellen wil introduceren, hebben we maar informatie over twee van deze modellen. Gelukkig zijn dit juist de modellen waarover we willen horen. De eerste, de Alfa 8C, krijgt een twin-turboblok in het midden en een geëlektrificeerde vooras. De wagen krijgt om en nabij de 700 pk en moet in 3 seconden naar de 100 km/u knallen.
De GTV krijgt iets minder vermogen, maar dat maakt hem niet minder smakelijk. Deze GTV, waarvan we verwachten dat het een Giulia Coupé wordt, krijgt een hybride motor met F1-techniek die ruim 600 pk produceert. Daarbij krijgt de wagen all-wheel drive met torque vectoring en wordt het gewicht eerlijk verdeeld.
Het zal ongetwijfeld nog even duren, maar we hopen de auto’s zo snel mogelijk te mogen begroeten.
Met dank aan iedereen voor de tips!
Jeetje ! Het zal toch niet zo zijn dan Alfa Romeo eindelijk weer een begeerlijk merk word !?
@pielemuis: eindelijk weer?!.
@mikje90: Van de huidige line-up word ik niet heel erg hitsig
@pielemuis: vandaar je nick? ?
@406_v6: lol
@pielemuis: ik wil niet eens wéten waar jij dat van wordt, echt niet.
@bischero: de betere seksgesprekken tijdens de vrijmibo doen het doorgaans prima. Vertel @pielemuis , hoe vunziger hoe beter
@tymo: ik houd niet van virtuele vrijmibo’s en zeker niet om 14.30u.
@bischero: De Vrijmibo kan mij niet vroeg genoeg beginnen
@tymo: Ik kan je alleen vertellen dat het gebrek aan uitlaatpijpjes bij EV’s mij een beetje triest stemt.
@pielemuis: giulietta 1750tbi, giulia quadrofoglio, giulia veloce, 4c. Ik vind ze niet heel saai. De giulietta is wel wat gedateerd, dat moet ik toegeven.
@mikje90: Ja, sinds de 33, 75 en155 zijn er geen echte Alfa’s meer gemaakt, waarbij ik persoonlijk de voorgenoemde modellen wat styling betreft al niet fantastisch meer vind. De echte iconen waren de Duetto, de Coda Tronca, de Giulia Coupe, Montreal en Alfetta GTV.
@superhans: De 155 was een halve Fiat.
@pielemuis: Het zou zomaar kunnen, maar het lijkt me meer waarschijnlijk dat de 8c een (nieuwe) Dodge Viper wordt met Alfa styling.
Aangezien Alfa Romeo en Tesla exact hetzelfde glazenbol gebruiken voor het doen van voorspellingen zijn deze modellen pas na 2022 te bestellen bij de dealer?
@gekketurbo: jij bent optimist?!
@spideriv: als je ziet hoevaak de voorspelde vernieuwingen geannuleerd, vertraagd zijn geweest in het verleden kan ik hem geen ongelijk geven. Nu koet ik toegeven dat ik het warm krijg van een qv en alfa succes gun. Maar de vraag is of ze het kunnen waarmaken en dit op de aangekondigde termijn.
@acizane80: helemaal eens en hoop ook dat ze wat succesvoller worden. Mag met zo’n nieuw Juul rondrijden en valt me op dat ik vaak begroet wordt door andere Juul-rijders. Leuk hoor maar toch eigenlijk heel treurig dat er zo weinig van deze auto’s rondrijden dat eigenaren/berijders elkaar groeten.
@gekketurbo: waarschijnlijk wel, of je kan nu al een aanbetaling doen en dan heb je hem als “een” van de eerste!
Had trouwens het liefst iets meer over de Guiletta gehoord
@gekketurbo: eens. Waarom zou ik juist over een auto die bijna niemand zich kan veroorloven iets willen horen?
Ik zet me alvast schrap tegen 2025!
@cossiekiller: *2052
@str8six: *2502
@joostie: *5202
@w115: 5220
@cossiekiller: In the year twenty twentyfive, if man is still alive…
@mashell: goede keuze, leuke plaat
Zeker die nieuwe 8C klinkt heel tof, ben heel erg benieuwd
Het is 1 juni i.p.v. 1 april… @redactie
@e270cdi: een beetje vertraging is Alfa niet vreemd.
Houdt enorm van alfa maar dit soort plannen heb ik vaker voorbij zien komen, doorgaans komt er weinig van terecht. En de giulietta, serieus pas rond 2022? Dat ding moet er volgend jaar staan, anders lopen ze alweer achter de feite aan…
Leuk, wat humor zo op de vrijdagmiddag.
En nu wachten op een mooie, betaalbare, kleine sedan.
Al die hatchbacks, SUV’s en coupe’s klinken leuk, maar er gaat niets boven een stijlvolle kleine Alfa sedan.
Weer een soap van zoveel jaar? Als ze aantallen willen verkopen moeten ze toch echt auto’s voor normale mensen gaan bouwen en niet alleen voor de rijken op deze aardkloot.
Volgend jaar tijdens een presentatie zien we weer zo’n plaatje maar dan tot 2025. Krijg je wat modellen te zien die je daarna nooit meer ziet.
Volgens mij heb ik al eens eerder dit soort stukjes gelezen op AB. Met grote plannen. Die dan vervolgens:
(1) veel later worden uitgevoerd en
(2) in slechts beperkte mate.
Ik hoop dus niet dat de geschiedenis zich herhaalt…
Ondanks dat ik dit soort berichten van Alfa niet heel geloofwaardig vind, moet het wel relatief makkelijk te realiseren zijn. De techniek is immers in huis (of in dat van hun concerngenoten). Schroef er een schitterend koetswerk op en je bent klaar.
Ik hoop toch serieus dat ze tussen nu en 2022 wel iets nieuws op de markt brengen want anders rest de Alfa importeur niks anders dan met Mito en Giulietta als youngtimers te adverteren.
Leuk allemaal wat Alfa belooft; zeker met die 8C en GTV.
Maar ze moeten zich schamen dat de GTV, of hoe ze de Giulia-coupe willen noemen, er niet al lang is!
En dan kunnen ze mooi lullen dat die de gemiddelde leeftijd van hun portfolio laag zal zijn, maar als je een 2020-coupe versie van een 2016-sedan ‘nieuw’ noemt, wie houdt je dan voor de gek.
De 2016 Giulia is eigenlijk al te vergelijken met een 2012 320/A4/C (als je lief bent)…Dus tegen de tijd de GTV uitkomt, loopt de concurrentie een hele generatie voor.
En als we toch bezig zijn: hoe hebben ze zo’n (*&^%&*^%-geluid uit een 2.9T V6 weten te krijgen. Die 510 pk is zo geil, maar als MB en VAG zo’n ding goed kan laten klinken; waarom kunnen de broers van Maserati het dan niet?
@gregorius: Die V6 klinkt inderdaad als een natte scheet. Van een Italiaanse fabrikant had ik wel heel wat meer verwacht.
Tegen de tijd dat de Giulietta in 2022 verkrijgbaar wordt is er al lang geen achterwielaangedreven C-segmenter op de markt. BMW heeft dan de F20/F21 allang vervangen door een voorwielaangedreven hok.
Wel vreemd dat er bij de Giulietta MCA staat (Mid Cycle A….. facelift?) terwijl het huidige model dit jaar uit productie gaat?
P.S. Alfa gaat de 8C een vervolg geven, hoe gaaf is dat? Deze 8C, die dan het nieuwe topmodel van het merk zal zijn, fungeert dan zowel als opvolger van de 8C (hoog vermogen en prijs) als van de 4C (carbon monocoque) en is ook weer geïnspireerd op de legendarische Tipo 33 Stradale.
Tja, geweldig spannende plannen met voldoende leuks in het vooruitzicht, maar zoals wel vaker met Alfa is het een gevalletje ‘eerst zien, dan geloven’.
YES!!! Sergio Marchionne i love you ;)
Allemaal redelijk high end spul dus wwarvan je er niet veel van verkoopt. Mito is oud, guilietta is oud. Lijkt een beetje op de stuiptrekkingen van MG, dure nichemodellen en geen bread and butter spul.
Klinkt geweldig! Maar we krijgen maar een kwart.
Is die GTV de eerder aangekondigde Giulia Coupe en komt er ook een gewonere versie van? In deze planning staat hij namelijk vermeld als specialty. Er is ook geen indicatie van een timing al mag je bij Alfa daar sowieso geen enkele rekening mee houden.
Gelukkig maar dat je wel een ontketende scribent zou kunnen ontmoeten.
Genoeg tijd om te sparen voor de GTV.