Dit weekend zag ik voor het eerst een RS3 in het wild langs de Duitse autobahn maar eigenlijk kon dat ding mijn aandacht niet echt vasthouden. Wellicht was hij aantrekkelijker geweest als hij bij Oettinger was langs geweest?
Die hebben namelijk een leuk krachtkuurtje voor de van zichzelf al niet tamme RS3 in huis: geen “laffe” 340 pk maar 400 paardenkrachtjes uit het 2.5 liter TFSI blok is wat men bij Oettinger weet te realiseren. Ook het koppel krijgt een leuke oppepper: 550 Nm is er voortaan beschikbaar. Al die cijfers zorgen ervoor dat je in de praktijk 0.3 seconden sneller bij de honderd bent -namelijk in 4.3 in plaats van 4.6 seconden- en dat je doorjakkert naar 275 kilometer per uur in plaats van 250. Hoe dat gerealiseerd wordt? Een ander motormanagement en de begrenzer worden eruit gesloopt, that’s it.
Eventueel kan je ook nog een optioneel uitlaatje bestellen dat bestaat uit gepolijst roestvrij stalen pijpen met een doorsnede van 76 millimeter, afgemaakt met een silencer met twee pijpen van 89 millimeter doorsnede. Dat moet wel een leuk roffeltje geven, lijkt ons. Uitlaatje kost 3295 eurootjes, de motortuning gaat weg voor een schamele 2290 euro. En dat zijn bedragen inclusief btw, dus waar wachten jullie nog op? Of koop je ‘m liever kant en klaar in chauvinistisch oranje met 500 kilometer op de teller? Of wil je zelfs liever wat heftigers van bijvoorbeeld MTM?
Met dank aan Hans voor de tip.
964rs zegt
Mooi dingetje!
chielll zegt
@964rs: Inderdaad mooi dingetje :) Ik droom er nog steeds van dat VAG ooit een quattro bouwt (bijvoorbeeld RS3 of RS4) met voorin een Porsche 6 cylinder boxer…
dennisr zegt
@chielll: zoiets droom ik ook, maar dan net iets anders..
huisje, garage er naast.. brug in de garage.. en daar sta ik dan.. met de Snap-on tools.. klaar voor het project..
jaa, mooi! :mrgreen:
964rs zegt
@dennisr: ik zou dan als we het over een eigen project hebben, een kever met een 914 moter willen bouwen.
dennisr zegt
@964rs: ik een Golf 2 met VR6 en quattro.. call me petje.. maar dat is vet :D
chielll zegt
@964rs: wil je die motor dan voor de achterwielen plaatsen of erachter?
964rs zegt
@chielll: op de plek waar de moter normaal ook zit. is al vaker gedaan.
dennisr zegt
ik heb respect voor Hans, kennelijk nam hij ergens op de foto een dusdanige verandering waar dat het vermelden waard was, maar Hans.. wat is het?
Poll zegt
Ik snap nu eindelijk waarom die eeuwige tuners altijd zo populair zijn in Duitsland: wegenbelasting gaat op cilinderinhoud! Hehe.. En daarom boeit het ons dus geen f*ck.
peterv zegt
Moeten de remmen het wel goed blijven doen.
Joerek zegt
4.6 naar de 100 volgens de boekjes. Er zijn al zat metingen geweest waarbij hij het ongetuned in 4.0 doet. Mn TTRS heb ik ook al op 4.0 geklokt… op winterbanden.
Na tuning doet de RS3 het ruim binnen de 4, daar kan je vergif op innemen.
Orichy zegt
Dit is nog niet zo beestachtig, alsdat van Abt (470pk) of B&B-versie (510pk), wat wij eerder voorbij zagen komen. But it’s very pretty.
Maar doe maar een Golf 6 Variant met deze motor, lachen.
meneersander zegt
Ja 340pk is ook wel weinig..
lamdi zegt
@meneersander:
ZEKER! helemaal gelijk man… ik gaap ook altijd als ik van 0 naar honderd vlieg in onder de 5 seconden.
ot. kleurencombo is zeer geslaagd en gelukkig zijn ze alleen aan de goede plekken geweest (enkel motorisch tunen).. hier kunnen veel tuners nog wat van leren!
meneersander zegt
@lamdi: ja, wat is nou 5seconden:P
Tonnie zegt
Netjes gedaan, een verbetering zowaar :D maar dat is bij audi ook niet zo moeilijk ;)