De Nederlandse occasionmarkt is weer bijna op hetzelfde niveau als voor de coronacrisis.
Het blijft spannend, het kopen van een ‘nieuwe’ tweedehandsauto. Gaat ie wel goed rijden, goed ruiken? Gaan we geen vreemde roestplekken tegenkomen? Ziet alles onder de motorkap er nog wel fris en fruitig uit, of ziet het er juist iets té fris en fruitig uit? Hoe ver durf ik te gaan met onderhandelen? Enzovoorts. Allerlei vragen die meer mensen in de spiegel moesten oefenen, want dankzij het coronavirus ging de occasionmarkt vrij hard achteruit.
Althans, vrij hard? De daling was sowieso niet zo rampzalig als bij nieuwe auto’s. Op deze verkoopmarkt was er vorige maand immers sprake van een halvering ten opzichte van april 2019. Qua occasions zagen we dat deze ‘slechts’ met ruim een kwart daalde. Gerard ten Buuren, consultant bij Autotelex, deelt bij de BNR Nationale Autoshow zelfs nog positievere cijfers. In vergelijking met vlak voor de coronacrisis, ligt de occasionmarkt volgens Ten Buuren nu op 86 procent.
Althans, als je kijkt naar het aantal taxaties, dan. Volgens de consultant is dit een goede graadmeter van de tweedehandsautomarkt. ‘Een hele goede ontwikkeling’, zo noemt hij het. Hij stelt dat de occasionmarkt weer bijna op het niveau van voor de coronacrisis en dat hij vergelijkbare geluiden hoort bij de onafhankelijke autobedrijven. Het herstel is weer in richting gezet, dus.
Is daarmee alles binnen een paar weken weer bij het oude, dan? Nou, nee. Zo ziet hij een paar veranderingen op de automarkt. Neem de import en export van auto’s. Reizen is in Europa een stuk lastiger geworden, waardoor wij geen interessante auto’s meer naar Nederland halen en ook geen saaie ex-leasebakken naar het buitenland brengen.
Ten Buuren denkt daarom dat de markt in de tweede helft van dit jaar ‘interessant en boeiend’ gaat zijn. Hij hoopt dat die internationale handel dan weer wat op zal bloeien en dat leasemaatschappijen en autoverhuurbedrijven meer auto’s op de occasionmarkt zullen verkopen. Een groter aanbod aan auto’s dus, waardoor de consultant ook verwacht dat er meer auto’s verkocht zullen worden. Wel opvallend: een paar weken terug verwachtte Van Mossel juist precies het tegenovergestelde…
Verder in deze aflevering van de Nationale Autoshow: Meindert en Wouter praten met Dolf Dekking over rij-instructeurs die de weg weer op mogen. En Wouter test de nieuwe Porsche 911 Turbo S.
Foto: Wankel lopende Jag van @Toyotafortuner, via Autojunk.nl.
Rick-dos zegt
Het loopt alweer storm bij de kappers en ik zag net mensen gewoon in een rij staan bij de kaasboer. Heeft natuurlijk met de corona maatregelen te maken maar ik heb het daar nog nooit zo druk gezien. Mensen staan te popelen om hun geld uit te geven. Het zal misschien niet op zo’n niveau komen als voor de crisis maar ik zie het ook niet zo dramatisch worden als veel mensen willen doen geloven.
johnhert zegt
@Rick-dos: Mensen willen gewoon leven, logisch dat iedereen naar buiten gaat als ze niet meer verplicht opgesloten zitten door de regering.
phr34k zegt
@Rick-dos: Een kapper of stukje kaas is wel even wat anders dan een ‘nieuwe’ auto kopen. In onzekere tijden stellen veel mensen dat soort grote uitgaves uit. Zo werkt het nou eenmaal. De autobranche gaat dit hard voelen.
frank2b zegt
Punt is ook een beetje het openbaar vervoer.
Dat is namelijk voorlopig een no-go area. Als ik strakjes weer naar mijn werk ga, wil ik eerst de trein nog wel even mijden. Dus een 1.8 MX3 van €3000 ofzo voor woon-werk verkeer voor een poosje dan maar?
Ik zal vast niet de enige zijn die er zo over denkt….
raoufff zegt
Ik woon vlakbij een autobedrijf waar ze occasions verkopen, dit komt wel heel erg dichtbij zo.
sudbina zegt
@raoufff: fuck man… heb je al een mondkapje gebreid?
awesome zegt
@sudbina: extragratis tip: maak een gat in je mondkapje. Dat ademt een stuk makkelijker hoorde ik laatst.
lekkerlinksrijden zegt
Ik geloof er helemaal niks van, wat ik zie en hoor zijn toch andere geluiden
spidertje zegt
Ik zie en hoor geheel verhalen uit de auto branche…….
mashell zegt
Klopt. Rij maar eens twee dagen achter elkaar langs een autobedrijf en op de 2e dag staan er gewoon nog steeds dezelfde occasions. Je kunt dus gemakkelijk zelf zien dat de handel helemaal dood is en dat eigenlijk altijd al geweest is ook…
RiKe zegt
@mashell: 86% van praktisch niks is natuurlijk nog steeds praktisch niks
RobUSA zegt
Hele artikel slaat nergens op als er niet over de prijzen/marge van die 86% word gesproken ?!?!
hayte zegt
Ten Buuren zei in het interview dat mensen dezelfde prijs voor een occasion betalen.
Richmond zegt
Bij ons ook niet, als er 1 persoon per dag rondloopt in de showroom mag je in je handen klappen. En dat is over alle vestigingen. Ook in aftersales merk je het steeds meer en hoe langer de verkoop plat ligt hoe harder het ook bij aftersales te voelen is,
wimof zegt
Zelfs “winkelen” bi Ikea is eerder een opdracht dan een uitstapje geworden. ( al ben ik de laatste om de reden in twijfel te trekken)
RiKe zegt
86% van praktisch niks is natuurlijk nog steeds praktisch niks
alfalfa zegt
@rike: werden er vorig jaar geen occasions verkocht dan?