We nemen even een kijkje naar de 10 meest obscure diesel coupés!
Op dit moment zijn coupés flink uit de gratie. Waarom? Geen idee, eigenlijk. Vaak zien ze er veel fraaier uit dan de sedan waar ze op gebaseerd zijn. De rijeigenschappen zijn meestal ook ietsje beter en de standaarduitrusting eveneens.
De combinatie met een dieselmotor lijkt een vreemde. Ook een diesel is flink uit de gratie. Mensen lusten geen Satansap meer tegenwoordig. Toch is het hele goede combinatie: een sportieve auto met veel koppel en een grote actieradius. We hebben het met GT’s over auto’s die in korte tijd enorme afstanden kunnen afleggen, maar dat is met grote benzinemotoren nog best lastig.
Daarom gingen we kijken naar de tofste coupés met dieselmotor. Omdat de lijst wel heel erg lang werd (we doen dit soort dingen wel grondig) hebben we het onderverdeeld in een tweeluik. De dikste tweedeurs met zelfontbrander komen binnenkort aan bod, voor nu is het tijd voor de meest Obscure diesel coupés:
Renault Fuego TD
1980
Een van de eerste diesel coupés is deze Renault Fuego. Omdat de auto zo enorm aerodynamisch was, bleek de topsnelheid niet verkeerd te zijn. In de jaren ’70 en ’80 waren er niet veel diesels die harder van 160 km/u liepen, deze Fuego deed 180 km/u. Ja, 180!
Dat maakte de Renault ook een Real World Hero. Want je kon zo’n Fuego ooit nog bij elkaar sparen en dankzij de dieselmotor kon je er ook dagelijks mee rijden.
Oldsmobile Cutlass Supreme Coupe Diesel
1982
Over obscure diesel coupés gesproken. Dit is er eentje. Wellicht ken je de V8-diesels uit de jaren ’70 nog, maar er waren ook zescilinder diesels. Deze kwamen later. Dat was geen goed nieuws, want die V8 diesels waren gewoon benzinemotoren die ze op diesel lieten lopen. Dat had de nodige issues tot gevolg.
Ook hier was het geen succes, overigens. Ja, ze waren relatief zuinig, maar met 88 pk ook relatief traag. Zeker voor zo’n grote motor: 4.3 liter. En dan 88 pk. Maar hey, je kan niet zeggen dat de Amerikanen niet iets probeerden.
Opel Astra Coupe 2.2 DTI-16v (G)
2002
Opel heeft nooit zo’n goede verstandhouding gehad met diesels. Het merk maakte altijd puike benzinemotoren en haalde meestal hun dieselmotoren bij Isuzu. De 2.2 DTI 16v was hun eigen ontwerp en was zelfs goed genoeg voor Saab.
In tegenstelling tot de Manta, Monza, GT en Calibra kon je de Opel Astra Coupé wel met dieselmotor krijgen.Een vreemde combinatie. De door Bertone ontworpen koets was stiekem erg fraai en zeer aerodynamisch. Op de Autobahn kon je gewoon met de snelle BMW’s mee tokkelen
Mercedes C30 CDI AMG Sportcoupe (CL203)
2002
Een van de meest obscure diesel coupés die je kunt bedenken. Mocht de CLK je net even iets te ouwelijk zijn, kon je ook voor deze kiezen. De Mercedes-Benz C-Klasse Sportcoupé is een beetje apart Audi A3 alternatief. Net als de BMW 3 Serie Compact pakt BMW hun D-segmenter bij de kladden en voorzag deze van een compacte koets. Waar de 3 Compact nogal lelijk was, koos Mercedes-Benz bij de Sportcoupé voor een sportievere benadering.
De C30 CDI was het sportieve topmodel (eigenlijk was dat de C32, maar daar zijn er heel erg weinig van verkocht). De motor was gebaseerd op die van de CLK270 CDI. Het slagvolume van de vijfcilinder werd vergroot naar 3 liter en er kwam een grotere turbo op. Het resultaat was een vermogen van 231 pk en een koppel van maar liefst 540 Nm! Nog altijd een serieus snelle auto op de Autobahn.
Alfa Romeo GT 1.9 JTD Q2 (937C)
2007
Een hele vreemde eend in de bijt, deze auto. De Alfa Romeo GT is een coupé die bijna zijn hele carrière naast de Brera in de showrooms stond. De GT is een half maatje kleiner, maar niet heel veel minder ruim. De auto staat op hetzelfde platform (C platform) als de 147 en 156 en was voor Alfa Romeo dus een eenvoudige manier om wat extra verkopen te genereren.
De dieselversie was voorzien van de 150 pk sterke 1.9 JTD, een zeer fijne motor voor die tijd. Heel bijzonder is dat deze als Q2 is verkocht. Q2 was een sperdifferentieel om wielspin en onderstuur tegen te gaan. Het bijzondere is dat je de diesel er wél mee kon uitrusten, maar de 3.2 V6 (die het met 240 pk echt nodig had) níet.
BMW 123d Coupe (E82)
2007
Waarom, waarom, waarom? De BMW 1 Serie coupé is al een vreemd autootje. Waarom zou je een iets krappere en kalere 3 Serie coupé kopen die slechts een paar kilogram lichter is? Nou, je kon ‘m krijgen met deze bijzondere motor. In plaats van een dikke zescilinder heeft de 123d een 2.0 viercilinder motor waarbij Alpina heeft meegeholpen bij de ontwikkeling. In principe is het een 535d motor, met twee cilinders eraf. Dezelfde injectoren en zelfde sterkere zuigers, bijvoorbeeld. Stiekem best een kunstwerkje, want meer dan 200 pk en een verbruik van 1 op 18 is niet verkeerd.
Alpina D3 Bi-Turbo Coupé (E92)
2008
Ook Alpina deed (en doet!) aan diesels. De D3 had eerst een 2.0 viercilinder turbo met 200 pk. De reden was overigens puur economisch. Vanwege belastingtechnische redenen was het interessant om een groot aantal zuinige diesels te bouwen. De D3 was in feite een iets snellere 320d. In feite de motor die ook in bovenstaande 123d ligt, dus niet een zescilinder. Pas toen deze motor kwam, kon je de D3 ook als coupé krijgen (daarvoor alleen als sedan en Touring). De combinatie van een hoge topsnelheid en gunstig verbruik was een interessante. BMW had echter met de 325d, 330d en met name de 335d snellere en relaxtere aanbiedingen voor minder geld.
Peugeot RC-Z HDI 160
2010
Soms moet je de gok wagen. In 1998 pakte het uitstekend uit voor de Audi TT. De Peugeot RC-Z begon zijn carrière als 308 RC-Z Concept. Het publiek was zeer enthousiast en mits Peugeot de prijs gunstig kon houden, was er zeker animo voor. Dat bleek uiteindelijk tegen te vallen. Het kopende publiek had liever een 3008 dan een RC-Z. In principe waren er twee 1.6 THP-motoren, met 156 of 200 pk.
In beide gevallen staan ze niet bekend als betrouwbaar, integendeel. Daarom is de dieselversie wellicht de betere optie. Deze heeft alsnog 160 pk en flink veel koppel. Sterker nog, de motor past bij het GT-karakter van de auto. Vanwege het lage gewicht valt de motorrijtuigenbelasting ook wel mee, dus bijna een verstandige auto!
Mini Cooper SD Coupe (R58)
2011
Wat waren ze aan het denken? Soms zijn marketingafdelingen zo bezig met marketingdingen, dat ze de markt vergeten. Kijk, het idee van een Mini met diesel is op zich een tikkeltje vreemd, maar ok. In een Clubman, Countryman of zelfs een driedeurs versie kunnen we het begrijpen als je veel kilometers maakt.
Maar de Coupé was al een vreemde eend in de bijt. Met een diesel al helmaal, maar een dikke 2.0 diesel in zo’n kek coupeetje begreep en begrijpt niemand. Desondanks, ze zijn verkocht en met een beetje kietelen zijn ze overigens hilarisch. De combinatie van een laag gewicht en hoog koppel zorgt ervoor dat je gaat kirren.
Trident Iceni Magna
2014
Terwijl Tesla begon met elektrische auto’s, keek Trident naar diesels! Trident is op dit moment een kleiner merk dan Tesla en wellicht dat de keuze voor diesel daarmee te maken had. De motor van dit gevaarte is een 6.6 liter Duramax, uit een enorme pick-up.
Er waren drie gradaties qua vermogen: standaard (395 pk), PH1 (430 pk) en PH2 (660 pk). Met een topsnelheid van 305 km/u en een actieradius van 2.400 km kon je op hoge snelheid grote afstanden afleggen. Is er nog iets van terecht gekomen? Eh, nee. Dat dan weer niet.
Meer lezen? Dit zijn 9 geweldige voorwielaandrijvers uit de jaren ’90!
stigspielberg zegt
Goed lijstje. De Astra is mijn ogen nog de minst obscure. De Trident Iceni Magna mag wat mij betreft vaker voorbij komen: wat een bizar apparaat. Ogenschijnlijk geen match tussen het Italiaans gelijnde uiterlijk en de brute kracht van de motor. Maar wie zou hem niet een weekendje als GT willen gebruiken?
E34M5Touring zegt
Ik had een 147 met de JTD 16V. Wat een heerlijk torretje was dat zeg! Ding was echt snel. Draaide zeker voor een diesel ook makkelijk toeren. Was echt gek met dat ding. Sowieso wel gek van de JTD diesels. Heb de eerste 1.9 gehad in een 146 junior, de 2.0l gehad in de 159 en de 2.4 in de 166. Echt fijne motoren. Liepen zuinig en hard.
Klasgenootje van m’n broertje had een gechipte 123d. Die trok wielspin in de 3e versnelling. Beest van een auto was dat, op tussenacceleratie bijna niet bij te houden!
cloverleaf zegt
De Alfa Romeo GT 1.9 JTD was volgens mij al in 2006 beschikbaar….
basman147 zegt
Dat klopt op zich wel, maar het Q2 diff was pas later beschikbaar, en dat maakte de auto schijnbaar zo speciaal (zelf geen ervaring mee).
SpiderIV zegt
Heb heel erg veel auto’s gehad maar die GT JTD Q2 staat hoog in de lijst “geweldige auto’s”. Erg fraai, dijk van een motor en ondanks de voorwielaandrijving een hele fijne wegligging. Zeker 150.000 km gereden zonder problemen.
randy zegt
Leuk lijstje dit.
Ik heb zelf in het verleden een 2001 Citroen Xsara Coupe VTS HDi gehad. DIt was de 110pk versie van de 8 kleps HDi. Heerlijke comfortabele km vreter en na een chip kuurtje ging het verbruik naar 1 op 18 gemiddeld. Best nestjes voor toen.
wimof zegt
Met 88 pk is de kans relatief klein dat je met een rotvaart rechtdoor over een rotonde gaat, je hebt ondertussen geleerd om bedeesd door het verkeer te tuffen (dat lukt prima, heb er ook zo eentje al 515500 km lang)
Dutchdriftking zegt
Lekker lijstje weer. Maare @willeme in de categorie obscure, de Brera met 2.4 JTDm? 210pk 430nm en mooie looks. Klinkt nog goed ook.
baserati zegt
Zeker . Heb de 2.4 in de witte 159 Sw Ti Q. Oprecht een fantastische motor .. sowieso de mooiste auto die er is . De brera zou ik tzt nog wel als hobby auto willen hebben met de 1750
ghengiskhan zegt
Ik heb ook zo’n Alfa GT Jtd gehad en inderdaad een hele fijne motor. Maar: ik word diep – en diep verdrietig van het geluid van een koude 4 cilinder diesel op nuchtere maag. Dus maar ingeruild op een 159 2.4 diesel. Dat rijdt ook bijzonder heerlijk. Stuurt wel een stukje minder want 400 kg zwaarder (Q4).
bart1976 zegt
De 635d e63!!!!!!
jmeverts zegt
Heb de 123d gehad. Super ding maar altijd zenuwachtig of ik niet een ratelende distributieketting hoorde. Met 400 Nm koppel bij ongeveer stationair driftte dit ding al als je naar je gaspedaal keek…
eaudi zegt
Ik mis de Smart ForTwo coupe crd. Best aparte combinatie: nauwelijks een auto te noemen, al helemaal geen coupe, maar wel een diesel om lekker zuinig over ‘s heeren wegen te knorren. Of is deze niet obscuur genoeg?
grandmasterb zegt
Vreselijk die diesels, volkomen verouderde techniek die door middel van filters, die vaak vol zitten, helaas nog toegestaan zijn.
rrk147 zegt
Verouderde techniek? Oke je kunt er geen fan van zin, maar modern zijn ze wel. En wellicht neig je dan naar electrificatie, maar das ook al 10 jaar oud he.
Johanneke zegt
Het rijdt wel lekker, een diesel, maar voor de rest ben ik het met je eens dat ze niet meer gebouwd zouden moeten worden. De diesel is 1 groot pleisterwerk geworden om de uitstoot maar een beetje binnen de perken te houden, en wanneer dat niet lukte, softwarematig bij tests. En ja de CO2 uitstoot is veel lager dan bij benzine. Dat is dan ook het enige.
En dan heb je de vele mensen die roetfilters verwijderen, EGR kleppen uitschakelen, en nog meer zaken ongedaan maken om je omgeving nog harder naar de klote te helpen.
Overigens vind ik dat er ook echt een oplossing moet komen in bijvoorbeeld de scheepvaart. Want die stoken een diesel daar kan een 1.2 tdi zonder filter en egr niet tegenop.
osmo zegt
Eindelijk weer eens een lijst van @willeme. Altijd leuk om te lezen :)
William zegt
Volvo C70 en 780 coupe’s waren er destijds ook als diesel. De meesten daarvan zullen inmiddels wel geexporteerd zijn.
Robert zegt
Die Cutlass… 88 pk uit een 4,3 liter V8… Deze motor was ook leverbaar in shovels en tractoren?
baserati zegt
De Alfa GT was echt super fijn. even tijdelijk met een door squadra gechipte gereden als vervangend vervoer.. wat een koppel had dat motortje. Van 80 naar 120 ging echt als een speer .
De Q2 was overigens los te koop voor een paar 100 en ook vrij simpel in de 3.2 te bouwen
Tim zegt
De Alfa Romeo GT is toch echt wel groter en ruimer dan een Brera
Diesel Rocks zegt
435d Coupe of M440d Coupe. Misschien niet obscuur genoeg maar in mijn ogen de beste (en ongetwijfeld snelste) diesel coupe die er (nog) bestaat. Die verwacht ik dan ook met stipte vermelding op lijst twee.
mondeoscti202 zegt
Misschien hoort hier een C30 D5 ook wel bij.
boomhauwer zegt
Die alfa heb ik nog gehad. Beste slechtste auto die ik ooit gehad heb. Zalige bak.