Met de Oettinger-upgrades voor de GTI maak je ‘m net even wat dikker.
Vroeger, in de jaren ’80 kwam je niet weg met een standaard Golf GTI. Heel erg leuk natuurlijk, maar die moest je eigenlijk nog op smaak brengen met wat zorgvuldig geselecteerde upgrades. Daarin kon je heel erg veel gaan, maar er ware zat tuners die relatief subtiele accessoires hadden van prima kwaliteit. Denk daarbij aan Projektzwo, Kamei en Zender. Maar de bekendste zijn natuurlijk Oettinger en ABT.
ABT is inmiddels een bijna OEM-leverancier geworden. In veel gevallen werken Volkswagen (en Audi) samen met de tuner Allgau. Zowel qua tuning als motorsport. Maar dat is voornamelijk voor Europa. In de VS gaat Volkswagen ‘vreemd’ door samen te werken met die andere VW-veredelaar: Oettinger.
Oettinger-upgrades voor GTI
Dat is opmerkelijk, want we horen de laatste tijd erg weinig van de tuner uit Friedrichsdorf (vlak boven Frankfurt). In dit geval is het specifiek Oettinger die samenwerkt met de Amerikaanse tak van Volkswagen. Het gaat om een hoop upgrades voor de GTI (die bij ons Golf GTI heet).
Er is een nieuwe splitter aan de voorkant. Deze ‘loopt’ over de gehele breedte en geeft de GTI net even wat meer presence. Op de voorkant ervan is er een subtiel Oettinger-logo. Iets minder subtiel is de achterspoiler. Nu zijn dakspoilers vaak veel te subtiel, dus op zich vinden we het niet erg. Ook hier is er een Oettinger-logo, zodat men kan zien dat jij je GTI smaakvol hebt verbeterd. Ten slotte is er aan de achterzijde is er een lip om de auto iets dikker te maken.
Geinig
Dan nog een paar geinige accessoires. In samenwerking met Osram zijn er nieuwe knipperlichten voor in de buitenspiegels. Deze gaan niet simper ‘aan-uit’ maar hebben zo’n geinige ‘swoosh’. Dan zijn er nog naafdopjes. Geen gekke rode van BBS (dat is smaakloos), maar ‘GTI’- of ‘R’-caps die recht blijven staan.
Dan kunnen de mensen aan de wielen zien door wat voor auto ze in gehaald worden. Over motorische wijzigingen is er niets bekend. De onderdelen zijn nu te bestellen bij Volkswagen US, maar je kan ze vast wel naar Nederland laten verzenden.
Meer lezen? Dit zijn alle Golf GTI Mk4-modellen op een rij. Allemaal!
Dutchdriftking zegt
Best smaakvol eigenlijk. Persoonlijk zou ik de spoiler wel in carrosseriekleur willen. Nog een setje BBS wielen er onder en hij is weer helemaal af. Al blijf ik wel van mening dat de Golf 8 de minst geslaagde Golf is. Als GTI of R dan lijkt het nog wel wat, maar in standaard trim is het echt geen knappe auto.
mashell zegt
De 8 is zeker niet de best gelukte maar zo erg als mislukt generatie 5 is het toch ook weer niet?
basman147 zegt
De minst geslaagde Golf is voor mij toch echt de Golf 3, vooral als GTI.
De 5 GTI kreeg destijds behoorlijk lovende kritieken (maar ik heb er nooit in gereden, dus ik weet niet of het klopt).
Dutchdriftking zegt
@basman147: Grappig, dat is mijn favoriet. De GTI was niet best, al helemaal niet als 8 klepper. Pas bij de 20 jahre ging het er een beetje op lijken. Zelfde verhaal met de 4 GTI. Maar de basis was goed, en veel beter dan de Escorts en Astra’s van destijds. Al vond ik de Astra denk ik wel fijner rijden in standaard vorm. Echter waren de VR6 modellen van de 3 en 4 de beste, erg fijne wagens in die uitvoering.
AudiRS zegt
@dutchdriftking: Golf 4 V6 zeker gaaf. Net als die fijne V5 170pk. Of de ARL 150pk 4M TDI. Maar ook een gechipte 25year edition erg gaaf. Met 260pk :-)
Dutchdriftking zegt
@mashell: Die vond ik dan wel weer geslaagd. Zeker als GTI. Zo’n mooie rode 30 jahre is altijd fijn.
erwinlagcher1977 zegt
Ik kan maar niet wennen aan die neus.
flyerbunch zegt
Jammer dat ze telkens een zilveren badge overal op plakken..
rogerzz zegt
Hmm, het grootste probleem van de GTI is toch wel dat 85% van de Golf GTI 5/6/7 generatie wordt afgetrapt door ballonnenboys, nachtapothekers en ander tuig waarmee je niet geassocieerd wilt worden. De trieste pops and bangs’in winkelstraten voor aandacht en ff de 50/60 km/u aantikken en over een paar jaar groeit die groep dan ook in de Golf 8 GTI. Dat zou mij toch ergens een ongemakkelijk gevoel geven om heel eerlijk te zijn.
Overigens vind ik een Golf 7 toch nog echt een stuk mooier, zowel qua interieur als exterieur, daar helpt dit pakketje op de 8 niet genoeg voor.
lecomte zegt
Dan moet ik zeker ook een nek-/heuptasje erbij aanschaffen. Op zich ziet de Golf er best wel ok uit zo maar ik hou het toch maar bij mijn aktentas 😉
Poulusma zegt
Dat zijn wel fraaie upgrades!
Goed stukje tekst ook….
st33fie zegt
Die kan je in Nederland via shop.oettinger.de kopen, de spoiler is 425€ Valt redelijk mee nog