Protectionisme kan wellicht een manier zijn om de binnenlandse economie weer op poten te helpen, maar is absoluut ongewenst wanneer je een economische recessie op mondiaal niveau wilt bestrijden. Om de crisis het hoofd te bieden pompt de Amerikaanse overheid momenteel honderden miljarden in de economie en men ziet het resultaat van de maatregelen liever niet wegvloeien naar het buitenland. Met de kreet “Buy American” roept president Barack Obama de Amerikanen dan ook op om vooral Amerikaanse auto’s te kopen. Daarmee moet de binnenlandse economie en werkgelegenheid in de automotive branche worden gestimuleerd.
Een oproep tegen het zere been van de International Automobile Dealer’s Association (AIADA) die in de Verenigde Staten zo’n 11.000 dealers van buitenlandse merken vertegenwoordigd. De merken Toyota, Nissan en Honda bouwen allen het merendeel van hun auto’s bestemd voor de Amerikaanse markt binnen de Verenigde Staten zelf. Dit terwijl de Amerikaanse merken General Motors, Chrysler en Ford een groot deel van hun auto’s in Mexico en Canada bouwen. Een gemiddelde consument kan lastig inschatten waar een auto is gebouwd om te bepalen of hij een “Amerikaanse” koopt.
De AIADA is bij monde van topman Cody Lusk, van mening dat op dit moment iedere verkochte auto een positieve impuls geeft aan de economie en vindt Obama’s oproep dan ook kortzichtig.
“The real issue is that every car purchased in America today is a shot in the arm for our economy, a boost for car dealers, who are the cornerstones of communities all across this country, and a win for American consumers who have the opportunity to choose the vehicles that best meet their driving needs. President Obama must recognize that protectionist policies and statements like ‘buy American’ have no place in America’s economic recovery”
(via: motorauthority)
Edman zegt
Worden er misschien 2 Hummers meer verkocht :roll:
Pixed zegt
Kunnen de politieke eileiders van oa Rotterdam nog iets aan leren…
vla zegt
Als ik me niet vergis, heb ik dat eens neergepend hier bij het bericht van de verkiezing van Barack…
RRenault zegt
Het lijkt me inderdaad niet de beste manier om de crisis te bestrijden… Maar ik kan me wel enigsinds voorstellen hoe Obama denkt. Is de crisis in America voorbij… is het probleem voor mij voorbij en doe ik het goed als president van de VS.
VivelaFRANCE zegt
Ik begrijp wel waarom Obama dit zegt, als president wil je toch wel dat je eigen land het beste ervoor staat.
Wollie zegt
Het verwondert me dat hij niet zegt : “Koop gelijk welke auto, als het maar een zwarte is”.
lincoln zegt
hey Balkie .. hey Bos .. jullie herrezen baby Jesus zegt “buy American” ..
doe eens als echte volgelingen ..
JPM zegt
Zijn er veel goedkope, kleine en zuinige Amerikaanse auto’s? Als ik aan compact en zuinig denk dan komt Toyota, VW en bijv. Citroen in me op..
lincoln zegt
@ViveleFrance ..
in Frankrijk hebben ze niemand nodig om dat het volk te vertellen ..
alhoewel .. het is geen 95% meer dat voorheen normaal was ..
clubbtraxx zegt
Lol @ lincoln
HDM zegt
Bring in the F650!
sebastianchubasco zegt
niet verkeerd van obama, ook niet kortzichtig. in japan geld ook een embargo op buitenlandse auto’s. in duitsland draait de ‘deutsch ist besser’ propaganda op volle toeren… (dat zelfs nederlanders erin geloven) en laten we ook vooral de sloopregeling voor duitse auto’s niet vergeten. iedereen is kortom bezig met protectionisme dus laat die scheinheiligen maar lekker lullen…
bovendien, als je amerikaans koopt in de USA dan vloeit een groot deel van de winst niet weg naar de buitenlandse (b.v. Toyota) onderneming. het zowiezo veel beter voor de Amerikaanse economie om amerikaans te kopen.
Laat ondernemingen meer op hun thuismarkt richten of geef de vrije markteconomie de vrije teugels… Go Obama :)
Lan_Evo zegt
Protectionisme is nooit echt goed voor de economie, zelfs niet die van je eigen land. Simpelweg omdat er dan minder geimporteerd wordt, wat weer zorgt dat in die landen de export daalt, waardoor zij weer minder te besteden en hebben en dus minder US producten kopen. Obama kan maar beter naar z’n economische adviseurs luisteren. ;)
Citrofiel zegt
“Een gemiddelde een consument kan” :arrow: foutje.
Het moet toch niet te lastig zijn om een lijstje te publiceren van de auto’s waarvan het meeste aankoopgeld terugvloeit naar de Amerikanen zelf. Zou er een ijverig Amerikaantje (onderzoeksbureau) die lijst gewoon kunnen maken?
Lan_Evo zegt
@sebastianchubasco
Als iedereen steeds meer aan protectionisme blijft doen, is het verschil inderdaad wel kleiner, maar de vrij markt blijft koning in mijn ogen. De WTO zal hier ook wel niet echt blij mee zijn denk ik. Protectionisme van andere landen is sowieso helemaal niet goed voor een handelsland als Nederland.
sebastianchubasco zegt
@lan_evo
vrije markt werkt alleen als het echt vrij is. helaas zie je steeds meer verkapte subsidieregelingen naast al bestaande importembargo’s. ik snap niet dat daar niet tegen opgetreden wordt.
Lan_Evo zegt
@sebastianchubasco
Ja, de WTO is inderdaad niet altijd even snel. Volgens mij is dat Japanse protectionisme tegenwoordig wel al een stuk minder overigens, maar dat weet ik niet zeker.
bmw330i-touring zegt
@Dennis
Haha die foto is echt hilarisch. Ik moest er even om lachen :).
Ik wil dan ook even melden dat ik de keuze meestal zeer weet te apprecieren samen met de artikels op autoblog.
Een dankbare lezer.
Supra96 zegt
Als Balkenende dat nou in Nederland zegt dan moet iedereen aan een Spyker :-)
Hebben die ook eens een goed omzet :-)
matt zegt
Op autovlak is het misschien geen goed idee, maar algemeen-economisch denk ik wel (voor hen althans).
Een land met zo’n bevolkingsaantal en zo’n economie kan zich dat veroorloven. Wij niet.
Bart zegt
Supra96, je hebt echt gelijk.
Maar Amerikaanse auto’s zijn ook echt bijna altijd lelijk en zwaar verouderd.
Doet me denken aan de metro van New York, nauwelijks vernieuwingen, loodzwaar materieel.
Amerikaanse auto’s staan vaak aan de zijkant van de weg, scoren slecht op de EuroNCAP, zuipen, en zijn gewoon duur.
Voor dat geld heb je meer kwaliteit en betrouwbaarheid van een Koreaanse auto. (uiteraard Zuid, ik pleit ervoor dat de doodstraf ingevoerd moet worden voor het door elkaar halen van deze landen)
six-trey zegt
Bart bart bart, nu heb je wat gedaan, amerkaanse wagens uitmaken voor lelijk, verouderd, nauwlijks vernieuwend, duur en onveilig
now you gotta face six trey the horrible.
Lelijk, persoonlijk vind ik hun design veel mooier dan dat in azie/europa maar design is subjectief “you hate it or you love it”
Zwaar verouderd, hier gebruiken ze elektronische toestanden, turbo’s kompressors om zo veel mogelijk uit een kleine motor te halen in de VS gebruiken ze V8 motoren en geeven ze die PK per dollar dat je voor die motor over hebt, zijn ze daarom verouderd? Nee persoonlijk heb ik liever een V8 die op lage toeren draait dan een 4 cilinder die draait als een scooter
Staan vaak aan de zijkant van de weg? LOL ik verkoop/herstel/customize amerikaanse wagens als beroep en geloof mij je hebt er veel minder problemen mee dan met europeese wagens, ze zijn de betrouwbaarste wagens op de weg!
Scoren slecht op de EuroNCAP test ja dat is waar maar kijk hoe, door hun design zijn ze gewoon onveilig voor voetgangers enz voor de inzittende zijn ze veel veiliger
en Aziaten…. na 4 jaar heb je daar al roest plekken, versleten chassis, versleten interieur en er beginnen overal fouten op te treden (ik heb het niet over Toyota enz dat is relatief degelijk) dat probleem heb ik nog nooit, en ik onderlijn nog nooit gehad met een amerikaan
AMG Powerrr zegt
Als ons Balkenende zoiets zou zeggen, dan reed iedereen in Spykers, Donkervoorts en dergelijke zelfbouwmeuk…
AMG Powerrr zegt
@Supra96,
duidelijk gevalletje van niet hebben gelezen wat de rest zei :P
blokker5 zegt
Obama begint wel een beetje alures te krijgen hè? Verwacht hij nou echt dat ALLES gebeurt wat hij roept? Dream on…
cardesigner@USA zegt
@blokker5, he’s givin’it a shot.
Esprit_de_Flandre zegt
Nou, ik zie Toyota wel binnenkort af komen met een reclame:
Buy American!
——————
[foto van een Camry]
——————
Toyota Camry: Proudly Made In America
Of Zoiets hé. Je snapt het wel.
vla zegt
@ blokker5
Ik zal doen alsof ik dat niet gelezen heb… Weet je wel waar die man allemaal niet mee bezig is?! Ik zou permanent aan de meth moeten zitten om hem bij te houden! En hij verwacht het van het volk, maar hij beveelt het ze niet. Wel is het aanwakkeren van nationalisme, gecombineerd met protectionisme en een zeer volgzaam en samenhangend volk gevaarlijk in tijden van oorlog… Ook is protectionisme gewoon de doodsteek voor elke economie behalve die van Amerika.
vla zegt
@ Esprit de Flandre
En dan daarnaast BMW met “Fuck you, our cars are also made in USA.” :mrgreen:
Ton B. zegt
@sebastianchubasco,
“Buy American” is wel degelijk kortzichtig, duik de wat meer geavanceerde macro-economische literatuur in.
Vanuit economisch perspectief krijgt de consument een perverse keus voorgeschoteld, waaruit kan voortvloeien dat de consument ten onrechte, een (bijvoorbeeld) te dure auto aanschaft die “Amerikaans” is. Dit terwijl een Honda (die net zo goed in de VS gebouwd kan zijn) een economisch gezien verstandigere keus kan zijn (zowel kostentechnisch als ook kwalitatief). De Amerikaanse overheid rommelt aan de nutscurve van de consument en dat ik in de laatste plaats verwacht van de Amerikanen (hoewel vrij nationalistisch).
J.f.t.r.: Ik studeer economie. :D
Esprit_de_Flandre zegt
@six-trey: Sorry vent, maar je moet toch toegeven dat de Amerikaanse autobouwers achterkomen op gebied van motortechniek. Dat jij liefst zo’n V8 hebt heb ik begrip voor, elk zijn smaak enzo. Maar ze hadden toch kunnen weten dat die lage olieprijzen niet zouden blijven duren? Hebben ze dat dan bewust genegeerd? Het was niet te voorspellen Wanneer het zou gebeuren, maar dat het zou gebeuren, dat hadden ze moeten weten. Dus hadden ze vroeger al moeten kleinere motoren aanbieden. Die zouden dan niet veel opgebracht hebben, maar ze zouden nu minder verliezen in verkoopsaantallen doordat mensen bij hetzelfde merk kunnen blijven, maar gewoon voor een kleinere motor kiezen.
Zowel GM als Ford hebben bovendien de nodige motoren in hun vestigingen in Europa liggen (voor Chrysler is dat moeilijker). Waarom ze dan niet gebruiken?
bmw zegt
“die in de Verenigde Staten zo’n 11.000 dealers van buitenlandse merken vertegenwoordigd”
ahum
misschien beter: “die in de Verenigde Staten zo’n 11.000 dealers van buitenlandse merken vertegenwoordigt”
lincoln zegt
en het europeese hof gaat collectief semi-verontwaardigt doen ..
terwijl in europa de vrije markt al helemaal verkloot is door subsidie ..
@Laurens .. voeg eens wat toe ..
JPM zegt
@ six trey
Kom op, de kwaliteit van die auto’s laat te wensen over. Alles is van goedkoop plastic en nephout. Qua handling stellen ze weinig voor, zuinigheid is om te janken en alleen omdat ze hoog staan zouden ze volgens jou veilig zijn? Eén bus ertegen aan en je kunt vaarwel zeggen.
Kijk over uiterlijk valt niet te twisten, dat is ieders ding. En ja die V8 waar jij het over hebt klinkt ontzettend goed maar in deze tijden met benzineprijzen die de pan uit reizen en het milieu waar we toch aan moeten denken kan ik neit anders concluderen dan dat de Amerikaanse auto-industrie sterk verouderd en bijna niet levensvatbaar is.
Cardesigner zegt
Inderdaad een domme opmerking. Maar wat wil je, als je er zoveel geld in hebt gestoken en wellicht gaat steken. Ik ben overigens Cardesigner@USA.
VivelaFRANCE zegt
@ lincoln,
Ah, Frankrijk… :D ! Daar ligt het verstand ;) !
JPM zegt
Het is al helemaal kortzichtig gezien het feit dat de G20 heeft afgesproken om in deze economische crisis geen protectionistische maatregelen te nemen.
six-trey zegt
@JPM
benziene prijzen tja, ik heb er er 2 staan die 14l/100 (1/7) verbruiken
mij intereseerd het niet maar ik hou van die V8s met veel koppel enz…
there’s no replacement for displacement my man :P
en qua handeling tja na een maand ben je dat al gewoon hoor en de duurdere amerikanen (lincoln, cadillac) sturen net als BMW, Audi, MB hoor,
en het interieur tja goedkoop plastic nephout, de gemiddelde duitser heeft ook plastic maar met een leder print is dit zo veel beter? en daarbij ik heb liever een goedkoop interieur die ik voledig zelf kan herinrichten zo als IK het wil en niet zo als een duitse ingenieur het wil
en zo als ik al zei ik herstel/verkoop/customize amerikaanse wagens en ze zijn zo onveilig dat ik eens een paar herstel gevallen zal beschrijven
Hummer H2 door het rood licht gereden en in de zijkant geramd door een MB E classe ik heb de zijkant herspoten en 1 nieuwe deur geplaatst. Onveilig?
Chevrolet Suburban, er is een Opel corsa aan een redelijke snelheid in de achterkant van de sub gereden, de corsa was totaled de motorblok was er uit en hij zat tot bijna aan de vooruit in de suburban, De suburban had een nieuwe achter bumper nodig, ik geloofde het verhaal eerst zelf niet
Ford Mustang (model 2000), uit de bocht gevlogen en boom geramd, voledig de grill en voorbumper waren vernield en de chassis was lichtjes geplooid, de motor draaide nog
Chevrolet Silverado, met automaat verkeerd geschakeld en achteruit in plaats van vooruit genomen, is op de motorkap van een golf gereden en het achterwiel bleef vast zitten in de vooruit, geen schade aan de Silverado…
boostah zegt
is normaal bij zo’n crash, 5 ton tegen 1 ton, rararar wat wint, maar rijdt met dezelfde snelhied dat corsatje tegen een muur, of die suburban, i’ll take the corsa any day, maak gewoon niet zo’n scheve vergelijkingen, energie moet weg bij een botsing, bij zo’n botsingen naar het lichtere voertuig, maar als jij het zware hebt en rijd tegen iets nog zwaarder zal je het wel zien. die mustang, tja ken ook volk da vetjes uit de bocht gegaan is,tegen een huis gereden en chassis was zelfs ni geplooid (en snelheid zat er nog in), tis uiteindelijk ook veel geluk hebben.
Andere mensen heb ik hun auto al weten plooien aan 30, raak het op een foute plaats en tis omzeep, sterker nog dat toont juist dat de auto goed de energie opneemt, als de auto niets heeft bij de crash, mag je er zeker van zijn dat je lichaam bij een zwaardere crash veel energie mag opnemen en das ni leuk.
en ja interieur is zo beter, tis ni omdat het goedkoop is da ik ook liever heb dat het er goedkoop uitziet :p
en handling doet er voor 99% van de amerikanen ni toe, alles is recht of 90°, het wegennet is niet te vergelijken met hier
Arnoud zegt
@ Sixtrey:
Die wagens krijgen ook moeilijk schade zolang ze spoorstaven blijven gebruiken als chassisbalken. Juist dat ze zo weinig meegeven maakt ze zo onveilig. Niet zo zeer voor de inzittenden inderdaad, maar juist voor andere betrokkenen. Maar dat zal een Amerikaan weinig interesseren. Geen van de Amerikanen weet ook immers waar Oostenrijk ligt, laat staan dat ze weten wat daarvan de hoofdstad is. Inherent aan datzelfde gebrek aan interesse. Als ik de crash maar overleef, dat een ander voorgoed in zijn auto achterblijft interesseert me weinig…
Europeanen en Aziaten zijn dus ook op dat gebied een stuk verder.
O ja, er is ook wel een replacement voor displacement. Turbo’s en compressoren. Het voordeel van motoren die daarmee zijn uitgerust is dat ze bij deellast veel zuiniger zijn dan motoren die hetzelfde vermogen en koppel halen met een groter slagvolume.
WId zegt
En welke motor zit er in bijvoorbeeld de Dodge Caliber 2.0 CRDi? Juist de oude volkswagen pompverstuivers!
GOD zegt
Amerikaanse auto’s zijn over het algemeen minder veilig dat is een feit kijk maar naar crashtesten op youtube.
dat een amerikaanse auto bijna geen schade heeft na een ongeluk is juist een slecht teken. een auto moet bij een crash juist zo veel mogelijk energie kwijtraken. het beste zou zijn dat de complete voorkant zou versplinteren.
no replacement for cubic inches is op zich wel waar als de benzine prijs zo laag is als in amerika en het milieu geen zak zou uitmaken.
een luie V8 of V12 is veel betrouwbaarder en gaat langer mee.
daar kwam ferrari op lemans ook achter.
kwa interieur vind ik het 50/50
europese wagens hebben altijd wel een beter dashboard gehad enzo maar een interieur is meer dan alleen een dashboard.
amerikaanse wagens hadden al vele jaren eerder std. cruise control, airco, voledig lederen interieur, electrische ramen etc. ook de goedkopere modellen.
Rob USA zegt
@iedereen die het over de hoge benzine prijzen heeft: WELKE hoge benzineprijzen? Dat was alweer een half jaar geleden! $30,00 per vat!
@JPM: Je betaald ook tenminste voor plastic en nephout! Bij duitse merken krijg je idd ook plastic maar dan met krokoprint en een micromillimeter aan waaibomenhout en dat kost goud!
De top van de USA rijd op dit moment de top van Europa op het gebied van wegligging zoek ( Caddi CTS-V/Corvette/Camaro/SSC)
En kijk een paar topics terug (gedaalde autoverkoop daarin zit een lijstje met USA verkopen) en je ziet dat de gemiddelde Amerikaan helemaal geen ZUINIGE auto wil …In de top tien-ik geloof- 4 dikke V8en!
Ontopic: Go Obama! What the french/Italians/Germans do we can do BETTER!
Rob USA zegt
@God: Goede laatste alinea! Mee eens en ook nog eens niet steeds hetzelfde interieur maar ook eens vernieuwend en met veel gevoel voor design en emotie. Alle bmw dashboard zijn wat mij betreft hetzelfde en enorm zzzzaaaaii, MB,Porsche en Audi ook trouwens als we het toch over premium hebben. :)
sebastianchubasco zegt
@Ton B.
logge theorie is in het hier en nu denk ik niet op zijn plaats. ik vind het prima als je een of ander econoom graag op een voetstuk plaatst, of je studie…
het gaat hier echter om een crisis die wezenlijk anders is als voorgaande crisissen (sic!) zoals elke crisis anders is. daarom moet je niet te ver vooruit kijken met de maatregelen die je neemt. tegelijkertijd moet je de behaalde vooruitgang uit de vorige maatregelen niet onderuit halen. dat is wat ik obama zie doen. Een beetje protectionistisch mag best in slechte tijden, als je het later maar weer terug kan draaien…
succes met je studie… :)
JanC zegt
De eigen industrie beschermen? De VS deed het inde jaren ’70. Ik zal wel cynisch zijn, maar de Amerikaanse regering had lak aan het milieu tot ze plots zagen dat GM, Ford en Chrysler wel eens zouden kunnen omvallen. En dus hebben ze maatregelen ingevoerd als de katalysator. Want GM bezat een katalysatorfabriek. En had dus een voorsprong op zeg Honda. Dankzij dat protectionisme kwamen de slechtste Amerikaanse auto’s uit dat tijdperk. En mocht de Amerikaanse consument er vervolgens nog te veel voor betalen ook. Nu herhaalt de geschiedenis zich.
Markus zegt
De foto is lachen, maar hier bescheur ik me helemaal om: “…car dealers, who are the cornerstones of communities all across this country…”
Wahaha, aan zelfvertrouwen geen gebrek in ieder geval.
RomeoS zegt
Ik vind de uitspraak van Obama inderdaad een beetje kortzichtig.
@Original_Arnoud: Eigenlijk sluit ik me volledig bij jouw verhaal aan.
@Rob USA: Inmiddels zijn de olieprijzen niet zo hoog meer dan een half jaar geleden, maar je kan nooit verwachten dat ze altijd zo laag zullen blijven, daar waren we een half jaar geleden allemaal getuigen van.
RomeoS zegt
^^^ Huh ik heb geen rood kleurtje meer, terwijl ik toch ingelogd ben.. Foutje?
JPM zegt
@ Rob USA
Je bent erg kortzichtig en onjuist moet ik zeggen. Dat de olieprijs nu lager staat wil niet zeggen dat dat lang zo blijft. Je lijkt net een amerikaans die veranderd pas van koers als het te laat is (zie GM, Chrysler en Ford). Daarnaast is de prijs van olie geen 30 dollar maar 54 dollar (05-05-09). Dat wil zeggen dat hij de laatste tijd weer fors aan het stijgen is en als de recessie voorbij is de prijs gewoon weer vrolijk naar de 100 dollar gaat. Dan zitten die Amerikanen weer met hun problemen.
Over de prijs van auto’s ben ik het wel enigszins met je eens, je krijgt meer voor je geld. Maar dat de top van de Amerikaanse auto’s de top van de Europese eruit rijdt is gewoon niet waar.
Een Corvette wordt door een Scuderia, LP-550, GT3 RS etc etc. helemaal om de oren gereden. Een SSC valt niet serieus te nemen aangezien die om de 4 minuten kapot gaat en uit elkaar valt. Een Veyron is honderden malen betrouwbaarder, luxer en stabieler en net zo snel. Nee Europa loopt lichtjaren voor op elk vlak en het feit dat GM, Chrysler en Ford op de rand van de afgrond staan en met overheidsteun overeind gehouden moeten worden laat alleen maar zien dat dit feiten zijn en mijn mening daarin ondersteunen.
Lan_Evo zegt
@JPM
Je hebt daarin groot gelijk. De reden dat heel veel Amerikaanse bedrijven (en consumenten) nu in de shit zitten, is omdat ze allemaal niet vooruit denken. Ze nemen enkel beslissingen uitgaande van de situatie hoe die vandaag de dag toevallig is en ze kijken daarbij niet veel naar de toekomstsituatie.
TonB zegt
@sebastianchubasco,
Oneens, want Obama vernietigt feitelijk welvaart.
Het gaat ten koste van de consument, en is ten gunste van de producent. Maar niet alles wat de consument in dit geval ophoest komt ten goede aan die producent. Een deel van dat geld verdampt letterlijk!
Protectionisme kan best geoorloofd zijn, maar zelden op basis van economische/financiële gronden. Logge theorie heeft hier weinig invloed op, daarbij heb ik weinig met specifieke economen, maar ben ik wel huiverig voor beleid zonder een goede reden.
Ferdinand1 zegt
@ Rob USA
Jij bent echt de ergste fanboy die hier te vinden is. Je mag best van Amerikaanse auto’s houden, maar dat jij niet inziet dat Europese auto’s zoveel keer beter zijn….
Lan_Evo zegt
@Ferdinand1
Er zijn hier redelijk wat US fanatiekelingen en af en toe is het inderdaad allemaal fanboy gezeur. Ook van EU en Azie fanboys natuurlijk, alleen lijkt het of de US fanboys wat vaker posten e.d. , maar die moeten zich natuurlijk vaker verdedigen, omdat Amerikanen altijd slecht in het nieuws komen. :D
Supra96 zegt
Afgelopen weekend kwam het onderwerp toevallig ter sprake bij de publieke omroep. Daarin vertelde een USA reporter dat Amerikanen vaker Europese auto’s kopen vanwege het design en de kwaliteit van het bouwen van de auto’s.
Alleen Amerikanen willen graag een grote auto waar ze boodchappen voor een week in kunnen laden en omdat ze de helft van hun leven (zeggen ze zelf) in een auto doorbrengen.
sebastianchubasco zegt
@tonb
nu moet ik je als niet-theoreticus toch van repliek dienen… :)
usa produkten zullen nu beter zijn (obama-marchionne) waardoor het geld niet verdampt bovendien is een deel van het geld niet weggesluist tbv winsten van buitenlandse firma’s. maar wordt het in usa uitgegeven.
korte termijn heeft het een voordeel zolang je maar op tijd uitstapt. dit geeft de herboren amerikaanse autoproducenten een kickstart waardoor, als het even meezit, het toekomstige inflatieprobleem wordt overbrugd.
het “in feite welvaart vernietigen door obama” is natuurlijk een theoretisch verhaal, zo werkt het in de praktijk gewoon niet. dat hebben de talloze embargo’s en subsidieregelingen wel de afgelopen tijd bewezen in onze ‘vrije markt’ economie van de laatste 10 jaar. laten we stellen dat de beste economen geen beste politici zijn en versa vica…
cynisme maakt plaats voor hoop.
six-trey zegt
@JPM
Een SSC is echt geen wagen die uit een valt hoor hij is misschien geen Veyron maar hij kan kwa kwaliteit en wegligging echt wel mee met Porsche of Lambo. Met een Amerikaan hoef je ook niet om de zo veel km op controle naar de dealer zo als hier, zo lang als je oliepijl goed is kun je onbeperkte hoeveel mijlen rijden. En ford staat niet op de rand van afgrond btw.
En chrysler en GM zitten in slechte papieren door jaren lang slecht bestuur niet om dat ze slecht verkopen (wat trouwens niet waar is)
en olie prijzen so what… ook al stijgen de prijzen van olie boven de 100dollar ik zie mij toch nooit onder de 4L rijden.
@Original_Arnoud een turbo klinkt toch verschikkelijk? En een 4 cilinder kan toch onmogelijk een mooi lawaai maken of zacht rijden zo als een V8 en als je toch veel Koppel/PK wil geef mij dan maar een Supercharger zorgt voor beter geluid en veel PeeeKaaaas
En ik zit toch veel liever hoog in mijn Ram met spoorstaven als chassis tijdens een ongeval dan in een europeese SUV zo als een Q7 of X5 hoor want ik ben vrij zeker dat ik er als een mes door boter kan door rijden…
@Lan_Evo ze komen niet veel in het slecht nieuws maar iedereen bashed ze zonder grondige argumenten
Rob USA zegt
@JPM: Kortzichtig… juist niet, ik moet nu juist zoveel mogelijk genieten van de laatste V8 monsters die er nog zijn. Als iedereen ik in de toekomst kon kijken zou iedereen een Suzuki Alto moeten kopen (of een Tesla).
Net als de Amerikanen geniet ik dus liever van wat ik nu kan betalen en als dat niet meer kan dan verkoop je het gewoon weer. Ik ga niet preventief bang zijn voor een hoge olieprijs.
Die $30,00 was het minimum geloof ik en had ik ff niet meer bijgehouden.
De Corvette ZR1 vergeten? Caddi CTS-V kickt bmw/mb/audi/lexus ass.
Camaro is ook the best bang for the buck! 4.7 0-100 net als een M5.
Waarom GM vooral kapot gaat zijn de pensioenverplichtigingen.
@Ferdinand1: Dank voor het compliment. :)
Ik zal nooit zeggen dat USA cars beter zijn maar wel mooier, sneller,hier veeel aparter,betaalbaarder meer met emotie ontworpen.
Bramster zegt
@six-trey
Het is net door auto’s als de jouwe die nooit van kreukelzones hebben gehoord dat het gevaarlijk is hier botsingen mee te hebben.
TonB zegt
@sebastianchubasco,
Om met “laten we stellen dat de beste economen geen beste politici zijn en versa vica…” te beginnen:
Daar kan ik mij redelijk in vinden, hoewel Obama gelukkig veel economen rondom zich heeft verzameld, zeker in vergelijking met Bush jr, die voornamelijk juristen rond zich had en dat zijn (imho) nog slechtere politici.
Ik snap je punt wel, dat de winst nu in de VS blijft ipv wegvloeit naar bijvoorbeeld Japan. Toch is het helaas niet zo simpel.
Het is deels zo dat een part van de “kosten” die de VS-overheid nu oplegt op de schouders van de Japanse fabrikanten komt, dat is het voordeel als je een grote economie bent. Maar het nadeel (in dit geval de Amerikaanse burger) is per definitie (!) groter dan het voordeel.
Het voordeel dat de Amerikaanse fabrikanten nu krijgen door het optreden van Bush wordt letterlijk betaald door de Amerikaanse burger.
Het is een vorm van welvaartsherverdeling waar ik mijn sterke twijfels bij heb, omdat het meer kost dan het oplevert.
Daarbij heb ik persoonlijk niet zo veel moeite mee om GM failliet te zien gaan, maar dat komt natuurlijk ook omdat ik er niet werk/geen aandelen in heb. Maar het is goed om wat tegengas van je te krijgen Sebastian!
MGMIDGETMKIII zegt
de belastingvoordelen die obama op het programma heeft staan zijn alleen nuttig voor de Amerikaanse economie als het geld niet wegvloeit, als het geld wel wegvloeit heeft de Amerikaanse overheid een groot probleem want dan komt het er namelijk op neer dat ze het tekort op de balans groter maken en andere landen er met het geld vandoor gaan. Ik begrijp obama’s oproep wel alleen is het niet handig om protectionistische uitroepen te doen midden in een crisis want dat zaait een hoop kwaad bloed bij anderen.
TonB zegt
@MGMIDGETMKIII,
Ik ben niet zo bang dat het Amerikaanse overheidstekort toeneemt hierdoor.
Aangezien het niet de overheid is die deze actie financiert, maar de burger.
Obama poneert alleen een stelling/mening.
Ik ga bijna zo ver dat het misschien wel goed kán zijn voor de betalingsbalans van de Amerikanen.
blokker5 zegt
@de vlaeminck
Ja ik weet heel goed waar obama mee bezig is. Bijvoorbeeld nederland vandaag een belastingparadijs noemen. Nederland nota bene! Na zo’n uitspraak ga je inderdaad spontaan aan de drugs! Het zou gaan om de Amerikaanse bedrijven die hier gevestigd zijn, om meerdere redenen zoals schiphol, nederland als handelscentrum van de wereld, dat soort onterechte complimentjes die verkeerde nationale trots oplevert. Deze bedrijven stallen hun winst hier dus ook, volgens vriend barack omdat het hier fiscaal voordelig zou zijn. Obama fluit deze bedrijven als honden terug naar Amerika. Als dit zou gebeuren zou het het witte huis 170mld opleveren. Protectionisme! En drie hoeraatjes voor barack.
Geloof me, die man is geweldig in zijn daden maar niemand is perfect.
JPM zegt
@ Rob USA
Mwah de auto’s die jij opnoemt zijn vooral straight-line erg snel. En het grootste probleem van GM en Chrysler zijn echt niet de pensioenverplichtingen. De verkopen zijn weldegelijk ingestort, in de VS zelf valt het wel mee maar daarbuiten zijn Amerikaanse auto’s gewoon niet meer te slijten getuige Cadillac en Chevrolet Nederland. De rest van de wereld denkt vooruit de Amerikanen denken hier en nu. Dat bewijst ook de manier waarop GM zichzelf heeft gefinancierd. De groei van het bedrijf werd puur met schulden gefinancierd, dat is natuurlijk vragen om problemen. Er is zelfs een moment geweest dat hun debt-equity ratio bijna 40 is geweest meen ik zo uit mijn hoofd. Dat wil zeggen dat voor elke euro die GM had er 40 geleend moesten worden.
Ik kan heel goed genieten van Amerikaanse auto’s en ik begrijp je standpunten en liefde voor de auto’s volkomen. Maar gezien de problemen waarin ze momenteel verkeren kan ik niets anders dan zeggen dat er verkeerde beslissingen zijn genomen en dat ze momenteel heel ver van de top zitten.
JanC zegt
@JPM: Da’s niet waar. De genoemde Corvette is, net als de Camaro en CTS-V gebruikt door Top Gear. Ze waren het er over eens dat tegenwoordig Amerikaanse auto’s ook bochten kunnen maken. Iets minder overtuigd waren ze van de Camaro, om het maar optimistisch uit te drukken.
JanC zegt
Over die pensioenen: Dat is een probleem waar Ford toch ook mee zou kampen? Ik denk dus dat de waarheid in het midden ligt. Natuurlijk zijn de pensioenen een molensteen, maar het inzakken van de verkopen is natuurlijk de spreekwoordelijke druppel. (ik weet het, ik gebruikte 2 spreekwoorden door elkaar).
JanC zegt
@blokker5: Obama heeft alweer wat ingebonden ivm belastingparadijsjes. Overigens, het is de reden waarom U2 zijn inkomsten uit platen in Nederland aan de staat afdraagt.
Rob USA zegt
@JanC: Dat was de Challenger bij TG niet de Camaro!
@JPM:ZR1 is de snelste op de Ring.. daar zitten echt vet veeel bochten in hoor!
De crisis was de grootste boosdoener met de hoge olieprijs en niet het modellen programma dat liep redelijk maar zeker niet slecht.
JanC zegt
@Rob USA: I stand corrected. Het ging meer om het feit dat die Britten die Amerikaanse auto’s best te versmaden vonden en dus onderstreepte het je punt. Ik denk dat Amerikaanse auto’s in bepaalde gevallen wel een stap naar voren hebben gemaakt.
De grote boosdoener: Laten we daar maar niet over beginnen, want GM lag wel degelijk te slapen.