Dit zeggen de cijfers over de verkoop van occasions tot nu toe in 2021 in Nederland.
We willen allemaal een occasion en de redenen daarvoor lopen uiteen. De één probeert het openbaar vervoer te mijden door een tweedehandsje op de kop te tikken. De ander annuleert de aanschaf van een nieuwe auto en kiest voor jong gebruikt, omdat sommige modellen door chiptekorten een lange wachttijd hebben. Dit laatste speelt overigens voor een klein deel in Nederland, omdat de overgrote deel van het aantal nieuwverkopen toch voor de zakelijke markt is.
Dan de cijfers. Een record, want voor het eerst heeft de vakhandel meer dan 800.000 occasions weten te verkopen in de eerste zeven maanden van dit jaar. Dat blijkt uit cijfers van BOVAG en RDC. Tot en met juli werden er 811.463 occasions verkocht. Een stijging van 7,6 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
De cijfers hadden nog hoger kunnen zijn, maar in het begin van het jaar liep de verkoop moeizaam. Door maatregelen vanuit de overheid waren showrooms gesloten en moesten proefritten en deals aan huis plaatsvinden. Dat zie je terug in de verkoop van occasions.
In januari en februari werden zo’n 100.000 gebruikte auto’s per maand verkocht. In maart en april steeg dat al naar 120.000. In de maanden mei, juni en juli steeg het gemiddelde nog een stukje verder met 125.000 verkopen.
Het zijn de autobedrijven en dealers die occasions vooral aan de man brengen. De handel tussen consumenten onderling daalde met 8 procent tot 409.148 transacties. Dat komt in het buurt van het dieptepunt van 2019, toen er in dezelfde periode 403.016 transacties plaatsvonden. Het virus speelt mee dat onderling afspreken in populariteit daalt. Daarnaast is een bedrijf toch vaak populairder, omdat je bijvoorbeeld in aanmerking kan komen voor garantie.
Fotocredit: @Neymar via Autojunk
Robert zegt
Ook in Duitsland kosten de occasions inmiddels fors meer dan een à twee jaar geleden.
Een maat van me zoekt een vervanger voor de diesel waarmee hij de binnenstad niet meer in mag (best wel een dingetje als je er ook woont), en die zoekt zich suf naar iets vergelijkbaars én betaalbaars.
rutgerg zegt
Is er nog iets dat heet is en voor records zorgt deze zomer… manmanman wat een weer. Naja genoeg geklaagd ik pak maar eens een bakkie koffie
bartteeuwen zegt
@rutgerg: ja joh, climate change is big!
marcomanta zegt
@rutgerg: ja, caravans en campers
Johanneke zegt
Komt bij dat, als je een paar modellen wegstreept, auto’s ontzettend betrouwbaar zijn geworden. Voor 4000 euro koop je een 15 jaar oude auto met airco en cruise control, niet al te veel kilometers, die nog wel 10 jaar door kan. 4 tientjes wegenbelasting, 50 euro onderhoud per maand, 3 tientjes verzekering, en dan nog de benzine. Voor zo’n 200 euro per maand alle vrijheid die een auto biedt. Ik heb het er dubbel en dwars voor over. Alleen even die 4k sparen, moet te doen zijn in die jaren.
redneckarie zegt
Ik denk dat de vraag in Limburg momenteel het grootst is aangezien veel auto’s daar onbruikbaar zijn geworden
tortuga zegt
Heb onlangs eens vergeleken,een golf 8 is slechts beetje goedkoper in Duitsland in okazie dan in België, zeker de naftjes blijven goed duur.
karhengst zegt
Ik baalde vorig jaar van de gigantische wachttijd vanwege corona (en bedrijfsinterne beslissingen bij Daimler) die tot een jaar wachttijd hebben geleid, maar als ik zie hoe het er op het moment voor staat door de chiptekorten ben ik blij reeds voorzien te zijn. Dat dit probleem gevolgen heeft voor de tweedehandsmarkt verbaast me niks.
Gebruikte laptops schijnen inmiddels ook al een schaarser goed te worden.
petroldrinker zegt
Ik koop gebruikt, puur en alleen omdat ik dan nog leuke motoren kan kopen ipv al die eco shit van nu