Een betrouwbare, deugdelijke, vierwielaangedreven en obscure SUV voor de betere Europese roadtrips. En dat allemaal voor slechts 8 mille!
De beste ideeën krijgen mensen in de kroeg. Ideeën over een eigen kroeg beginnen, de conceptie van mijn zus en natuurlijk de betere roadtrips. Onder leiding van student Thom en 3 anderen hebben ze halsoverkop besloten om een roadtrip te maken door Europa. Je, de brandstof is duur tegenwoordig, maar de prijzen voor overnachtingen vallen relatief mee. En tja: alles kost toch al geld tegenwoordig.
Alternatief voor vliegtuig
Het vliegtuig is op dit moment ook niet echt een waardig alternatief. Zeker niet goedkoop, je moet een auto op locatie huren en je bent redelijk beperkt. Je zit vast aan de tijden dat zo’n kist de lucht ingaat (als dat al het geval is). Dus wat is dan het plan? Ze hebben nu een 850 Estate youngtimer, maar die had de afgelopen 5 APK’s nooit door mogen komen. Die auto (de ‘bierstation’) gaat zo’n trip niet overleven. Dus kopen ze met zijn vieren weer een auto.
De heren denken aan een grote goedkope, obscure SUV kopen en dan zelf bepalen wat de route wordt. Uiteraard zitten er wel wat haken en ogen aan. Thom en zijn kornuiten zijn namelijk alle vier uit de kluiten gewassen. Het idee was dat ze alle vier 2.000 euro inleggen voor een auto. En nee, dat hoeft niet direct op, want ze zijn ook niet gek. Waarschijnlijk zitten er bij dit soort auto’s nog wat achterstallig onderhoud aan.
Obscure SUV die niet uit elkaar valt
Aan de andere kant, na de zomervakantie verkopen ze de auto weer, dus dan valt de afschrijving reuze mee. Qua auto mag het van alles zijn, zolang het maar een beetje foute SUV is. Ja, een SUV. Geen MPV en al helemaal geen stationwagon. Ze hoeven niet met 200+ over de Autobahn te knallen, maar ze willen juist relaxt door Europa cruisen. Daarbij is het ook handig als er licht offroad werk mee verricht kan worden op slechtere wegen en bergachtige omgeving. Dus vierwielaandrijving is een must, evenals leren bekleding (makkelijk schoon te maken), airco en cruise control.
De wensen en eisen voor een obscure SUV kun je hieronder bekijken:
Huidige auto’s | Diverse fietsen, OV-chipkaarten en Volvo 850 Estate met 7 ton op de klok |
Koop / lease | Gewoon kopen |
Budget | 8.000 euro |
Jaarkilometrage | We verkopen ‘m binnen een jaar, maar we gaan er zeker 10.000 km mee rijden |
Brandstofvoorkeur | Diesel is duur en hoge MRB, dus benzine graag |
Reden aanschaf andere auto | Volvo is te oud, auto moet moderner, frisser en beter offroad zijn. |
Gezinssamenstelling | Voor zover wij weten, nog niet. |
Voorkeursmodellen | Range Rover, maar da’s niet verstandig |
No go’s | Onbetrouwbare auto’s met hoge reparatiekosten |
Tip 1: vergeet Europees
Toevallig hadden @jaapiyo en ondergetekende het er nog over. Betrouwbare Europese SUV’s van de periode 2002-2010? Ai, lastig om te zeggen. In het budget kun je van alles tegenkomen.
Auto’s als de Audi Q7, BMW X5, Mercedes-Benz ML, Land Rover Discovery, Land Range Range Rover, Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg en de Volvo XC90. En in al die gevallen zijn potentiële moneypits. Er kan heel veel aan kapot en veel daarvan is meteen erg prijzig. Als het per se Europees moet, zoek dan de netste ML mogelijk.
Tip 2: koop particulier (+aankoopkeuring)
Dit is geen hete handel, grote SUV’s. Het zijn oudere auto’s die meer kilometers hebben gelopen. Die vind je dus voornamelijk bij universele garages. Niets ten nadele daarvan, maar die hebben nauwelijks meerwaarde ten opzichte van de particulier, terwijl je bij de particulier wél een aanzienlijk lagere prijs kunt krijgen. Doe in alle gevallen een aankoopkeuring. Dat geld verdient zich dubbel en dwars terug.
Mazda CX-7 (ER)
€ 6.545 (Nederland, particulier)
2007
180.000 km
Stiekem komt deze auto vaker voorbij in dit soort adviezen. Eigenlijk zouden we er eentje zelf moeten kopen voor de Autoblog Garage om te kijken hoe het werkelijk is op de lange termijn, zo’n grote Mazda. De CX-7 (beetje de voorloper van de CX-60) is een van de strakker rijdende crossover-SUV’s uit zijn periode en nu nog steeds eigenlijk. De motor is de potige 2.3 DISI-turbo uit de MPS-modellen (check hier de Mazda MPS special!). Sturen, schakelen, remmen, body-controle: dit rijdt serieus leuk namelijk. Al helemaal voor zo’n grote auto.
Het is een Japanner, dus verregaand betrouwbaar. Dus in principe, toen we hoorden van jullie plannen, zouden we zeggen: scoor deze. Een lekker obscure SUV, voldoet aan alle eisen en het is nog een deugdelijke product ook. Daarbij konden we in het budget gewoon heel erg nette exemplaren vinden.
Nissan Murano (Z50)
€ 6.954 (Nederland, universele handelaar)
2005
160.000 km
De Nissan Murano lijkt qua concept nog het meest op de Mazda CX-7. Eigenlijk is het andersom, want de Murano was er eerder. Voor zijn soort is het een sportieve crossover. De obscure SUV heeft een ‘350Z’-vibe over zich en dat komt door de motor, die oranje-gouden kleur (die je wil) en het ietwat plastiekerige interieur (dat je niet wil, maar wel aan vast zit).
Daar staat tegenover dat het behoorlijk aardig stuurt voor zo’n slagschip. De Murano is niet zo snel als een 350Z, ondanks de zelfde motor. In de Murano levert ‘ie iets minder vermogen en de Murano is natuurlijk ietsje zwaarder. Qua uitrusting is deze Nissan een zeldzame auto, want in principe zat alles er standaard op en waren er nauwelijks opties mogelijk.
Hyundai Santa Fe Style V6 (CM)
€ 6.850 (Nederland, universele handelaar)
2006
230.000 km
Uiteraard hebben we ook een heel verstandige keuze voor je. Dat is in dit geval de Hyundai Santa Fe. Je kunt in het budget voldoende exemplaren vinden. Het is zeker geen inspirerende auto, maar wel een relatief moderne. In vergelijking met de Kia Sorento’s van dezelfde periode is de Santa Fe véél fijner.
De Sorento staat op een ladderchassis, de Santa Fe heeft een zelfdragende carrosserie. Verder zijn ze lekker ruim en compleet uitgerust. De uitstraling van de grote Hyundai is een beetje ‘meh’, evenals de ambiance in het interieur. De aandrijflijn is echter solide en het zijn gewoon puike auto’s. En wil je van een grote lompe SUV doet ie groot en praktisch is? Daar voldoet de Santa Fe namelijk prima aan. Qua aanschaf kost ‘ie niet al te veel.
Lexus RX300 President (XU30)
€ 7.950
2005
230.000 km
De fijnste auto in dit lijstje is ongetwijfeld deze Lexus. Althans, het is de meest geraffineerde. In het budget kun je een tweede generatie Lexus RX vinden. Dan zit je wel aan de max van het budget, maar met een Lexus hopen we dat er minder te repareren valt. Echt snel is ‘is ie niet. Ook niet bijzonder leuk om te in sturen (integendeel). Of het een obnscure SUV is: in Europa eigenlijk wel, in de VS struikel je erover, maar hier zie je zie eigenlijk veel te weinig gezien de kwaliteiten van de auto.
Om lekker kilometers mee te vreten in alle rust is de auto meer dan uitstekend geschikt. De V6 is soepel en stil, de automaat doet bijna naadloos zijn werk (als het goed) en voor het type auto valt het verbruik enigszins mee. Het is een Lexus, dus je kunt ze altijd weer makkelijk doorverkopen na de vakantie.
Subaru B9 Tribeca
€ 6.450
2006
175.000 km
Oh ja, dit heeft Subaru ook nog gebouwd. Met recht een obscure SUV en dat komt door een extreme designmisser. Subaru heeft er een handje van om uitstekende techniek dermate lelijk te verpakken dat alsnog niemand het koopt. De Tribeca heeft een nogal bijzondere neus. Ja, die grille kan echt niet.
Maar verder zijn het eigenlijk best puike auto’s. Qua luxe en verfijning zit het niet op het niveau van de Lexus, maar de Tribeca voelt rijker aan dan de Santa Fe. De motor is een 3.0 boxermotor, net als een 911! Echt snel is ‘ie niet (zuinig ook niet trouwens), maar het is een goedmoedige cruiser, deze auto. Lekker ruim ook. Sterker nog, je kan twee extra personen vervoeren!
Infiniti FX35
€ 5.950 (particulier, Nederland)
2006
215.000 km
Als de Murano iets te rauw rond de randjes is (in het Engels klinkt dat beter), dan is de Infiniti FX35 een goede optie. Om eerlijk te zijn waren we verrast dat ze te vinden waren in het budget. Het zijn namelijk echt topwagens.
De FX35 is de Porsche Cayenne-tegenhanger van Infiniti. Sterker nog, waarschijnlijk is de FX hun meest geslaagde product tot nu. Er zijn twee versies: de FX35 (met V6) of de FX45 (met V8). Die eerste is het meest verstandig (of minst onverstandig). De FX35 combineert de kwaliteit van de Lexus met de rij-eigenschappen van de Mazda en Nissan.
Yolo: Saab 9-7X
€ 6.450
2006
195.000 km
Ja, we gaan echt even geen Europese auto’s bespreken. Maar als je per se een Europese badge wil, dan kunnen we dat regelen. En veel Europeser dan Saab wordt het niet, behalve bij deze dan. Dit is namelijk een Chevrolet Trailblazer met een een andere badge.
Toegegeven, GM heeft wel iets meer gedaan om er een Saab van te maken, maar bij lange na niet genoeg. De auto heeft eenvoudige doch degelijke motoren en een ladderchassis. Alles is eenvoudig en dat geeft de auto ontegenzeggelijk wat charme. Het is de ideale auto voor de Saab-verzamelaar die een auto zoekt om de trailer mee te trekken om Saabjes op te halen.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
ukbob zegt
Óf 1 a 2 maanden zo’n kekke Lync & co en dan weer ‘terugbrengen’..?
Rijd je in een (bijna) nieuwe auto en kan je er na de vakantie makkelijk weer vanaf..
Zou zowat de enige use case zijn waarbij ik zo’n ding zou aanbevelen, maar in ‘t geval van dit viertal is t misschien een idee.
simonferrari zegt
Precies, gewoon kiezen voor short lease. Netjes mee omgaan en daarna weer terug brengen. Moderne auto’s zonder gedoe dat er iets stuk gaat en een flink vakantiebudget over.
wessel94 zegt
Saaaaii
mark383 zegt
Mag je 1250 km per maand mee rijden, daarmee kom je niet uit…
Of je moet ‘m een jaar houden, maar dan kost ie ineens meer dan 6000 euro… :S
Lynkesoep zegt
De kilometer beperking geldt niet voor de huurder van een Lynk&Co. Volgens de voorwaarden mag echter alleen de persoon die de auto leent, de auto besturen. De anderen zijn niet geïdentificeerd en geschikt bevonden door de app en dan ben je volgens Lynk&Co niet verzekerd. Dat laatste waag ik te betwijfelen, want de verzekering is gekoppeld aan (het kenteken van) de auto. Maar het is iig niet volgens de voorwaarden.
Ander punt: wij nemen dit jaar de Lynk&Co niet mee op vakantie omdat de bagageruimte (+dakkoffer) toch een beetje krap is voor 4 personen. Maar, mannen pakken stukken minder in dan mijn meiden, in mijn ervaring 😃.
alex1589 zegt
Nissan Murano! De Santa Fe heeft een 2.7 6-cilinder volgens mij, rijd wel relaxed maar niet echt spannend.
nicolasr zegt
Die Infinity is geniaal. Die zou ik meteen nemen. Met de YOLO als goede tweede!
petroldrinker zegt
Van deze lijst de infiniti, met de motor die in de basis ook in een 350Z licht als ik het goed heb in de FX35, al zou ik zelf een FX45 nemen dan :)
307-2.0-chipped zegt
”Voor zover bekend, nog niet.” +1
Dutchdriftking zegt
Zo’n FX35 is wel stoer, net als de B9. Zelf zou ik echter juist wel voor diesel gaan. Voor die drie maanden maakt de wegenbelasting niet uit, en de brandstofprijs haal je er lachend uit met het verbruik. Al ga je natuurlijk niet 1 op 15 halen. Verkoop naderhand is wellicht de grootste uitdaging. Maar daar is een oplossing voor. 6 maanden stallen en dan een roadtrip naar het hoge noorden met 4×4 in de sneeuw. Ik zeg zoek een Cayenne diesel.
Richmond zegt
ze willen eentje die betrouwbaar is
Dutchdriftking zegt
Die V6 TDI is dikke prima. Prijzen valmen wel tegen. Dan maar een X-trail of Pathfinder.
pivavar zegt
Een groooote Amerikaan is er niet te vinden? Tahoe of zo?
307-2.0-chipped zegt
Zuipen vast (lees: ongetwijfeld) te veel.
(ooo--V--ooo) zegt
Die Saab 9-7
mat1980 zegt
In elke andere zoekopdracht zou de fx35 behoorlijk yolo zijn.
In dit lijstje is het gewoon de beste keuze!
normalantrieb zegt
Jeep Grand Cherokee
Nissan Terrano
Mitsubishi Pajero Sport
Renault Koleos
Cadillac SRX
Opel Antara
normalantrieb zegt
Jeep Grand Cherokee
Nissan Terrano
Mitsubishi Panero Sport
Opel Antara
Cadillac SRX
Renault Koleos
sntial zegt
Koleos…………
spidermann zegt
Is een busje mss nog een idee?
kennone zegt
Ik zou voor een X5 3.0d gaan. 3 maanden wegenbelasting is niet zo spannend en je rijd nog relatief zuinig en snel als je hem ook nog chipt
kniesoor zegt
Gaat dat lukken binnen het gestelde budget voor een exemplaar met minder dan 200K kilometers op de klok ?
kennone zegt
Makkelijk, zelfs de LCI van de eerste generatie is mogelijk, ook alle 3 de motorvariante vind je voor onder de 8K. Dan word de 4.4i toch ook wel een toffe optie.
pindakoning zegt
Toch zou ik ook adviseren
pindakoning zegt
..om ook rekening te houden met de verkoop ervan. Dat zal vies tegen kunnen vallen
kniesoor zegt
Als ze heeeeel veeeeel tijd en geduld hebben : een Lada Niva.
wza1979 zegt
Er zijn ook Mercedes R klasse die rond die prijs zijn. Ook 4wd. Dat is pas cruisen.
Specht zegt
Gewoon een Porsche Cayenne eerste generatie kopen. Flink afdingen en verder gewoon nakijken
wat er aan onderhoud nodig is en evt wat vloeistoffen (preventief) vervangen en rijden met die hap.
Living on the edge. ;)
tenaci zegt
De grootste uitdaging is er een vinden, maar een Ford Flex zou geniaal zijn voor zo’n roadtrip. Geen idee of het binnen budget zou passen hoor.
slowland zegt
Zeker!
Een doos op wielen, rijdt prima en een zee aan ruimte!
Zijn er Flexen in Europa??
tenaci zegt
Vast wel via grijze import toch?
tenaci zegt
Oh ja en die is op Autoblog ook al eens voorbij gekomen: Honda Element. Stond er ooit een te koop op Marktplaats. Koste geen rochel en obscuurder (en betrouwbaarder) dan dit krijg je het niet. Maar net als de Ford Flex: zie hem maar te vinden.
ronaldpb zegt
Mazda tribute 3.0!
cloverleaf zegt
Murano. Compleet hufterproof. Heb zelf een 350z gehad. Meest betrouwbare auto die ik ooit gehad heb.
grandvitara zegt
Uit ervaring zeg is de cx-7!!!! Beest van een motor die 2.3 disi. Zuipt alleen best wel heftig. Bij 100kmpu max 1:10. Ga je sneller, is de tank nog sneller leeg.
por100 zegt
Voor licht offroad zou je misschien ook een 4×4 station kunnen overwegen. Iets van subaru (outback, tribeca, forester) en als station natuurlijk een A6 allroad oid.
z3cabby zegt
Een half jaar een Tribeca gehad. Man, wat een ruimte en comfort, maar ook…wat een geld aan de pomp! Het ergste van alles is dat als je uitstapt je nooit zin hebt om nog even om te kijken, want hoe je het ook bekijkt, het is gewoon geen mooie auto. Mijn advies, trek een Jeep Cherokee of GC bij een particulier weg en gaan met die banaan.