Met de verkoop van nieuwe auto’s wil het in Nederland maar niet vlotten. Met de import van occasions daarentegen gaat het crescendo: nog nooit werden er zoveel auto’s naar Nederland gehaald als in de afgelopen maand.
Over de eerste vijf maanden van het jaar zijn 42.096 occasions geïmporteerd, 25% meer dan in dezelfde periode in 2013. Mei spande de kroon met meer dan 9.000 personenauto’s, aldus onderzoek van de VWE.
Stijgende dealervoorraden
Een verklaring voor de stijging is het feit dat dealers hun voorraden zijn gaan uitbreiden, in mei stond er 6,5% meer op voorraad dan het jaar ervoor. Het zwaartepunt ligt meer dan ooit bij kleine, zuinige auto’s: in de top 10 vinden we het complete C1/Aygo/107-trio, maar ook B-segmenters als de Yaris en de Corsa:
Onderverdeeld naar segment:
A-segment: Aygo, C1, 107, 500
B-segment: Polo, Corsa, Yaris
C-segemnt: Golf, A-Klasse
D-segment: 3 Touring
De cijfers bevestigen het nieuws waar Autotelex ons afgelopen maand op attendeerde, in een reactie op de stijgende exportstroom van hybrides: tot slechts een paar jaar geleden bestond de import van gebruikte auto’s vooral uit jonge auto’s van de premium-merken, liefst rijk uitgevoerd met opties. Daar is niets nieuws aan. Wat nieuw is, is dat er steeds meer auto’s uit het A- en B-segment, gewone auto’s dus, worden ingevoerd.
Waarom meer import?
De toename van import kent vele oorzaken. Ongetwijfeld heeft de EU er iets mee te maken, en de ontwikkeling van internet. In 2006 is de BPM-wetgeving gewijzigd en kan de rest-BPM worden teruggevorderd van een voertuig dat wordt geëxporteerd. Daarmee is als het ware het hek dat om Nederland stond, weggehaald. Het effect hiervan was dat de Nederlandse handelaren over de grens gingen kijken en naast het uitvoeren van auto’s ook begonnen met het invoeren.
Met het wegvallen van dit fiscale hek om Nederland zijn we meer geïntegreerd in de Europese markt. We hebben dus te maken met gewone marktbewegingen, gestimuleerd door economische herstel of stimulansen vanuit de overheid.
Een niet onaanzienlijk deel van de importvloot bestaat uit ex-rentals. Ons zijn voorbeelden bekend van dealers die Chevrolet Aveo’s, Fiat 500’s en Opel Corsa’s letterlijk met tientallen tegelijk ons land binnen lieten komen. Daarnaast zal een deel van de import goed onderhouden occasions uit landen als Duitsland beslaan, waarbij de nadruk wellicht niet heel specifiek op uitstoot ligt.
Met dank aan de VWE en Vaknieuws Media voor de input
stamp zegt
“Don’t be gentle, it’s a rental.. ”
Daar wordt je niet (altijd) blij van dus…
Maar de BPM/CO2 regeling / Het ficale hekwerk is nog steeds aanwezig hoor.. importeer maar eens een auto die niet A-klasse-groen-label-vegetarisch is: gewoon aftikken die BPM/CO2.
Verklaard wél waarom BPM vrije auto’s geimporteerd worden trouwens: want ‘als graties = graties geld’ ( ehmz; ik bedoel: als je een Aygo importeert en hij is (nog?) BPM/CO2 vrij, dan is dat gunstig )
tstile zegt
@stamp: Hoeft niet:) ik had een huurauto en die was afgeladen met opties. Vaak krijgen Verhuurbedrijven mooie versies voor een schijntje zodat huurders kennismaken met het model.
Er zijn zat mensen die geen interesse hebben in auto’s en gewoon maar wat kopen wat ze kennen. Hadden ze toevallig een Passat als huurauto dan is de kans groter dat ze een passat kopen mochten ze een auto nodig hebben.
mashell zegt
@tstile: zelfs mensen met de interesse in auto’s kan dat overkomen. Ik vond op foto’s het dashboard van de Focus I maar lelijk schots en scheef, maakte die auto totaal oninteressant. Todat ik die wagen eens een weekje als huurauto kreeg. Het reed werkelijk briljant en op dat schots en scheve dashboard bleek alles toch wel op de goede plek te zitten. Een paar jaar later ben ik dan ook Ford gaan rijden.
stamp zegt
@tstile: Ik doelde meer op het ‘don’t be gentle,… it’s a rental’ principe:
– Meerdere bestuurders gehad
– Geen van allen kent de auto goed (of langer dan een periode van een week of 2)
– Iedereen is bang voor een deuk te rijden in een huur auto (qua kosten), dus ziet er van buiten wel netjes uit
– technisch totaal mishandeld vs netjes bereden: wie zal ’t zeggen
Lijkt mij dat je met een ex-huur auto nog grotere (onderhuidse) horror kunt kopen dan met ex-lease..
(maar wie ben ik).
stamp zegt
Hoe zit dat trouwens: Moet je BPM gaan aftikken als je een Aygo uit pak m beet 2010 importeert? Die is volgens de huidige regeling misschien niet meer BPM vrij (te veel CO2), maar ‘destijds’ wel?
dutchneon zegt
Inderdaad simpel zat, er worden weinig leuke aangeklede auto’s meer nieuw verkocht in NL.
Als ik dan toch veel geld en belasting moet betalen over een auto van meer als 3 jaar oud dan wil iedereen toch waar voor zn geld en flink wat opties en luxe….. dus dan maar een import!
RiKe zegt
Dit is pure marktwerking.
De Nederlandse overheid heeft het zeer onaantrekkelijk gemaakt voor consumenten om hier een nieuwe auto, of jonge 2ehands te kopen door de belastingen idioot en belachelijk hoog te maken (en dan druk ik het nog lief uit).
Het werkt net als de benzine aan de grens.
Het is voordeliger?
Dan halen we het in het buitenland.
De politiek is gewoon zo ongelofelijk dom dat ze hier niet wat aan doen, dat Nederland hard op weg is om de eigen economie helemaal onderuit te schoppen.
Zeg nou zelf, wie wil er nou extra geld uitgeven om vervolgens gestraft te worden?
gregorius zegt
Ik zou er niet blij van worden als ik weet dat ik een 3 jaar oude ex-rental Corsa zou nemen.
Maar goed, je kan ze er snel uitpikken: 2e hands auto’s met 0 opties en vaak instap motoriesering; voornamelijk A, B en C segment –> kans op ex-rental dus. Maakt t riscant voor starters, vrouwen en oudjes. Maar over het algemeen rijdt de AB-lezer toch niet in iets dergelijks? Toch?
stamp zegt
@gregorius: Het algemeen rijdt de AB-lezer wèl in zo’n auto, maar droomt hij* van iets anders.
*hij ja: In het algemeen ( meer dan 50% ) is de AB lezer ‘gewoon’ een man.
jrk68 zegt
@stamp:
Meer dan 50% hier fietst of (de heel luie) gaat met het OV naar school….
Stijnson zegt
@gregorius: Die ex-rentals zijn vaak auto’s niet ouder dan 9 maanden en hebben vaak max 30000 km gereden.
parker zegt
Zorgelijker vind ik de U-bocht constructies met BPM teruggaaf. De fiscus is nou eenmaal niet zo goed in uitbetalen als in heffen blijkens alle ellende met toeslagen en er wordt op grote schaal gerommeld met die teruggaaf regeling, het aantal gepakte fraudeurs is denk ik tip of the iceberg tot nu toe..
stamp zegt
@parker: Je bedoelt de talloze schade Mercedes Benzen / BMW’s / ‘hoge-rest-BPM-autos’ die op papier ge-exporteerd worden, maar in de praktijk gewoon door de lokale shredder worden gehaald?
U bocht suggereert dat er zelfs actieve import van deze auto’s bestaat?
parker zegt
@stamp: dat vooral ja, maar inderdaad ook U-Bocht: goede controle ontbreekt op een auto tegen zo hoog mogelijke BPM uitvoeren en dan weer invoeren op basis van de laagste BPM methode.
mark997gt3 zegt
@stamp: De U-bocht constructie is als volgt: “schade” auto importeren uit buitenland (bijv de motor eruit halen). Door de schade lagere BPM heffing. Vervolgens in NL opknappen ( gewoon motor weer erin zetten) en weer exporteren als niet schade auto en normale BPM weer terug vorderen. Moet je eens kijken wat deze carrousel met een Mercedes CL 500 oplevert…….
parker zegt
@mark997gt3: NEEN dat kan niet: je kunt nooit meer BPM terugvorderen dan er is afgedragen. Een niet ex-import nederlandse schade-auto die nog géén WOK melding heeft vormt wel een risico categorie. Bij uitvoer controleert de RDW de auto namelijk niet en voor registratie in het buitenland volstaat een tijdelijk duits kenteken dat iedere jan lul online kan aanvragen, ook weer zonder dat de auto wordt bekeken.
lemster zegt
Ik haal mijn volgende auto hoogstwaarschijnlijk ook uit Duitsland (E61 550i). Simpelweg omdat het aanbod daar beter is, maar ook omdat auto’s completer zijn en beter zijn onderhouden dan hier. Prijs is dan niet eens de belangrijkste motivatie.
Ik kwam mijn huidige auto toevallig in Nederland tegen. Ik had na weken zoeken alleen nog maar kale uitvoeringen gevonden, over de grens werd ik doodgegooid met full-options maar hier waren ze onvindbaar. Ik stond op het punt om daarheen te gaan toen m’n huidige ineens op de advertentiesites tevoorschijn kwam. Gek genoeg ook nog een origineel NL auto. Die heeft bij elkaar dan ook nog geen heel uur te koop gestaan voordat ik hem had gekocht. Blijft een uitzondering om complete auto’s tegen te komen in Nederland die geen import zijn.
sprankel zegt
@lemster:
Mensen die een full option wagen kopen hebben wel wat geld (lees ze bezuinigen niet op onderhoud) en dragen zorg voor hun auto.
Zo ook mijn vader in zijn A6, heel veel snelwegkilometers en om de 2 weken max 4 weken kreeg het leder met zorg een speciaal productje ingewreven.
Bij een bepaalde km stand was er wat ongerustheid over de automaat die bij veel andere Audi’s de geest gaf op leeftijd. Dealer wou de wagen meteen terugkopen voor 12 000 euro maar het moest dan wel meteen want anders was de wagen net te oud. (particulier is 8000 max wat hij gekregen zou hebben). Hij stak niet onder stoelen of banken wat hij ermee van plan was, wagen naar Duitsland sturen, foefelen met de km stand en gezien de nog perfecte staat waar de wagen in verkeerde geen kat die het merkt. Iemand heeft toen dus een A6 gekocht met 80 000 km op de teller terwijl het in werkelijkheid over de 200 000 was.
En ga er maar vanuit dat het niet bij die ene A6 gebleven is of dat ze het enkel met Audi doen. Probleem is natuurlijk dat mensen zich zo focussen op die KM stand terwijl dit maar een klein deel van het verhaal verteld.
lemster zegt
@sprankel: Er zijn natuurlijk uitzonderingen en daar ben ik je vader dankbaar voor, maar mijn ervaring is helaas anders. Volgens mij omdat veel tweedehandsjes ex-lease zijn waarbij de eigenaar geen reet gaf om hoe het geheel er uit zou zien als hij hem weer inleverde.
schellekens006 zegt
Vind altijd wel leuk om een nog nieuw model van pakweg 3 jaar oud te importeren met een nieuw kenteken erop en een goede poetsbeurt en iedereen denkt dat je een nieuwe auto hebt gekocht. Maar ondertussen is de helft of meer al afgeschreven.
gregorius zegt
@schellekens006: Een auto koop je toch voor jezelf? Niet voor wat anderen er van zouden kunnen vinden?
stamp zegt
@gregorius: Waar, maar toch ook deels waar,.. Wat jij zelf van je auto vind, wordt (deels) ook bepaald door wat anderen van jouw auto vinden.. hoe groot dat deel is, hangt van jezelf af, maar als iedereen en je moeder vinden dat je auto lelijk is, zul je daar (onbewust) rekening mee houden bij je volgende aankoop, en misschien doe je je huidige auto wel eerder weg,..
stamp zegt
@stamp: (lelijk kan ook zijn: (te) oud,.. dus als het kenteken nieuw lijkt, en de auto ‘nieuw’,,. dan scheelt dat voor de buitenwereld vaak genoeg :-) )
undifined1 zegt
In de zoektocht naar een handgeschakelde e39 530d touring met minder dan 200000km en veel opties was NL eigenlijk geen optie. Bovendien hebben alle Nederlandse luchtvering, wat kwetsbaar en veel te hard is. Uiteindelijk een mooie ex jahreswagen gevonden met bijna alle opties behalve automaat en luchtvering, dus ideaal. Stond ook nog lekker dicht bij (Keulen)
mark997gt3 zegt
Ik ben op dit moment aan het kijken voor een Suzuki Swift met <30.000km op de teller als tweede auto. Ben nu bij 2 dealers en 1 onafhankelijk bedrijf wezen kijken en bij alle drie betrof het een geïmporteerde auto. Het verhaal is overal hetzelfde. Veel Nederlands occasions gaan naar het buitenland door de lage netto prijs hier en de BPM teruggave regeling. Er is een groot tekort aan kleine benzine auto's met lage km stand. Maakt mij niet uit waar de auto vandaan komt, als er maar een onderhoudshistorie bij zit.
mashell zegt
Wordt het oninteressant oude stinkdiesels als een 190D te importeren dan gaat de handel wel kleine zuinige wagentjes importeren. Het kost me moeite om het te zeggen maar ook dit regeringsbeleid lijkt gewoon te werken.