De vraag naar gebruikte auto’s blijft maar stijgen, terwijl er te weinig nieuwe bijkomen. Daardoor zijn de occasions ook in 2022 nog bijzonder duur.
Mocht je nog geen auto hebben, dan kun je grote financiële consequenties verwachten. Want nieuwe auto’s worden telkens schaarser en dus duurder. Nog geen drie jaar geleden koste een Polo GTI nog minder 30.000 euro. Tegenwoordig moet je er 37.995 euro voor neertellen. Dat gaat natuurlijk geen normaal denkend mens doen. Dan maar een gebruikte met de kop eraf, nietwaar?
Nou, die vlieger gaat niet meer op. Want omdat nieuwe auto’s onbetaalbaar worden, is de vraag naar gebruikte auto’s telkens hoger. Mensen die voorheen nieuw kochten, kopen nu met de kop eraf. En klanten die eerst een auto met de kop eraf kochten, moeten uitwijken naar 2-3 jaar oude auto’s. Enzovoorts. Op deze wijze worden alle occasions in 2022 duurder.
Occasions in 2022 zo’n 5-15% duurder
Er komen flinke prijsstijgingen aan, aldus Martin Weiss van de marktwaakhond Deutsche Automobil Treuhand (DAT). Deze instelling volgt al 90 jaar de prijzen van in de automotive sector. De prijsstijgingen zijn volgens Weiss vaak zo’n 5 tot 15%. In sommige gevallen zijn er (flinke) uitschieters naar boven. De situatie is volgens het DAT ‘buitengewoon’. De reden is overigens vrij simpel: er is een tekort aan chips. De reden van het tekort is ook simpel: de coronapandemie.
Een groot probleem is dat de aanvoer van occasions enorm stagneert. Dat zegt Thomas Peckruhn van het Zentralverbands Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe (wat klinkt dat Duits toch lekker). Dat komt niet alleen door de zakelijke en particuliere markt, maar vooral de verhuur en shortlease markt. Er komen veel te weinig jong gebruikte auto’s op de markt via autoverhuurbedrijven. Datzelfde geldt voor bedrijfswagens.
Schaarste
De nieuwe auto’s die wel verkocht worden, gaan voor de hoofdprijs weg. Zoals de Polo GTI, dus. Reken er maar niet op dat daar korting op gegeven wordt. Dat gebeurt tegenwoordig bijna niet meer. Dealers krijgen veel minder auto’s dan voorheen. Dat creëert schaarste en zorgt ervoor dat de prijzen weer kunnen gaan stijgen. Het is in principe het model dat Ferrari al jaren hanteert.
Voor de toekomst hoeven we niet te hopen op betere prijzen. Volgens de marktanalytici zal het tekort ook nog flink zijn effect hebben in 2022 en 2023.
Hoop
Is er dan helemaal geen hoop voor gunstig geprijsde occasions in 2022? Jawel! Ga op zoek in Duitsland naar elektrische occasions. Die zijn daar totaal niet gewild. De reden is op zich vrij logisch. Want waarom zou je er eentje willen? Een zeer beperkte range gekoppeld aan een lange laadtijd is voor niemand in Duitsland interessant. Reken maar dat er een hoop geëxporteerd gaan worden naar Nederland.
Hier krijgen de kopers er subisidie op volgend jaar (als het potje is aangevuld) én heb je vrijstelling van de wegenbelasting. Daarbij hebben we in Nederland een dichter laadnetwerk en zijn de afstanden kleiner. Ook rijden we minder hard op de snelweg dan in de gemiddelde McDrive. Wat dat betreft is zo’n e-occasion zo gek nog niet. Maar voor alle andere auto’s, zul je moeten sparen.
Diesel occasions in 2022
Dan de diesels: die zijn zeer in trek. In Nederland is de vraag iets (vooralsnog) iets minder, maar in Duitsland is er een schaarste omtrent diesels. Vanwege diverse schandalen is de verkoop een tijdje behoorlijk ingezakt. Maar er zijn nog voldoende mensen die dermate veel kilometers maken, dat een diesel nog steeds de voorkeur heeft. Het nadeel: er zijn te weinig diesel-occasions, dus de prijzen stijgen.
Volgens Peckruhn is de situatie alleen positief als je een auto hebt waarmee je erg tevreden bent en er aan de situatie niet veel verandert. In alle andere gevallen, zul je de knip moeten trekken.
Via: Heise.de
Homer55 zegt
Niet alleen occasions
MarcoM zegt
Tip van de dag, koop een heerlijke Audi, BMW, Volvo van 10 jaar oud in de dikste uitvoering. Heerlijk motorgeluid en je hebt nog geld over voor benzine en onderhoud, als je tenminste een polo van 20k wilde kopen.
Turbo S zegt
Logisch dat die diesels in Duitsland nog erg gewild zijn. Wordt ook door de regering niet zo ontmoedigd als hier. Verbruik is minder, diesel is goedkoper dan benzine en altijd heerlijk veel koppel.
Enige nadeel dat je ongeveer op jaarbasis 100 euro meer aan wegenbelasting kwijt bent. Hier is het verschil in wegenbelasting bijna 100 euro per maand voor een dikke diesel.
Wat betreft de prijzen voor occasions, dat is waanzin. Ik heb de mijne gelukkig helemaal in het begin van de pandemie gekocht voor toen nog een redelijke prijs. En zo lang die occasions zo duur blijven zal ik ook geen nieuwe aanschaffen maar gewoon met heel veel plezier in mijn huidige blijven rijden.
Dutchdriftking zegt
Kortom, zelfs de 159 zakt niet verder in prijs.
willeme zegt
@dutchdriftking: die van mij bleef keurig op 0 euro steken 😅
GH zegt
Ben zelf ook op zoek naar een privé auto nav een nieuwe job. Had AB nog benaderd voor het advies rubriek, maar daar ben ik niet de enige die erop reageert.
In mijn zoektocht ook verbaasd over de prijzen. Met een budget € 18k, kilometrage naar verwachting 22.000 en de voorkeur voor een automaat maakt de keuze bouwjaar >2015 er krap (lees; Auris Hybrid). Mag duurder in het verbruik, maar wel in compromis met de aanschaf.
Gelukkig heb ik een tijdelijke auto waardoor de haast voor een nieuwe er voorlopig vanaf is.
Geduld is een schone zaak!
DeWitteCondor zegt
@GH: balen inderdaad. Maar ook de nieuwprijzen zijn idioot. 20k voor een kale instap Polo. Het verbaasde mij eerlijk gezegd nog dat mensen zo lang nog nieuw hebben gekocht of geleased.
Ik heb nog nooit van mn leven een nieuwe auto gekocht en op de laatste 2 na zelfs met een kleine winst na een aantal jaren doorverkocht. Met deze zal dat wellicht weer gebeuren gezien stijgende prijzen en relatief scherpe inkoop destijds. Het afschrijvingsspook is aan mij niet besteed (hoewel ik hem wel heb waargenomen bij mijn vorige diesel …)
MarcoM zegt
@GH: V70R, heerlijke auto, weliswaar 15 jaar of wat ouder, maar wat zul je ervan gaan genieten, en dat doe je niet in een Auris of zo.
bischero zegt
@GH: redelijk voldoende Giulia’s te vinden hoor 😎
GH zegt
Zeker, maar dan gelijk diesel. Echter is een sedan ook niet echt geschikt gezien mijn gezinssituatie, dat vraagt om wat bergruimte.
DeWitteCondor zegt
@GH: E200 estate? Geen hybride maar ruimte in overvloed. Met de 2.0 blijft t redelijk binnen de perken, ook met volle bepakking met 120 kmh.
DeWitteCondor zegt
@dewittecondor: sorry zag nu pas >2015. Dat werkt dan niet.
GH zegt
Hoeft niet eens zozeer na 2015 te zijn. Echter wel voorkeur voor het bekende degelijke.
Ga er morgen nog eens naar speuren. Thanks voor de tip in ieder geval!
RiKe zegt
En zo zien we maar weer, door het enorme mismanagement vanuit Den Haag blijft de BPM overeind, en de (nieuwe) automarkt volledig dood.
maferick74 zegt
Mijn sportieve truttenschudder (toyota Yaris TS 1.8) kocht ik 3 jaren geleden voor €5000. Nu staan ze te koop voor t zelfde bedrag en hoger… dat is toch grappig… gratis rijden. Oke ik wil over 1,5 jaar overstappen op een Ford Fiesta st uit 2018, maar alvast goed sparen ben ik bang.
slickrick zegt
Al die mensen maar denken dat hun auto meer waard wordt…..terwijl je geld gewoon waarde verliest. Vrijwel alles wordt duurder, iets met inflatie
PunicaOase zegt
Lijkt wel de huizenmarkt.. alleen die zit al op ruim 20%..
Al die oplopende prijzen komen overigens niet alleen door tekorten, maar ook door erg lage rente en hoge inflatie..