![Afbeelding Oettinger blaast Golf GTI op tot 350 pk [updated]](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Tuners/Oettinger/Volkswagen_Golf_7_GTI_GTD/Oettinger-Golf-GTI-GTD-01.jpg)
![Afbeelding Oettinger blaast Golf GTI op tot 350 pk [updated]](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Tuners/Oettinger/Volkswagen_Golf_7_GTI_GTD/Oettinger-Golf-GTI-GTD-02.jpg)
![Afbeelding Oettinger blaast Golf GTI op tot 350 pk [updated]](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Tuners/Oettinger/Volkswagen_Golf_7_GTI_GTD/Oettinger-Golf-GTI-GTD-03.jpg)
![Afbeelding Oettinger blaast Golf GTI op tot 350 pk [updated]](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Tuners/Oettinger/Volkswagen_Golf_7_GTI_GTD/Oettinger-Golf-GTI-GTD-04.jpg)
![Afbeelding Oettinger blaast Golf GTI op tot 350 pk [updated]](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Tuners/Oettinger/Volkswagen_Golf_7_GTI_GTD/Oettinger-Golf-GTI-GTD-05.jpg)
![Afbeelding Oettinger blaast Golf GTI op tot 350 pk [updated]](https://static.autoblog.nl/gallery/0_Tuners/Oettinger/Volkswagen_Golf_7_GTI_GTD/Oettinger-Golf-GTI-GTD-06.jpg)
Dat je (dik) 350 pk uit een 2 liter viercilinder kunt halen bewees AMG al, en Oettinger gaat hetzelfde doen voor Golf VII GTI-eigenaren. Ook het uiterlijk werd niet vergeten.
In een tijd waarin menig C-segment hot hatch richting de 300 paarden kruipt doet VW het op zijn eigen manier. De nieuwe Golf GTI heeft 220 pk, of 230 als je de Performancevariant neemt, en de meeste reviews zijn lovend. Wil je meer, dan staan de tuners voor je klaar.
Oettinger gaf ons al een voorproefje op stylingfrutsels voor de nieuwe Golf, nu komen ze met details. De wielen meten 8.5 x 19″ met een offset (de afstand van je velghart tot het bevestigingspunt) van 50 mm. Ook wordt er een lichtgewicht set tienspakers in het vooruitzicht gesteld.
Ga je voor prestatieverbeteringen, dan stelt de tuner de eerdergenoemde motortuning in het vooruitzicht, maar ook sportuitlaten, verstelbare veringen, intercoolers, luchtinlaten met sportfilters, sperdifferentiëlen, en betere koppelingen en remmen.
Goed nieuws voor Epke Zonderland: de bodykit past ook op een Golf GTD.
Update 06-08: Inmiddels hebben we antwoord van Oettinger. Het concern gaat eerst aan de slag met een stage 1 tuning, waarbij bij benadering 280 – 300 pk gehaald kan worden. Deze kit komt een dezer dagen op de markt.
Wil je de volle 350 pk, dan moet je geduld hebben: aan deze modificaties wordt vanaf september gewerkt, een einddatum is er (nog) niet.
Zo, als de GTI al 350 paardjes heeft wil ik wel eens weten wat voor een monster de R gaat worden als Oettinger die aanpakt!
@roemeen013: Als de golf R ook de 2 liter viercilinder krijgt, (wat wel te verwachten is) zullen de pks wel hetzelfde blijven met deze GTI wanneer Oettinger hem aanpakt.
Sinds de R wel 4 Motion heeft zal die wel sneller zijn naar de 100.
@tuning: het zal dan wel rond de 380 tot 400 pk worden. Ook de tuners houden de pikorde graag in stand. Daarnaast heeft (bij de Golf 6 in ieder geval) de GTI een andere motor dan de R. Dat zal bij deze 7 vast niet anders zijn.
@ej20g: Die R had een andere motor omdat de GTI een nieuwer type motor had die (misschien) niet zoveel vermogen aankon… De R heeft de TSI met distributieriem (EA113) en de GTI had de EA888
@autobart: exact. Zal dat bij de nieuwe ook niet zo zijn? Motorcodes ben ik bij VAG niet zo bekend mee, die vind ik zo verschrikkelijk onduidelijk.
Kom maar op met die motortuning, weet iemand hoeveel nm het blok nu trekt?
Dat zijn veel peekaa’s. Vervolgens als je dit hebt gedaan kun je de auto nergens parkeren. Volgens mij ben je hem zo kwijt en verdwijnt de auto naar oost europa.
@rufctr01: Is de tijd dat alles naar Noord-Afrika werd gebracht voorbij? Zijn de Oost-Europeanen nu aan de beurt?
Eerst vond ik de golf 6 nog mooier maar nu ik er aan gewend ben is de 7 toch een stuk mooier geworden. Ze rijden allebij saai. En ja ik heb er in gereden. Maar als GTI een leuke auto.
@EB: ik begin Vag trouwens wel een klein beetje te waarderen. Al dat fanboy gedoe met de duitse 3 enzo slaat nergens op en in gewoon kinderachtig!
Als je de eerste foto ziet wat is de golf dan best wel lelijk. 350 pk kan niet de spuuglelijke looks verbloemen!
Veurwiel aangedreven? eehhh weet niet hoor
@fristie:
Veurwiel = voorwiel.
Veur is dialect voor ‘ voor ‘.
@bayernmunchen: OOH HAHAHAH WAT STOM VAN MIJ JOH
De titel zou ook kunnen zijn: Oettinger blaast Golf GTI op.
Petjes-alert!!
Oettinger blaast Golf GTI op, tot zover was het leuk…
@norge:
Daar heb je Oettinger niet voor nodig…, dat opblazen lukt zonder tuning vast ook prima….
@jrk68: Mijn longen zijn niet groot genoeg om voor al jouw prietpraat te zuchten… Zucht.
@autobart:
Blijven oefenen, ooit zal het je lukken….
Ik vind em echt lekker behalve die velgen dan
Ik zou deze gti best wel willen
Wat een lelijke tokkie velgen bah!
Ben benieuwd Hoelang deze turbo het volhoudt met 140 pk duurt dat al niet lang
@mrci: zou geen probleem moeten zijn.
@mrci: zal wel niet de originele turbo zijn. Er zijn weinig turbomotoren waarbij de originele turbo(‘s) 140 pk extra kunnen verzorgen.
Verkracht hok!
Rijdt vast lekker met 350pk op de voorwielen..
Gaaf karretje. Leuk, die rode details.
Ach ja iedereen die een beetje thuis is in Mitsubishi (Lancer) Evo’s weet dat 350pk niet zo gek moeilijk is…. Verschil is dat een Evo VII gehakt maakt van zo’n Golf met 350pk op ieder circuit en bij ieder weertype.
@w0o0dy: en zal waarschijnlijk nog langer heel blijven ook. Om maar bij lijnmotoren te blijven, Mitsubishi heeft meer ervaring met het bouwen van sterke motoren dan Volkswagen en Oettinger bij elkaar.
@ej20g:
Daar heb je 100% gelijk in kerel,had integendeel van jou verwacht dat je de Subaru ook wel erbij had mogen vermelden.Maar goed,de boxer is geen lijnmotor,wel oersterk.Dus ik snap wel waarom je deze niet aanhaalde.Jappen,heb er nog altijd een zwak voor.
@bayernmunchen: precies. Ik kan Subaru wel aanhalen maar als die qua setup niks te maken hebben met deze Golf heeft dat ook geen nut. De Mitsubishi’s zijn qua motortype en plaatsing (dwars) tenminste gelijk.
@ej20g:
Dat klopt,is dan ook begrijpelijk een betere vergelijkenis.
Even een reactie op een paar opmerkingen hierboven.
Ik snap het probleem niet helemaal van 350pk uit een 2.0TSI. Zo spannend is dat toch ook niet. De meeste blokken van die makelij gaan met een simpele chip ook al makkelijk naar de 310pk. Een performance uitlaat, hoogwaardig filter en je zit al tegen de 350pk aan.
Krijg je bij 350 pk ook een gratis rolkooi? Want 350 pk in een voorwiel aangedreven Golf dat leidt ertoe dat een boom, sloot of ander object wat kusjes van je Golf kan verwachten.
Jammer…!
Ik had liever een originele look met alleen motoraanpassingen, wolf in schaapskleren ftw.