We kwamen voor deze obscure occasion, we bleven voor de fantastische fotolocatie.
Stel, jij verkoopt je auto. Dan wil je dat de potentiële koper een duidelijk beeld heeft van de auto, toch? Wat daarbij erg helpt: foto’s. @willeme heeft ondergetekende bijvoorbeeld gevraagd voor foto’s van de BMW 116d die zijn vader wil verkopen en het resultaat is een met bijna 100 foto’s gevuld filmrolletje. Of het nou transparantie of gewoon het opleuken van je advertentie is: goede foto’s helpen. Daar is elke verkoopwebsite het mee eens.
Foto’s
En wat maakt dan goede foto’s? Op zich helpt van alles wat je wil zien een foto maken sowieso, maar de compositie van de foto is minstens zo belangrijk. En als je wil dat de advertentie iets meer in het oog springt helpt een unieke locatie ook. Of gewoon een bloedmooie locatie. De occasion van vandaag doet het even voor: dit zijn echt hele toffe foto’s voor de verkoop.
Monteverdi Safari
Met deze gave foto’s in een Zwitsers berglandschap kun je eigenlijk elke auto verkopen. Maar het helpt dat er ook nog eens een vrij unieke auto op de foto’s staat. De occasion van de dag is namelijk een Monteverdi Safari. Dit Zwitserse merk heeft best een imposant portfolio, ware het niet dat het sinds 1995 geen auto’s meer bouwt. Het speerpunt van Monteverdi was nogal Italiaans aanvoelende sport- en luxewagens. Dan is een SUV best een uitstapje.
Helemaal omdat de Monteverdi-SUV genaamd Safari eigenlijk van voor de tijd van de SUV-hype is en meer een terreinwagen is. De in 1976 gepresenteerde Safari lijkt in vrijwel alles nogal op de Range Rover, wat des tijds de meest populaire auto in dit segment was. Dat je als sportwagenmerk kon overleven door deze dingen grootschalig te bouwen leek gekkenwerk.
V8
Aan de motoren ligt het in elk geval niet. De Monteverdi Safari werd geleverd met verschillende V8-motoren in zijn levensspanne en een zes-in-lijn diesel. Allemaal niet van Monteverdi zelf: de V8’en kwamen van Chrysler en International Harvester en de zescilinder van Nissan. Hij had altijd vierwielaandrijving en een handgeschakelde vierbak of een drietraps automaat. Verfijnd is anders, robuust was ‘ie wel.
De V8 was in eerste instantie 5.2 liter groot, daarna 5.7 en uiteindelijk zelfs 7.2 liter. Veel pk moest je niet verwachten: de laatste variant had meer dan 300 pk, maar de 5.2 en 5.7 moesten het doen met 152 of 182 pk. Het exemplaar van vandaag komt uit 1978 en heeft de 5.7 met de automaat.
Recept
Op zich klopt het recept wel. Een Italiaanse Range Rover-rivaal met dikke Amerikaanse motoren en Italiaans koetswerk van Fissore. Echt razend populair was de Monteverdi Safari niet, maar er zouden toch zo rond de 3.000 exemplaren gebouwd zijn. Het exemplaar van vandaag bleef in zijn thuisland Zwitserland, waar deze tot en met 2021 bij de eerste eigenaar is geweest. Ook de huidige eigenaar biedt hem in Zwitserland aan.
Kopen
We zeiden het al: goede foto’s verkopen de auto al grotendeels. Jij wil nu toch eigenlijk ook gewoon dit geweldig stukje Zwitserse geschiedenis? Dat kan door te bieden erop bij Bonhams. Op 30 juni gaat deze Monteverdi Safari met 20.000 kilometers onder de hamer. Volgens de veiling moet deze nog 95.000 tot 120.000 euro opleveren. Durf jij het? Of heb je liever de latere obscure evenknie van de Safari, de Rayton Fissore Magnum?
William zegt
Jammer dat RR een paar jaar terug de driedeurs versie van de L405 heeft stopgezet. Bij mijn weten de enige premium driedeurs luxe terreinwagen.
harrie zegt
Welnee, een ordinair badkuipje.
mashell zegt
Die concept had nogal moeilijke proporties, missen we niks aan. Vind een driedeurs Range Rover classic fantastisch maar alles wat er na kwam drie keer niks.
Marco Pachen zegt
Ik vind de huidige Defender 90 best leuk. Kan je redelijk luxe uitvoeren en staat volgens mij behoorlijk z’n mannetje in het terrein …..
Aon zegt
Een belangrijke oprie is natuurlijk: airco.
tenaci zegt
Jaaaa gaaf dit! Sowieso een mooi merk. Gallery heeft nog wel eens een verdwaalde 375 High Speed staan. Onwijs mooi spul
kniesoor zegt
Zo gruwelijk mooi als de Monteverdi 375 High Speed is, zo meh is deze Safari. Dan liever een 1e generatie Range Rover.
eaudi zegt
Grappig die vergelijking tussen de Safari en de Range Rover. Er is namelijk een mooie link: Monteverdi ontwierp en bouwde een 4 deurs Range Rover (bij Fissore in Italie) terwijl RR zelf de 2 deurs bleef bouwen (die succesvol was). De Monteverdi RR’s kregen zelfs een eigen chassisnummer, naast een luxer interieur. Vanwege het succes nam vrij snel Land Rover de productie over, hoewel niet bekend is hoeveel stuks van de Monteverdi RR zijn gemaakt. ‘t Schijnt niet meer dan 300 maar sommige bronnen komen maar tot de helft. Hoe dan ook, het is een mooi verhaal van een kleine dromerige autofabrikant die geld nodig had versus een bureaucratisch conglomeraat dat British Leyland toen was en waar eveneens geld nodig was.
Roskampies zegt
Dit is wel mooi spul idd. Mooie historie.
Vraagje die achterlichten vsn een Peugeot 405 estate? Komen me bekend voor.
degrotemuis zegt
Ze lijken inderdaad op de achterlichten van de oude 504 familiale die mijn tante nog gehad heeft, dus het zou me niet verbazen.
kniesoor zegt
Vroeg me ook al af waar die achterlichten vandaan komen. Maar denk, dat je gelijk hebt qua 504 Familiale 👍
Roskampies zegt
Ja een 504 familiale, thanks Sry was na NL-FR niet helemaal helder. Haha
bmwfe zegt
Zo gaaf. Vrienden van mijn ouders in Zwitserland hadden er één. Heel wat kilometers in mee gereden. Ik weet wat het is om deze auto in een Zwitsers landschap te zien.
550maranello zegt
De Safari is een doorontwikkeling van de Sahara. Eigenlijk een een op een kopie van de International Scout 2. Het verschil bij de Sahara zat hem in een andere grille, bumpers, stootstrips op de zijkant en een ander interieur, europees met Italiaanse allure. In tegenstelling tot de Safari heeft de Sahara een hard – en softtop. Met zijn bladveren en Amerikaanse, jaren 70 origine, kan je geen wonderen verwachten voor wat betreft de wegligging, maar hij heeft wel veel luxe. Standaard stuurbekrachtiging maar ook airco. De Safari had een nieuwe carosserie maar is verder weinig veranderd qua onderstel, chassis en interieur. De middenconsole is nieuw en dashoboard iets aangepast, that’s it. Van de Sahara zijn bij mijn weten minder dan 50 gemaakt, dus nog zeldzamer dan de Safari.