Een aangepast chipje is nauwelijks nieuws te noemen, maar O.CT rekent ons even voor hoeveel sneller je TDI’tje nu daadwerkelijk wordt.
Zowel voor de 120 pk als de 143 pk sterke A4 2.0 TDI heeft de Duitse tuner een nieuw chippie gebakken. Het vermogen stijgt daarmee tot 168 pk en het koppel tot 375 nm (was 320 nm). De sprint naar de 100 gaat daardoor 1,4 seconden sneller, waarmee de totaaltijd op 8 seconden rond komt. Nog indrukwekkender is de sprint naar 180 km/u. De standaard A4 heeft 1600 meter nodig om die snelheid te bereiken, terwijl de O.CT A4 2.0 TDI die snelheid in slechts 1100 meter bereikt. Dat is een verschil van meer dan 100 wagenlengtes!
Voor de A3 1.8 TFSI Cabriolet maakte O.CT ook aangepaste motormanagement software. Het vermogen steeg voor de 1.8 van 160 naar 205 pk. Daarmee sprint de A3 Cabrio een seconden sneller naar de 100.
Jaws149 zegt
nice zeg :P dat lijkt me wel wat
BananaFlip zegt
Chipping blijft een haast magische vermogenswinst…
Zulke simpele aanpassingen zorgen er voor dat je een seconde langer de tijd hebt om te zien dat je honderd rijdt.
Dat is toch leuk om te weten.
cardesigner@USA zegt
Wat kost een upgrade van 120 naar 160 pk voor de 1.8TFSI?
SjaakydeSjaaky zegt
Wat BananaFlip zegt.
Alleen vergeten de meeste mensen/chippers dat de motor het misschien een goede tijd uithoud maar voornamelijk de koppeling het toch wel heel zwaar gaat krijgen.
Farzan zegt
De nieuwe audi motoren zijn inderdaad goed te chippen. Vooral de 1.8tfsi, audi dealers kunnen daar 210pk uit halen (ivm met turbo enzo) heb ik meegekregen. En nu maar hopen dat de leasemaatschappij het ook leuk vindt.
Ik mag vandaag om 4 uur eindelijk mijn eigen audi a4 ophalen. Precies in de zelfde kleur, nog eventjes wachten!
Charlie zegt
@Bananaflip… soms heb ik het gevoel dat het te goed is om waar te zijn. (Alsin, het geeft schade aan je auto). Waarom zou Audi het anders zelf niet doen in vredesnaam!?
kowalsk zegt
Als het niet te duur is izjn dit soort dingen toch leuk :)
Op de laatste foto ziet de A4 er trouwens goed uit zeg!
BananaFlip zegt
@ Charlie
Audi doet dit niet omdat Audi vindt dat er geen behoefte is aan zoveel pk’s en Nm’s.
Bij de snellere Audi’s, zoals de R8, zal Audi echt wel het motormanagement optimaliseren. Daarom is voor die auto’s ook bijna geen chiptuning meer mogelijk.
Maar omdat de A4 2.0 TDI niet als hoofddoel heeft om supersnel te gaan, wat de R8 dus wel heeft, heeft Audi gekozen voor een comfortabelere afstemming van het motormanagement.
Denk ik.
Bovendien is chiptuning tot op zekere hoogte behoorlijk veilig, maar volgens mij kan het ook best gevaarlijk zijn als alleen het management aangepakt wordt maar de rest van de onderdelen niet, waardoor die onder extremere omstandigheden en harder moeten werken, waar ze simpelweg niet voor gemaakt zijn.
Peter zegt
De cijfers lijken mij extreem met zo’n simpele ingreep. Dit kan toch niet gezond zijn voor de motor, om over het verbruik nog te zwijgen. Een sprint zegt trouwens weinig over prestaties in de praktijk ivm hernemingen en koppelcurve.
Arie zegt
Ik heb het ook niet op dat chippen. Het is naar mijn gevoel te makkelijk. Ik snap wel dat auto’s kwa management ver aan de veilige kant zitten, maar toch. Daarnaast vind ik het woord “tuner” ook iets te veel credits voor een chiptuner die er even een ander programmatje in laadt.
wouter zegt
^ Bedrijven als bijv. JD Engineering gebruiken en testen hun eigen programma’s grondig. Het is dus niet perse “een ander programmaatje inladen”.
OverSoft zegt
Audi (of alle fabrikanten eigenlijk) doen het niet, omdat een auto overal en op elke kwaliteit brandstof moet kunnen rijden. Hier in west-Europa is de weg/brandstof/lucht kwaliteit zo hoog, dat de auto makkelijk wat meer aan kan.
Zolang je goede kwaliteit brandstof tankt geeft het dus ook geen extra slijtage aan je motorblok.
Wat betreft de koppeling is het een ander verhaal, maar dat ligt er vooral aan hoe je rijd.
Ik heb zelf een aantal maanden geleden m’n 530d laten chippen, van 218pk (500NM) naar 270pk (600NM). Een wereld van verschil, maar geen extra slijtage.
E320cdi zegt
@ OverSoft: Klopt.
Beetje Verward zegt
Waarom de gechipte versie niet standaard zo geleverd wordt? Het heeft meerdere redenen. Behalve de wens niet te afhankelijk te zijn van brandstofkwaliteit en het gevaar van slijtage speelt ook de emissie een rol.
Het vermogen kan toenemen en tegelijk kan zelfs het verbuik dalen (en daarmee ook de CO2 uitstoot). De emissie van andere schadelijke stoffen (NOX, fijnstof/roet etc.) neemt door chippen echter toe. Het is als een weegschaal.
De fabrikant heeft zijn eigen keuze gemaakt en ziet de fabrieksafstelling als optimum, niet alleen voor de rijder maar ook voor de omgeving. Door te chippen ga je meer voor je eeeigeh.
jaudi zegt
ik denk toch dat de a3 mooier is met een hardtop
Citrofiel zegt
@ cardesigner; Een 1.8 TFSI met 120 pk? Foutje?
johnny zegt
nee
Charlie zegt
@Bananaflip… thanks for the reply. Maar waarom zou Audi geen 1.4 L maken en dat chiptunen naar 120 pk o.i.d. Of wordt dat al gedaan met de TFSI reeks?
Volvo_440_turbo zegt
Hoe da je het draait of keert, met chiptuning, powerbox of boostcontroller, de boel ziet gewoon harder af.
Niet alleen de motor, versnellingsbak, maar ook rubbers, ophanging…
Die snellere slijtage zie je pas op latere leeftijd van de wagen en veel hangt er ook vanaf hoe je er mee omgaat…
Ik spreek uit ervaring, maar toch kan ik het niet laten elke auto op te voeren die in mijn handen komt…
Anyway, ik lees hier niet echt iets wereldschokkends :)
Sorcerer zegt
OverSoft: als je dat extra vermogen vaak gebruikt heb je toch echt meer slijtage hoor.
De huidige (tragere) motormanagements zijn er vanwege een reden:
– minder slijtage (dus minder garantie-aanspraak voor fabrikanten)
– schonere uitstoot (bijv. de bekende EGR-klep bij diesels; minder NOx-uitstoot)
– op piek rijden met onzuivere brandstof mogelijk/minder schadelijk (bijv. met oostblokbrandstof 91 octaan ofzo)
– je motor doet het nog fatsoenlijk als hij bij -30 moet starten :P
Als je dat gaat aanpassen wordt hij wel sneller, maar slijt hij ook een % sneller (afh. van hoe vaak je het vermogen aanspreekt), wordt hij minder school (soms wel zuiniger) en loop je wel een risicootje bij extreme omstandigheden en slechte brandstoffen. Meestal gaat het goed, maar soms hoor je van die verhalen…
Mao zegt
“Audi doet dit niet”
Audi doet dit wel en heeft ook een 2,0 tdi met 170 pk / 350 nm.
Dit is denk ik wel goedkoper.
Auto fabriekanten houden er van om alles zoveel mogelijk hetzelfde te houden dat scheelt kosten, dus drie keer dezelfde motor met verschillend vermogen.
of bvb 1 platform, veel auto’s
“A5 PQ35
The PQ35 platform is designed to be more modular and flexible than previous A platforms. Current and expected PQ35 platform cars”
2003 Audi A3 Mk2 (8P)
2003 Volkswagen Touran (1T)
2004 Volkswagen Caddy (2K)
2004 SEAT Altea (5P)
2004 Volkswagen Golf / GTI / R32 / Rabbit Mk5 (1K)
2005 Škoda Octavia Mk2 (1Z)
2005 Volkswagen Golf Plus (5M)
2005 SEAT Toledo Mk3 (5P)
2006 Volkswagen Jetta / Vento / Bora Mk5 (1K)
2006 SEAT León Mk2 (1P)
2007 Audi TT Mk2 (8J)
2007 Volkswagen Eos (1F)
2008 Volkswagen Tiguan (5N)
2008 Volkswagen Scirocco (13)
2009 Audi Q3
2009 Volkswagen Golf Mk6 (5K
sperwin zegt
is dat wat nieuws? afstand opgeven hoe snel je op een bepaalde snelheid zit:P? belachelijk
Peushovel zegt
Zit er een verschil in onderdelen tussen de standaard 120pk en de 143pk versie?
Als dit zo is, dan betekend dat door die extra 23 pk toch meer slijtage is en sterkere onderdelen nodig zijn.
Hieruit moet je een conclusie kunnen trekken of het verstandig is om meer pk’s toe te voegen en verder niets aan te passen.
De fabriek levert sowieso niet voor niets ‘maar’ 143 pk uit een blok, ook al kan er veel meer uitgehaald worden.
WId zegt
Groot verschil is ook de loopcultuur, die van gechipte auto’s niet meer zo lekker is (bokken in de file etc.)
Peushovel zegt
of een verschil met Audi’s eigen versie van 170 pk?
Mao zegt
@ Charlie
“Maar waarom zou Audi geen 1.4 L maken en dat chiptunen naar 120 pk o.i.d. Of wordt dat al gedaan met de TFSI reeks?”
A Omdat mensen liever een 1,8 dan een 1,4 in hun A4 hebben
B Omdat het verschil tussen een 1,8 tfsi en 1,4 tfsi met beide bvb 120 pk in verbruik denk ik ook minimaal is.
Mao zegt
Zit er een verschil in onderdelen tussen de standaard 120pk en de 143pk versie?
Geen of minimaal (ik gaan voor geen :) dat kost het minste.
Volvo_440_turbo zegt
btw, een vriend die voor Bosch werkte vertelde me dat eenzelfde motor soms met 3 verschillende softwares wordt geleverd, maar heb je de ‘sterkste’ software, ga je best niet te ver in je tuning…
Rule zegt
En niemand die denkt aan het fiscale aspect…
De huidige motoren zijn gewoon veel verder geëvolueerd dan dat er eigenlijk momenteel nood aan is (bij de gemiddelde chauffeur uiteraard).
Je kan het extra vermogen trouwens toch niet kwijt (tenzij je graag de wetten overtreedt).
Bovendien geeft dit de nodige ruimte voor de toekomst en kan alles wat rustiger meedraaien wat uiteraard de slijtage ten goede komt…
Spijker Hard zegt
Sorry hoor maar wederom een hoop onzin. Kan nu wel weer bijdehand gaan doen maar laat ik het je zo zeggen: bel eens een ECHTE ECHTE chipper a la JDengineering.
Die zullen deze onzin heirboven binnen enkele zinnen wegblazen.
TDI`s zijn super sterk en kunnen het extra vermogen met gemak aan.
Gewoon normaal warm rijden en niet rijden als een n00b, dan blijft elke koppeling aardig goed.
Wat veel mensen hier ook niet begrijpen is dat elke blok een precies aantal pk krijgt nix is toeval en zeker niet vij VAG. Dit alles heeft eerder te maken met concurrentie en het ‘plaatsen van je product in de markt’ dan die onzin hier boven.
Voorbeeld: golf 5 90pk tdi, 105 pk tdi beide blokken identiek maar de ene heeft een andere chip voor een andere doelgroep.
Voorbeeld: golf 5 gti edition 230 pk hoort eigenlijk 265pk te hebben (uit S3blok).
Maar dat mag helemaal niet want hij mag niet meer pk hebben dan de golf 5 r32 (250 pk) en al helemaal niet meer dan bepaalde audi modellen waarmee de golf niet direct mee mag concurreren.
Zo zijn er nog wel een aantal voorbeelden te geven. Als je echt je auto wil laten chippen en je twijfelt laat je dan voorlichten door een prof.
Arie zegt
@spijkerhard
Kun je heel toevallig een chipper aanraden die volvo’s doet? Wij zitten er hier over te denken om een 2.4 140 pk naar 170 pk-variant te laten chippen. Want het is in principe precies dezelfde motor.
Spijker Hard zegt
Wow nu overval je mij een beetje.
Maar als het toch hetzelfde blok is zou je in principe naar http://www.jdengineering.nl kunnen gaan. Het is alleen wel prijzig (500-900 euro) t.o.v. ‘commerciele chippers’. Maar hij komt wel op de rollerbank en je kan ook nog eens bepalen wat je wil (meer pk of juist meer NM)
Mocht je er wat minder geld voor uit willen geven kan je ook bijvoorbeeld naar mobilechiptuning.nl gaan. Die komen dan met een busje langs op je werk of thuis. Ze halen iets minder pk uit je blok dan een chipper op maat zoals JD en sommige boze tongen beweren dat ‘commerciele chippers’ zoals mobile sommige modellen slechter chippen. Ze zijn wel wat goedkoper.
Persoonlijk durf ik een een 140 pknog net wel commercieel te laten chippen. Ik adviseer je wel een iets betere olie te gaan gebruiken, eventueel groot onderhoud (dis. riem) en iets te laten doen aan je EGR-klep (goedkope ingreep).
Als de EGR-klep is aangepast of afgesloten/gedemonteerd rookt de diesel veel minder tijdens het optrekken, vaak zelfs minder dan orgineel! Het schijnt alleen wel dat je dan andere giftige stoffen uitstoot, maar dat is een ander verhaal.
Hoop dat ik je hiermee voldoende de goede weg op heb geholpen.
Daniel zegt
Rica engeneering,
Gerenomeerde Volvo tuner.
succes
Toms zegt
http://www.rica.nl
http://www.bsr-tuning.nl
http://www.europeantuning.nl
http://www.fasttech.nl
zijn allemaal tuners met zover ik weet een redelijke reputatie.
ps. je vermogen zal ongeveer naar 180 pk gaan (+40pk) maar het koppel zal max met 20 nm stijgen.
Let wel dat je dit extra vermogen er pas in de hogere toeren bij krijgt. Het vermogen is niet zoals bij een tdi eerder beschikbaar. Je auto trekt simpel lekkerder door. op http://www.volvo-forum.nl moet je hier wel meer over kunnen vinden.
Toms zegt
de 2.4 is geen diesel.
Ik heb al een reactie geschreven met vier tuners (rica, bsr, european tuning en fasttech) met redelijke reputatie maar dit bericht moet nog worden goedgekeurd.
Je krijgt er ongeveer 40pk en 20 nm bij bij deze auto.
Maar dit vermogen ligt wel op hogere toeren en niet zoals bij dieseltuning onderin. Volgens volvo-forum waar je veel kunt vinden is het met name voor een automaat wel een verbetering.
Spijker Hard zegt
Nou Arie ik ben geen 100% specialist maar mocht jij gelijk hebben zou je als het goed is naar JD kunnen gaan. Je krijgt dan aan de hand van het wel of niet hebben van een DPF 165 of 175 pk en 390NM.
Voordelen zijn dat het gewoon goed gebeurd, een rollerbank aan de pas komt en dat je zelf aan kunt geven of je meer pk of meer NM wilt hebben.
Nadelen zijn eventueel de kosten en dat je er heen moet.
Wat je ook kan doen is naar bijvoorbeeld mobilechiptuning.nl
Die komen langs met ene busje bij je werk of thuis en regelen het chippen redelijk snel. Nadelen zijn dat ze toch vaak wat minder uit je blok halen vanwege standaard software. Sommige mensen beweren ook dat ze sommige modellen/blokken minder goed kunnen chippen.
Persoonlijk zou ik voor een chip op maat gaan maar optie 2 is ook lang niet slecht.
Als je besluit je auto te gaan chippen zou ik een aantal kleine voorbereidingen nemen:
1. Grote beurt (dis. riem enz)
2. 1 klasse beter olie (dus niet een beter merk per se maar een beter code)
3. EGR-klep laten aanpassen of afdoppen, dit kost bijna nix en is redelijk eenvoudig. Na deze ingreep Zal hij veel minder roken bij het optrekken, minder zelfs dan orgineel! nadeel is dat de auto nu wel schadelijke onzichtbare stoffen uitstoot.
Als je deze 3 punten hier boven uitvoert en je rijdt de auto warm moet hij meegaan zolang als een orgineel.
Mgraatsma zegt
Dit is wel nice idd,
heb zelf een audi A3 1.8 Tfsi, uit 2008.
ben wel benieuwd, hoeveel seconden het duurt dat die op de 100 zit met deze chip?
Toms zegt
en jd is toch met name een VAG tuner met overigens wel een erg goede reputatie.
op de site van abt (huistuner volkswagen) in duitsland geven ze altijd de acceleratie naar de 100 voor en na tuning op plus een uitdraai van een rollenbank voor en na tuning.
Vaak kan de auto in NL onder fabrieksgarantie worden getuned bij de dealer waarbij de software van abt wordt geinstalleerd.
Grote Smurf zegt
@spijker hard
Golf V tdi motor is een slecht voorbeeld: de 90PS heeft een turbo zonder variabele geometrie, de 105PS heeft een turbo met variabele geometrie.
Ik ben niet 100% zeker maar ik denk zelfs dat de 90PS een verdelerpomp heeft en de 105PS pompinjectoren. Het motorblok is wel hetzelfde.
Nijntje_ zegt
@grote smurf:
Klopt.
De 90pk heeft een pompverdeler, en de 105pk is een aangepaste versie van de 100pk pompverstuiver uit de golf IV reeks…
Nijntje_ zegt
Even iets rechtzetten;
er zijn ook 90pk pompverstuivers.. Motorcode ANU, BRU, BXF…
Volvo_440_turbo zegt
@ spijkerhard, het gaat niet alleen over de motorblokjes, maar zo te zien heb jij nog nooit een versnellingsbak kapot gereden? Cardanassen erdoor gejaagd, turbodichtingen er door laten vliegen, motorsteunen naar da haaien laten gaan…
Ik ben oa een kampioen in het verliezen van bouten die op de turbo zitten…
Dat komt ervan als je begint op te voeren… ik heb al ervaring in het rijden met opgevoerde dieselblokjes en benzinewagens…. maar ik rij er dan ook naar.
Volvo_440_turbo zegt
ps, ik ben nog een vroegtijdige kleppenrevisie vergeten, bij een opgevoerd dieselblok waarbij anderen dubbel zo lang mee rijden…
GOD zegt
@ Volvo_440_TURBO
tip: BMW, Mercedes ;)
Volvo_440_turbo zegt
@ GOD, ik zal je raad in overweging nemen ;)
Arie zegt
@ Spijkerhard en anderen, hartstikke bedankt!!
Grote Smurf zegt
@Nijntje:
ANU is voor de Sharan/Alhambra/Galaxy
BRU en BXF zijn pas op de markt gekomen na de 105PS (vanaf 5/2004 en 2/2006) als budget-versies van de pompverstuivermoter – downtuning als je wil.
stefaan zegt
Chiptuning brengt zowieso vroeg of laat kosten mee, mijn a4/b5 1.8TQ is door jd gedaan, huidig resultaat 204pk/300nm met als gevolg binnen de 2weken mijn koppeling erdoor en vliegwiel geraakt, serieuze kosten…. Ik zou het nooit meer doen maar van fabriek af gewoon een zwaardere motor kopen….
Spijker Hard zegt
HAHAah volvo 440 turbo dan zal jij wel een stuk verder zijn gegaan dan ik.
Mijn TDI`tje ging van 110 naar ongeveer 150 pk dus dat is niet echt sensationeel.
Wat ik er wel bij moet zeggen is dat ik toch voor 85% altijd hard rij als de moter warm is. Echt he elke week denk ik weer: wanneer zou er nou eens iets stuk gaan. Maar er gebeurd gelukkig nix.
Laatst maakte hij wel een raar geluid toen ik hem starte maar ging naar 2 seconden weer weg.
Heb nu een 2 liter tfsi naar 310 pk gechipt dus ben benieuwd wat ermee gaat gebeuren. iemand toevallig ervaring met getunde edition 30/ cupra r ?
Oja graag gedaan Arie, hoop dat t wat gaat worden met je auto.
Redline zegt
Chippen ze ook in de garage zelf ? bv waar je de wagen nieuw koopt ?