Je vraagt je af hoe het kan gebeuren, toch is het zo. Tesla vergat het dak van een Model Y vast te lijmen.
We hebben al vaak geschreven over de productieproblemen van Tesla, maar deze Model Y spant misschien wel de kroon. Zoals we wel vaker hebben gezien bij auto’s, heeft de crossover namelijk een glazen panorama-dak. In het geval van de Model Y, spant deze de gehele bovenzijde. Volgens Tesla zorgt dit voor ‘extra hoofdruimte en een naadloze blik naar de hemel’.
Nu staat het niet expliciet bij de Model Y-pagina genoemd, maar eigenlijk gingen wij er vanuit dat dit glazen plafond op de een of andere manier zou zijn vastgemaakt aan de carrosserie. Met lijm, bijvoorbeeld. Kennelijk is dat niet altijd het geval. Op Reddit vertelt een Amerikaan namelijk een verhaal over de Model Y die zijn pa gisteren heeft gekocht. Zijn zoon moest mee om te helpen met enige techproblemen die met de Model Y zou ontstaan. Problemen ontstonden er wel, maar die hadden niks te maken met de computersystemen van de Model Y.
Tijdens het rijden hoorden ze namelijk ineens veel wind. De Reddit-poster dacht dat er een raam openstond, maar het bleek iets anders te zijn. Een minuut later waaide het complete glazen dak namelijk weg, om op de snelweg te belanden. En had zijn vader dus een cabrio-Model Y gekocht, zoals op onderstaande video is te zien.
Het duo besloot na het wegwaaien van het dak niet meer richting huis te rijden, maar reden ze terug naar de dealer. Ook belden ze de lokale autoriteiten, om ze te laten weten dat er een glazen dak op de snelweg ligt. De Tesla-manager bij de dealer zou hebben gezegd dat de lijm van het dak niet goed was. Of dat ze simpelweg waren vergeten het dak van de Model Y vast te lijmen. Je zou denken dat een autofabrikant dit wel doorheeft, maar bij Tesla is het niet eens zo heel verbazingwekkend meer. De manager zei de auto gratis te repareren, maar de koper had liever zijn geld terug. Welke auto ze nu gaan kopen, weten ze nog niet, ‘al zal het waarschijnlijk geen Tesla zijn’.
Pascal zegt
Ik pak de popcorn er alvast maar bij…
Robert zegt
@Pascal: moet je rap door eten, want het filmpje duurt welgeteld 3 seconden…
[/spoiler alert]
bierbuik zegt
@RRRobert: de reclame duurt potverdorie 5x langer! Een foto was ruim voldoende geweest
unknown32 zegt
@bierbuik: Je zou bijna hopen dat Kia failliet gaat met zo’n saaie reclame! Verder prima autos hoor (vriendin rijdt een picanto).
OT: voor mij dus geen tesla:-D
bierbuik zegt
@unknown32: saaie reclame misschien wel, maar de auto’s die ze de laatste jaren op de markt brengen vind ik toch bijzonder fraai, zelfs mooier dan sommige “premium” fabrikanten
ericd zegt
Dat wordt propcorn.
shibe zegt
Alle Tesla-verdedigers, kom er maar weer in, om te vertellen hoe “PREMIUM” jullie leasebak is.
torsen zegt
Noem mij één ander automerk die een panoramadak met auto-pilot functie geleverd heeft.
Gaat je niet lukken want Tesla is wéér de eerste.
SpiderIV zegt
@torsen: Tja
Noem me 1 merk met een mager werkende autopilot met panorama dak dat niet is vastgemaakt. ……… uiteraard Tesla!
potver7 zegt
@spideriv: humor is soms heel subtiel, wist je dat?
SpiderIV zegt
@potver7: beroerd gelezen sorry ?
simonferrari zegt
@torsen: Audi (A8) en Mercedes (S)? Al noemen deze merken het geen Autopilot maar hulpmiddelen. Komt feitelijk op hetzelfde neer.
potver7 zegt
Dat zijn auto’s die zowel een panoramadak als een Autopilot-functie hebben. Maar dat is niet hetzelfde als een panoramadak met Autopilot-functie… subtiel verschil… ;)
wimof zegt
VW ID4
soundgarden zegt
@torsen: kijk jij maar lekker naar de hemel met je handen van het stuur… Ik kijk wel naar voren. Je wacht ook nog op de voetmassage functie ofniet? Verwent westers stuk vreten :P
flutterby zegt
@shibe: En ik maar denken dat dit soort defecten juist de premium ervaring was.
Overigens ga ik Tesla niet verdedigen, maar de kopers wel. Koop nooit een Tesla aan het eind van het kwartaal!
fabian159 zegt
Ik heb onlangs een testrit gedaan in een tesla vanwege het gerucht dat dit wel eens onze volgende lease auto kan worden. Op zich rijdt hij wel ok, wat gevoelloos. maar het interieur doet me gewoonweg aan als een deelauto, de testwagen was overigens ook gewoonweg ranzig en vies. Voor een testrit is dit echt wel een teleurstelling.
Wat ik ook in geen enkele review zit is de ongemakkelijke zithouding vanwege een hogere vloer, om goed te zitten dien je je stoel echt wel 10cm verder naar achteren te zetten dan bij mijn huidige auto waardoor je niet degelijk bij het stuur kan.
nissanfairladyz zegt
Maar gaat hij wel veel sneller naar de 100 dan al je vorige auto’s?
Je kan ook gewoon kiezen voor een VW ID3, Kia E-niro of een Hyundai Kona toch.
banderas zegt
@shibe: niemand claimt dat Tesla premium is hoor. En qua techniek, laadsystemen en vooral het touchscreen zijn ze dat wel.
torsen zegt
Is dit nou zo’n ‘Over the air’ update waar ik zoveel goeds over hoor?
frederik zegt
@torsen: Nee, dit is de Through the air variant, nog in beta.
ty5500 zegt
Het panorama dak is gewoon over the air geschrapt omdat er niet voor betaald was
nissanfairladyz zegt
Ik was rijst aan het eten, nu mag ik de vloer opruimen.
lincoln zegt
Geld terug !!
Hebben die gekke muricanen uit trumpiestan dan geen vouchers ??
Hogeropgeleide kenniseconomen kan je tenminste nog blij maken met een servetje/bierviltje ofzo ..
porker zegt
@lincoln: wat is ook al weer je probleem met de kenniseconomie
Erik zegt
Och, dat gebeurt de beste. Bij een rondleiding in de VW fabriek (Wolfsburg in de jaren ’90) stond een heel terrein vol met auto’s die van alles mankeerden door missers van de robotten in de fabriek. Auto’s zonder dak, zonder dashboard, zonder bumpers, zonder achterbanken, geen gordels. Noem het maar op.
En er werd doodleuk vertelt dat het allemaal de schredder inging, gelet op het uurloon woog reparatie niet op tegen de productiekosten.
SpiderIV zegt
@erik2907: yep maar die auto’s zijn terecht niet aan de klant geleverd. (Overigens heeft VAG natuurlijk wel veel inferieur spul wel geleverd)
potver7 zegt
Waren die robots afgeleid door een lekker wijf in de fabriek dan? Een robot vergeet niet zomaar een dashboard, achterbank of bumper te monteren; dat is immers het enige dat zo’n ding moet doen.
Lijkt me eerder een geval van auto’s die vanwege een zwaarwegend kwaliteitsissue de final check niet overleefd hebben, en die vervolgens gekannibaliseerd zijn om lotgenoten weer op te kalefateren.
De productiekosten van een auto loopt toch al snel in de duizenden Euro’s, ze gaan me niet wijsmaken dat het achteraf monteren van een bumper of een achterbank die kostprijs overschrijdt. Nou snap ik best dat dat logistiek gezien ingewikkeld is omdat veel van die onderdelen model- of uitvoeringsspecifiek zijn en ze er door de (hopelijk) relatieve zeldzaamheid lastig rekening mee kunnen houden in de supply chain planning, maar de shredder is wel een hele dure oplossing als je ’t mij vraagt.
nissanfairladyz zegt
Dit: https://www.youtube.com/watch?v=hulnz902gWo
moveyourmind zegt
En al die petrolheads hier maar volhouden dat je met een electrische auto niet compleet uit je dak kan gaan.
frederik zegt
Wel aardig dat ze de auto gratis wilden repareren. Dat is nog eens service.
Robert zegt
@frederik: wat ze er niet bij zetten (zeggen) is dat er waarschijnlijk negen maanden levertijd op het vervangende dak zit. Het zou in ieder geval een plausibele verklaring zijn waarom de kersverse eigenaar liever zijn geld terug wilde…
heartofsteel zegt
Met wat ducttape.
kobus1967 zegt
Dubbelzijdig plakband valt minder op?
crepito zegt
@frederik: Schijnt normale slijtage te zijn!
Hubert zegt
Is gewoon de geïntegreerde escape functie in geval van brand of te water raken.
Pascal zegt
Precies, wees blij dat de schietstoel niet werkte
volvoturbo zegt
Draagarmen door midden, losliggende daken,.. het moet niet gekker worden. Waar zijn ze mee bezig bij Tesla??
erikabarth zegt
@volvoturbo
Tja kwantiteit boven kwaliteit plus de Amerikaanse slag, dan krijg je dus deze ellende.
monsieurleloure zegt
@erikabarth,
Gelukkig zijn er andere merken die het wel goed voor elkaar hebben, kun je deze mijnheer overigens niet meer wijs maken ben ik bang….
https://www.youtube.com/watch?v=Rin-4HRFj4c
erikabarth zegt
@monsieurleloure ach daar hebben we onze proleet ook weer.
monsieurleloure zegt
@erikabarth
Amerikaanse merken mogen afgezeken worden maar jouw heilige Audi niet. Get a life….
Ik ben het overigens wel met je eens dat Amerikaanse merken inferieur zijn ik rijd er zelf namelijk ook eentje ?
En de werkplaats lijkt zijn natuurlijke habitat te worden ?
erikabarth zegt
-edit: even lief zijn voor elkaar. Dank.-
ty5500 zegt
Foei. Straks is het geweten dat ook Duitse merken serieuze problemen hebben maar er gewoon geen aandacht aan wordt gegeven.
nissanfairladyz zegt
Dat komt voornamelijk door dat mensen die een dikke Audi of BMW kopen, elke fout goed praten vanwege hun aankoopt. Dit is een psychologische reactie. En is heel menselijk. Vooral mensen die een auto NET kunnen betalen, en hem vooral voor hun EGO kopen hebben veel last van deze psychologische reactie. Mensen met voldoende geld, die zich niet hoeven te bewijzen zijn vaak niet zo.
bischero zegt
@volvoturbo: van veel andere merken hoor je het niet, geloof me, véél ellende voorbeelden liggen voor het oprapen.
Pascal zegt
Noem mij 1 merk waar geen gekke dingen gebeuren; merken die vaak 100+ jaar auto’s bouwen en nog steeds troep afleveren met Audi als meest schrijnende voorbeeld imho. Maarja als er bij nieuwkomer Tesla nog problemen zijn is het ineens wel heel belangrijk en een schande en ‘Amerikaans’ enzo.
erikabarth zegt
Tja zijn we gewend van Tesla, inferieure zooi.
Hoelang gaan de fanboys nog volhouden dat het niet zo is??
SimonMc zegt
Eén zwaluw maakt geen zomer.
E34M5Touring zegt
Panel gapje.
Dedude zegt
Typerend dat zo’n artikeltje over een productie fout (2 zelfs al vandaag!) als dit nu al meer reacties oplevert dan een autotest over imo een geweldig sturend lekker klinkend apparaat, de BMW M2. Al die tesla artikeltjes, it all makes sense :)
Pascal zegt
Wen er maar aan. Deze artikelen scoren zo goed met views en clicks, dat Autoblog vanaf nu elk uur een artikel gaat plaatsen over een Tesla waar iets mis mee is!
Dedude zegt
@pascal kom hier al een tijdje dus zie de tendens, was een retorische opmerking ;-).
Imo ook niks mis mee en de balans is nu opzich prima, met die artikelen van die student op zaterdag en de goede artikelen doordeweeks.
All I have to do is achterover leunen en genieten van het schuim op de mondjes in de reacties
Pascal zegt
Ik zag hoe je het bedoelde inderdaad, Tesla veroorzaakt momenteel gewoon de meeste emoties en tegenstellingen :) Zo terug, ik ben even naar supermarkt om m’n popcorn voorraad aan te vullen.
pa045 zegt
@Dedude: het kraken van Tesla en van die fail filmpjes op de weg. Daar zijn ze hier helemaal gek op geworden.
nissanfairladyz zegt
Was die BMW M2 maar elektrisch….. maar neeeeeeeee. Ze komen met een saaie elektrische SUV… mfg
potver7 zegt
Dus dát is die Ludicrous mode!
Dutchdriftking zegt
Tja, geen Tesla hater, maar dit is natuurlijk wel bijzonder kansloos.
towi1989 zegt
De lijm zullen ze heus nietzijn vergeten, maar gezien de belabberde lakkwaliteit zou het me niets verbazen als de lijmlaag compleet met lak van de primer losgelaten heeft. Dan zal het ook niet bij 1 gevalletje blijven.
petroldrinker zegt
Wat een top kwaliteit leveren ze daar toch, je hoort immers NOOIT dat er iets fout gaat bij hun geproduceerde auto’s….
realhustler zegt
Geld terug? Ik begrijp dat niet. Ik bestelde een auto, de leverdatum is een paar keer verschoven, ik werd gebeld, de auto is binnen, en heb een afhaal afspraak gemaakt. De vorige auto online gezet en verkocht, 1 dag voor het ophalen van de nieuwe.
Echter als de nieuwe niet ok is, en ik geef hem terug + geld terug, dan moet ik lopen….. Is er geen levertijd? Ik weet dat Tesla soms weinig levertijd heeft, maar de meeste merken hebben weken zo niet maanden levertijd.
Wat een luxe, alsof je een pak melk terug brengt
joejojo2012 zegt
In Amerika is het doodnormaal om een showroom binnen te lopen en een uurtje of 2 later weg te rijden met een auto met al je gewenste opties. Heeft men gewoon op voorraad staan. Nu is Tesla de uitzondering, omdat er nauwelijks aan de vraag voldaan kan worden.
nissanfairladyz zegt
Een lening aangaan of auto leasen ook idd. Ik doe niet aan op de pof leven, wil ook zo snel mogelijk mijn hypotheek aflossen binnen 10 jaar het liefst. Echte onzin om voor alles maar te lenen.
roadster1976 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
donstorm zegt
Dit is allemaal “business as usual” bij Tesla. Ik snap ook niet waarom mensen nog steeds deze rammel-roestbakken kiezen. Er zijn veel beter gebouwde EVs op de markt. Musk mag blij zijn met alle niet-kritische klanten.
jdeboer zegt
Tja, dat is knap slordig en voor voor het Tesla hatende journaille.
Als blunders van VAG net zo consequent de aandacht kregen dan stonden er dagelijks meerdere artikelen op AB.