Wat krijgen we nou? Goed nieuws over occasions en het geld dat je ervoor kwijt bent in Nederland? Zijn ze minder duur? Het lijkt er wel op…
Laten we het weer eens over de tweedehandsmarkt gaan hebben. De afgelopen maanden hebben we dat vaker gedaan en steeds moesten we concluderen dat het voor de tweedehands autokoper geen pretje was. Record na record werd er gehaald als het op de prijzen aankwam.
De afgelopen maanden zag je die trend opnieuw in de hele Europese Unie. Overal waren de occasions duur. Duurder dan ooit tevoren zelfs. Maar er was 1 klein dorpje in Gallië landje aan de Noordzee waar deze trend doorbroken werd. Inderdaad, NEDERLAND!!1! Daar werden de tweedehandsjes een beetje goedkoper.
Occasions overal record duur
Nou klinkt het als enorm goed nieuws, maar we moeten het toch een beetje downplayen. Het valt namelijk helaas toch een beetje tegen. Allereerst de keiharde bedragen. Een occasion kostte in Nederland vorige maand gemiddeld nog steeds 23.734 euro, blijkt uit cijfers van AutoScout24.nl. En ja, dat is gewoon heel veel geld.
Dan die afname in de prijs. Ook die is niet heel hoog te noemen, slechts 0,3%. En bovendien is die daling iets dat in ons land ieder jaar optreedt in de maand september. Tweedehandsjes worden in die maand traditiegetrouw iets minder duur. Vanwege de zomervakantie is de vraag naar occasions iets minder groot en minder vraag betekent een lagere prijs.
In andere landen binnen de EU kennen ze die trend niet en stijgt de gemiddelde prijs van een occasion gestaag door. En die prijsstijgingen zijn niet mals, kijk maar naar de top 6 die we voor je hebben opgeschreven.
- Frankrijk: €28.831 (+5,2%) *
- Oostenrijk €27.849 (+4,3%) *
- Duitsland: €27.791 (+1,4%) *
- België: €24.587 (+3,0%) *
- Nederland: €23.734 (-0,3%) *
- Italië: €22.428 (+4,6%) *
Nederlandse occasions niet het duurst
Tja. Leuker kunnen we het helaas niet voor je maken, het is niet anders. En voorlopig wordt het er ook niet beter op. Eén voordeel is wel dat tweedehandsjes hier vergeleken met de ons omringende landen wel iets goedkoper zijn. Is misschien wel een opsteker.
En volgende maand zal de gemiddelde prijs van een occasion nog wel iets verder zakken. Alleen komt dat dan door de overspoeling van de markt met totaal onverkoopbare diesels in ons land. Dus daar hebben we ook niks aan.
Sorry voor de boodschap, maar we hebben het er maar mee te doen…
strating zegt
Laat mij raden, ook de schuld van die … overheid.
nicolasr zegt
Neehee, de Rabobank!!
kniesoor zegt
Oto maar in La douce France verkopen dan 🙂
Gilletti zegt
Misschien niet het duurst maar mogelijk wel gemiddeld flink ouder.
PunicaOase zegt
Belangrijk detail: auto’s zijn hier oud.
Overigens heb ik dat tekort aan tweedehands in NL altijd wat gek gevonden: werkelijk elke dealer, etc. waar ik langs rijd staat gewoon helemaal vol met auto’s, ook de parkeerterreinen.. Ook op bijv AutoScout staan toch heel veel auto’s.. zijn echt niet allemaal diesels..
b088y zegt
Funda staat vol met huizen…
EM zegt
Gemiddelde prijs die er betaald word zegt natuurlijk helemaal niks over dat de auto’s hier goedkoper zouden zijn.
singer zegt
En nu kijken wat voor auto je gemiddeld in Frankrijk krijgt voor 29k en wat voor auto je in Nederland krijgt voor die 24k. Zal in Frankrijk een stuk jonger/luxer/minder km’s zijn dan ivm NL. Het zal nog droeviger worden als je vervolgens gaat kijken hoeveel die 24k auto in NL in Frankrijk of Duitsland kost.
AudiRS zegt
Deze cijfers zeggen niks.
Nederland zit vol met oude auto’s en dan zijn het ook nog eens allemaal kleine eco-gebakjes zonder opties.
Als je dit gaat vergelijken durf ik te stellen dat occasions in NL eigelijk veel duurder zijn dan in de rest van Europa.
revstars-net zegt
Exact dit, in Nederland is de groep best groot die een auto puur als vervoermiddel van A naar B beschouwd.
fordnut zegt
“Eén voordeel is wel dat tweedehandsjes hier vergeleken met de ons omringende landen wel iets goedkoper zijn.” Noem het maar een voordeel. Nieuwe auto’s zijn hier het duurst, tweedehandsjes het goedkoopst, dus de afschrijving is hier het hoogst.
werf76 zegt
Ik zoek zelf naar Volvo’s. Een beetje v90 uit 2015, die bedragen erg hoog. Een auto van 7 jaar oud met erg veel kilometers. Om maar niet over een xc90 te hebben uit minimaal 2015. Ppff.
steephh zegt
Ik zit zelf in de markt voor een (nieuwe) tweedehands.. Vind het wel lastig.
Rij nu een Nissan Micra K11 ’99, paar jaar geleden gekocht omdat ik gewoon écht weinig kilometers maak voor 725 euro. Niet omdat het moest. Wel omdat het kon. Ontzettend lekkere ragbak waarbij je gewoon nérgens naar hoeft te kijken. Wel after-market centrale deurvergrendeling erop gebouwd etc. Onderhoud altijd zelf gedaan..
Ga veel met het OV en de A3 die ik ervoor reed had ik toch niet graag op het station staan. Post-Covid is het aantal km’s nog minder geworden, denk aan 2000-5000 km / jaar.
Maar ja.. wat ga ik nu kopen.. Weer iets veel te goedkoops wat dit keer wel airco heeft? Of nu toch iets leukers.. Zit voor de lol wel eens te kijken naar een tien jaar oude Audi A5/S5. Prijzig in de MRB en niet bepaald zuinig met een >3.0 erin, maar hee ik rij toch relatief weinig. Elektrisch trekt me ook wel, maar dan zal het ook niet veel meer worden dan een Nissan Leaf vermoed ik. :-) Vraag is wel of dat verstandig is met de weinige kilometers die ik rijdt. Met een dergelijke auto zal het rijden in ieder geval wel minder spannend zijn (en een Tesla zit er helaas niet in :-))
Iemand tips? :-)
singer zegt
Als je een elektrisch wilt rijden maar wel iets wilt hebben wat leuk stuurt is een BMW i3(s) echt aan te raden. Het uiterlijk moet je maar net liggen, maar het stuurt zo veel leuker dan je in eerste instantie verwacht. Van binnen heel ruim voor de beperkte buitenmaten. Plus het is geen zware auto dus als je zometeen MRB moet gaan betalen voor elektrische auto’s ben je bij de i3 ook niet aan de beurt.