Tesla kan niet doorknallen, omdat er logistieke problemen zijn.
Heb jij een gloednieuwe Tesla besteld en zit je te wachten op de levering? Dan kan dit nog wel even duren. Tesla heeft namelijk afgelopen kwartaal minder auto’s geleverd dan de bedoeling was. De maker van elektrische auto’s heeft problemen om de auto’s bij de klanten te krijgen.
Logistieke problemen Tesla
De Amerikaanse autobouwer leverde in kwartaal drie van dit jaar 343.830 auto’s af. Dat is veel (zelfs een nieuw record), maar minder dan de bedoeling was. Er werd gerekend op zeker 358.000 auto’s. Dat zijn er aanzienlijk meer dan in het tweede kwartaal. Toen werden er 254.695 auto’s afgeleverd. Destijds had het bedrijf last van coronamaatregelen in China, waarbij de fabriek in Shanhai tijdelijk dicht moest.
Tesla meldt in een verklaring dat door de sterke groei in de productie het steeds meer een uitdaging is om over voldoende transportcapaciteit te beschikken en dit tegen redelijke kosten in te kunnen kopen. Hiernaast zegt het bedrijf dat er zogenaamde logistieke piekweken zijn. Elon Musk heeft een bericht op Twitter geplaatst dat hij streeft naar ‘stabielere leveringen’. Maar Musk spreekt ook over een Tesla Cybertruck die door water kan rijden..
De autoleveringen in een kwartaal zijn heel belangrijk. Ook voor Tesla. De leveringen geven weer hoe de autobouwer presteert. Tevens is dit financieel zeer belangrijk, zeker omdat de concurrentie moordend is. We zien dat bestaande oudere automakers steeds meer voet aan de grond krijgen op het gebied van EV’s. Waar Tesla eerst de alleenheerser was, is dat nu wel anders. Het bedrijf moet dus blijven innoveren om de concurrentie, veelal uit Europa, voor te blijven. Of te kunnen bijbenen.
Cijfers
Het uiteindelijke cijfer van de leveringen kan overigens nog wel wat hoger uitvallen. Tesla produceerde 365.923 voertuigen in het kwartaal. Er staan dus nog wat auto’s te wachten om vervoerd te worden. Tesla moet gas geven om de productie op te voeren en hun ambitieuze doelen te kunnen halen. Deze maand rekent de markt op een recordwinst (verwachting: 3,34 miljard dollar). Als dat niet gehaald wordt, zal dit zeer teleurstellend zijn en gevolgen hebben voor de beurskoers.
koeberg zegt
Joh, een autofabrikant kan minder leveren dan besteld door logistieke problemen en een tekort aan transportcapaciteit. Wat een schok! Dit nieuws had echt niemand zien aankomen en is helemaal uniek voor Tesla.
[/sarcasm]
flyerbunch zegt
Concurrentie komt niet alleen vanuit Europa, maar ik denk dat Musk zich wrs meer concentreert op concurrentie vanuit Azie. Anders.. als 2 honden (Tesla/Europa) vechten om 1 been gaat de 3e (Chinezen) ermee heen!
wimof zegt
Daar valt als consument wat aan te doen, geen Chinees merk kopen.
(er zit al genoeg Chineze troep bij de onze in)
flyerbunch zegt
Ik ben ook niet pro Chinees, maar denk dat de consument helaas meer aan de portemonnee denkt dan de opkomende wereldmacht.
mashell zegt
Was er een paar weken terug geen bericht dat ze binnen twee weken konden leveren? Tesla klinkt als bla bla.
CYBRTRK zegt
Wie zegt dat ze dat niet kunnen dan?
mashell zegt
Leest u de titel van het artikel nog eens.
CYBRTRK zegt
Ja precies ik zie nergens staan hoelang de leveringen vertraagd zijn, en die vertraging kan ook al meegenomen zijn in de verwachte levertijd
redbeams zegt
En jij denkt dat die vertraging binnen de 2 weken valt? Doe die roze tesla bril eens af en zie de feiten onder ogen 😉
CYBRTRK zegt
Als jij mij die feiten kan geven, graag zelfs
redbeams zegt
In het artikel staat “dat kan nog wel even duren” en dat lijkt mij toch langer als de beloofde 2 weken…of heb jij als tesla woordvoerder inside information die je niet mag delen?
CYBRTRK zegt
Misschien moet je nog eens opzoeken wat feiten zijn. Tip: ‘lijkt mij’ is geen feit
redbeams zegt
Ga er maar gerust vanuit dat het langer is dan die beloofde 2 weken
redbeams zegt
Jeeh logistieke problemen maar ondertussen Lucid uitlachen vanwege productieproblemen…ok het totaalplaatje is bij tesla beter voor mrkaar maar dit zorgt er wel voor dst tesla nu uitgelachen wordt.
simonbv zegt
En Willemne laats nog een artikel schrijven dat ze heel veel gaan produceren. Tja zo blijf je artikelen schrijven
michaelras zegt
Ja, waarom blijft niet altijd alles gewoon hetzelfde. Je kunt ook nergens meer vanuit gaan. Vinden wij ook vervelend.
CYBRTRK zegt
Dat produceren is ook prima gelukt zo te zien, het leveren is een ander verhaal
Flatsix zegt
Dus een raket het heelal inschieten is geen probleem maar transport van auto’s wel? Mmmm…. Klinkt als een smoes m.i.
CYBRTRK zegt
Wat hebben die 2 met elkaar te maken? Zijn 2 totaal verschillende bedrijfen die niet met elkaar te vergelijken zijn, behalve dat ze dezelfde baas hebben
Flatsix zegt
Tja, als je het niet wíl zien, zie je het niet hè.
steephh zegt
@aircooled
Jij ziet het plaatje ogenschijnlijk zéér helder, vertel dan eens wat jij ziet, wat anderen niet willen zien.
Wat hebben het lanceren van rakketten en serieproductie van EV’s met elkaar te maken? Ik ben benieuwd naar je inhoudeiljke visie hierop.
steephh zegt
Verdeurie, dat moest @aircoooled zijn, sorry voor de onterechte tag.
Autoblog, kunnen jullie niet gewoon fixen dat je op hernoemde usernames kan taggen, dat zou het leven een stuk makkelijker maken :-)