Je hebt misschien ook wel gehoord of gelezen dat onze economie weer uit de crisis is. Toch rennen we nog niet massaal naar de dealer om onszelf te verwennen met een andere auto. Integendeel. De verkoop van gebruikte auto’s staat nog steeds onder druk. Er worden minder tweedehands auto’s verkocht, maar wat wel opvalt, is dat de verkoop van groene occasions en de modellen in het duurdere en luxe segment, in de lift zitten.
In de maand juli zijn de zogeheten “business to consumer” occasionverkopen met 9,2 procent afgenomen ten opzichte van juli vorig jaar. In totaal werden er vorige maand door de autobedrijven ruim 85 duizend occasions aan consumenten verkocht. Consumenten onderling verkochten vorige maand zo’n 62 duizend gebruikte auto’s, ruim 4 procent minder dan juli vorig jaar.
Groen heerst, maar hoe lang nog?
Binnen de tweedehandsjes zijn vooral A- en B-labels populair. De verkoop van gebruikte auto’s met een A-label steeg vorige maand met 33 procent. De B-labels stegen met 10,4 procent ten opzichte van vorig jaar juli. In totaal zijn A- en B-label occasions goed voor bijna tien procent van de occasionverkopen. Bij nieuwe auto’s ligt dit percentage boven de 56 procent!
Groen heerst, maar je kunt je afvragen hoe lang de groene auto’s nog in trek zullen blijven. Met allerlei financiële voordelen werden deze o-zo-vriendelijk-voor-het-milieu-maar-verder-doorgaans-behoorlijk-saaie-muesli-auto’s met succes door onze strot geduwd. Maar nu ze daadwerkelijk een succes zijn worden, laat onze overheid z’n ware onbetrouwbare gezicht weer zien. De schatkist loopt teveel geld mis, dus het belastingvoordeel moet weer verdwijnen.
Luxe occasions in trek
Naast de groene occasions zijn ook de duurdere en luxe modellen in trek. In de eerste zes maanden van dit jaar werden er in totaal 12 procent meer luxe gebruikte wagens verkocht dan in de tweede helft van 2009. Volgens Nils van der Veen, manager bij Autotaxatie.net, komt dit vooral doordat de occasionmarkt ook in dit segment onder druk stond en veel ondernemers hun prijsniveau naar beneden hebben bijgesteld. In dit segment heerst stevige concurrentie, dus volgens Van der Veen loont het om luxe auto’s tot een specialisme in het bedrijf te maken. Dan zijn er goede marges haalbaar, maar de risico’s zijn tegelijkertijd wel groter. De afschrijving op dit type auto’s is gemiddeld hoger. (bron: vwe.nl)
hanz zegt
je kan idd “voor weinig” een leuke leasebak 2e hands aanschaffen
vooral in het dure segment zijn ze al blij als ze hem kwijt zijn.
ik begin mijn zoektocht naar luxe wagens altijd voor 1985 (-:
moet het klein zijn , maar wel goedkoop en betrouwbaar, wordt het een swiftje..
Bob zegt
Het middensegment financieel nog niet aan een jongere auto toe? Terwijl de “gezinnen” toch een enorme doelgroep zijn.
Ikke zegt
Boehoe, wat is dit artikel weer zielig geschreven. Dat er zoveel groenere auto’s worden verkocht komt niet alleen door de financiele voordelen. Zeker niet in de tweedehands markt. Zware economische tijden, hoge brandstofprijzen en meer leukere zuinige auto’s op de markt helpen allemaal mee aan de groei in kleinere zuinigere auto’s. En dan nog: Blijkbaar helpt het stimuleren van schone auto’s dus wel. Dat gezeik ” elke keer in jullie artikelen” over saaie meusli auto’s wordt echt oud.
RenesisHP zegt
Het is alleen zo jammer dat groene auto’s gebrekkig groen zijn. De probleemloze levensduur is namelijk nogal kort.
In een heleboel gevallen is dit ook logisch. De besparingen gaan veelal ten koste van de duurzaamheid.
Uitspraak van ANWB-er: “Hoe groener, hoe rotter.”
Ikke zegt
@RenesisHP: Bewijzen??? Nee, weer een uitspraak van een anti groenrijder. :( Er is in het geheel geen bewijs dat groene auto’s meer onderhoud vragen/eisen dan een vuile auto. En ook niet dat ze minder lang meegaan.
RenesisHP zegt
@Ikke:
Het is autotechnisch gezien zelfs verschrikkelijk logisch.
90% van de muesliauto’s behaalt de besparing door de motor af te knijpen. Die krengen krijgen te weinig brandstof.
Buiten verbranding heeft dat meerdere doeleinden zoals koeling en smering.
Dat buiten beschouwing gelaten spreken we ook over behoorlijk getunede blokken. Dubbelgeblazen melkpakjes zoals bij VW het geval is. Denk aan blokjes met turbo en compressor en de daarbijbehorende berg aan onderdelen.
Complexe kwetsbare systemen gemaakt door de laagste bieder zijn ook sneller kapot.
Ikke zegt
@RenesisHP: Leuk verhaal, vaker vertellen. Maar nergens bewijs dat een groene auto meer onderhoud nodig heeft dan een vuile. Een BMW 5 A-label gaat net zo lang mee en heeft net zoveel onderhoud nodig als een BMW 5 D-label. En een Fiat 500 A-label gaat net zo lang mee en heeft net zo veel onderhoud nodig als een Fiat 500 C-label.
RenesisHP zegt
@Ikke:
Lol. En waar komen uw feitjes over de BMW en Fiat vandaan?
Dennis zegt
@Ikke: Ik kan helaas niet anders dan concluderen dat je niet goed op de hoogte bent.
Het is juist dankzij de fiscaal vriendelijke regeling dat de zuinige A- en B-label auto’s zo’n stevige opmars hebben gemaakt c.q. maken onder consumenten en zakelijke rijders.
Zware economische tijden, en hoge brandstofprijzen zullen ongetwijfeld ook een beetje geholpen hebben, maar de geschiedenis heeft al bewezen dat de hoge brandstofprijzen een marginaal effect hebben op het gedrag van automobilisten.
Nu je ziet dat de regelingen van de overheid effect hebben, worden ze te duur en (mogelijk, want zover is het nog niet) weer teruggedraaid. Vergelijk het met de kinderopvangregeling. Deze was er op gericht om meer moeders aan het werk te krijgen. Toen dat een succes werd en het aantal gezinnen met tweeverdieners toenam, werd de regeling weer versoberd, want het werd te duur.
Op die manier kun je niet echt bouwen op de overheid.
xilver zegt
Conclusie van het artikel: vanaf de moment dat de overheid geld verliest zal het alle inspanningen laten vallen op dit te kunnen verhelpen…
Ikke zegt
@Dennis: Blijkbaar heb jij het niet helemaal door. reseccie’s hebben een hele grote invloed op hoe mensen hun aankopen doen. En het gaat hier over de tweedehands markt. Het grootste deel van de stimulerings voordelen voor auto’s is op nieuwe auto’s. Eerst even nadenken voor je iemand probeert af te kraken.
Het kleine beetje dat je bespaart aan wegenbelasting op tweedehands zuinige auto’s is niet in het geheel vergeleken. Of je nu 200 per jaar aan wegenbelasting moet betalen of 0, daar kopen ze niet die zuinige tweedehandjes voor!!!!
trigger565 zegt
sorry voor het mierenneuken hoor, maar het is ‘luxueuzer’ en niet ‘luxer’. Het ziet er moeilijk uit, maar ‘luxer’ klinkt gewoon vreselijk :s
-edit: Vooruit dan maar, omdat je je er zo aan stoort.-
Dennis zegt
@Ikke: De stimuleringsmaatregelen voor zuinige auto’s hebben inderdaad vooral betrekking op nieuwe auto’s. Echter al die nieuw verkochte zuinige auto’s komen ook weer als occasion op de markt. Meer dan bij uitzondering al na één of twee jaar. Laat nu toevallig de occasionmarkt behoorlijk onder druk staan. Veel aanbod en verhoudingsgewijs een steeds groter aanbod groene auto’s. Het is dus niet heel gek dat het aantal zuinige occasions een opmars maakt. Indirect dus ook een gevolg van de stimuleringsmaatregelen.
Ikke zegt
@Dennis: Laatste keer. Want jullie geven toch nooit toe dat jullie anti groen zijn en daarom alleen maar dit soort zogenaamd positieve berichten negatief neerzetten. Want dan zou je moeten toegeven dat het gewoon een slecht geschreven verhaal is om jullie huidige doelgroep ( 13 jarige zonder enige autoervaring) te plezieren ipv artikelen te schrijven voor de gewenste doelgroep ( echte autogekken).
Vele groene auto’s zoals in jouw verhaal geschreven staat krijgen helemaal geen subsidies. Je schrijft zelf dat er meer groene auto’s ( A en B labels) verkocht worden. En deze labels kregen in het verleden maar een kleine milieukorting een nu zelfs geen korting. Want kortingen gaan nu op CO2. En het feit dat men deze auyo’s koopt omdat ze goedkoper zouden zijn door overvloed op de markt slaat nergens op. Een zelfde auto met een a-label is nu tweedehands duurder dan een auto met een c-label. Dus die korting bij nieuw is verdwenen bij doorverkoop. Waarom? Omdat men nu kijkt naar verbruik omdat dat je grootste autokosten zijn per jaar.
Prettige avond verder. Enik zou mijn pet afnemen als je durft toe te geven dat ik wel gelijk heb en jij helaas een zeer negatieve draai heb gegeven aan een positief verhaal.
puhpuh zegt
@trigger565: Volledig met je eens, luxer klinkt vreselijk!
Luxe, luxer, luxest … WTF??!
Dennis zegt
@Ikke: Je schrijft: “Laatste keer…..Prettige avond verder.”
Je wilt dus niet verder discussiëren? Geeft niet, het wordt al laat. Ik moet morgen ook weer vroeg op.
Wij zijn in de regel niet anti-groen, maar feit is nu eenmaal dat groene auto’s in de regel (uitzonderingen daargelaten) niet heel spannend zijn.
RenesisHP zegt
@Dennis:
Niet met je handen in het haar zitten. Oh nee, wacht ff.. ;)
Ikke zegt
Ten eerste: Voor de meeste mensen is een auto een vervoermiddel en hoeft hij dus niet spannend of leuk te zijn. En ten tweede: Er zijn genoeg leuke A en B labels te koop. Maar om constant te neerbuigend te schrijven over groene auto’s valt blijkbaar beter in de huidige doelgroep. En daar valt toch niet over te discuseren want dat staat als een feit. Noem maar 1 positief verhaal over groene auto’s. Ze zijn altijd deels neerbuigend of negatief gescheven. Het blijven voor jullie altijd muslie auto’s. En ja, ik volg jullie al heeeeel lang.
Thomaz zegt
@ Ikke:
Hahaha, brandstof je grootste autokosten per jaar. Ooit van afschrijving gehoord?!?
Ikke zegt
@Thomaz: Er zijn maar heel weinig mensen die een tweedehands auto kopen die naar afschrijving kijken. De meeste kopen een tweedehands en rijden hem dan (bijna)op. En daarom is voor het merendeel van de tweedehands kopers de brandstof de grootste kostenpost in mijn ogen. :)
RenesisHP zegt
@Ikke:
Onderhoud door slijtage? Juist voor tweedehands kopers van belang en al helemaal in muesliland.
Dennis zegt
@Ikke: Voor de meeste mensen is een auto een vervoermiddel en hoeft hij dus niet spannend of leuk te zijn.
Voor saaie, droge, zogenaamd objectieve artikelen over auto’s, voor mensen voor wie een auto niets meer is dan slechts een vervoermiddel dat niet spannend of leuk hoeft te zijn, zijn er genoeg andere sites. Als je ons -zoals je zegt- al een tijd volgt, dan zou je moeten weten dat je dan bij ons aan het verkeerde adres bent.
Ikke zegt
@Dennis: En jij als ” autoliefhebber” (zeker geen grotere dan ik) zou moeten weten dat er genoeg leuke auto’s zijn die ook lekker en leuk rijden in groene genoemd klasse van A en B labels. Maar dan nog blijf je ze neertrappen alleen om het feit dat ze groen genoemd worden. Jullie zijn trouwens een autoblog. Niet een V8/12 blog. :)
RenesisHP zegt
@Ikke:
Over je bewijsmateriaal..
Probeer jij in dit groengekleurde landje maar eens een objectieve duurtest van een groene auto te vinden.
Als je überhaubt al een duurtest kan vinden van een groene auto.
RenesisHP zegt
@Ikke:
Alvast een leuke gevonden. VW Muesli doet het goed in Duitsland. En Autobild is doorgaans nogal voor VW. :lol:
http://www.autobild.de/artikel/dauertest-vw-fox-1.2_889510.html
Dennis zegt
@Ikke: Je bent toch wel bekend met het principe van een blog? Doorgaans persoonlijk en subjectief.
Laten we het eens omdraaien. Noem jij dan eens een paar spannende A- en B-label auto’s.
Ikke zegt
@Dennis: Hier niet online, dus kan niet alles precies checken op nummer. Maar leuke auto’s ( wat is spannend???) Lexus RX450, BMW 7, Fait 500 (+C), Mini Cooper en kruipt tegen alles in wat jullie vinden de Prius.
En zo kan je wel even doorgaan. Elk van deze auto’s heeft wat in zijn eigen klasse. Natuurlijk zijn er ook niet groene auto’s die ik leuk vind, maar ik ga hier geen niet groene auto’s afkraken. Een ding wat hier wel altijd plaats vind over groene auto’s. Kihk maar zelf naar jullie eigen hybridetest.
RenesisHP zegt
@Ikke:
Volgens mij is AB best wel positief over de Porsche 918. Dus je stelling klopt niet.
Pallas zegt
Gaaap, goed moment om de het notebookje uit te zetten en lekker te gaan slapen.
RenesisHP zegt
Iets recenter. Erg groen lijstje in die top. :roll:
http://www.autobild.de/artikel/dauertest-dacia-logan-mcv_1032262.html
Timmie zegt
Nou, de overheden kunnen deze financiele cadeaus niet blijven uitdelen, aangezien het een anslag is op de schatkist. De vraag is niet of, maar wannéér ze eindelijk gaan inbinden. Financiele voordelen uitdelen is blijkbaar gemakkelijk. Een voordeel terugroepen wegens geldgebrek, is blijkbaar erg moeilijk. Enkel en alleen maar om de vrees dat de economie terug gaat krimpen…
ikke zegt
@Dennis: Een rijtje leuke A/B-labels in elke prijsklasse: Audi’s zat incl Cabrio’s en stations, BMW dito ( geen 7 serie meer met B-label :( Ze hebben dit jaar de labels natuurlijk aangescherpt ), Citroen C5, Fiat Panda en 500 (C), Honda Jazz, Hyundai I10, Kia Pro-Ceed, Lexus RX450, MB B & S-klasse, Mini incl. Clubman, Opel Agila, Peugeot 107 ( plus broertjes), Renault Megane Coupe, Skoda SuperB, Smart incl. Cabrio, Toyota IQ en Prius, VW Polo en Eos, Volvo C30.
Er zullen vast auto’s tussen staan waarvan je zegt ????? Maar het gaat om leuke auto’s in “elke” prijsklasse.
Daarnaast wil ik stellen dat A/B label auto’s niet speciaal groen betekend/zijn. Groene auto’s vind ik dat ze onder de 110gr CO2 uit moeten stoten. En zo ie zo horen er geen diesels onder schone auto’s. Kom eerst maar met een Euro6 norm diesel met een uitstoot van 110gr Co2 per km. Dan gaan we pas over schone diesels praten. Dus in het rijtje hierboven zitten maar weinig “echt” groene leuke auto’s kwa mijn standaarden en smaak.
Dus redelijk genoeg keuze om een A of B label wel leuk of “spannend” te vinden.
En geef mij een Range Rover any day. PS: Geen drugsdealer-Sport. ;)
RenesisHP zegt
@ikke:
“Groene auto’s vind ik dat ze onder de 110gr CO2 uit moeten stoten.”
Daar ben ik het mee eens. Komen we weer terug op mijn stelling. Die ging namelijk over deze categorie.
Ikke zegt
@RenesisHP: De onzin stelling van: Milieu vriendelijke auto’s hebben meer onderhoud nodig en gaan minder lang mee?
Veel automedia zijn tegen de muesli auto’s. Dus artikelen over hoe slecht ze zijn hoef je niet in Duitsland te zoeken. Hier op Autoblog zijn ze ook genoeg. Dat heet eenzijdige raportage.
Ooit gehoort van hoe slecht en hoe vaak dieselroetfilters niet of onjuist werken? Of hoeveel grondstof en energie ze kosten om te produceren en dat er nog geen oplossing is om ze te recyclen? Nee, want diesels zijn wel popie onder de gemiddelde autorijder. De gemiddelde automedia loopt mee in de popiestroming. Als je het over gemiddelde vervuiling in de levensduur van een auto en zijn gebruik gaan nemen winnen de zuinige auto’s en vooral hybrides het handsdown van jouw favorieten. :)
RenesisHP zegt
@Ikke:
Ik spreek over 100.000km duurtesten. Daar vallen de muesli auto’s gigantisch door de mand. Dan laat ik een subjectief onderzoek zien(autobild is juist duitse merken geil) en beweer je nog het tegenovergestelde. Je vraagt bewijs, ik geef je bewijs en dan nog geloof je het niet. Dude, je lijkt op mijn ex.
In Nederland zijn ze juist voor groene auto’s. AB is nog enigzins objectief. Doen echter geen duurtesten.
Tijd om je groene brilletje af te zetten. Ik heb mooi gelijk.
BTW. Wat zijn mijn favorieten volgens jou?
Ik ben benieuwd.
Ikke zegt
@RenesisHP: Vele Priusen rijden rond met 500000 km op de teller. Maar het zijn echt kutdingen! De automedia is puur antigroen. Altijd gezeik over extra vervuiling, hogere onderhoudskosten en slechte prestaties.
Ik spreek ook geen duits dus kan niet reageren op je ene artikeltje waar men blijkbaar weer eenzijdig rapoteert.
Keep your dream alive!
RenesisHP zegt
@Ikke:
De Prius kwam dan nog niet in mijn betoog voor. Had ik misschien specifieker in kunnen zijn.
Buiten de pruis dan. Opgefokte naaimachinemotoren. Daar gaat het vooral om.
“Ik spreek ook geen duits dus kan niet reageren op je ene artikeltje waar men blijkbaar weer eenzijdig rapoteert.”
Lol. Die gasten zijn (3de keer) juist heel erg Duitsgezind.
Die zullen niet snel een Duits produkt afbranden. Of het nou muesli is of niet. Hun bevindingen zijn gebaseerd op 100.000km duurtesten. De Muesliauto’s scoren gewoon slecht. Wil je het nou echt niet begrijpen of ben je gewoon een beetje dom?
Ik weet het goed gemaakt. Toon jij maar tegenbewijs.
Nog iets. http://translate.google.nl/# Kun je vertalen.
Giovanni zegt
Voorlopig is alleen het produceren van zo’n o zo groene Prius een grotere aanslag op het milieu dan de productie en 20 jaar gebruik van een Morgan.
Ik heb het totaal niet op die zogenaamde milieuvriendelijke auto’s. Volksverlakkerij is het.
Ikke zegt
@Giovanni: Onzin opmerking. Er is al vele malen bewezen dat de productie van een Prius niet meer vervuilt dan bij productie van andere auto’s. Maar keep the dream alive!!
Ikke zegt
Ik zit op een I-phone. Dan gaat het allemaal niet zo 123 kwa computerhandelingen.
En noem jezelf dom en niet andere waarvan je geen benul heb wie ze zijn en wat ze weten!
Wat ik al zei: ik kan niet reageen op dat ene artikel. Maar ik heb er genoeg gelezen om te weten dat deze vaak eenzijdig geschreven worden. Ik weet niet welke auto ze getest hebben dus kan niet schrijven wat ik van deze ” meusliauto vind.
RenesisHP zegt
@Ikke:
Je komt anders knap dom over. Spreekt geen Duits, hebt het over 1 artikel terwijl ik er 2 plaatste en loopt bij voorbaat die artikelen af te kraken terwijl je schijnbaar Autobild niet eens kent en tot overmaat van ramp doodleuk neertypt dat je niet weet over welke auto’s de linkjes gaan.
Had dan nog minimaal een tegenbewijs geleverd. Helaas. Dat lukt je ook al niet.
Ik denk dat ik Dennis begrijp. Ik ga hem ook zeker volgen in zijn stilzwijgende advies. Nog veel plezier in fantasia land.
Ikke zegt
Dennis is trouwens erg stil vandaag. Dit terwijl hij toch mij een vraag stelde aan mij over zijn artikel en ik een antwoord heb geven. Feedback zou leuk/ eerlijk zijn.
RenesisHP zegt
Nog even om te verduidelijken hoe dom je over komt. Ik vroeg aan jou of je dom bent. Ik had jou nergens dom genoemd, die invulling heb je zelf gegeven.
Einde discussie. :lol:
Ikke zegt
Zielig kind. Hopelijk sturen je ouders je op tijd naar bed.
Ikke zegt
Ooit gehoort van mobil websites? Dan krijg ik niet jouw link te zien als ik erop druk. Dus weet ik inderdaad niet over welke auto het gaat. Baby.
Ikke zegt
@RenesisHP: Even een computer gevonden. De Fox en de Dacia zijn allebei geen groene auto’s. Ze hebben geen van beide geen A nog B label en zijn zeker geen groene auto’s naar mijn standaarden. Dus hebben deze niets te maken met dit verhaal nog met mijn verhaal.
Daarnaast zijn dit allebei goedkope budgetauto’s. Deze kosten zo weinig omdat ze oude technieken, motoren en goedkope materialen gemaakt worden. En als jij dat zelf niet inziet als autospecialist ben jij misschien dommer dan ik! ;)
RenesisHP zegt
@Ikke:
Ehh. Lijstje eronder bekeken?
Staat een tussenstandje waarbij groen niet hoog scoort.
En inderdaad. De Fox heeft een C-label met z’n 1.2 Dat had ik over het hoofd gezien.
Pak anders de duurtest van de VW polo erbij.
Dacia doet het overigens verrekte goed voor een budget auto. Dus zo slecht hoeft “budget” niet te wezen.
Maar goed. Ga jij maar weer verder met je onzin en poging tot belediging. Ik lach wel weer verder. Zoveel bewijs je elke keer weer.
Waar blijft het tegenbewijs om jouw mening te verduidelijken? Link eens ff.
ikke zegt
Laten we beginnen met dat jij begint met mij op een slinkse manier hier uitmaakt voor dom en lijkende op je ex (die blijkbaar wel dom was anders was ze nooit wat met he begonnen). Dus wie met modder gooit kan het terug verwachten.
Dan hoef ik niets te bewijzen, maar jij. Jij stelt dat groene motoren veel slechter zijn dan vuile. Dan heb jij te komen met bewijslast. En niet met een of andere losse test over eeb slechte auto. Als jij wilt bewijzen dat groene motoren slechter zijn moet je met 2 dezelfde autotesten komen waarvan er 1 geen gekbepen motor heeft en de ander wel. Dus bv een Polo met geknepen1L motor tegen een Polo 1.6. Of een Lupo 1.0 tegen een Lupo 1.4. Maar losse testen van een auto bewijst alleen maar dat dat model van dat merk goed of slecht is en niet dat geknepen(groene) motoren slechter zijn dan vuile.
Maar ja, wie is nu te dom om een normaal antwoord te geven hier! Vast en zeker ikke. ;)