Het klinkt zo tof, de echte Cadillac van Freddy Heineken bezitten. Dat bleek echter schone schijn.
Bekendheden: het zijn net mensen. Dus ook de welbekende directeur van Heineken, Freddy Heineken (familie van, niet de oprichter), is op bepaalde manieren net als jij en ik. Ook hij had auto’s. Niet eens allemaal omdat hij mobiel wilde zijn, nee, hij had ook een paar gave wagens.
Eén van die wagens was een Cadillac Fleetwood Brougham. Deze retedikke Cadillac-limousine is weer eens wat anders dan een Mercedes of Rolls-Royce voor chauffeurswerk. Helaas overleed Heineken in 2002. Wat gebeurt er dan met de auto? Die wordt verkocht, gestald, wellicht verkocht.
Geveild
Of iemand krijgt hem in privébezit. Vervolgens doet hij hem van de hand. Omdat de auto een ‘celebrity-status’ heeft, mag je flink dokken. Zelfs al is het wat meer dan wat je normaliter voor een Cadillac betaalt. De Heineken-status is goud waard, zo blijkt uit de verkoopprijs van 56.000 euro. En is de Cadillac daadwerkelijk van Freddy Heineken geweest? Volgens de verkoper wel, gezien het feit dat hij gepantserd is en er een foto van Heineken naast staat.
“Nonsens!”
Maar is er verdere verificatie? Niet echt. Quote sprak dan ook met een oud-eigenaar van de geveilde Heineken-mobiel. Die zegt dat de Cadillac in kwestie nooit van Freddy Heineken is geweest. Wel van Ton Thies, zoals de man heet. Thies voegt er aan toe dat de auto ‘niet meer dan 3.500 euro waard is’.
BVA Auctions, de veilingssite, zegt dat dit soort zaken gedubbelcheckt worden, maar is verder verdacht stil. Het bestuur van Heineken bevestigt eveneens dat zij geen bewijs hebben dat de JT-70-VV van Freddy Heineken is geweest.
Heinekengroen
Thies meent dat de Brougham door hem is aangepast (gepantserd). Daarom kent hij de auto. Maar hij kent ook de echte Cadillac van Freddy Heineken, die was ‘Heinekengroen’. Die auto heeft ook een hele reis achter de rug, maar volgens het laatste nieuws bivakkeert die momenteel in Rusland.
Opgelicht
De koper is een flinke loer gedraaid. Wie dat is, wordt niet bekend. Maar het graven van Quote zal voor hem wat rauw op zijn dak vallen.
mexxx zegt
Heerlijk helder.
p3r0x zegt
Volgens mij stond de groene Caddy van Heineken op het politie oefent circuit in Lelystad. Werd gebruikt om mee te trainen om te rijden met zware auto’s. Is voor ook alweer zo’n 15 jaar geleden dat ik daar ben geweest.
mashell zegt
Die had ik niet zien aankomen, ik ben dus blijkbaar in een 2 april grap getrapt.
none zegt
De enige waarde die een vorige eigenaar voor mij heeft, is hoe hij er mee heeft gereden en goed onderhoud is gedaan.
moveyourmind zegt
Heb hier nog een Lincoln staan ..
Met een foto van Lincoln met echtheidscertificaat ..
Is nog van Rutte geweest ..
Mag weg voor 1000 Euro ..
Alleen reageren als je serieus geïnteresseerd
bent. Trumpschoppers en kenniseconomen mot ik niet op mijn erf ..
Robert zegt
?
Ik moet toegeven dat ik de reacties met een hoog ongelikte-beer-gehalte af en toe wel mis ..
papa zegt
@RRRobert: is lincoln er niet meer .. ?
maferick74 zegt
@papa: hmm heb je hem niet gemist dan… ik heb hem wel gemist en laten we dat gewoon zo houden..
fmgarcia zegt
@papa: Netflix gaat een serie over hem maken.. Gewoon goed het psychopaten rijtje blijven checken..
a_buis zegt
@fmgarcia: weer zo’n opmerking van een hogeropgeleide ..
Robert zegt
Feitelijk is er hier dus sprake van de verkoop van een vervalsing. Als een veilinghuis iets verkoopt wat achteraf niet strookt met wat er op voorhand werd voorgesteld, kan een koper de koop laten zonder meer ontbinden. Het financiële risico hiervan ligt dan ook volledig bij de verkoper en het veilinghuis.
87sandyd zegt
@RRRobert: zullen er nergens kleine letters staan in de trant van: wij zijn niet verantwoordelijk voor enige fouten of onwaarheden bla bla bla….
Robert zegt
@87sandyd: nou, dat lijkt me niet. Punt is, de onderzoeksplicht die een koper heeft is vaak maar heel beperkt uitvoerbaar, bij een aankoop via een veilinghuis. Daar gelden dus aparte regels voor, die de verantwoordelijkheid voor het grootste gedeelte neerleggen bij de verkopende partijen.
In de praktijk zal het er op neerkomen dat, wanneer de originaliteit of herkomst op voorhand onduidelijk is, een veilinghuis het kavel niet zal aanbieden, tenzij dit onder strikte voorwaarden en met nadruk zal worden toegelicht. Maar ik denk eerlijk gezegd dat BVA hier gewoon z’n huiswerk niet goed heeft gedaan.
imarinos zegt
@RRRobert: eens, koper kan onder de verkoop uit in dit geval van veiling.
kritisch zegt
Er is iemand actief op autoblog, met mooie auto’s die hier werkt, bij BVA. Ik heb mijn conclusies al getrokken. persoon draagt horloges die geveild worden via BVA. Ja, evt schades aan horloges zijn voor kopende en verkopende partij. Zelfs is mij opgevallen dat hij horloges verkoopt Die nog voor dat ze geveild zijn via BVA te koop staan. Ook voor een lagere prijs dan de startprijs verkocht worden. Ook kijkend naar verkoopprijzen in het verleden. Ik noem dit bijzonder.. iets met bijv. Afgekeurd wegens defect?
Ik vertrouw BVA niet. Ze weten donders goed wat ze doen
speedygonzalez zegt
Mag ik iedereen even op dit artikel wijzen?
https://www.ad.nl/auto/auto-van-freddy-heineken-heeft-een-nieuwe-eigenaar~a41041fe/
Uit 2015. De verkoper moet dus gedacht hebben écht de auto van Heineken te hebben gehad. En dit artikel suggereerde dat er papieren aanwezig zijn die het bewijzen.
quinn zegt
@speedygonzalez: interessant inderdaad. Wat een vervelend verhaal voor de koper. De veilingsite is aansprakelijk, die hadden hun huiswerk beter moeten doen.
p964cup zegt
Wie zegt dat de auto is gegund? Een bieding hoeft niet te leiden tot een verkoop als ik me niet vergis. Lijkt me meer een sensatie artikel van de Quote
monaco zegt
Ik heb al twee keer serieuze problemen gehad met BVA na de aankoop van een auto, optielijst niet correct, bijtelling veel hoger dan aangegeven. Wat een zooi zeg…
RobUSA zegt
BVA oplichters, kwam op hun site 15 jaar geleden en dan zien : simpele fax startprijs 75 euro, stoel startprijs 100 euro, koffiezet apparaat startprijs 50 euro hahaha plus veilingkosten,btw en zelf ophalen enz. Amazon is goedkoper en brengt het thuis.
robbie123 zegt
Thies heeft 100% gelijk. Ik ken de auto al vanaf nieuw en het hele verhaal eromheen klopte van geen kant! Het verbaasde me en ik heb de veiling gevolgd. Het duurde een hele tijd door overbiedingen maar kwam uit op €56000,- En dan komen daar de vaste veilingkosten nog bij….. Voor een auto die ABSULUUT niet van Alfred is geweest. Oh ja, ook nog zonder kenteken. Wat een lachertje. Een goed les….Vertrouw nooit de mooie verhalen maar verifieer ze eerst voordat u bied een het veilinghuis geloofd !!!!!!!!!!!!!!!!
Olleh zegt
@robbie123: En? Heb jij iets met die informatie (die jij kennelijk hebt) gedaan?
Yzord zegt
@olleh: meneer doet gewoon interessant
Olleh zegt
@yzord: Ah dat bevestigt mijn gedachte, thanks. Ik kan mij voorstellen dat je anders wel íets had ondernomen om dit te voorkomen..
p964cup zegt
Als ik die Thies zoek in Google zie ik een niet bepaald brandschoon verleden….
circlestorm69 zegt
“Thies meent dat de Brougham door hem is aangepast (gepantserd).” Dat zo wel z’n reden gehad hebben….
ronaldotour zegt
Wat ik altijd raar vind is dat bepaalde artikelen veel meer opbrengen dan bijvoorbeeld verkopen via Marktplaats.
Ik heb pas met veel pijn en moeite een machine via Mp. verkocht voor 500,- en een zelfde machine brengt bij Bva makkelijk 1200,- ex alle kosten op. Dan vraag ik me af waarom kijken die bieders niet even verder op Marktplaats o.i.d?
ton888 zegt
De Cadillac met het kenteken JT-70-VV, de zgn ex auto van Freddy Heineken, heb ik nieuw gekocht bij Autocenter Pietersen in Rotterdam en vervolgens door de firma Boneschi in Italie op het toen hoogste, niveau, A6, laten bepantseren. Mijn bedrijf was igespecialisserd in persoonsbeveiliging en gepantserd vervoer. Wij hadden in die tijd 15 tot 20 gepantserde voeruigen op de weg, waaronder 2 donkerblauwe Cadillac’s Fleetwood Brougham waarvan de JT-70-VV er een was. De aankondiging dat deze auto als zijnde de ex auto van de heer Heineken door BVA geveild zou worden heb ik zelf niet gezien, maar werd er door derden, waaronder oud collega’s, op attent gemaakt. Het is nooit mijn bedoeling geweest om BVA in diskrediet te brengen, maar tot een uur voordat BVA moest toegeven dat het inderdaad NIET de auto van de heer Heineken was en ik door Arjo de Jong, het voormalige hoofd beveiliging van Heineken
, volledig in het gelijk werd gesteld, heeft de heer Hans Winter van BVA mij weggezet als onbetrouwbare informant. Hoe bedoelt u onbetrouwbaar? Ikzelf heb mijn burgerplicht gedaan. Nadat ik kennis kreeg van een mogelijk strafbaar feit, heb ik BVA zowel per e mail als telefonisch ingelicht over het feit dat het niet de Cadillac van de heer Heineken betrof, maar mijn ex auto. Telefonisch kreeg ik een botte BVA beer aan de lijn die het gesprek als volgt afdeed: “gaat u maar bewijzen dat de auto van u is geweest.” De wereld op zijn kop. Ik heb de publiciteit nooit gezocht, maar de media mij. Van diverse kanten werd mij om nadere uitleg gevraagd. Alleen de verslaggever van het zakenblad Quote heb ik gesproken en uitgelegd hoe de Cadillac vork in de steel zat. Helaas heb ik moeten concluderen dat het zeer slechte verliezers bij BVA auctions zijn. Met name Hans Winter die heeft getracht recht te breien wat 100% krom was en heeft getracht mij arrogant even onder het tapijt te kunnen vegen. Met mijn bijna 76 jaar durf ik de strijd met BVA aan. Wordt daarom dan ook vervolgd