







Het heeft even geduurd.
Er zijn onnoemelijk veel verschillende snelle Golfjes van de huidige (de zevende) generatie. In principe heb je aan de Golf GTI meer dan voldoende. Maar voor de mensen die net dat beetje meer wensen, heeft Volkswagen een hele hoop modellen in de aanbieding (gehad). Denk aan de GTI Performance, de Club Sport, de Golf R en de Golf TCR. Met name bij die laatste hadden wij iets meer spektakel verwacht. Niet dat het een slechte auto is. Integendeel. Het probleem is dat Volkswagen te braaf is. Men had destijds het plan om de Golf R400 te lanceren. De auto was zo goed als productierijp. Echter gooide dieselgate roet (pun intended) in het eten.
Gelukkig kunnen we rekenen op een schare tuners die met iets extreems komen. Ditmaal komt het nieuws van een van de oudste Volkswagen tuners: Oettinger. Op basis van de Golf GTI en de Golf R heeft de Duitse tuner twee extreme Golfjes gebouwd. De witte (met nummer 001) is gebaseerd op de Golf GTI, maar heeft in dit geval 360 pk. Omdat het een GTI is, is de auto uiteraard voorzien van voorwielaandrijving. Het rode exemplaar is gebaseerd op de Golf R. Deze heeft de beschikking over vierwielaandrijving. Niet alleen dat, de Golf R heeft ook een sterkere variant van de 2.0 TSI motor, waardoor er meer vermogen uit te halen valt. Oettinger is lekker bezig geweest, want ze kwamen uit op 500 pk!
Ondanks dat was het absoluut niet de bedoeling om slechts snel te zijn in een rechte lijn. Bij beide auto’s is het onderstel zwaar aangepast. Naast een 80 mm grotere spoorbreedte staat de auto ook lager op zijn wielen. Beide auto’s zijn voorzien van 380 mm grote remschijven aan de voorkant. Op een Golf. Ook is het interieur grotendeels gestript en is er een rolkooi aanwezig. De bodykit, afgeleid van de race-Golfjes, kost bijna 10 mille. De achterspoiler gaat je 1.400 euro kosten. Wat het totaalplaatje gaat worden, is nog niet bekend.
Oettinger is back! Kan me nog die posters van die vierkante golfjes met grote uitlaten herinneren boven Mn bed.. ah… those were the days ?
?
@creative: ik had vooral iets met koplampen qua posters op m’n kamer
@gulli: ik heb hem gevonden denk… https://goo.gl/images/auUNyJ
@mar10us: geyl
Snel misschien wel…
maar wat een kermiskar
De hele kit, inclusief de velgen en schaalstoelen kost meer dan €15.000,-, zo is mij verteld op Essen Motorshow, waar aldaar een knalrood exemplaar stond met gouden velgen, lekkere uitvoering!
@ghost: verder dan 2 foto’s kijken, levert die rode uitvoering op..voortaan eerst kijken dan reageren?
Die rode graag! Maar dan zonder die rare sticker op de klep. Dan nog liever “Ich bin ein Berliner!”
@jajeroenja: ja en met een compleet interieur
Gaaf! Al ga ik liever naar JD. Stage4 is ook 500pk, maar dan met de normale looks. Toch fijner.
@dutchdriftking: ben je voor stage 4 niet ook al rond de 10k oid kwijt?
@gulli: minimaal. Wel 540pk. : https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2183118418401428&id=367621829951105
Zonder achterzetels = lichte vracht hier in België = bijna geen belastingen op te betalen. Perfecte keuze voor mijn nieuwe lease zodat ik eindelijk snel en op tijd bij mijn klanten raak? Als die dan niet even snel van mij weglopen tenminste wanneer ze zien dat dit ding vol afzichtelijke omgekeerde vliegtuigvleugels hangt…
@Volvo_440_turbo: hoe wilt u dat doen met dat asfalt daar?
@mukmans: De vleugels omdraaien?
@karhengst: ? haha
Binnenkort te zien bij uw lokale Turkse bruiloft!
@rhellema: ??
@rhellema: Je bedoelt de Marokkaanse zeker, deze is en segment te laag bij Turken.
Petje op en gaan.
@schuifkantelraam: …naar de parkeerplaats van de McDonald’s.
Snelle planga op en gaan. Deze Golf is zeeer vlot
Zielige uitvoering…altijd een markt voor. voor dit soort golfjes…maar goed waarom ook niet ieder z’n eigen smaak..
Op het YT-kanaal van Daniël Abt kan je volgen hoe ze momenteel bij ABT-tuning een Audi A1 onderhanden nemen. Het resultaat moet als de witte Golf zijn. Bredere wielkasten en carbon rondom.
Neemt niet weg dat ook Oettinger goed bezig zijn. Of moet ik zeggen “terug goed bezig”?
Gouden velgjes 1000x beter dan die afzichtelijke sterdingen…
Ik vind de echte R400 uitbouw mooier, dat ze die niet gekopieerd hebben…