De verkoop van occasions verliep oké in het eerste kwartaal.
Het coronavirus heeft pas sinds februari een effect op het dagelijkse leven in Nederland. Strengere maatregelen volgden in maart. Dit zie je terug in de cijfers. In dit geval als het gaat om de verkoop van occasions.
In het eerste kwartaal van 2020 werden 320.000 gebruikte personenauto’s verkocht door autobedrijven. Dat blijkt uit cijfers van BOVAG en RDC. In januari was er nog sprake van een plus van 6,9 procent in vergelijking met een jaar gelden. In februari een plus van 4,8 procent. Het tij keerde in maart. Afgelopen maand was er sprake van een daling van 13,9 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.
Nu Nederland zich in een ‘intelligente lockdown’ begeeft zullen de cijfers over het tweede kwartaal niet rooskleurig zijn. Mensen denken nu minder snel aan het kopen van een (gebruikte) auto. Bovendien hanteren diverse autobedrijven aangepaste openingstijden, of zijn ze enkel open op afspraak. Door de maatregelen van het kabinet mogen er slechts enkele personen tegelijk in een gebouw zijn. Al met al maatregelen die effect gaan hebben op de occasionverkoop.
Naast het verkopen van auto’s via autobedrijven, vormen geïmporteerde voertuigen tevens een belangrijk deel van de occasionverkoop. Het goede nieuws is dat men sinds kort digitaal via de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) een toelatingskeuring kan aanvragen. In het eerste kwartaal voerde de RDW voor een periode van twee weken geen importkeuringen voor personenauto’s uit.
Met een gematigd eerste kwartaal van 2020, zal de echte grote klap pas in het tweede kwartaal komen. De corona maatregelen gelden tot en met tenminste 1 juno.
Foto: Audi RS6 Avant via @timd
gregorius zegt
een klap voor wat?
Die cijfers koop je niks voor.
Er zullen gewoon wat autoverkopers zijn die meer kosten hebben (loon en interest). Ze zullen ook vast wel in een regeling komen.
De mensen die echt iets moeten hebben, zullen het nog wel over afspraak kopen.
Terwijl de gluurders en de plezierrijders niet meer komen klooien.
Er zijn sectoren waar ik meer medelijden mee heb.
roberto zegt
Occassions zakken in waarden, export is (op het moment) bijna niet meer mogelijk, en geen mens die nu durft te investeren in een nieuwe/gebruikte auto (tenzij noodzakelijk). En dit is niet na 2 maanden bij de mensen uit de kop verdwenen..
Het zijn niet de kosten die stijgen maar de goederen die in waarde dalen… en dan hebben we net de Dieselgate achter de rug..
gregorius zegt
export uit NL zijn auto’s die in NL minder waard zijn (demand) dan in het buitenland (vaak via regelingen). Dat is een professionele tak.
Dus de markt zal niet sneller overspoeld raken met een nieuwe stroom auto’s die we anders niet hadden gehad; en als dat wel zo is, dan zullen die auto’s alsnog minder aantrekkelijk zijn voor de NLer, aangezien het al ‘goedkoper’ was om die dingen ook nog te exporteren.
Dutchdriftking zegt
@gregorius Ik denk dat er toch een boel minder klanten zijn. De particulier stelt de grote aankomen (en dat is een auto absoluut) voorlopig lekker uit. Dat spaargeld heb je hard nodig als je straks toch je baan verliest…..
cossiekiller zegt
1 juno ?
Ik snap em !
alper zegt
Hebben we uberhaupt nog auto nodig? Die van mijn staat weken stil. Misschien wordt deze situatie (semi lockdown) een standaard in de samenleving?
FieRo zegt
@alper: ik zet die van mij binnenkort misschien wel aan de lader… En nee ik rijd niet elektrisch.
kvh87 zegt
Zouden de prijzen van occasions dan gaan dalen in de komende maanden? Of heb je, als je toch besluit een auto te gaan kopen in de komende 3 maanden, meer kans om af te dingen op de prijs?
ouwedibbes83 zegt
@kvh87: als auto’s langer blijven staan voordat ze verkocht worden, zal er wel meer onderhandelingsruimte ontstaan. Zeker bij particulieren vermoed ik, die willen denk ik liever verkopen als er al een keertje iemand komt kijken. Omdat ze bv gaan twijfelen aan hun vraagprijs.
ouwedibbes83 zegt
Ik dacht dat de RDW-keuring van een import wagen enkel voor bedrijven geldt, als particulier kun je volgens mij je nieuwe importbolide niet op NL kenteken krijgen.
TheMaster zegt
Dat kan je via import bedrijven wel regelen. Voor een fee van €150 is dat al mogelijk (los van de €100 RDW kosten).
Dat scheelt je paar maanden wachten, want als de RDW weer open is, zal dit gelijk erg druk worden.
mikael zegt
En welk importbedrijf doet dit dan?
amsmb zegt
Wat is hier dan wijsheid als je in de markt bent voor een occassion? Nog een paar maanden wachten?
thomasthomas zegt
Ken een man die een paar honderd occasions heeft staan en 20 man personeel. Hij slaapt geen nacht meer. Komt omdat door de groei er ook leningen zijn aangegaan die wel doorlopen. Heb toch wel medelijden met hem.. hij werkt keihard en je ziet zo je bedrijf naar de kloten gaan.
kever1948 zegt
Net leuke auto voor erbij gekocht #positivethinking en als we allemaal stoppen met geld uitgeven wordt de economie er zeker niet beter van.
schuimbekje3 zegt
Ja, alles om beter in de verkiezingspols te komen. Vvd was kleiner dan de PVV, nu zijn ze de grootste… de landen met de zwaarste lockdown hebben de grootste aantal doden. In zweden waar er geen lockdown is is er nog niemand dood gegaan die ook niet de jaarlijkse griep niet overleefd zou hebben.. en die zullen als eerste, okay, misschien als 2de economie weer terug zijn… Noorwegen heeft namelijk gespeculeerd op corona doden en heeft over duizenden lijken miljarden beurswinst geboekt.
ericd zegt
Ik heb een flyer in de bus gehad van een pas geopende slijter met “HELP! Bestel een doos wijn bij ons komen wij het langsbrengen’.
tstile zegt
Auto’s zijn zwaar overpriced. Daarom rij ik lekker door in een oud barrel.
Oude tdi’s die in Dld naar de sloopregeling gaan daar durven ze hier nog duizenden euro’s voor te vragen…