Het nieuwste speeltje van Porsche voor op het circuit is hier.
De nieuwe GT4 Clubsport is een absolute hardcore racer. Het 911-blok is goed voor 385 pk (-15 pk), maar de Cayman deelt nu meer DNA met zijn grote broer dan ooit tevoren.
Het blok is direct gelepeld achter de bestuurdersstoel, wat moet resulteren in een ultieme gewichtsverdeling. De racer is stijf gemaakt dankzij een rolkooi en heel wat extra race-goodies. De auto is dan ook niet legaal voor op de openbare weg, in tegenstelling tot eerdere Clubsporters van Porsche. Zoals gezegd, heeft de Clubsport veel 911-DNA aan boord. Het lichtgewicht chassis is afgeleid van de 911 GT3 Cup en rondom tref je schrijfremmen aan van 380 mm dik. De ABS is op 12 verschillende manier in te stellen en het ESP systeem is speciaal afgesteld voor slicks.
De racer weegt 115 kilo minder dan zijn gewone broer, met een totaalgewicht van 1300kg. De Clubsport wordt alleen leverbaar met een aangepaste automatische versnellingsbak, met dubbele koppeling en zes verzetten. Ook beschikt de auto over een mechanisch sperdifferentieel. Standaard is er een 90-liter tank aanwezig, deze kan optioneel worden verkleind naar 70 liter of vergroot naar 100 liter. De auto zal exclusief belastingen 111.000 euro gaan kosten. De Cayman GT4 Clubsport zal ook door Porsche worden toegevoegd aan zijn racevloot.
thomasthomas zegt
Veel Porsche laatste tijd, aandelen Autoblog?.
moondustfocus zegt
@thomasthomas: Daar kan ik best mee leven, het Porsche nieuws wat er voorbij komt zijn niet van saaie apparaten
singer911 zegt
@thomasthomas: Gewoon Porsche dat goed bezig is ;)
clarkson zegt
@thomasthomas: Porsche is gewoon hot de laatste tijd. Hotter dan hot. Hotter maar ook groter dan ooit tevoren.
gijsso zegt
@thomasthomas: – Gesjoemel bij VAG.
– Facelift 911 met alleen maar turbo-blokken.
– De rijdersauto van 2015, Cayman GT4.
– Gevechten van de hypercars, 918 vs. P1 vs. LaFerrari
Er gebeurt gewoon veel rondom het merk uit Zuffenhausen. En geeft nou zelf toe, ik hoor liever dat er een nieuwe versie van een Cayman is dan de zoveelste facelift van een of andere zilvergrijze Opel, Ford, Peugeot, etc.
En natuurlijk niet te vergeten, de RS special.
Donstil zegt
@thomasthomas: Pppff voor sommige is het ook nooit goed he.
moveyourmind zegt
Nice!!
Zijn die banden trouwens speciaal voor deze Porsche ontwikkeld? Ik zie dat er Porsche op de wangen staat…
ettie zegt
@moveyourmind: is de auto speciaal voor Michelin ontwikkelt? Ik zie dat er Michelin op staat… ;)
moveyourmind zegt
@ettie: Hahaha!
gtwillem zegt
@moveyourmind: ondanks dat de opmerking van @ettie best grappig is, klopt het wel degelijk wat je zegt. Bij Porsche zijn ze van mening dat de bandenfabrikanten er geen drol van kunnen. Klopt wel een beetje, want er is ook veel troep te koop. Daarom heeft Porsche de zogenaamde N-Codering. Een fabrikant maakt speciaal voor Porsche de banden die aan de (idioot hoge) eisen van Porsche voelt doet. Het loopt van N0, N1, N2, N3 naar N4. (hoe hoger het nummer hoe nieuwer het type).
Ook voor raceauto’s heeft Porsche gelijke eisen, met name met auto’s voor priveteams en (semi) amateurklasses waar dit soort auto’s ook in terecht komen. Dan weet je dat je een door Porsche gehomologeerde band hebt.
moveyourmind zegt
@gtwillem: Thanks voor je heldere uitleg!
ko3n zegt
@gtwillem: de idioot hoge eisen vind ik mooi. De idioot hoge prijs die daar echter door ontstaat…..
TimoBac zegt
Op een aanhanger en richting de ring! Kom maar op.
mynameisjeroen zegt
@timobac: de Ring (Nordschleife touristenfahrten) mag je helaas niet op zonder kenteken.
TimoBac zegt
@mynameisjeroen: Ik zeg: afhuren dat kreng. Dan mag je vast zonder kentekens rijden ;)
mynameisjeroen zegt
@TimoBac: prima oplossing!
clarkson zegt
Doe er voor mij maar een strik om. Wat een gaaf ding zeg!
bozothenutter zegt
clubsport was toch altijd weglegaal?
ziet er niet heel weglegaal uit….
RubenPriest zegt
@bozothenutter: @remcott Goeie! Nog even wat info toegevoegd aan het artikel. In tegenstelling tot vroegah, is deze clusport helaas NIET road-legal.
remcott zegt
Optioneel ook nog road legal?
clarkson zegt
@remcott: Nee natuurlijk niet. Maar daarom hebben ze de cayman gt4 gemaakt. Heb je toch het gevoel van een racer. Maar dan met kenteken. Wel zo handig.
henk123456 zegt
Ben ik de enige die het raar vindt dat mijn Golf 5 zonder carbon en met een volledig interieur nog geen 1200 kilo weegt, en deze Cayman met 1300 kg als lichtgewicht wordt gezien? Ik zet het maar even in perspectief ;-)
ko3n zegt
@henk123456: jouw golfje heeft geen 3,8 liter 6 cylinder en ook geen super duper grote en sterke wielophanging en dergelijke
gtwillem zegt
@ko3n: Ik begrijp het wel wat @henk123456 bedoelt. 1300kg is niet bijzonder licht. Een straatlegale Honda NSX Type R NA2 heeft gewoon een radio, airco etc en weegt slechts 1250kg. Een gewone Cayman GT4 zit op 1315kg. Ondanks alle verstevigingen, verwacht je een lager gewicht: het gehele interieur is gestript.
Het kan te maken hebben met het feit dat het minimun gewicht in bepaalde raceklassen 1300kg is. Maar waarschijnlijk heeft het te maken met het feit dat de Cayman GT4 Club Sport betaalbaar moest blijven, dus ze kunnen hem absoluut lichter maken, maar vanwege de kosten is het wel goed zo.
Dutchdriftking zegt
Wel gaaf hoor!
trolle zegt
Saaie kever
gtwillem zegt
@rubenpriest: je geeft aan dat de prijs van de GT4 zonder belastingen en BPM is (nu is BPM een belasting, daar staat de ‘B’ voor ;-)). Maar over een raceauto wordt geen BPM geheven, er komt immers geen kenteken op ?
RubenPriest zegt
@gtwillem: Check!
10us zegt
Ik vind dit meer 911 dan de 911 zelf
ko3n zegt
En toch is het jammer dat ze de clubsport dan wel een PDK geven… Lijkt me geen slimme zet want vilgens mij was het idee GT3 PDK en GT4 handbak best wel goed
nvn1993 zegt
Misschien een domme vraag: waarom kan alfa een straatlegale sportauto (4c)maken van minder dan 900 kilo en is deze hardcore cayman zeker 400 kilo zwaarder terwijl de cayman compleet gestript is?
baske zegt
@nvn1993: zet ze eens naast elkaar en je weet het antwoord erop… iets met bouwkwaliteit ofzo
karaya zegt
@baske:
Alsof ‘bouwkwaliteit’ relevant is voor een circuitauto. Heb je nu ook al premium raceauto’s?
Het juiste antwoord is natuurlijk dat de Alfa een kevlar chassis heeft.
Blijf het trouwens lachwekkend vinden dat Porsche niet met een echte snelle Cayman komt. Alsof 911 rijders zelf niet weten dat de Cayman eigenlijke de betere sportauto is.
cpp1 zegt
Ik kan me al helemaal voorstellen hoe dit over het circuit gaat jongen…ik wil hem!
berlinetta zegt
Mocht ik ooit met mijn neus in de boter vallen en een circuitspeeltje aanschaffen, dan wordt het deze. Period.
tombe zegt
Kan iemand vertellen wat deze niet voor straatgebruik maakt want zo fantastisch spartaans wil ik hem (mits het groot lot natuurlijk).
Banden? Alhoewel de M3 CSL ook op semi-slicks stond. Lichten zie ik ook…
Want stel je het kapitaal hebt, mag je steeds met je Range en autotrailer gesloten circuits gaan opzoeken dus het je bitter weinig aan je speeltje
ivofga zegt
380mm dikke remschijven?? En de remklauwen zijn een halve meter breed zeker?
hugoe zegt
Nooit echt een Porsche guy geweest, maar ik moet toegeven dat hun creaties er steeds gaver op worden. Voor een aantal weken terug is één van hun auto’s mogen rijden (2008 Boxster S met handbak) en dat beviel me toch al wel heel erg goed.