Het is nu officieel, want het is onderzocht. Een occasion is beter voor het milieu dan een nieuwe crossover kopen.
Wat is nu eigenlijk goed voor het milieu? Op dit moment worden er drastische maatregelen genomen om de mensen in een elektrische auto te krijgen. En anders wel een PHEV. Voorbeeldje: dankzij ons belastingbeleid is een Porsche Cayenne e-Hybrid goedkoper dan een Macan met viercilinder. En de elektrische Taycan is de goedkoopste Porsche op dit moment (de enige die je onder de ton kunt krijgen).
Sowieso kun je zeggen dat een nieuwe auto beter is voor het milieu dan een oudere. Nieuwere auto’s hebben vaak allerlei slimme foefjes om de CO2-uitstoot te beperken. Denk aan heel-veeltraps automaten, 48V-generatoren, cilinderuitschakeling en dergelijke. Maar het maakt volgens Possible allemaal niets uit, zo meldt The Guardian.
Occasion beter voor milieu
Dat komt omdat al die foefjes woren toegepast op grote SUV’s en dan is alle moeite verloren gegaan. Denk maar aan mijn zus, want 2 minuten joggen heeft voor haar geen zin aangezien ze een kilo döner als middagsnack neemt. Met saus.
Possible is een klimaatcampaganegroep. Voor dat je meteen in het toetsenbord klimt, als ze bij Shell lobbyisten hebben lopen, dan mag het klimaat er ook een paar hebben. Nu kun je je afvragen in hoeverre een onderzoek van hen representatief is, maar dat terzijde.
Omdat men constant grotere SUV’s blijft kopen, is er ondanks de vele ingrepen geen winst behaald qua CO2-uitstoot. Hun onderzoek wijst uit dat een occasion van 10 jaar oud alsnog beter is voor het milieu.
Rijke mensen kopen dikke crossovers (goh!)
Ook kwam in het onderzoek naar boven dat er een sterke correlatie is tussen inkomen en de grootte van de SUV. Dus hoe rijker de eigenaar, des te groter de SUV. De top 20% qua verdieners zijn voor 81% meer geneigd om een auto te rijden die meer uit te stoten. Dat is al erg, maar het wordt nog erger.
Die top 20% rijden drie keer zoveel kilometers als die armere 80%. Daarmee komt Possible tot de conclusie dat de gewoontes van de rijke mensen veel schadelijker is voor het milieu dan de gewoontes van de armere 80%. Uiteraard hint de organisatie op maatregelen die de overheden moeten nemen.
In Nederland is dat gelukkig niet nodig, want in principe hebben wij een briljant systeem waarbij dit getackeld wordt. Over het algemeen is een auto met vervuilende motor een stuk duurder in aanschaf dan een schone, zeker als de mogelijkheid bestaat om ermee te kunnen laden. Ook betaal je in Nederland meer CO2-boete voor een Jaguar F-Pace ten opzichte van een Jaguar XF. Daarnaast betaal je ook heel erg veel accijns op brandstof: hoe meer je tankt, hoe meer je betaalt.
Imagecredit: Lamborghini Urus Performante en Maserati Levante Trofeo door @justawheelcarguy en een Alpina XB7 in het wild door @spotcrewda via Autoblog Spots.
Johanneke zegt
Alles moet altijd groter eh. Want groter is beter. Groter huis, grotere auto, grotere tieten / piemel.
Aan de andere kant, een B of C segment met de prestaties en luxe van grote E segment bestaat niet. Ferrari heeft 10 jaar geleden ofzo een hatchback geprobeerd. Verkocht voor geen meter.
AstonMartinDriver zegt
Zou ook aan de prijs kunnen liggen 🤔
alcantara zegt
Ligt eraan wat je concreet onder ‘prestatie’ en ‘luxe’ verstaat.
mashell zegt
Ik durf te wedden dat als de armere 80% het kon betalen ze ook lekker veel kilometers zouden maken in een grote SUV. En ze zouden ook meer vliegreizen maken. En meer wagyu burgers eten etc. Maar het regeringsbeleid van loonmatiging en de leegloop van de vakbonden zet mooi een rem op.
mmax zegt
Ja nou het verandert ook wel telkens he. Dan moeten occasions stoppen en is het schande dat NL juist zo’n oud wagenpark heeft. Dan is boodschappen bestellen beter voor het milieu dan ze zelf ophalen (ookal komt menigeen langs de winkel onderweg van/naar school/werk/leven), en nu is een tweedehandsje ineens beter dan een 13 in een dozijn auto?
Geen negatieve opmerking tegenover autoblog, jullie brengen het nieuws altijd goed, maar wel kritiek op de algemene onderzoeken, het subtieeeelste verschilletje in vraagstellen verandert de uitkomst van dingen altijd zo grandioos, en nu moeten we ineens weer tweedehandsjes shoppen
potver7 zegt
Dit is toch niet nieuw? Probleem is alleen dat de automobielindustrie z’n uiterste best doet om het tegendeel te bewijzen – middels wetenschappelijk onderzoek die het tegendeel bewijst (of het in ieder geval in twijfel brengt) en misleidende reclame.
En de automobielbrance lobby’t uiteraard ook lekker succesvol in Den Haag, en het zou me niet verbazen dat dat dé reden is dat er nog steeds niks gedaan is aan de export van gesubsidieerde EV’s en hybrides.
V8Vantage zegt
Dit is toch met (bijna) alles zo? Kleding, meubels etc.
Tonnie zegt
Gelukkig ben ik straatarm en aangewezen op een 15 jaar oude hatchback. Veel mooier dan zo’n suv in ieder geval, en praktischer, en sneller… Maar zuiniger weet ik niet…
Pieterkonijn zegt
Een kilo donner is wel echt veel hoor
mashell zegt
Onderschat Piet Hein Donner niet!
mashell zegt
Dit is toch fantastisch nieuws, je zou er meteen de dealer voor hollen om een nieuwe SUV te bestellen, want jouw huidige nieuwe auto die een occasion gaat worden laat iemand anders de wereld redden!
Voor het milieu is het beter een auto op te rijden dan een nieuwe te produceren, feit. Maar dat oprijden hoef je niet zelf te doen. Dus jij kunt een nieuwe kopen en iemand anders gaat jouw occasion (een stukje) oprijden. En ergens aan het eind van de keten wordt er een zwaar vervuilende auto gesloopt. Niet verder vertellen maar zo doen we het eigenlijk al jaren en zo blijven we dat doen.