Nog steeds is er een run op tweedehands auto’s.
Auto’s zijn duur. Helemaal in ons land, waar BPM en andere vormen van groene taks de overhand beginnen te nemen. Daarom kun je tegenwoordig een oplossing vinden in private lease of nog makkelijker: een occasion kopen. In de wereld van tweedehands auto’s zijn er genoeg goudmijntjes te vinden. Maar ook het aanbod ‘huis- tuin en keukenauto’s’ is groter dan ooit. BOVAG deed onderzoek naar de tweedehands autoverkoop in harde cijfers, dit aan de hand van de eerste drie kwartalen van 2019.
Om gelijk maar even aan te kaarten wat opvalt. Met 955.958 verkochte tweedehands personenauto’s door bedrijven en nog een heel kwartaal te gaan, durft BOVAG nu al te voorspellen dat de ruim 1.250.000 van vorig jaar overtroffen wordt. Een groot deel daarvan (ongeveer de helft) is aangesloten bij BOVAG zelf. Particuliere verkopen dalen met 10,9 procent, al zijn het nog steeds 512.032 verkochte auto’s bij elkaar. Dat is echter wel een stuk minder dan de verkopen die via een bedrijf gaan. Ook al gaat de particuliere verkoop sinds het digitale tijdperk een stuk makkelijker, mensen hebben kennelijk wel oren naar een beetje extra zekerheid door bij een bedrijf te halen.
De cijfers van de automerken- en modellen bevatten niet veel verrassingen, maar we noemen ze toch even:
De meest verkochte occasions per merk door autobedrijven:
(2019 tot en met september)
1. Volkswagen 110.511
2. Peugeot 80.497
3. Opel 78.313
4. Renault 74.126
5. Ford 67.909
6. Toyota 48.116
7. BMW 46.985
8. Citroën 44.064
9. Volvo 39.604
10. Mercedes 39.027
De meest verkochte occasions per model door autobedrijven:
(2019 tot en met september)
1. Volkswagen Golf 33.165
2. Volkswagen Polo 30.851
3. Opel Corsa 23.689
4. Renault Clio 20.596
5. Ford Focus 19.831
6. Ford Fiesta 18.930
7. Opel Astra 17.491
8. BMW 3 Serie 15.539
9. Peugeot 206 15.254
10. Toyota Aygo 13.562
De meest verkochte occasions per merk door particulieren:
(2019 tot en met september)
1. Volkswagen 77.931
2. Opel 40.738
3. Peugeot 39.466
4. Renault 33.562
5. Ford 31.278
6. Mercedes 26.580
7. BMW 25.983
8. Toyota 24.143
9. Fiat 22.796
10. Citroën 20.076
De meest verkochte occasions per model door particulieren:
(2019 tot en met september)
1. Volkswagen Golf 26.604
2. Volkswagen Polo 23.075
3. Opel Corsa 16.295
4. Peugeot 206 13.173
5. BMW 3-SERIE 10.736
6. Opel Astra 9.597
7. Renault Clio 9.293
8. Ford Fiesta 8.382
9. Renault Twingo 8.191
10. Ford Focus 8.142
Kortom: de occasionmarkt is nog steeds aan het groeien. Men is nog steeds dol op tweedehands auto’s. Maar, als ze er eentje kopen, doen ze dat het liefst bij een bedrijf waar garantie en/of andere zekerheden geboden kunnen worden. Logisch, toch?
Image-credits: veel van dit soort smetteloze Golf IV’s worden niet meer verkocht.
spykerboy zegt
Koop altijd particulier eigenlijk, garantie is toch niks waard tegenwoordig, ze verzinnen wel een manier te bedenken om het niet te hoeven doen onder garantie…. daarbij staan bij particulieren over het algemeen leukere autos dan bij bedrijven te koop…
grasvreter zegt
1 japanse auto (aygo) in de top 10 bij bedrijven. Dat is vrij bijzonder naar mijn mening. Schijnbaar gaat men liever voor de 3 cilinder turboblokjes in een te grote auto. Dat wordt schrikken als je de garagerekening krijgt. Krijg je dit soort verhalen:
https://www.autointernationaal.nl/2018/11/code-oranje-bij-motoren-van-citroen-en-peugeot/
reactief zegt
@grasvreter: Je kunt het ook anders zien. Hoe minder tweedehands verkocht, hoe langer in bezit van één eigenaar, dus aannemelijker dat doe tevreden is.
Daarom doet de Golf het hier zo goed, iedereen wil er meteen weer vanaf ;)
(tot zover een lesje statistiek naar eigen hand draaien)
mrrallycross zegt
@grasvreter: dat zijn dan ook motoren van Franse makelij
lekbak zegt
@mrrallycross: de aygo heeft een Daihatsu motor. Zo Japans als ze maar kunnen zijn…
Dutchdriftking zegt
We willen dus nog altijd massaal een zwarte golf van een louche handelaar…
baklava zegt
Dat mensen nog steeds een VW kopen. Ongelofelijk.
porsche911991 zegt
@baklava: Wat had je zelf in gedachten dan? Ik heb jaren een Polo gereden, naast regulier onderhoud heb ik weinig tot geen problemen gehad. Daarnaast is onderhoud bij de dealer redelijk betaalbaar. Afwerking en materialen zijn kwalitatief goed. Gemakkelijk aan onderdelen te komen. Verzekering betaalbaar. Restwaarde hoog. Tuurlijk zitten zitten er een paar rotte appels tussen, maar ook daar is vaak vrij eenvoudig een oplossing voor, als je er maar optijd bij bent.
ko4n zegt
@porsche911991: precies. Al dat gezeur door de “liefhebbers” hier op vw’s altijd. Wat er vergeten wordt is dat de meeste mensen geen hol geven om een spannend design of t milieu. Vooral om centjes en wat fijn rijdt. En dan scoren VW’s vaak gewoon prima.
spykerboy zegt
@baklava: ik dacht dus exact zelfde… dat mensen zulke saaie autos willen snap ik geen bal van
RiKe zegt
Ik heb nog een Subaru Impreza hatchback STI te koop
Robert zegt
Garage/dealer + garantie = zekerheid?
Niet altijd hoor. Als je een goede (inruil)prijs uitonderhandelt, is dat vaak het eerste wat sneuvelt. Wat op zich helemaal niet zo erg hoeft te zijn, want mijn ervaring is dat op opleverbeurten vaak als eerste wordt beknibbeld als de marges klein zijn.
Ik kocht de laatste occasions dan ook ‘zo meenemen’ met een scherpe prijs, en daarna loop ik zelf het e.e.a. na en gaat de auto naar m’n eigen garage voor een grote beurt + wat eventueel noodzakelijk is.
lekbak zegt
Dit is het eerste jaar sinds mijn rijbewijs dat ik geen auto gekocht heb, en ook het eerste jaar dat ik geen auto verkocht heb. Toch wel fijn om eens niet mee te doen aan deze statistieken.
cloverleaf zegt
@lekbak: kun jij niet wat import auto’s op je stoomboot zetten uit DE of LU?
lekbak zegt
@cloverleaf: hoho, het is een hypermodern schip met de nieuwste technieken aan boord wat betreft uitlaatgas nabehandeling!
Verder is het veel makkelijker om gewoon een trailer te regelen. Dan ben je lekker eigen baas.
cloverleaf zegt
@lekbak: dacht een beetje zwart bijverdienen. Doe je wel eens de Moesel?
lekbak zegt
@cloverleaf: laatste keer dat ik op de moezel ben geweest was 2006. Je kunt dus wel zeggen dat ik daar nooit kom.
Zwart bijverdienen gaat hem ook niet worden denk ik. Wij kunnen drie auto’s kwijt aan dek, en meestal staan er ook drie aan boord. De kraan is helaas niet lang genoeg om een auto in het ruim te zetten.
cloverleaf zegt
@lekbak: ok ok… en een paar kilootjes wit… ;)
oxidizers zegt
Zakelijke operational lease of private lease zijn wel chill versus tweederhands kopen vind ik.
guido93 zegt
Mooie v5!