Als ‘ie rood met witte stippen was wellicht ook, maar deze kleur is simpelweg perfect.
Een poosje geleden brachten we jullie die moddervette Diablo GT, waar een prijskaartje van zo’n 900.000 euro aan hing. Wel, een generatie later bemoeide Audi zich een stuk nadrukkelijker met Lamborghini, wat in 2001 de Murciélago voortbracht.
Sowieso een strak en clean ontwerp van de Belg Luc Donckerwolke, maar naarmate het einde van de Murcie’s productie naderde werd het pas echt feest. De kers op de taart is deze LP670-4 SuperVeloce, met inderdaad 670 pk’s en een uiterlijk om van te schmullen.
Wie er nu eentje wil zal diep in de buidel moeten tasten, want ze gaan voor bizarre bedragen de deur uit. Dit exemplaar staat bij onze zuiderburen te koop tegen de niet malse prijs van 750.000 euro. Let wel: met 3.400 km op de teller is ‘ie praktisch nog niet eens ingereden.
Terugkomend op die Diablo GT: die zou ik denk ik toch nét iets liever in m’n hoogst virtuele garage zetten. Nog bruter uiterlijk, RWD in plaats van AWD en het is gewoon een Diablo. Wat jullie?
oranje123456789 zegt
Lekkkkah
Arnoud zegt
http://www.google.nl/search?q=green+murcielago&rlz=1Y1XIUG_nlNL630NL630&prmd=is&tbm=isch&tbo=u&source=univ&fir=b2UsLAddz8aK0M%253A%252CFLhLoU43rLi8lM%252C_%253BWCkOkdLJDpiL6M%253A%252Cs-aJRFq3otHDxM%252C_%253BqznNA_3WfQDn7M%253A%252CBvk9JQAGJmgcsM%252C_%253BHOHRuVHM5sh7XM%253A%252CEJ6k527lvcNmXM%252C_&usg=__LD5YpsAVZN_9Izin3VTFdlETRe0%3D&sa=X&ved=0CCgQ7AlqFQoTCLTs1Y6nvMcCFcGJGgodjvwGrg#imgrc=zgLvGrWdMBalkM%3A&usg=__LD5YpsAVZN_9Izin3VTFdlETRe0%3D
Ik wil ‘m in het groen. Als je dan toch een auto koopt om mee op te vallen.
remylahaye zegt
@Original_Arnoud: lekker kort linkje
escort77 zegt
@remylahaye: Je weet dat je er op kunt klikken, en dat je het niet over hoeft te typen in je adresbalk ?
remylahaye zegt
@escort77:Dat weet ik ja ?
gtwillem zegt
Moeilijk, maar ik zou gaan voor de allerlaatste serie van de Diablo VT 6.0.
Zaterdagochtend weetje: wist je dat de de Murcialago aanvankelijk veel extremer zou zijn? Eind jaren 80, begin jaren 90 waren ze bij Lamborghini bezig om de opvolger van de Diablo aanmerkelijk lichter te maken. (De Diablo was al bekend, dit soort dingen duurt bij Lambo altijd wat langer).
Jarenlang werd er geëxperimenteerd met koolstofvezel en titanium. Echter, voor de Diablo kwam dit te vroeg, dus werkte het team techneuten verder. Voor de Murcielago. Echter, Lamborghini en later Moederbedrijf Audi besloot dat het een stap te ver was en besloot de Murcielago op basis van de Diablo te bouwen.
Een van de techneuten, Horacio Pagani, besloot wel verder te gaan met de nieuwe materialen en ontwierp in eigen huis de Zonda. Echter zonder Lamborghini motor, maar op aanraden van goede vriend Juan Manuel Fangio van Mercedes, want dat waren de beste motoren.
viezefreddyw zegt
@gtwillem: En gelijk had meneer Horacio Pagani. De beste man lacht zich nog steeds in zijn vuistje en ontwerpt en bouwt, in mijn ogen, mooiere auto’s dan Lamborghini doet.
OT: Fantastische auto, echt schitterend. Heb het al meerdere malen aangegeven, maar deze heb ik vele malen liever dan de Aventador SV.
grrrrommmmm zegt
@gtwillem: de countach evoluzione was toch van hem?
gtwillem zegt
@grrrrommmmm: klopt!
philipf zegt
@gtwillem: Dankjewel voor je bijdrage. Altijd leuk om die weetjes te horen.
dawwg zegt
@gtwillem: Ik heb ook getwijfeld of ik een Diablo VT (6.0) zou prefereren boven een GT, maar ik kies juist niet voor de VT, omdat die al duidelijk invloeden van de nieuwe (door Audi ingezette) koers vertoont; zoals de airducts in de neus (net zoals bij de Murc) en zodanig is die Diablo al strakker en oogt tammer (lijkt meer op de Murc) dan de SE of VT of Jota.
Als purist heb ik dan liever een nieuwere Murc of een iets oudere Diablo :)
gtwillem zegt
@dawwg: de komst van Audi was een godsgeschenk voor Lamborghini. De meest spectaculaire Diablo is de SV, maar dat is wel een handvol: geen airco, geen stuurbekrachtiging, geen tractie controle maar wel een loodzware koppeling, transmissie en een temperamentvolle V12…
De VT 6.0 is de meest perfecte Diablo ooit. De bediening is veel beter, iets lichter en met veel gevoel. De motor sterker dan ooit en de afwerking is vele malen beter dan de eerdere Diablo’s. De GT is een zeldzame snellere uitvoering, maar de VT is net even wat bruikbaarder. Daarbij: Lambo’s zijn altijd op hun mooist aan het einde van de levensloop. De Countach werd aan het einde ontdaan van alle spoilertroep, de Diablo werd dikker en strakker en zelfs de Gallardo was een pareltje op het einde.
Author zegt
+ de SV stamt nog uit een tijd dat je voor minder auto ook minder betaalde. Want daar kwam het in feite op neer (gebrek aan AWD enz).
gtwillem zegt
@mauritsh: klopt. Scheelde een paar duizend euro (volgens mij iets van 40.000 guldens). Net als de Porsche 968 Club Sport. Tegenwoordig zitten we door al dat Carbon geneuzel meer te betalen voor minder.
reactief zegt
@gtwillem:
Dat Lamborghini’s aan het eind van hun levensjaren het mooist zijn ben ik het niet eens hoor!
De Diablo 6.0 is de uitzondering, want dat ik voor mij de mooiste Lamborghini.
Maar de LP400
http://www.lambocars.com/images/countach/lp4001.jpg
is zoveel mooier dan deze
http://lh4.ggpht.com/_XKrNBVmnhdI/S4fMLRSbCqI/AAAAAAAADFQ/DxAkdvX7rzA/s800/DSC_0208%20copy.jpg
En deze Gallardo
http://auto.samondeo.com/images1/lamborghini-gallardo-superleggera-8.jpg
is toch ook veel mooier dan deze
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/frankfurt-2013-lamborghini-gallardo-lp570-4-squadra-corse-live-photos_12.jpg
En dan bij de Murcielago
http://supercarspecs.com/wp-content/uploads/2006/01/Lamborghini-Murcielago-006.jpg
Die is toch ook mooier dan deze
http://www.autoreviewsby.com/wp-content/uploads/2014/04/lamborghini-murcielago-lp670-back-view.jpg
gtwillem zegt
@reactief: ik vond de Countach op het laatst het mooist, veel dikker dan he origineel. Het origineel was natuurlijk zijn tijd ver vooruit, maar de laatste vind ik het mooist. De laatste Gallardo graag als gewone LP550-2 zonder spoilers. Ook mooier dan de eerste. Met name de lampen. En wielen. De Murcielago is nooit veranderd, eigenlijk. De LP640 vind ik nog de mooiste, maar is nauwelijks anders dan de standaard 6.2.
reactief zegt
@gtwillem:
Gelukkig verschillen smaken! :-)
Bij de Gallardo vind ik vooral de originele voorbumper heerlijk simpel vormgegeven. Ik moet eerlijk bekennen dat de rest van de auto er bij de facelift op vooruit is gegaan. Zoals gezegd de koplampen, maar ook de gehele achterzijde. De laatste facelift doet het echter helemaal fout naar mijn idee, met al die schuine hoeken en dergelijke.
De Murcielago is inderdaad niet veel veranderd. Maar ook hier doet de extreem simpele belijning bij de 6.2 van de voor- en achterzijde me meer, dan de overgestyleerde versies die volgden.
Jochen zegt
@gtwillem: dat kun je niet menen …
In mijn optiek is de originele eerste Countach een strakke, vrij cleany boxy supercar. Naar mate de bouwjaren verstreken kwam er periodiek plastische chirurgie aan de pas die het origineel steeds wat verder verkrachtte met overal lelijk ‘plastic’. Het uitzwaaimodel is zo afzichtelijk dat ik dat liever vergelijk met Donatella Versace, Italiaans, invloedrijk, belangrijk, maar steeds een beetje lelijker en de opvolger wordt/is mooier.
gtwillem zegt
@jochen: ik waardeer het origineel enorm. Het was enorme schok voor de automotive wereld toen de eerste Countach uitkwam. Maar de laatste vind ik nog het mooiste. Ja, hij is nogal dik, maar dat vind ik juist zo mooi. Ik heb het over de allerlaatste Anniversary Edition, zonder de spoilers. Maar met de kleine achterlichten en de gesmede 5 gaats velgen. Zie het als een Guilty Pleasure van gtwillem. Een tikkeltje fout, maar wel indrukkwekkend. Een soort live versie van November Rain van Guns ’n Roses. Over the top en te zwaar. Maar toch: schitterend ;-). (Alhoewel ik meer een Led Zeppelin fan ben..)
dawwg zegt
@gtwillem: Je vergeet het beste puntje; de laatste (Audi tijdperk) units hadden WERKENDE airco :) Jay Leno heeft ook een paar mooie filmpjes over de Diablo; hier eentje: http://www.lambocars.com/lambovids/jay_leno_garage_1991_lamborghini_diablo.html
jorden zegt
@gtwillem: thnx voor deze leuke info!!!
leroyrs5 zegt
Heerlijk,zeker de kleur combo blijft voor het mooist op deze wagen!
poeperman zegt
ik vind ‘m er eerlijk gezegd behoorlijk gedateerd uitzien, dat heb je natuurlijk met vooruitstrevende ontwerpen
jrmpower24 zegt
@poeperman: ik juist totaal NIET.
Ik vind de Murcielago LP640 en de SV echt ongelooflijk tijdloos. Nogsteeds even strak en mooi als toen ie nieuw was.
Kan geen Aventador tegen op.
Al helemaal niet tegen het geluid!
sicko zegt
Doe mij maar deer murci! Veel supercars zijn tegen dat je effectief uitgeleverd krijgt reeds gedateerd, omdat het volgende model al in de startblokken staat. Een murcielago bvb heeft dat niet, een lambo design blijft even begerenswaardig.
https://www.youtube.com/watch?v=7Dqgr0wNyPo
harrie zegt
Geniaal en tijdloos ontwerp, daar steekt de Diablo toch een beetje plastic fantastic bij af.
meatpuppet zegt
Dan heb je een occasion van zeven en een halve ton staan, presenteer je hem met zulke bout-foto’s. Dat kan toch wel iets mooier?
jrmpower24 zegt
MATGEEL???!!
Alsjeblieft niet zeg.
De Murcielago SV is een mn favorieten en geel is mn favoriete kleur voor deze wagen.. maar mat?
agera zegt
Mijn voorkeur gaat uit naar de murcielago SV, die vind ik veel mooier dan de diablo
ghini zegt
Wat kostte deze destijds nieuw?
Prijs is nu nog goed genoeg om te houden als leuke investering.. over 3 a 4 jaar krijg je er zeker het dubbele voor.. Als ik het geld zou hebben zou ik er echter regelmatig in rijden..en met zo’n lage km stand kan dat ook nog wel..
Ik vind de Murcielago een goeie mix hebben van modern en toch nog best wel lomp.. Diablo is het dan net niet voor mij, dan eerder een Countach..in het wit..
rcolt zegt
Wie plempt er nu zo’n lelijk aftermarket navigatiesysteem in zo’n auto, wat een koekwaus
RazorHead zegt
Mooi, maar ik zou liever gaan voor een pre-facelift model in het geel. Hoe ouder hij wordt, hoe mooier die wordt.
http://p1.pichost.me/i/42/1651311.jpg
philipf zegt
Deze wil ik hebben!
gtr34 zegt
Schitterend, maar ik denk dat ik hem toch liever in die oranje kleur zou willen hebben!
gtr34 zegt
@gtr34: ook al is dit wel heel mooi..
clarkson zegt
Zo hoort hij in ieder geval wel! En het geluid van de murcielago sv is ongekend!
Dutchdriftking zegt
Mijn droomwagen in de perfecte kleurstelling. Ook nog eens de enige auto waar zwarte wielen wel mooi onder staan. Hebben!!!
hugoe zegt
De enige Lamborghini die bij mij zal blijven hangen. Man, wat een rauw apparaat.
F355GTB zegt
Doe mij er toch maar eentje met een handgeschakelde versnellingsbak.
En het liefst alleen achterwielaandrijving. Maar dat was alleen op de Gallardo te verkrijgen, volgens mij…??
maferick74 zegt
Ik wil een murc r gt
ralfast zegt
Toch wel apart dat mij het interieur van de Murci minder kan bekoren dan die van de Diablo. Check die welving bij de Jota, en dat heerlijke pookje! En dat terwijl dat waarschijnlijk het eerste is waar Audi zich tegenaan heeft bemoeid bij de Murci…