Niet alleen is de achtcilinder in het automotive landschap een uitstervend fenomeen, ook in de koningsklasse van de autosport is de V8 al uitgestorven omdat Bernie met stofzuigers in de weer ging. Wie een tastbaar gedenkteken aan deze periode wil, kan nu zijn slag slaan.
Te koop: race-auto met geluid. In Engeland probeert iemand een Red Bull Racing RB3 uit 2007 te slijten, naar eigen zeggen de enige RB-bolide in private handen. Het apparaat was het eerste ontwerp van Adrian Newey sinds hij onder contract staat bij de energiedrankboer.
De bewuste F1-auto werd door Mark Webber gereden in de Grands Prix van Australië, Maleisië, Bahrein, Spanje en Monaco. De auto komt met een werkende 2,5-liter V8, gekoppeld aan een hydraulische 7-bak. Je krijgt er tevens een zooitje voor- en achtervleugels, wielen en motorafdekplaten bij.
We weten niet in welke conditie de Renault RS27-motor verkeert, of hoe de verkoper aan deze toch wel opmerkelijke racer is gekomen. Dat zul je zelf even aan Nigel moeten vragen, die hem vanuit Engeland probeert te verkopen voor 250.000 quid, omgerekend 318.000 euro.
KEV9 zegt
En ondertussen staat max verstappen op een superstrakke 3e plaats tijdens de vrije training
danielj zegt
:´(
rnej zegt
zou je deze auto uberhaupt op een circuit mogen rijden als je geen superlicentie hebt? qua geluidsnormen zal hij wel eea overschrijden… kortom. museumstuk dat niet mag rijden?
3246cm252kw zegt
@rnej: gewoon oordoppen uitdelen aan die zeurpieten!
Ferry_76 zegt
@rnej: Het is meer de vraag of je er wel mee kàn rijden; waarschijnlijk krijg je het ding niet eens gestart zonder hulp van Renault en/of het Red Bull F1 team.
carmasterr zegt
@rnej:
Gewoon Klaas Zwart even opbellen. Mag je vast wel meedoen met BossGP (Big Open Single Seaters).
En anders mag je vast zn raceresortje wel even op.
rolov zegt
@rnej: kroymans reed ook in een f1 Ferrari en sloopte hem. Dus ik denk dat het wel mag. Die had ook geen superlicentie.
3246cm252kw zegt
Lol gesponnen door Metro! Wel leuk om zo’n wagen te hebben zeg! Maar heb geen flauw idee hoe lang zo’n motor mee gaat!?!?!
tupperware zegt
@3246cm252kw:
Zolang je hem elke 10 uur laat reviseren á raison van €70K gaat hij best een poosje mee..
Tel daar ongeveer €10K bij op voor de engineers die je nodig hebt om een rondje te knallen..
Voor de gemiddelde reaguurder hier is dat prima te behappen.., toch?
3246cm252kw zegt
@tupperware: lijkt me wel! Niet zeiken gewoon doen. Ik zeg altijd maar leven en laten leven. Als je deze auto wilt laten leven mag dat dus best wat kosten :-)
rd1991 zegt
Leuk om mee te doen voor je racelicentie. “Ik neem mijn eigen auto mee hoor”
gash zegt
Wanneer ik naar de Brezan ga voor onderdelen voor één van mijn auto’s wordt ik nu al vaak teleurgesteld. Laat staan dat je voor dit karretje eenvoudig wat onderdeeltjes kunt oppikken. Even snel uitlijnen of een bandje plakken bij de KwikFit zie ik ook zo snel nog niet gebeuren…
reistje zegt
Ik vind het nog niet eens zo duur als verzamelobject, als je kijkt naar wat andere verzamel objecten opbrengen. + Deze is met motor dat zie je eigenlijk bijna nooit.
Gebruiken om mee te racen lijkt mij niet zo praktisch, ik denk niet dat je plaatselijk Renault garage je ver kan helpen. En je bandenboer ook niet echt. Dan kan je beter een Lotus T125 kopen.
henkhupelschoten zegt
De F1 uit de goede ouwe tijd of een f12? Zeker de F1, ik hoorde laatst dat de V8 atmosferisch was, ik kon me er niet echt iets bij voorstellen 2,5 liter maar toch atmosferisch weet iemand hier iets meer van?
str8six zegt
@henkhupelschoten: de f12 heeft een v12, de nieuwe california een V8 turbo en de F1 wagens een 2.5 V6 turbo. Of bedoelde je dat niet?
carmasterr zegt
@str8six:
Nu 1.6 V6 turbo.
Daarvoor 2.4 V8.
Nog eerder 3.0 V10.
str8six zegt
@carmasterr: ja zag dat t verkeerd was.
tupperware zegt
@carmasterr:
En daar weer voor 3.5 V10, voorafgegaan door een vrije keuze wat betreft cilindertal zolang het maar een 3.5L was..
Nu kan ik nog wat verder de geschiedenis in duiken maar dat wordt wel een lang verhaal.
str8six zegt
@henkhupelschoten: nu ik het nog een keer lees zie ik wat ik zei niet klopt. 2.5 atmosferische V8 komt doordat ze korte cilinders gebruiken dacht ik.
gregorius zegt
@str8six: / @ricardo: 2006 – 2013 reed men met 2.4 V8 blokken en niet 2.5. Maar goed, dat is mierenneuken.
henkhupelschoten zegt
Dat was het volgens mij ja @str8six:
arii zegt
Niet dat ik het geld heb maar dit is volgensmij serieus goedkoop voor een f1 auto
amgc63 zegt
@arii: dacht ik dus ook al.
carmasterr zegt
Veel mooier dan die penisdingen van nu.
En ook nog eens veel sneller. Ja de top van de dysons ligt hoger, maar deze RB3 zet daar bakken meer downforce, een lager gewicht en betere driveability tegenover (want atmosferisch).
Een geen elektro-onzin, dus je hebt altijd 750 pk, in plaats van af en toe.
Junior540 zegt
Wat word er bedoeld met de intellectual property rights are owned bij red bull? Er zit geen electronica, of de gegevens om hem te starten zit er niet bij ofzo?
disco3hse zegt
@Junior540: Recente raceauto’s worden over het algemeen verkocht zonder computer. Starten en rijden wordt dan lastig idd.
tupperware zegt
@Junior540:
Dat betekend dat je niets mag namaken zonder toestemming van RedBull.
Het zelfde regeltje waar Ferrari gebruik van maakt om kopieën in de shredder te gooien.
In het Nederlands noemt me die term intellectueel eigendom..
bassx zegt
Afgezien van de V8 vond ik deze modellen veel mooier. Brede achterspoiler en smalle voorspoiler. Bodywork van nu heeft minder drag waardoor ze sneller zijn maar het oog wil ook wat.