De prijzen van occassions dalen steeds sneller en naar verwachting wordt het dieptepunt pas halverwege volgend jaar bereikt. Tegen die tijd zijn de prijzen met zo’n 10 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Dit blijkt uit het rapport over occasions van ING Economisch Bureau.
Uit het rapport blijkt dat vooral grotere auto’s en voertuigen die op diesel rijden, lastig een nieuwe eigenaar vinden. De vraag naar kleine en milieuvriendelijke auto’s neemt juist toe. Op korte termijn sluiten hierdoor de vraag en het aanbod niet goed op elkaar aan. De geleidelijke afschaffing van de BPM, een snellere doorlooptijd van nieuwe automodellen en de verkoop via internet zijn factoren die minder invloed hebben. Occasionboeren worden gedwongen hun beleid aan te passen om de crisis te overleven. Dat betekent vooral een strakker inkoopbeleid, actuele voorraadwaardering en zorgen dat de voorraad niet te groot is.
Lagere prijzen zijn natuurlijk goed voor de consument, maar elk voordeel heeft een nadeel. Wanneer je je tweedehands auto wilt inruilen, dan zul je uiteraard ook merken dat de prijzen zijn gedaald. (via: autokompas)
autoblogger zegt
Slechts 10 procent? Redelijk optimistisch… Maar ja, het is ING…
Vingt-Coeur zegt
Ja logisch toch? Niet alleen de klanten maken barre tijden door. Ook bij de autobedrijven is het geld op. Je kunt nu eenmaal niet van alles profiteren.
Lage aankoopprijs, hoge inruilprijs, goede garantie, goede afleverbeurt, nette staat….
Dat gaat nu eenmaal niet samen…
AppieFlappie zegt
Ehm is deze 10% exclusief de waardevermindering die al standaard in deze markt aanwezig is?
Raul8711 zegt
Ja, erg prettige situatie dit… Ik probeer mijn auto te verkopen maar dat wil nu dus echt niet lukken, ben al 2 keer flink in de prijs gezakt maar het lijkt of niemand hem wil hebben. Ik laat hem straks waarschijnlijk schorsen totdat de markt voor occasions weer een beetje aantrekt.
Majinstar zegt
Dat krijg je ervan als je de consument denkt te kunnen pakken op hoge benzine – belasting tarieven. Alles heeft een grens en als je denkt verder te kunnen gaan, dan heb je het goed mis. Zie het resultaat.
Ik ben benieuwd of ze hier ook 2de auto’s gratis gaan weggeven.
Alwood zegt
nou, over een tijdje maar eens gaan sjoppen dan! :D ;)
Leo zegt
@Majinstar : Renault doet dit al… Koop een Espace en krijg een twingo kado (of 7000 euro korting)
Mr. Marteen zegt
@Raul8711 , wat voor een auto is het ?
Majinstar zegt
@ leo: serieus dat wist ik geeneens. Thnx voor de tip. :D
sacha zegt
Right. Occasionprijzen gaan komend jaar tot 10% dalen volgens de ING, op dezelfde manier dat de huizenprijzen komend jaar onaangeroerd blijven of zelf nog stijgen volgens de Rabobank…
Leven die banken in Tralala-land?
Bert zegt
@Raul8711
Schorsen lijkt me nog minder handig, over een jaar zal je occasion niet ineens meer waard worden…. de normale waardevermindering blijft ook doorzetten natuurlijk.
Dennis zegt
@sacha: Heb jij je wagenpark al herwaardeerd?
Raul8711 zegt
Het is een Saab 9-3 Coupé 2.2TID (diesel dus) die ik op het moment niet of nauwelijks gebruik, dus ik tik per maand 95 euro af aan wegenbelasting terwijl ik hem niet kwijt raak. Lijkt me verder niet de bedoeling om hier reclame te maken voor mijn auto, maar als iemand toch geïnteresseerd is, kijk dan op http://www.zomoto.nl/4019869/saab-9-3-coupe-22tid-s.htm
Stein zegt
Wij bepalen zelf hoeveel de prijzen dalen!
Als wij die bespottelijke inruilprijzen niet accepteren……
sacha zegt
De groenen zullen in hun nopjes zijn:
Over een tijdje rijd je zowaar al exclusief rond met een 2e hands auto van een Duits premium merk.
@stein: “…die bespottelijke inruilprijzen niet accepteren…”
Dat is dus precies de reden dat de markt stil ligt, waardoor de prijzen dalen, waardoor je inruil in waarde daalt.
sacha zegt
@dennis:
Restwaarde auto’s: nihil.
Inhoud tank: €100.
Emotionele waarde: onbetaalbaar!
Jan C. zegt
Ik had nou net zin in een nieuwe 2e hands… misschien kan ik nu voor een habbekrats een Audi kopen. Toch wacht ik denk ik nog een paar maand, zodat het water aan de lippen van de autohandelaren staat. Wellicht krijg ik er dan 3 voor de prijs van 1… (geintje jongens)
C70T5 zegt
@Raul8711:
270.000km…..vind je t gek dat niemand m wil? ik lach me helemaal kapot. maar dat is inderdaad jammer, ik wilde mijn auto ook verkopen maar zie er nu toch vanaf vanwege de slechte markt. en het is natuurlijk helemaal geen straf om nog een paar jaartjes door te rijden in een c79 t5 ;-) hehe
Raul8711 zegt
@C70T5,
Beetje flauw, de kilometerstand is inderdaad niet per se laag te noemen, maar daar is de prijs dan ook naar. Verder heeft ie gewoon netjes zijn onderhoud gehad en loopt ie prima. De dealer schrikt overigens ook niet van deze km-stand.
dotternetta zegt
10% maar? Ik geloof er niks van! Volgens mij moeten ze veel meer dalen.
kadett rijdt beter zegt
Iemand nog belangstelling voor een Kadett E 1.6i uit 1991, met roest en apk?
Voor € 500,00 mag ie weg.
O ja, hij loopt 1 op 15 en kost maar € 21 aan belasting en € 25,00 verzekering per maand….
burningbjorn zegt
Gelukkig heb ik dan mijn inruil garantie waarop het minimum bedrag staat vastgelegd.
Weet ik nu al wat ik over 3 jaar minimaal nog voor mijn auto terug krijg!
Bob zegt
Vooral diesels zijn erg goedkoop op dit moment raken ze niet meer kwijt, terwijl brandstofprijs toch sterk is gezakt. Maar ja die wegenbelasting
Tripple zegt
wauwwwwwwwwwwwwwwww , hele 10 procent
10 procent verschil heb je nu ook al
DAT zegt
Die 10% is om het volk gerust te stellen.
Het gaat natuurlijk veel harder dalen: http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/home/)/components/financien/rtlz/2008/weken_2008/48/1126_2030_rienk_kamer_interview_het_ergste_moet_nog_komen.xml
w0o0dy zegt
Sommige auto’s zijn veel meer in waarde gedaald, maar ik ga hier niet uitwijden welke…. want het kan zomaar zijn dat ik nog één of twee auto’s koop komend half jaar ;)
3serie touring straight six zegt
Beste bloggers,
Ook ik wil graag een reactie hierop geven:
“Tegen die tijd zijn de prijzen met zo’n 10 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder.”
COMMENTAAR; SLECHTE TEKST; SCHRIJVER WIL NATUURLIJK GEWOONWEG ZEGGEN DAT DE PRIJZEN MINIMAAL 10 % DALEN. DE ZIN HIERBOVEN LAAT ZIEN WAT ER ALTIJD AL GEBEURD; DE MEESTE HOKKEN WORDEN ALTIJD AL MINDER WAARD.
“Uit het rapport blijkt dat vooral grotere auto’s en voertuigen die op diesel rijden, lastig een nieuwe eigenaar vinden. De vraag naar kleine en milieuvriendelijke auto’s neemt juist toe.”
-VEEL MENSEN ZIJN ALTIJD AL “BANG” GEWEEST VAN EEN GROTER HOK KOPEN, EN NU HELEMAAL.
-DIESEL; VIND JE HET GEK MET EEN OMSLAGPUNT WAT STEEDS NADELIGER IS VOOR EEN DIESEL.
-IK SNAP DAT ER MEER A- EN B-SEGMENT HOKKEN WORDEN VERKOCHT, MAAR JA HOLLAND; DAAR RIJDEN/REDEN ALTIJD AL VEEL VAN DIE ONOOGLIJKE KLEINE KARREN ROND
“Lagere prijzen zijn natuurlijk goed voor de consument, maar elk voordeel heeft een nadeel. Wanneer je je tweedehands auto wilt inruilen, dan zul je uiteraard ook merken dat de prijzen zijn gedaald.”
DUS ALLEEN EEN VOORDEEL ALS JE NIKS INRUILT; DENK JE NOU ECHT DAT JE DE PRIJS GAAT KRIJGEN DIE JIJ VOOR JOU NATUURLIJK PERFECTE AUTO GAAT KRIJGEN?? dUHH TUURLIJK NIET
CONCLUSIE:
-GA SPAREN VOOR JE DROOMAUTO; DIE WORDT MAKKELIJKER BEREIKBAAR
-HOU JE OUWE VOOR ERBIJ; OF ACCEPTEER DAT DIE OOK MINDER WAARD IS GEWORDEN
oF
-BLIJF IN JE HOK RIJDEN
NA DE INTERNETZEEPBEL DE AUTOZEEPBEL;
-TWAS TOCH TE VERWACHTEN DAT ER WEER KLAPPEN GAAN VALLEN;
-men maakt niet wat mensen willen
-die glazen showroom paleizen zijn ook te duur
-dealers willen veel hun pand veel te snel afschrijven
-dealers moeten aan veel te veel eisen voldoen
-als ik goeie koffie wil hoef ik die niet van mn dealert;
-plafonnetje in de showroom mag ook wat lager; scheelt je stookkosten
-avonds wat minder licht (hebben de muizen soms licht nodig?)
Maar goed, ik wijk van het onderwerp af.
De groeten,
-edit: Heel gek, maar af en toe blijft je CapsLock hangen-