We zoeken een obscure vijfdeurs hatchback voor zeven mille en een hele hoop eisen. Dit blijft er over!
Het is een keuze die we allemaal hebben moeten maken: ga je voor een populair product of zoek je liever door en wil je iets aparts hebben? Als het gaat om auto’s is dat namelijk goed mogelijk, zoveel keuze is er. Voor vandaag helpen we Autoblog-lezeres Barbara een handje. Zij en haar man Robbert zoeken namelijk een auto voor erbij. De Renault Twingo is nu ernstig op leeftijd aan het raken. De auto is nu 23 jaar oud en heeft er 270.000 km op zitten. De auto is nog niet zozeer op, maar als de tank halfvol is, is ‘ie financieel total loss, zoals Barbara omschrijft.
Obscure vijfdeurs hatchback voor erbij
De gezinssituatie is nu ook ietsje anders met een dreumes in de box én een kleine op komst. De tweede auto (ze hebben ook een Volvo XC40) moet daarom net even wat meer ‘auto’ zijn dan de Twingo. Nu is dat niet heel erg moeilijk. Haar man heeft al gekeken naar wat opties, en daarbij kwamen ze tot de conclusie dat ze niet per se een populaire auto willen. Integendeel, ze willen juist een obscure vijfdeurs hatchback. Eentje die niet veel voorkomt. In een apart kleurtje is alleen maar goed hun huidige Renault is oranje). Bij een Polo, Clio of Fiesta zijn de prijzen nog behoorlijk stevig.
Want ze hebben namelijk nogal een hoop eisen. De auto mag niet te zwaar zijn. Het liefst rond de 1.000 kg. Dit in verband met de motorrijtuigenbelasting en de verzekering. Het moet sowieso een auto op benzine zijn. Daarnaast moet de auto zijn voorzien van vijf deuren en airconditioning. Verder staat alles open. Sommigen willen liever geen Franse auto’s hebben, maar bij Barbara en Robbert zijn het juist de Franse auto’s die het altijd bleven doen, terwijl de Duitsers meer issues gaven.
Enfin, de wensen en eisen voor een obscure vijfdeurs hatchback voor erbij kun je hieronder bekijken:
Huidige / vorige auto’s: | Volvo XC40 / Renault Twingo 1.2 |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | Maximaal 7.000 |
Jaarkilometrage: | Maximaal 15.000 per jaar waarschijnlijk |
Brandstofvoorkeur: | Absoluut benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Twingo is echt te oud geworden |
Gezinssamenstelling: | 2 volwassenen, 1 kind, 1 baby onderweg |
Voorkeursmerken / modellen: | Obscure hatchbacks |
No-go merken / modellen: | Populaire auto’s |
Mazda 2 1.3 GT-M Line (DE2)
€ 7.000
2012
120.000 km
Als je op zoek bent naar een vlotte, compacte, betrouwbare en leuk rijdende B-segment auto, kijk dan niet verder. Of wel, maar houd deze Mazda 2 in het achterhoofd. De auto deelt wat techniek met de Ford Fiesta als het gaat om het platform en dat merk je. Net als de Ford is deze Mazda een bovengemiddeld leuk rijdende auto. En dan niet zozeer alleen de snelle topuitvoeringen, maar ook de basis-uitvoeringen.
De 1.3 GT-M Line is de gulden middenweg. De lichtvoetigheid heeft ook een nadeeltje, want als het gaat om afmetingen en raffinement is het niet de top in zijn klasse. Maar ja, je wilde per se geen Polo. Qua betrouwbaarheid staan ze hoog aan geschreven. Kortom, een prima pakket. In het budget zijn ze ook nog eens goed te vinden, dus zeker een auto om rekening mee te houden.
Honda Jazz Cool (GE)
€ 6.495
2010
125.000 km
Ja, de auto van je oma staat erbij! De Honda Jazz is al jarenlang dé occasion voor mensen die een obscure praktische vijfdeurs hatchback zoeken. Ten eerste is de Jazz altijd een vijfdeurs. Daarbij zijn ze enorm goed gebouw. Het is jammer dat Honda het premium-aspect van betrouwbaarheid beter benut.
De Jazz is en typisch Japanse auto om te rijden. De bediening van alles gaat enorm licht en eenvoudig. Dat wil niet zeggen week of te zacht. Het is gewoon licht en precies. In het budget moet je op zoek naar iets oudere exemplaren. De Honda Jazz was (en is) altijd een enorm prijzige auto, ook nieuw. Aangezien iedereen een dergelijke auto wil, zijn de occasionprijzen ook vrij hoog.
Hyundai i20 1.2 I-Motion (PB)
€ 6.990
2013
100.000 km
Terwijl iedereen naar Japanse auto’s zoekt, kun je ook eventjes gaan kijken naar en Zuid-Koreaanse auto. De Hyundai i20 is een goed alternatief. Deze auto komt uit de periode dat Koreanen BIJNA aangehaakt waren bij de Japanners. Zoek daarom het faceliftmodel, die ogen en stuk Europeser en moderner. Ook moet je de kale i-Drive even ontwijken en zoeken naar een i-Motion (of luxer).
De 1.2 motor is goed voor 85 pk, wat de auto voldoende pit geeft. De 1.4 met 100 pk is een fijner blokje, maar het is niet behelpen. Qua betrouwbaarheid is het een moderne Hyundai: als je alles keurig bijhoudt, zijn er geen grote issues. Je moet er wel op letten dat het een vijfdeurs is, er zijn namelijk driedeurs exemplaren.
Lancia Ypsilon Platinum (846)
€ 6.950
2012
65.000 km
Waarom alleen maar kijken naar Aziatische auto’s? Is er dan niet een obscure vijfdeurs hatchback uit Europa? Jazeker, die zijn, maar ze zijn dun gezaaid. Die Europese fabrikanten maken die B-segment auto’s voornamelijk voor de Europese markt. In dit geval hebben we een bijzonder wagentje, want de Lancia Ypsilon wordt namelijk alleen gebouwd voor de Italiaanse markt! Kijk, dat is bijzonder. De Ypsilon is ook een tijdje in Nederland geleverd, dus ook hier vind je diverse occasions.
Het leuke is dat het echt een chique auto is, zonder dat het een mode-auto als de DS3, Mini of Adam is. De Ypsilon is er ook als vijfdeurs, heel erg belangrijk! Qua uitvoeringen moet je even zoeken, maar soms komen er hele luxe versies voorbij. Omdat veel mensen deze Lancia niet kennen, is het ook niet de meest gezochte auto op het internet. Maar voor 7 mille heb je dus een laat model met weinig kilometers. Daar kun je niet op tegen staan.
Nissan Micra 1.2 Connect Edition (K13)
€ 6.950
2014
65.000 km
De Nissan Micra is typisch zo’n auto die je constant onterecht vergeet. De eerste generatie is nog altijd een hit voor de mensen die goedkoop willen rijden, de tweede generatie kun je overal goedkoop op de kop tikken. Deze derde generatie lijkt er heel erg veel op, maar is compleet nieuw. Het uiterlijk is wel degelijk een groot pluspunt, zeker in de juiste kleur is het gewoon een vrolijke verschijning.
Zoals gezegd, waar je in de Jazz het gevoel hebt in de auto van je Oma te rijden, is dat met deze Nissan minder het geval. Ook hier geldt dat het niet de meest volwassen aanvoelende auto in zijn segment is, maar wel lekker licht en dus zuinig. Oh, en betrouwbaar. Het is niet de meest spannend
Dacia Sandero TCe Laureate (B52)
€ 6.950
2012
120.000 km
Waarschijnlijk is dit het enige AB Advies met zowel een Dacia als een Lancia. De twee auto’s laten zien wat er allemaal mogelijk is in het spectrum der vijfdeurs B-segment hatchbacks. De Dacia Sandero is heel erg nuchter. De auto biedt een hoop auto voor niet al te veel geld. De auto is voor zijn klasse lekker groot qua formaat. Hier past een gezin met twee kinderen en twee ouders met gemak in.
Ook is er voldoende bagageruimte. Is het dan allemaal hosanna? Nou, als occasion eigenlijk wel. Het interieur is overduidelijk gebouwd tegen een prijs, maar het is niet jaren ’90 Chrysler. Het is gewoon basic en daar is niets mis mee. Probeer wel een Laureate-uitvoering te vinden. De basis-uitvoering is wel heel erg basis.
Fiat Sedici Emotion (189)
€ 6.900
2012
105.000 km
Kijk, als je écht een betrouwbare auto zoekt, ga je voor een Japanse auto die helemaal is uitontwikkeld. En dat is dus deze Fiat Sedici. Het apparaat kwam in 2007 op de markt, maar kreeg in 2009 én 2012 een facelift. Dit is een van de laatste. De auto is gebouwd in samenwerking met Suzuki (de Suzuki SX4 is de tegenhanger) en de auto is een pionier, want de B-klasse crossover is tegenwoordig niet weg te denken uit de prijslijsten.
Je merkt wel dat de basis van de auto uit 2007 is. Maar is het storend? Die hoge instap is stiekem best lekker en de Sedici heeft de zaakjes qua ruimte goed voor elkaar. De Sedici is ietsje zwaarder dan de rest in dit overzicht, maar met 1.115 kg nog altijd vrij licht.
Mitsubishi Colt 1.3 Edition (Z30)
€ 6.750
2011
115.000 km
Waarom geen Nederlandse auto? Deze compacte Mitsubishi voldoet perfect aan de eisen. Zeker dit faceliftmodel zie je niet heel erg veel. Op zich wel prettig, want het is niet de mooiste auto ooit gebouwd. Gelukkig zit je erin. En dan heb je het voordeel dat de Colt voor zijn klasse behoorlijk ruim is.
Het is absoluut geen Golf of iets dergelijks, maar je hebt links en rechts een paar centimeter extra. Om te rijden is het niet bijzonder. Het raffinement van de Jazz ontbreekt en het is zeker niet zo leuk als de Mazda 2. Het is mer het totaalpakket wat de Mitsubishi Colt interessant maakt. Een rijke uitrusting, weinig kilometers, gunstige prijsstelling en hoop binnenruimte. Op zich geen verkeerde aanbieding.
YOLO: Opel Corsa GSI (D)
€ 5.995
2010
110.000 km
We eindigen met een Duitser, toch wel. Nu is de Opel Corsa ook nog eens een populair model. Waarom doen we deze dan als Yolo? Nou, omdat het kan! Het gaat namelijk specifiek om de Corsa GSI. Die is er namelijk ook als vijfdeurs geweest, terwijl de snelle versies in deze periode vaak alleen als driedeurs leverbaar waren. Lang is de auto niet geleverd en we moesten ook echt eventjes zoeken. Maar een vijfdeurs GSI is de leukste obscure auto voor erbij.
De 1.6 motor van Opel is goed voor 150 pk, waarmee je echt een snel autootje hebt. De aankleding is lekker sportief, maar zeker niet over de top. Dat geldt eigenlijk voor de hele auto. De auto is sportief afgestemd, niet heel erg hard. Vlot, maar niet bizar snel. Die transmissie moet je even opletten dat ‘ie geen bijgeluiden maakt, met name in de hogere versnellingen. Maar Het is zeker leuk, in 8 seconden zit je op de 100 km/u en op de Autobahn loopt ‘ie 210 km/u. Niet verkeerd.
Meer lezen? Dit zijn de goedkoopste auto’s van Nederland op een rij!
golf1985 zegt
Uit dit rijtje toch maar de colt denk ik dan. Alleen dan liefst wel met de 1.5 turbo motor.
Die i20 laatst een keer in gereden maar dat trekt echt op niks zeg.
bierbuik zegt
Ik moet bij een obscure hatchback toch echt niet aan een i20 of Dacia denken.
Neem aan dat je voor die 7k een mooie Rover of MG hatchback kan kopen
hanse1one zegt
Twingo 3 GT?
kniesoor zegt
Als het echt een obscuur apparaat in de eigenlijke betekenis van het woord (en niet die potsierlijke newspeak) moet zijn is een Lada 112 een voltreffer, veel obscuurder wordt het niet. Is optioneel met airco af werk geleverd, weegt ca. 1050 kg en je bent gegarandeerd the talk of the town in je nieuwbouwwijk. En ver daarbuiten 😁
Turbo S zegt
Dat is nou echt obscuur. De lijst hierboven kan ik dat niet van zeggen.
Toch denk ik dat die zelfs voor Barbara een beetje te obscuur is.
Richmond zegt
Ik zou voor de Ypsilon gaan.. rijden lekker en zien er leuk uit.
peter_akerboom zegt
Ik kocht de Lancia in 2015! Met dezelfde kilometerstand voor dezelfde prijs..
Alles wat kapot kon, ging kapot.
Totdat ik ‘m om een lantaarnpaal vouwde en betrouwbaar Duits kocht.
DIG-T 190 GT zegt
Betrouwbaar Duits?
rollingstoned zegt
Nog wat obscure / minder voor de hand liggende suggesties:
-Fiat Stilo Abarth
-Fiat Panda 100HP
-Citroën C4 VTS
-Alfa Romeo 147
-Mazda 323 Turbo
-Peugeot 309 GTI
-Rover 200 BRM
-Saab 9-2X
-Lexus IS 300 SportCross
sabrerator zegt
Een Rover 200 BRM is altijd 3-deurs. En er staat er momenteel 1 te koop, een volledig gerestaureerde voor bijna €10.000.
De mijne is nadrukkelijk niet te koop 😀
Hoewel ik er voor €7.000 wel over na wil denken.
rollingstoned zegt
Oeps, my bad, die is er idd alleen als 3-deurs.
DIG-T 190 GT zegt
Dan nog. Je noemt voornamelijk een klasse groter/hoger.
wza1979 zegt
Opel meriva opc ?
petroldrinker zegt
Mazda Speed 3 eerste generatie? Geen idee of die in het budget past eerlijk gezegd
jollykart zegt
Mazda 2 is best een aardige auto om te zien en is nog leuk sturen ook. Als je voor weinig een betrouwbare auto wil zou ik ook altijd even naar een lancer kijken. Ben je natuurlijk wel een paar tientjes extra aan wegenbelasting kwijt maar je koopt meer auto voor minder geld. Niet fraai afgewerkt maar wel betrouwbaar en ruim
Robert zegt
Uit het lijstje hierboven: Honda Jazz. De ‘auto van je oma’ is op zeker niet de spannendste, maar voor een gezin met kleine kinderen echt ongeëvenaard praktisch èn je rijdt in iets wat niet iedereen heeft.
Als runner up zou ik op zoek gaan naar een Dacia Sandero; je bent helemaal spekkoper als je er een met een af fabriek geleverde lpg installatie te vinden.
Minder praktisch maar zeker zo leuk: de Mini Clubman. En binnen het budget zijn er genoeg 2010 en 2011 modellen te vinden. Een sluitende onderhoudshistorie is wel een vereiste
sizedoesmatter zegt
Hier kan ik kort over zijn: jij hebt helemaal gelijk!
sabrerator zegt
Uit de lijst zou ik de Lancia nemen.
sabrerator zegt
Een Rover Streetwise?
Da’s pas obscuur. En je houdt bakken geld in je zak.
camber24 zegt
Obscuur durf ik dit lijstje niet direct te noemen. De enige die daar enigszins aan voldoet vind ik de Yp. Zou overigens ook mijn keuze zijn. Italiaanser wordt het niet. Sjiek ding idd ook. Echt een droppie. Ooit een FIAT Sedici als huurauto gehad. Viel me verrassend mee in vrij veel opzichten. Ik weet niet of ie inmiddels ook al in budget valt, maar vergeet ook een FIAT Tipo niet. Erg onderschatte auto.
DeWitteCondor zegt
Poeh, geen lijst waar je vrolijk van wordt. Dan zou ik voor de Lancia gaan. Gewoon een fraai ding.
Een XC40 met een gezin van 4 lijkt me ook geen pretje. Tenzij je nooit bagage hoeft mee te nemen …
por100 zegt
Dit had een mooi lijstje geweest voor de suzuki baleno!
840kg voor een vijfdeurs viercilinder! Meerprijs heb je er door lagere wegenbelasting zo uit
stekkerkoning zegt
Leuke aanvraag, des te obscuurder, des te beter. Tijdens grasduinen valt op dat auto’s nogal aan de prijs zijn – oud nieuws en toch. Het is voorts de vraag of 1.000 kg een harde grens is.
Eentje is de leukste. Een Audi A2, niet goedkoop, maar afschrijving zal meevallen en ze zijn er als colour.storm geweest. Deze is geweldig: https://www.autotrack.nl/a/audi-a2-benzine-2005-53325458
Wat verder nog naar boven kwam; Fiat Qubo (in de basis een simpel busje wel lekker ruim, maar hard kunststoffen interieur), Toyota Urban Cruiser (veelbelovende naam, opvallend weinig ruimte achterin, bouwkwaliteit niet fantastisch, nu tweedehands niet beschikbaar in een sprekende kleur), Citroën C3 Picasso (leuk ding), Smart Forfour (vooral de eerste is lekker apart en lekker goedkoop met een traag schakelende robotbak, de tweede is wat normaler en schijnt relatief veel te gebruiken), MB A-klasse (best een aparte, voor een Mercedes), KIA Soul (lekker vierkant, saai interieur).
stekkerkoning zegt
Of een Nissan Juke (in de categorie lekker gek).
Anders iets van Daihatsu, zoals een Trevis (retro-Britsig dingetje), een Materia (mini-mpv), YRV Turbo (altijd goed, een turbo) of een Terios (als je stiekem een terreinwagen wil). Een Mitsubishi Pajero Pinin (voor terreindrift, aandoenlijk sympathiek, wel veel te zwaar).
stekkerkoning zegt
Ok, nog een superobscure en tevens elektrische optie om mee af te sluiten, eentje van de drieling; Citroën C-Zero, Mitsubishi i-MiEV, Peugeot Ion (50-75 km rijbereik, apart ontwerp, 2.000 EUR particuliere aankoopsubsidie, tot en met 2024 geen houderschapsbelasting).
mark383 zegt
Voor 7k een meer dan 10 jaar oude auto uit het B-segment, dat is toch waardeloos…
Ik zou kijken naar de echte muurbloempjes zoals de B-segment sedan (Clio sedan, Dacia Logan) of een mini-MPV zoals bijvoorbeeld een Renault Modus. Dan heb je voor 5000 euro de mooiste die je kunt vinden.
Bijvoorbeeld deze, 949 kg!! Dacia LOGAN 1.2
€ 4.450,00
https://link.marktplaats.nl/m1947175321?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
cloverleaf zegt
Hyundai Veloster? Of te duur?
stekkerkoning zegt
Schoot me ook te binnen. Is te duur, te zwaar.
bvlagusta zegt
Als ik de auto’s uit dit lijstje zie rijden vraag ik me altijd af waar het mis gegaan is in het leven van de bestuurder… Hoe bedenk je ooit door tegen de dealer/occasionboer de zin uit te spreken: “ja, mooi ding. Doe me die maar”
jollykart zegt
Mazda 2 is best een aardige auto om te zien en is nog leuk sturen ook. Als je voor weinig een betrouwbare auto wil zou ik ook altijd even naar een lancer kijken. Ben je natuurlijk wel een paar tientjes extra aan wegenbelasting kwijt maar je koopt meer auto voor minder geld. Niet fraai afgewerkt maar wel betrouwbaar en ruim.
Of een Berlingo. Obscuur goedkoop en extreem praktisch. De wegenbelasting eis hard vast houden kan zo maar meer geld kosten dan een goedkopere iets zwaardere auto kiezen.
Allison Burgers zegt
Deze rubriek zou nog een stuk beter kunnen wanneer er foto’s geplaatst zouden worden van hoe de wagens er daadwerkelijk bij staan na X jaar en X kilometers. Die glimmende persfoto’s geven geen realistisch beeld van wat er nu te koop is.
cossiekiller zegt
Een Suzuki Swift Sport 1.6 van een jaar of 8 oud ;-)