Onderzoek na onderzoek toont aan: flitskasten vergroten de kans op ongelukken, want per automatisme wordt bij het zicht op dergelijke bermkassa direct aan remmen gedacht, ook al wordt de maximum snelheid niet overschreden. Een mooi voorbeeldje van flitschaos was zojuist waar te nemen op de A35 en de A1.
Op de A35 bij Almelo was het raak. In de spits werd vanuit de berm ontzettend gecasht aan de verkeersveiligheid gedacht waardoor er een file ontstond die heel even opliep tot 10 kilometer. En of je de meerdere (!) aanrijdingen nou wijdt aan de flitsers of aan de file, zonder het struikrapaille was er heden ochtend ongetwijfeld minder verwrongen blik te vinden daar in Twente.
Eerder zagen we al een Fiat 500tje op z’n dak ter hoogte van een flitscamera en een soortgelijk bumper-op-bumper-incident langs de A2.
Fotocredit: @Jefferson8886
Update 15:00 – ‘Niets van waar!’ zegt de plisie. De files komen door ongevallen, en niet door bermcontroles. Waarvan akte.
darkpluisje zegt
pak de drukke wegen waar veel te hard word gereden en zet daar trajectcontroles en laat de rest wat meer met rust want dit schiet totaal niet op
the-budel-guy zegt
@darkpluisje: trajectcontrole zijn volgens mij nog gevaarlijker aangezien veel mensen geen cruise control hebben of willen gebruiken gaan ze meer op hun snelheid meter letten dan op de weg.
mercs zegt
Je kan er 100 artikelen over schrijven, maar de struikrovers zullen toch blijven flitsen. Iets met makkelijk geld verdienen enzo…
audicoupe84 zegt
De gedachten van een agent met flitsdienst:
tomtie dom tiedom dom dom
Megakix zegt
..wordt nog erger als de EU voor 01-01-2013 ff besluit, om ook slechte banken te financieren uit het ESM ! Hahaha, gaat die -edit: nutteloos- (JK de Jager) zich nóg harder genaaid voelen ná zijn onbezonnen handtekening op 20 februari 2012. Duitsland heeft een plafond bedongen van 197 miljard aan maximale donatie aan het ESM. Nederland heeft (uiteraard!) een onbeperkte limiet van 5,6% van het verschuldigde bedrag. Enne…Spanje heeft een badbank waar nu al 178 miljard voor nodig is. 5,6% x 178 mrd + opvorderbaar binnen 8 dagen = snelheidscontroletjes !!!!!!
mashell zegt
@Megakix: het idee is natuurlijk dat een badbank helemaal niet de schulden inlost maar gewoon failliet gaat.
imdoctorbob zegt
Flitsen tijdens de spits… echt zo idioot
Uiteindelijk kost dit de staat net zoveel als het oplevert. 10 km file zijn aardig wat mensen die toch een flinke tijd niet hebben kunnen werken.
linealuna zegt
@imdoctorbob: ben ik ff blij dat ik in groningen woon, zie ze bijna nooit, hooguit 1x per maand
mightymike zegt
@linealuna: beetje aparte zin. Hoe kan u blij zijn dat u in Groningen woont?
j00rs zegt
Gelukkig heeft wel iemand die waardeloze Golf Plus flitsbak meegepakt!
j00rs zegt
@j00rs: Tenminste dat hoop ik. lijkt wel zo aan de foto’s te zien
gregorius zegt
Prachtig. Simpelweg prachtig. Maar het is ook gewoon niet nadenken van de flitsmanager. Denk je dat hij nu aan het lachen is. En dat ie zijn vrouw belt? “Schat, vanavond is de avond; je man heeft vandaag 10km file veroorzaakt door een van zijn onderdanen op de A35 te laten flitsen!”
Poll zegt
Ik ben er ook niet zo flitsend enthousiast over.
lamdi zegt
Bermflitsers zijn echt nog kanslozer als onze klpd vrienden! Bah..
Haakie zegt
@lamdi: Die struikrovers langs de autobaan zijn ook van de KLPD
Brokkenpiloot zegt
Er werd in ieder geval nu niet meer te hard gereden.
kaasboerin zegt
Ik pak altijd de bospaadjes met 200km/h+, daar staan ze nooit..
notsobig zegt
@kaasboerin: Zelfs daar staan ze tegenwoordig, kijk het filmpje maar van gister, op 2:20…
mannetje zegt
Als ik een flitser zie ga ik altijd VOL op de rem staan, zonder achter me te kijken! Ik heb namelijk liever aan het eind van de rit een Sloopverklaring van de verzekering in mijn handen dan een heffing van het Cjib.
logisch toch ?
gregorius zegt
@mannetje: nou, op zich. Ik zou van de verzekering meer terug krijgen voor mijn auto bij een total loss (zeker wanneer een ander verantwoordelijk is) dan voor wat ik m nu kan verkopen.
Afgelopen week reed ik een kruispunt op, het was net groen en er kwam nog even een MB ML aanstuiven. Ik remde nog op tijd, scheelde een cm of 20 en hij reed met een gangetje van 80 voorbij (80km weg). Daarna dacht ik nog: ik had gewoon mijn neus er vanaf moeten laten rijden!
mannetje zegt
@gregorius: Als je dat zeker weet geef ik je in principe gelijk, los van het feit dat de beslissing van de verzekering nooit van te voren bepaald kan worden, doet een Mb ml erg veel pijn als deze met een gangetje of 80 zichzelf je auto binnenduwt, Heb je een gigantisch langlopend traject en zit je altijd met gezeur van alle partijen.
jrk68 zegt
@mannetje:
Kwestie van een beetje mikken….
Als je hem vol in zijn zij raakt ligt die ML zo op z’n kant…. Zal hem leren, die proleet….
eqaulo zegt
@kaasboerin: In België toch opletten op kleine wegen. Deze nacht rond 1 a 2u geflitst op een landweg naast een bos waar enkele huizen staan. Mocht 30km/h (belachelijke zone 30 op die plaats toch) en reed 40-45 km/h op het gemak met rustig muziekje aan richting huis en ineens “flits”. Nog geremd en hij flitste nog eens. Zal wel zien. Gewoonweg belachelijk om daar ’s nachts te flitsen heeft niks met veiligheid te zien.
Was zo één (voobeeldfoto)
bobb zegt
Politie die files veroorzaakt? Je zal je auto maar in de prak hebben gereden.
E34M5Touring zegt
Afstand houden + je aan de snelheid houden = minder kans op unfall. Kan me niet voorstellen dat men daar te hard reed op dat tijdstip. Dr staat nagenoeg altijd file daar. Vaak zie je mensen automatisch remmen, zelfs als ze zich goed aan de snelheid houden en dus geen kans hebben om geflitst te worden. Snap ik echt niet, je houd je toch aan de snelheid….Dan kan er toch niks gebeuren? Dus waarom remmen.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Snap het opzich wel, je wilt het zekere voor het onzekere..
Doe het zelf niet overigens, ik zie ze wel is iets te laat en rem dan gewoon rustig en geleidelijk af, niet ineens op de ankers, liever een meijer kwijt dan m’n leven, of die van een ander.
Maar die bedragen zijn zo absurd hoog dat ik het wel snap, die paranoia.
Gemiddelde boete = 2 dagen werken voor Jan Modaal tegenwoordig..
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Als ik ze zie rijd ik precies 120km/h, zie ik ze niet ga ik ook niet remmen als het geen zin meer heeft. @mannetje: Euuhh, ik hoef niet constant op mijn teller te kijken of ik niet te hard rijd. Als jij dat wel moet zou ik een cruise control overwegen. Of trek jij zodra je de ruimte krijgt meteen weer naar 150 om vervolgens weer vol in de rem te moeten voor de volgende?
jzaero zegt
@E34M5Touring: Ik heb in veel gevallen gewoon Flitsmeister aan op mijn telefoon als ik te hard wil rijden. Op de A12 in de ochtend, Woerden -> Gouda is het 100 kilometer per uur. Vier stroken waarvan 1 spitsstrook. Ik rijd daar, net als meeste mensen daar gewoon 120-125 per uur. Op Flitsmeister weet ik ongeveer waar ik de Cruise Control uit moet zetten om geleidelijk af te remmen, maar als ze er plots staan zonder dat het gemeld is, rem ik sowieso wel even. Dan niet à la noodstop style, maar gewoon zodat het genoeg is om een fikse boete te voorkomen. Aan de andere kant, ook als ik normaal de snelheid aan houd die daar geldt, betrap ik mij erop dat ik gewoon de CC of de rem aanraak om toch zeker te zijn dat ik niet die boete krijg.
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Toegevoegd, je (algemeen) behoort te weten hoe hard je mag op een bepaalde weg. Als je die snelheid rijd kan er nooit wat gebeuren. Als je dus graag 120km/h rijd hoef je nooit te remmen voor een flitskast op de snelweg. De flitskast bij de Witte Bergen op de A1 doet het al een paar jaar niet meer. Toch zie ik daar mensen 100 rijden en alsnog vol in de ankers gaan bij die kast. Met alle gevolgen van dien. Euhhh HALLO je rijd 100, je mag 100 what’s the f*cking problem.
spykerboy zegt
@E34M5Touring: het probleem is dat ik ze boetes te snel uitdelen in dit land… ik kreeg laatst een boete, ik reed 73 op een 70 weg, na correctie was dit nog 71 kmh meteen weer een boete…. het liefst blaas ik met oud en nieuw die flitskast 30M de lucht in als vuurwerk…
CBR600rr zegt
@spykerboy: Wat een gelul, ze beboeten pas vanaf 4 km/u te hard. Ik vraag me af waar jij dan geflitst bent… Niet in Nederland iig. Zie bron:
http://www.infopolitie.nl/verkeer/snelheid/767-snelheidsbekeuringen-per-01-01-2012
mannetje zegt
@E34M5Touring: Ben jij constant bezig met op je teller kijken of je niet per ongeluk iets te hard rijdt in de spits? petje af voor jouw multitasking dan!
timberleek zegt
@E34M5Touring:
Het is een soort reflex denk ik.
Je hebt je blik niet elke seconde op de teller (mag ik hopen). Bij het zien van de flitser krijgen veel mensen dan de soort van paniek “o shit, hoe hard ga ik, hoe hard mag ik”
dat gaat vaak gepaard met remmen
E34M5Touring zegt
@timberleek: Als je nou in die 3 sec Hoe hard ga ik, hoe hard ga ik, ff snel op je meter kijkt en ziet dat je niet te hard rijd is er niks aan de hand. Ergens snap ik de reflex wel, maar dan nog. Als jij 10sec geleden nog 100 reed is de kans dat je ongemerkt 180 bent gaan rijden wel heel erg klein (tenzij je Marco Bakker heet…..).
rubend zegt
@E34M5Touring: als je met 160+aan komt zeilen met je leasebolide dan heb je geen 3 seconde.
Dan is het gewoon volle polle in de ho ijzers, diegene achter je maakt een uitwijk manouvre en hoppa de eerste auto van de aanrijding heeft zich gemeld.
Dit probleem ga je nooit echt oplossen, je kan wel niet flitsen, maar er zijn altijd mensen die te hard rijden. Dus er moet controle plaatsvinden, dus verdekter opstellen die handel (kan ik zelf niet blij van worden, maar dat is dan niet anders) is misschien een stap in de goede richting.
E34M5Touring zegt
@rubend: Als je geen 3 sec afstand houd bij 160+ doe je sowieso wat verkeerd.
screamer zegt
@E34M5Touring: Ik denk dat ik het dan makkelijk heb. Ik heb een digitale teller EN cruise control.
Als ik bijvoorbeeld ergens 100 mag, zet ik de CC op 104 en ik let vervolgens gewoon goed op de weg en medeweggebruikers.
Zwaar irritant al die mensen zonder CC die continue afzwakken in de buurt van flitspalen en vervolgens weer wat harder gaan als ze er voorbij zijn.
roberto zegt
Hadden we maar meer van dit soort jongens.. Dan had de koningin ook wat drukker met lintjes uitdelen!
http://www.autoblog.nl/archive/2008/01/31/rechter-bepaalt-waarschuwen-voor-flitsers-is-toegestaan
roberto zegt
@roberto: koningin ook = koningin ‘het’ ook
dejviisz zegt
Kunnen ze het niet zodanig instellen dat mensen die hard willen rijden meer Wegenbelasting kunnen betalen .. Ik wil 140 op een weg van 100 , betaal ik lekker 50euro p.m meer aan de staatskas ??
Mairsil zegt
@dejviisz: Zo _is_ het nu in de praktijk ingericht, al kost het wel wat meer dan 50 euro. Maar officiele policy zal het niet snel worden, aangezien al dit geflits officieel iets met verkeersveiligheid te maken heeft.
Een speciaal rijbewijs waarmee je aantoont gevorderd rij-inzicht en -techniek te hebben, en ontheven wordt van maximum snelheden zou nog eerder gebeuren. Maar ik denk dat je ook daar lang op kan wachten…
motoragent zegt
@Mairsil: Gaat nooit gebeuren, veel te hard rijden (ook al zou het legaal zijn) is niet alleen een kwestie van gevorderd rij-inzicht en -techniek, maar ook van de alertheid van mede-weggebruikers. Als er een oud vrouwtje met 80 naar de linkerbaan schuift (ook legaal), wil ik niet weten wat er met je ‘superieure rij-inzichtlicentie’ gebeurt als je er met 180 aan komt… ;)
bobb zegt
@dejviisz: Dat gaat zomaar niet. Uiteindelijke bedrag zal afhangen van je leeftijd, waarde auto maal het aantal van je kinderen dat nog thuiswoont gedeeld door je netto inkomen per kwartaal.
the-budel-guy zegt
@bobb: en al die factoren moeten dan nog gekoppeld worden aan de olie prijs het weer van die dag en of je op winter of zomer banden rijd.
JaxDryke zegt
Als je als Tukker nu nóg niet weet waar ze in Almelo staan, dan is er toch écht iets heel erg mis met je.
E34M5Touring zegt
@JaxDryke: Dat stuk A1 en A35 wordt kapot gecontroleerd. Daar staan ze elke dag.
mashell zegt
@JaxDryke: nou zeg, als echte Tukker heb ik helemaal niks in Almelo te zoeken. Daar staan het ziekenhuis, huis van bewaring en rechtbank en naar alle drie wil ik niet heen!
midasracer zegt
En nog erger dan deze flitsaktie is de reaktie van de KLPD zojuist op de radio. “Als iedereen zich aan de snelheid hield, was er geen ongeluk gebeurd.” Wat weer bewijst dat er alleen leeghoofdige neandertalers bij de politie werken. Iets intelligentere mensen hadden zich verdiept in de psychologie van de mens mbt reakties, pavlovgedrag etc. En dan had men zich gerealiseerd dat iedereen bij het zien van de camere als shcrikreaktie op de rem trapt en dan pas kijkt hoe het zat met de snelheid. Maar nee, begrijpen ze niet, daar heb je nu eenmaal een IQ hoger dan 90 voor nodig.
glashelder zegt
Ik erger me altijd kapot aan die lui die afremmen voor een flitspaal.
Rij gewoon zo hard als je zelf goed vindt en betaal als een kerel.
lariekoek zegt
@glashelder: helemaal mee eens.
desoper zegt
@glashelder: die lui die remmen voor een flitspaal, hebben de belachelijk lage maximumsnelheden ook niet bedacht.
Ik ga ook maximaal in de ankers als ik een bermkassa zie. Nu maar hopen dat er ooit een paar doden vallen door dit soort taferelen.
bordeaux zegt
Al met al een flitsend resultaat
petrolhead111 zegt
Doelgericht controleren = snelheidscontroles uitvoeren op plaatsen waar ze kunnen aantonen waar in het verleden geregeld zware ongevallen zijn gebeurd met zwaargewonden/doden tot gevolg. Realiteit: Ze staan meer op plaatsen waar geregeld snel tot zeer snel wordt gereden,maar waar er zelden of geen zware ongevallen gebeuren. Je kan al raden waarom natuurlijk.. Idd, money money and money! Weet ik uit betrouwbare bron (politici)…
Mis(ge)bruik van de term verkeersveiligheid brengt enorm veel op voor vadertje staat,laat dat duidelijk zijn..
nsmeijer zegt
@petrolhead111: beetje rare zin he, betrouwbare bron en politicie na elkaar.
rubend zegt
Had diezelfde plisie dan ook al geanalizeerd hoe het kan dat die (file veroorzakende) ongelukken steeds exact naast die topsnelheidmeters plaats vinden?