Alles heeft een reden. Dalende occasionverkopen ook.
Er is een einde gekomen aan de stijging van de occasionverkopen. Geen paniek in de tent, want dit heeft een logische reden. Eind 2015 werden veel nieuwe auto’s met een lage bijtelling geregistreerd en in voorraad gezet. Vervolgens werden deze auto’s in de eerste helft van 2016 verkocht. Omdat dit op papier geen nieuwe auto’s zijn werden de voertuigen geregistreerd als verkochte occasion. Aangezien de bijtellingsregels zijn veranderd tonen de verkopen van tweedehands auto’s in 2017 andere cijfers. Daarnaast komen steeds meer occasions uit het buitenland en kiezen consumenten vaker voor private lease.
In de eerste helft van dit jaar werden 1,8 procent minder tweedehands personenauto’s (B2C) verkocht. 10.560 minder auto’s in vergelijking met vorig jaar om precies te zijn. De verkopen tussen consumenten onderling tonen geen andere cijfers. Tweedehands bedrijfsauto’s deden het wel beter. In de eerste zes maanden van 2017 werden 2.442 bedrijfsauto’s verkocht. Een stijging van 5,2 procent.
Specifieker ingaan op de cijfers geeft in dit geval niet altijd een goed beeld, want door de bijtellingsregels zijn de getallen behoorlijk vertekend. De Peugeot 308 bijvoorbeeld. Een ex-leaselieveling. Het model ging van dik 8.000 verkopen naar 4.400 verkopen. Andere auto’s die het minder deden waren de Renault Megane (-10 procent), Fiat Punto (-10,2 procent), Seat Ibiza (-12,1 procent) en de Toyota Auris (-19,8 procent).
Auto’s die het wel goed doen bevinden zich in het compacte segment. De Renault Clio (+6,6 procent), Ford Fiesta (+10,6 procent), Kia Picanto (+12,3 procent) en de VW Up! (+23,0 procenten) maakten een groei.
Een trend die nog wel even aan blijft houden is het importeren van occasions. Ook in de eerste helft van 2017 werden er weer meer auto’s geïmporteerd. Het gaat om 98.284 personenauto’s. Dat is bijna 20.000 meer dan in vergelijking met 2016. Naast personenauto’s is ook de import van bedrijfsauto’s toegenomen. 1.179 bedrijfsauto’s kwamen over de grens naar ons land. Dat komt neer op een stijging van 17,8 procent.
De exportmarkt doet het daarentegen minder. Er werden 4.438 auto’s geëxporteerd in de eerste helft van 2017. Een daling van 3,6 procent. Polen staat op nummer één als het gaat om de belangrijkste exportbestemming. Ook Roemenië is een belangrijke markt. Bedrijfsbusjes gaan wel vaker de grens over. 4,1 procent meer dan in vergelijking met 2016.
Fotocredit: @danny32 op Autojunk
E34M5Touring zegt
Ik denk dat de kalmering van de bijtellingsregels er wel voor gaat zorgen dat de import langzaamaan weer wat daalt. Het NL aanbod in wat mooiere auto’s zal dan wel weer wat aantrekken denk ik. Duurt nog wel een paar jaar. Maar t einde van de extremen is denk ik wel in zicht.
vonklausenburg zegt
Dat Roemenië een belangrijke markt is is goed te zien. Op het platteland zie je regelmatig busjes en vrachtwagens met nog de bestickering van Nederlandse bedrijven.
joejojo2012 zegt
@vonklausenburg: Niet alleen op het platteland, ook in de grote stad als bv. Cluj. Zie dagelijks het Gamma busje voorbij rijden ;)
vondick zegt
@joejojo2012: Dat kan niet, want je spreekt nederlands, dus kun je niet in Roemenië zijn nu.
cossiekiller zegt
Vorige week werd hier nog net het tegenovergestelde verteld…
marvin1608 zegt
Occasion prijzen van tegenwoordig zijn absurd
mashell zegt
@marvin1608: nee hoor. Die zijn prima in lijn als percentage van de nieuwwaarde’s. Die dan weer wel redelijk absurd beginnen te raken.
Senne zegt
@marvin1608: Van “youngtimers” wel ja.
Nu vragen ze bijvoorbeeld het dubbele voor een nette e46 met 120.000 km als 4 / 5 jaar geleden…
marvin1608 zegt
@senne: vind gewoon de prijzen van auto’s van 10jaar oud gewoon absurd nog. Kan ook aan mijn gevoel voor waarde van die dingen liggen.
siemi zegt
@marvin1608: inderdaad. Ik vind de prijzen van gebruikte auto’s vaak bizar laag.
right zegt
Private lease is de reden
slickrick zegt
Het is elke week weer anders, occasions verkopen stijgen, nee ze dalen, ooh wacht ze stijgen weer of toch niet….