Als het gaat om occasions en navigatiesystemen, is er een woud aan opties en dingen waar je op moet letten. We nemen de belangrijkste punten met je door. Belangrijk in vakantietijd!
Nog niet zo heel erg lang geleden was het navigatiesysteem een zeer prijzige en exclusieve optie. Lang niet alle auto’s konden ermee worden uitgerust. Dat gold voor af-fabriekssystemen als het Carin after market systeem. Gaandeweg werd het navigatiesysteem bij meer en meer auto’s leverbaar, ook in de lagere prijsklassen.
De tijd heeft intussen niet stil gestaan. Met name op het gebied van ‘connectiviteit’ en elektronische gadgets.
Je stapt waarschijnlijk deze weken in je auto om op vakantie te gaan. Als jij vertrouwt op je navigatiesysteem om op je bestemming aan te komen, dan zijn er een aantal zaken waar je rekening mee dient te houden.
Integratie smartphone
In sommige betaalbare auto’s zoals de Volkswagen up zien we dat de fabrikant een alternatief heeft op een navigatiesysteem, namelijk integratie met je smartphone. Met een houder kun je je telefoon horizontaal plaatsen en gebruiken als scherm. Zeker in kleinere en goedkopere auto’s is deze oplossing voldoende.
Koop een Tom Tom
Er was een tijd dat TomTom een enorme speler was op de accessoiremarkt. Voor een relatief laag bedrag had je een functionerend systeem. Tegenwoordig heeft TomTom zijn activiteiten aangepast, maar verkopen ze nog steeds enkele systemen van 200 tot 400 euro. Waarom een tom tom? Soms heb je geen zin om overal je smartphone te gebruiken of wil je niet het dashboard aanpassen aan een nieuw systeem. Denk bijvoorbeeld aan een waardevolle youngtimer die je alleen gebruikt voor de leuke kilometers, bijvoorbeeld.
Integratie tablet
Een ding wat onbegrijpelijk is, is dat er nog geen systeem is wat werkt op een simpele iPad. De rekenkracht van een autonavigatiesysteem is niet echt bijzonder te noemen. Ook is de interface en touchscreen duidelijk gebouwd naar een bepaalde prijs. Een beetje tablet is tegenwoordig aanzienlijk beter. Voor sommige Mercedessen is er aftermarket een standaard te krijgen waarop je je tablet of iPad kunt bevestigen. Of doe het goedkoper: voor een paar euro heb je een iPad houder en een eenvoudige iPad heb je al voor een paar honderd euro.
Integratie aftermarket Android
Sommige oplossingen voor occasions en navigatiesystemen zijn leuk en aardig, maar het moet wel passen. In veel gevallen is dat namelijk niet zo. Het infotainmentsysteem is tegenwoordig een integraal onderdeel van het dashboard. Meer en meer functies worden erin onder gebracht. In sommige situaties waarin er géén originele retrofit met Android (of Apple) mogelijk is, zie je soms dat derde partijen achteraf iets ontwikkeld hebben dat min of meer past.
Check voor enkel -Din
DIN is het standaard formaat dat elke radio vroeger had. Tientallen jaren zijn de afmetingen gelijk geweest. Ook toen de cassettespeler kwam en later met de komst van de CD-speler. Er zijn twee soorten DIN-systemen. Het eerste type is erg klein, maar is een perfecte oplossing voor oudere auto’s. Zeker als de APK verloopt en je daarna weer een oude auto koopt. Kun je ‘m gewoon mee nemen.
Bij het andere type klapt er een compleet scherm uit. Check wel even of dat past met de rest van je dashboard.
Check voor Dubbel-Din
Ooit, heel erg vroeger, was er zoals gezegd een standaard formaat voor radio’s. Dat maakte het voor het dievengilde heel erg makkelijk. De relatief prijzige autoradio’s waren gewoon uit te wisselen. Het merk maakte niet uit. Dubbel-DIN is twee keer dat formaat. Het nadeel is dat de meeste units in dat formaat behoorlijk waardeloos zijn. Auto’s van 10 tot 20 jaar geleden gebruiken dat formaat.
Het grote voordeel: je kan ze eruit halen en vervangen door een modern dubbel-DIN systeem. Dat hebben wij destijds bij onze duurtest Alfa Romeo 159 gedaan. Dan ga je van een oude radio ineens naar een modern systeem met Apple Carplay, zodat je Waze, Spotify en iTunes kan gebruiken tijdens je rit. Het mooie van dat alles is dat je voor 400-500 heel erg goede systemen hebt, vaak met een redelijk goede versterker. Een absolute no-brainer. Eenvoudigere systemen vind je al vanaf 200 euro.
Check het bouwjaar
We gaan even door met Autoblog duurtesters, occasions en navigatiesystemen. Want toevallig heeft ondergetekende een BMW 3 Serie met een iDrive systeem. De BMW E91 is gebouwd van 2005 tot 2012. Ondanks dat iDrive altijd een optie was, zijn niet alle systemen hetzelfde. Controleer welke versie het is en tot wanneer je deze kunt updaten. De Autoblog duurtester is bijvoorbeeld uit 2011 en heeft het CIC-systeem en kan voorzien worden van een zeer recente update.
Koop een nieuwere auto
Een nieuwere auto hoeft niet per se een betere auto te zijn. Denk bijvoorbeeld aan kinderziektes die uitontwikkeld zijn en een extra riante uitrusting. Echter, als het gaat om navigatie- en infotainment, dan is een nieuwe eigenlijk altijd beter. Bij een modelwijziging wordt vaak de complete unit plus de aansturing compleet vernieuwd. Dit geldt overigens niet voor elk merk en model, dus goed opletten. Ook zie je tegenwoordig integratie met het instrumentarium. Dat is achteraf (nog) niet te realiseren.
Koop een goede smartphone
Eigenlijk kunnen we dit wel de belangrijkste optie noemen als het gaat om occasions en navigatiesystemen. Waarschijnlijk kunnen we bovenstaande kop omzetten naar ‘gebruik je smartphone’. Van Nokia 3210 zijn we aanbeland bij een generatie spotgoedkope en uiterst capabele smartphones. Met diverse apps voor muziek en navigatie heb je onderweg alles bij de hand. Een goede houder, wellicht een lader en uitsluiting op de radio (al dan niet via Bluetooth) en je hebt een uitstekend werkend systeem.
Check de accessoirefolder van het betreffende merk
Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk zien automerken ook in dat men graag een modern en up to date systeem heeft. Automerken hebben in sommige gevallen zelf het een en ander in de aanbieding. Het mooiste systeem tot nu is van Porsche (uiteraard). In principe is het een enkel-DIN of Dubbel-DIN systeem. Het mooie is dat alle knopjes, lettertypes en de interface ook typisch Porsche is, waardoor het veel minder detoneert dan bij andere systemen.
Let op bij het zoeken!
Naast het feit dat jezelf deze opties kunt overwegen, is het natuurlijk niet meer dan logisch dat anderen dat ook gedaan hebben. Check daarom altijd van te voren welk type navigatiesysteem erop zit. Als er ‘navigatieysteem’ is ingevuld, kan dat van alles betekenen. Dat je niet een fraaie youngtimer koopt en een TomTom van van dezelfde leeftijd…
Uiteraard is dit slechts een kleine greep uit de tips en aandachtspunten voor occasions en navigatiesystemen. Mocht je er nog een paar hebben, ben je van harte welkom ze te delen in de comments.
scalvaro zegt
Een betweterige partner?
simonferrari zegt
Misschien ook goed om te vermelden dat bij aanschaf van veel navigatiesystemen voor inbouw een code nodig is. Zo heb ik ooit eens een achteraf systeem voor een VW Golf gekocht waarbij bleek dat de navigatie alleen werkte na het invoeren van een, door VW afgegeven, code.
Tiemen zegt
Zeker als je een wat jongere auto shopt kan het de moeite zijn eerst uit te zoeken hoe makkelijk CarPlay of Android auto erin te zetten is (als dat niet al zo is) soms is het met een software update gefixt. Ik wil in ieder geval niet meer zonder.
mcshine zegt
@tiemen: ik heb het in de Tesla nooit gemist, sterker nog het is beter voor bijvoorbeeld Netflix.
sabrerator zegt
Ik heb een TomTom gekocht, drie jaar terug. Zo’n beetje de meest uitgebreide.
Het systeem van de auto zelf heeft als laatste updatejaar 2013 en kent geen verkeersinformatie en zo. Dus dat gebruik ik zeer zelden, ook omdat het nou niet echt een prijs zal winnen voor “meest gebruiksvriendelijke systeem ooit”.
Er moet alleen nu een nieuwe accu in de TomTom, die is dood.
Met als nadeel dat ie steeds opnieuw op moet starten. Maar dat kan een reparatieboer voor een paar tientjes verhelpen.
Ik vind dat nog altijd de beste optie. Het is een prima systeem, regelmatig updates en je haalt het zo weg als het niet nodig is. Alleen wel even in de linker onderhoek van de voorruit plakken, je bent tenslotte geen ANWB-bejaarde die het scherm liefst voor zijn ogen hangt ?
SvenskaAeroplanAB zegt
Linker bovenhoek? No go als je curtain airbags hebt!
SvenskaAeroplanAB zegt
@svenskaaeroplanab: oh onder… Edit. Laat maar dua
tge2 zegt
Gewoon bij Pioneer zoeken, met het juiste frame voor je dashboard. Zelfs in onze 2007 Yaris hebben we dat kunnen inbouwen. Topsysteem en gewoon compatibel met Android Auto en Apple Carplay.
maferick74 zegt
@tge2: waar heb je dat frame vandaan? Ik heb ook n yaris 1.8 ts 2007 een frame kost me zo bijn 100 euro, voor n stukje plastic is dat best aan de prijs.
tge2 zegt
@maferick74: Heb dat zelf inderdaad ongeveer betaald, iets minder dacht ik. Ik vond het dat wel waard, prima pasmaat en de versterker van die Pioneer zorgde voor een veel beter geluid over de originele speakerset. Ik heb het laten inbouwen bij een lokaal bedrijfje.
tge2 zegt
@maferick74: Een TS is trouwens wel een topwagentje! Ik heb zelf een dieseltje als dagelijkse kilometervreter.
maxidyne zegt
Al die rommel interesseert mij echt niets. Je kunt toch wel een uurtje zonder telefoon in de auto? Heb drie oude auto’s, 2 met radio/cd/cassette en eentje met een navigatiesysteem. Stamt uit 2003. Verwijderd en een originele radio/cd speler gemonteerd. Het is tegenwoordig net een levensbehoefte zo’n mediasysteem. Én de telefoon ook. Maar moet wel eerlijk zijn: in m’n Scania vind ik het mediasysteem wel fijn als het aankomt op bellen met klanten. Maar hoef het echt niet in m’n auto’s.
joejojo2012 zegt
Ja en nee. Ja, omdat de meesten geen idee hebben waar de Stationsstraat zich in Lutjebroek bevind. Nee, omdat je globaal toch wel weet dat je via Koblenz, Stuttgart over Munchen, dwars door Tirol uiteindelijk bij het Gardameer uit komt. Als er dan files zijn, kun je -met filemelder- nog ff een B weg nemen en rustig doortuffen.
Ikzelf rij wel uit mijn hoofd van Roemenistan (mijn thuis) naar Nederland, maar bij filemeldingen skip ik de A3 in Duitsland graag voor een route via Kassel. Als een eenvoudige navi of telefoontje mij op tijd kan inlichten, dan graag.
geenidee zegt
Tip: Brodit maakt houders specifiek voor bepaalde modellen en phones, zodat het altijd netjes past.
ukbob zegt
@geenidee: die gebruikte ik tot een tijdje terug ook in zowat elke auto. Mooie pasvorm op het dashboard (nooit hoeven boren oid) en de telefoon houder pas je aan aan het model telefoon dat je hebt. Top!
fromtheg zegt
@geenidee: gebruik ik ook. Top spul en bij verkoop auto inderdaad geen gaatjes in je dashboard.
deSjonnies zegt
Door te verdwalen, vond ik de mooiste plekjes, de leukste stadjes en de fijnste hotelletjes.
Op vakantie is verdwalen een must.
Ver weg van de over de autoroute du soleil jakkerende meute.
lekbak zegt
@deSjonnies: precies. Verdwalen is een must, kleine mankementen aan je oude barrel is een pré. Alle leuke verhalen ontstaan doordat er iets niet perfect is verlopen.
pomoek zegt
Bluetooth dingen op de ingang van de CD wisselaar. Telefoon in een houdertje en opladen via de sigaretten aansteker. De beste oplossing. Up to date navigatie met file meldingen. Goed geluid over de boxen, Spotify, podcasts enz. De auto die ik heb is uit 2003, zonder infotainment. De andere is uit 2019 met infotainment. Als ik zou mogen kiezen dan ben ik meer dan tevreden met de auto zonder infotainment. Google carplay vind ik maar zozo.
henkp1 zegt
In de jaren ‘90 werkten BMW en Renault samen op het gebied van navigatiesystemen (Carminat); zo’n beetje de eerste auto’s met geïntegreerde navi waren de BMW 5-serie en de Renault Safrane.
BMW iDrive, nog steeds onovertroffen voor wat betreft bedieningsgemak.
banderas zegt
@henkp1: mwa, probeer een Tesla. Gaat echt 10x sneller en minder omslachtig.
henkp1 zegt
Tip:
Als je een gebruikt navigatiesysteem koopt of een gebruikte auto met navi, check dan of er radardetectie apps inzitten. In diverse landen (Frankrijk bijv) zijn die namelijk verboden, ook als ze niet gebruikt worden. Dus even deleten dan. Boetes zijn hoog! >€1.500
karhengst zegt
Je vraagt je toch af hoe men dat doet met de radio
bruinwerker zegt
@henkp1: En hoe willen ze dat controleren? Volgens mij is er nog nooit iemand met deze boete geweest.
henkp1 zegt
Internet is je vriend:
https://faq.gendarmerie.interieur.gouv.fr/en-US/Post/2581
In het Engels, dus wellicht kan jij het dan ook lezen.
Oh ja, men kan het systeem in beslag nemen; is het (navigatie-) systeem geïntegreerd, dan wordt je auto in beslag genomen.
soundgarden zegt
Heb een 2019 ibiza met het duurdere 8 inch multimedia systeem en oh jongens wat werkt dit vlot en fijn. Wil niet anders meer. Werkelijk alles zit er op
Ot92 zegt
@soundgarden Het werkt best fijn, maar goed is een ander verhaal. Navigatie van VAG is heel vaag. Je heen en terugweg zullen bijvoorbeeld nooit hetzelfde zijn…
ukbob zegt
Misschien nog een tip om toe te voegen: goede telefoonhouder!
Heb jaren lang de brodit houders in de zakelijke daily gebruikt; maar nu in elke auto een magneethouder die op t raam zit met zuignap. Klinkt absoluut shit, werkt waanzinnig goed. Je mikt je telefoon in de richting van die houder en ‘plop’ het ding hangt. Draaien om naar landscape view te wisselen..? Geen probleem! En als je wat vaker van auto’s wisselt ooo een stuk goedkoper dan merk specifieke houders.
karhengst zegt
Geeft het geen storing op het signaal?
afcaalex zegt
Hoop nog steeds op het moment dat Audi een vernieuwde RNS-E uitbrengt met Apple Carplay en / of Android Auto. Daar is pas markt voor, daar heeft de gemiddelde tuner nog wel 600-700 voor over. Om A3-A4-TT etc. te vernieuwen…ziet er ook retestrak uit, er zijn inmiddels kits die op originele RNS kunnen linken
tatog zegt
Ik heb recent een Pioneer dubbel-din in mijn Ford Focus uit 2007 gebouwd. Eentje die heel veel kan!
Het eerste waar ik tegen aan liep was het inbouwframe. Heel veel aanbieders maar wel veel verschil in prijzen. Uiteindelijk een besteld maar de kleur matcht niet helemaal met het interieur. Jammer, maar helaas.
Tweede punt is de verloopstekker. Nou had ik er eentje bij de lokale automateriaal handel gehaald. € 15,00 dus dikke prima. Al had ik wel mijn twijfel of de stuurwielbediening nog zou werken. Maar helaas, dat deed het niet meer. Kan wel, maar dan moet ik een verloopstekker kopen van € 80,00.
Al met al ben je er dus nog niet bij het kopen van een andere radio alleen. Die extra bijkomende kosten vielen me een beetje tegen. Zo’n inbouwframe is niet echt jofel. Ik had ook zeker niet de goedkoopste gekocht.
Maar het moet worden gezegd, het geluid is er echt serieus op vooruit gegaan. Apple CarPlay werkt super en het bellen gebeurd ook weer veilig. De investering was het zeker wel waard!
Ik had ook nog even gekeken naar een kant en klare Android radio. Zijn ook vrij prijzig en heeft geen Apple CarPlay wat voor mij een vereiste was.
alexnaoumov zegt
Laatst via NDH Automotive mijn CIC uit 2010 van Carplay. Ze kunnen dit bij alle bmw’s inbouwen voor een scherp prijsje. Via whatsapp zijn ze te bereiken via het nummer op http://ndh.nu
alexnaoumov zegt
@alexnaoumov: van carplay voorzien*
vpowert zegt
Wat mij betreft is er nog een optie: sluit een slim kastje aan op het originele infotainment systeem waarmee je Apple Carplay en Android Auto krijgt. Zoiets bestaat bijvoorbeeld voor BMW: https://www.bimmer-tech.net/category-bmw-carplay-mmi-retrofit. Geen idee hoe goed dat werkt, maar het is een elegante oplossing en lijkt best robuust.
Voor andere merken bestaan er ook allerlei retrofit kits. Ze zijn alleen niet goedkoop.
lekbak zegt
Gewoon de telefoon aan de voorruit hangen. Dan kan blijven ze er tenminste met hun tengels af.
sleepyj zegt
Als je apk verloopt kan je je radio meenemen. Thanks voor de tip! Maar ik vind het praktischer om de auto van een nieuwe apk te voorzien.
tysson zegt
Even een tip voor de iPad gebruiker. Alleen de iPads met 4G hebben GPS aan boord. Dit zijn dus niet de instappers zoals wordt vermeld in het verhaal.