Dat ik ’s nachts werk, daar maak ik geen geheim van. Deed ik dat wel, dan hadden jullie me blijven zien als de uitkeringstrekker die overdag z’n boodschapjes doet terwijl iedere andere brave burger zoals het hoort op kantoor zit.
Tot nu toe liet ik telkens achterwege te vertellen dat ik iets van doen had met ellenlange files en wegwerkers die aan het begin van de file-veroorzakende-afzettingen met hun handen in hun jaszakken een beetje lullig naar jullie staan te kijken. Dit uit angst voor wraakacties als tegenprestatie.
Aangezien moorden op mensen die lastig zijn voor dit land een beetje uit de mode raken, durf ik langzaam uit die kast te komen. Ik ben dus een van de mannen die ervoor zorgen dat jullie ’s nachts opeens voor niets stilstaan. Althans, dat is wat jullie denken. Ik sta niet midden op de weg om jullie tegen te houden hoor, ik roep niet heel hard: “kijk eens wat wij hier allemaal aan het doen zijn!”. of, hoo, stop!! De mensen achter je willen graag dat je stapvoets gaat rijden, ze vinden het zo leuk om over de snelweg te kruipen.
Toch remmen jullie massaal. Om te kijken wat wij aan het doen zijn…
Ik kan je meedelen… Niets!, tenminste, voor 80% niets…
Twee op de tien werken daadwerkelijk, de rest doet niets… We staan als een malloot naar het voorbij sukkelende verkeer te kijken, naar jullie.
We horen jullie ongenoegen aan, nemen middelvingers en lege bierflesjes in ontvangst, zwaaien vriendelijk terug als jullie naar ons toeteren en op het roepen van “hoomooos!!” werpen wij jullie een vriendelijk knikje toe en laten onze billen zien. Allemaal om jullie te vermaken. Anders gaan jullie uit verveling pionnetjes opstapelen.
We plaatsen bordjes zodat jullie de beste route van A naar B kunnen vinden. We hadden ze ook voor de grap zo kunnen plaatsen dat jullie steeds een rondje rijden, of ergens midden in een weiland uitkomen, waar jullie dan met honderd auto’s op rij achteruit terug moeten.
We zetten tegenwoordig zelfs bordjes neer met daarop de tekst: “sorry voor het wachten, we ruimen even uw rotzooi op.”
Na een voetbalwedstrijd zijn we altijd voor beide clubs, dit om te voorkomen dat we doodgetrapt onder de vangrails worden gelegd door voorbijkruipende voetbalfans.
We zetten steeds alle pionnetjes weer recht die dan vervolgens weer door een grappige trucker omver worden gereden. Ze schieten zo leuk omhoog als je met de wielen het randje raakt. We begrijpen het.
We loodsen ouden van dagen de afzetting in, zodat ze veilig kunnen vragen naar de juiste weg.
Als we dit niet doen, stoppen ze namelijk midden op de weg, niet rekening houdend met een grote klap, het effect als jullie met 120 aan komen scheuren waar je 70 mag en vervolgens je heilige koe achterin een stilstaande Suzuki Alto, met daarin, twee naar-de-weg-vragende oudjes boort.
Het is ook geen snelheid he, 70.
We waarschuwen zelfs de knappe jonge dames als er verderop in de afzetting geflitst wordt. Ander lelijk volk laten we aan hun lot over.
We zetten van die grote verlichte pijlen op de weg, zodat jullie goed kunnen zien dat je er eigenlijk omheen moet.
Als één van jullie dat niet wil en toch besluit dwars door de pijl te vliegen, gaat ie stuk, bellen we een ziekenwagen, ruimen de stukken bij elkaar en zetten gewoon een nieuwe pijlenwagen neer.
Zodat jullie weer de keus hebben…
Erlangs of erdoor…
Maar verder klopt het hoor, we doen helemaal niets…
Nou ja, zo min mogelijk.
Met dank aan Wilco voor deze bijdrage!
rufctr01 zegt
Leuk verhaal!
Justawheelchairguy zegt
Haha! Eerg leuk om te lezen!
Citrofiel zegt
Jullie doen dus allemaal dingen die niet nodig zouden zijn als jullie er niet waren geweest. Nuttig hoor. ;)
Leuke bijdrage!
lamborghinimaster7 zegt
erg leuk verhaal!! ;)
frankj zegt
“Dat ik ‘s nachts werk, daar maak ik geen geheim van. Deed ik dat wel, dan hadden jullie me blijven zien als de uitkeringstrekker die overdag z’n boodschapjes doet terwijl iedere andere brave burger zoals het hoort op kantoor zit.”
Klopt hoor, zo wordt er over de Diehards gesproken.
jorn_v_v zegt
blik op de weg.werker
As_long_as_it_is_fast zegt
Zoals ik zei in mijn antwoord over het parkeerwachters topic laatst, die mensen doen ook maar hun job. Net zoals deze lui. Iemand moet dit alles doen en we vergeten maar al te vaak dat het niet ongevaarlijk is om je op een afgesloten rijstrook van de snelweg te begeven. Zeker als mensen tegen 120 voorbijkomen waar duidelijk 70 gevraagd wordt. Dus, ik breng hier evenveel respect voor op als voor andere jobs.
Esprit_de_Flandre zegt
Euhm… Weet niet goed wat ik van deze tekst moet denken. Komt dit echt van een wegenwerker? Klinkt nogal… tja, hoe zou ik het noemen…
Citrofiel zegt
@Esprit_de_Flandre: Het is inderdaad op twee manieren op te vatten…
Esprit_de_Flandre zegt
@Citrofiel: Op zeven zelfs…
Citrofiel zegt
@Esprit_de_Flandre: Voortaan schrijf ik wel ‘meerdere’. ;)
Shenkie zegt
Leuk geschreven!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook weleens baal als je maar 70 km/h mag, maar toch houd ik me er aan want langs de weg werken is risicovol. En het is belangrijk dat ’s lands wegen goed onderhouden worden.
maus313 zegt
RESPECT verder geen woorden aan vuil maken
Sjonny zegt
Ik heb zowiezo respect voor werkende mensen, ook al voeren ze werkelijk helemaal niks uit, voor sommige iets meer als voor de ander, maar waar ik geen respect voor heb zijn mensen met een uitkering die wel prima kunnen werken
Jokkebrok zegt
Mooi verhaal, lekker kort :P
KeesB zegt
Uiteraard, als er gewerkt wordt, dan dient iedereen de wegwerkers te respecteren en zijn of haar snelheid daar op aan te passen.
Maar met mij vinden velen het hoogst irritant als er een snelheidslimiet is en pionnen staan, terwijl er niet gewerkt wordt. Wil je geloofwaardig overkomen, doe daar dan wat aan! Of plaats aan het begin een groot bord met uitleg. Dat neemt al veel frustratie weg.
Mooi hoe ze dat in Duitsland doen. Daar geven ze om de zoveel meter aan hoeveel kilometer de werkzaamheden nog duren. Dat werkt wat mij betreft ook heel goed.
marcus zegt
@KeesB: Wij zetten altijd waarschuwingsborden neer voordat we beginnen, zodat mensen de reguliere gebruiker weet dat de weg dicht gaat / smaller wordt. Dit is in de UK verplicht…
mashell zegt
@KeesB: Mooi hoe ze dat in Duitsland doen.
Wil je dat terug nemen? Als er iets niets mooi is dan is het wel het Baustellen gedoe in Duitsland. Daar doen ze het in vergelijk met Nederland goedkoper en dat heeft zo z’n effecten. Eindeloze Baustellen. 14km lang, geen enkel probleem. Smalle rijstroken waardoor sommige minder kundige vrachtwagenchauffeurs maar midden op gaan rijden. Nooit s’nachts werken want dat is duurder. Het laatse bord dat je ziet is nog 1000m en daarna niets meer (nu op A2 voor Tunnel Erle). Maanden doen doen over rijbaan reparaties over een enorm lang stuk met vreemde snelheidsbeperkingen (een compleet normaal uitziende normaal gesproken onbeperkte Autobahn met borden van 80 en een flitswagen!) en er daarna achter komen dat de reparaties van onvoldoende kwaliteit zijn en ju nu dus permanent maar 120 mag tussen Ahaus en Coesfeld op de A31. Echt op wegwerkzaamheden gebied moeten de Duitsers nog heel veel leren.
mout zegt
Beste wegwerkers,
denken jullie met mij dat het gevaarlijk is dat dezelfde snelheidsbeperkingen gelden als jullie werken, als wanneer jullie er niet zijn?
Ik merk aan mezelf dat ik 70 eng hard vind als er werklui bezig zijn, en onbegrijpelijk traag als er geen werklui, voertuigen of andere zichtbare sporen zijn van hun inzet. Op wat pionnetjes na, meestal.
Nu merk ik dat de verleiding groot is om na er een paar keer langs te komen erop te gaan rekenen dat er wel niemand zal zijn.
BmwMPower zegt
Na heel snel en globaal lezen van de inleiding, ga je denken dat autoblogger een wegwerker is… :P
boygeorge zegt
Ode aan de wegenbelasting inspecteurs.
Wij werken helemaal niet meer. We hebben wel een ideetje.
Zonder mopperen stort U zoveel op onze rekening dat wij daar vorstelijk van leven. Slechts 20% van ons inkomen geven wij aan de wegwerker. Daarmee bekostigen ze hun modieuze beroepskleding zodat ze een goed zichtbaar doel zijn voor idioten. Soms lukt het U er 1 goed te raken, die is met heel veel verdriet weggewerkt onder de grond.
Er is overleg met het Ministerie van Defensie om militairen in te zetten met zwaar afweer geschut die zonder pardon elke hork die het nog niet snapt met alle middelen te stoppen. Met stop bedoel ik: BAFF, vaporized. Foetsie. Durf nu nog eens 1 km te hard te rijden.
Freewarefreak zegt
Haha, grappig Wilco, leuk geschreven.. en ergens triest dat deze ervaringen opgetekend konden worden.
Apache zegt
Die overtrotse arbeiders kunnen een flink stuk zagen zeg… zo vlug op hun tere teentjes getrapt. Amai zeg, die “echte mannen”…
Ik heb nooit minachtend geweest tegenover deze mensen en ben dat nog steeds niet, maar elk van hen die zo hypergevoelig reageerd kunnen welgemeend mijn kersen kussen.
tomofbelgium zegt
@Apache: Dit is geen zelfmedelijden, dit is het bewijs hoe frustrerend die vooroordelen kunnen werken. Iedereen wordt namelijk graag gerespecteerd. Jij ook.
En ik ook, als “grappige trucker” in dit artikel. Klik erop die URL en je ziet direct hoe je als trucker afgeschilferd wordt. En dit vooroordeel komende van de schrijver van dit artikel die zelf van vooroordelen afziet :-)
Jipp zegt
@Apache: Hypergevoelig reageren, ik denk niet dat ze het over eenmalige actie’s hebben.
tomofbelgium zegt
Ik dacht de enige te zijn die de verveling doodde met die kegels :-D
Als ze mooi staan no problem, maar soms is het ofwel de kegel of de vangrail.
Ik ben truckchauffeur en vergeet soms vergeet ik mijn gordijnen te openen!
Staat in ons contract om de auto’s te terroriseren, en voor de rest slapen op overvolle parkings.
tomofbelgium zegt
En als nachtmens ken ik die blikken van “nog 1 op een uitkering” als ik in de namiddag m’n inkopen ga doen net voor ik naar m’n “werk” ga
Nijntje_ zegt
Haha, zalig geschreven! Ode!
Jipp zegt
Respect mannen, jullie zorgen er wel voor dat wij met onze wagens op een goed stuk asfalt te sturen. Hopelijk zien de schoften onder ons dat ook een keer in.
opelsintrafreak zegt
Ja nja als er mensen aan het werk zijn moet je je er gewoon aan houden enne waarom zouden de weggebruikers jullie haten???? Jullie zijn juist de toppers die ervoor zorgen dat onze wegen niet zo worden als die in belgië, alleen soms is het jammer dat als jullie niet aan het werk zijn dat er dan ook nog gewoon 50 gereden moet worden waar 70 ook wel zou kunnen als jullie er toch niet zijn :oops:
http://www.youtube.com/watch?v=iwqxaNQd1A8 wel een toepasselijk liedje !!!
NLBUURMAN zegt
geniaal geschreven! waarschijnlijk is de kern ook nog waar ook :P
mashell zegt
Erg leuke column. Zo mogen er meer komen. Ik wacht met smart op de Odes aan de vrachtwagenchauffeur, de bestelbuscoureur en de forens.
timberleek zegt
heel leuk geschreven, eigenlijk vooral een flame naar de automobilist.
ik heb voor de wegwerker eigenlijk juist wel respect. de hele dag in die grafkou langs een gevaarlijke lawaaierige snelweg.
heb ik eigenlijk nog wel meer respect voor als de gemiddelde ‘manager’
Cantago zegt
Haha, geniaal! Respect! En ik zal de volgende keer WEL toeteren, maar dan met een glimlach op mijn gezicht, 70 op de teller en mn duimpje fier omhoog;)
steffenn zegt
leuke column! meer van dat!
desjonnies zegt
Ik houd van jullie
Daarom rij ik altijd met zo’n sukkelgangetje langs jullie heen, omdat ik altijd als de dood ben dat 1 van jullie per ongeluk de rijbaan op stapt al werkende.
Verder ken ik het gevoel hoe het is als er verkeer met zo’n 120 – 130 per uur langs je heen raast, om nog maar niet te spreken van de zuiging van grote truck met opleggers.
Ik ga zelfs van het gas af, als jullie moeten oversteken
En ik denk dat zo’n grote asfalt machine verrekte weinig meegeeft als ik er mat mijn autootje teganaan knal.
Maar nu ben ik dan ook van mening dat het verkeer een spel of sport is, waar we met een ieder rekening dienen te houden.
Iets wat overigens gisteren mijn leven nog heeft gered.
Rekening houden met een ander en het onverwachte.
kingkay zegt
Hehe, leuk stukje tekst. Nog van dat graag :) Kan we wel voorstellen dat het leven als wegenwerker bij momenten enorm frustrerend is. Ik maak me zelf trouwens ook zo nu en dan wel eens schuldig aan met iets te hoge snelheid langs werken te rijden, op voorwaarde dat er geen arbeiders aan de slag zijn natuurlijk, dat spreekt voor zich.
kadett zegt
Helden van de weg
wittenberg zegt
Beste Wilco,
ik ben journalist van NRC Handelsblad en ik wil graag een dag/nacht met je meelopen om te zien of het werkelijk zo erg is als jij beschrijft en ook om een goed idee te krijgen van het belangrijke en ondankbare werk vaneen wegwerker. Stuur me alsjeblieft een mail: [email protected]