Althans hij doet zijn best. Barack Obama houdt wel van een hybride op zijn tijd. Ook stoort hij zich enorm aan al die diesel slurpende en CO2-uitstotende Hummers in Irak en daar gaat hij nu wat aan doen.
Obama is op dit moment niet alleen presidentskandidaat maar ook gouverneur van Illinois. In die positie heeft hij net een miljoen dollar vrijgemaakt voor de ontwikkeling van een hybride ombouwkit voor alle Hummers van het Amerikaanse leger. De Technische Universiteit van Illinois is de gelukkige ontvanger van het geld en mag het onderzoek naar de mogelijkheden gaan uitvoeren.
Naast het terugdringen van het dieselgebruik heeft een hybridevoertuig nog een belangrijk voordeel. Ze maken namelijk geen lawaai en dat is best handig als je onopgemerkt een aanval wil uitvoeren. Daarom is het Amerikaanse leger al langer op zoek naar een goede oplossing maar die is tot nu toe niet gevonden.
De oplossing moet bestaan uit een elektromotor plus batterijenpakket en moet makkelijk en goedkoop in te bouwen zijn. Obama heeft met dit project weer een miljoen dollar door het afvoerputje gegooid want zo’n conversiekit bestaat al (via LeBlogAuto).
jajaja zegt
mmm, altijd leuk zo’n TOW -anti tank raket op je auto.
altijd makkelijk als je in de file staat.
porschefan zegt
Dat schiet al wat op!
Het enige probleem is dat dat hybride gedoe steeds meer ‘minder mooie’ concepten ter wereld brengt.
vla zegt
ik zeg; plak er zo’n hybrid sticker op en stop desnoods oordoppen in je oren (waar anders ;) )
Tom# zegt
en daarom vind ik dat Obama president mag worden! Hij sponsort/start iig projecten die nuttig zijn..
Kawouter zegt
Nou ja, een miljoen dollar op de Amerikaanse defensie (offensie?) begroting, daar zullen ze niet veel last van hebben…
w0o0dy zegt
Schaf per Hummer twee Lexus RX400H’s aan en zet twee hybride aandrijvingen en de accu pakketten van die Lexus in de Hummer. KLAAR! en je hebt power genoeg om vooruit te komen en kunt lekker stil je tegenstanders besluipen…
http://www.youtube.com/v/ftJX_HZ5S4g
wilco zegt
Obama gaat goede kant op. Ik denk dat hij het wordt, voor het eerst een kandidaat die ik daadwerkelijk wel de kans gun.
GOD zegt
waar moet je dan die dingen in de woestijn opladen?
w0o0dy zegt
@GOD: je kunt een turbine gebruiken of gewoon aan de generator op de basis
bmw tech zegt
als die amerikanen nou minder diesel gaan gebruiken wordt de diesel hier dan goedkoper ????
zal wel niet he
bmw tech zegt
p.s weet je wat zo`n raketje kost per stuk
een heel jaar diesel voor 100 hummers
Patrick zegt
De hybride Humvee bestaat reeds, er zijn prototypes van gebouwd om onderzoek te doen naar Stealth toepassingen, brandstofbesparing was geen issue.
Rovvel zegt
Inderdaad, op de verkiezingen na niks nieuws onder de zon:
http://www.military.com/soldiertech/0,14632,Soldiertech_Shadow,,00.html
http://money.cnn.com/2005/04/21/Autos/hybrid_army/index.htm
@Patrick: heb een paar jaar geleden gelezen dat brandstofverbruik wel belangrijk was, omdat de verdeling ervan een enorme logistieke operatie is in oorlogsomstandigheden.
@GOD: een hybride laadt zichzelf op, daar heb je geen stopcontact voor nodig.
albert87 zegt
@ iedereen een hybride laad zichzelf op door een DIESEL motor hoezo stil. bovendien is er wel genoeg ruimte voor elektromotoren en accu’s.
Patrick zegt
@Royvel: ik bedoelde enkel maar dat het doel van de hybride Humvee de stille toepassing was en het verminderde brandstofverbruik bjikomstig was. Het is uiteraard goed meegenomen i.v.m. bevoorrading.
the bugcollector zegt
Goh, een heel miljoen ja?
Op een defensiebudget 400miljard?
Het lijkt net of ie van plan is wat te veranderen.
Laat me toch niet lachen.
Dennis zegt
die ombouwkit werkt niet voor hummers, aangezien het enkel voor achterwielaangedreven voertuigen werkt.
six trey zegt
Wij hebben in belgie toch een betere oplossing voor milieu vriendelijke leger voertuigen. in belgie doen wij dit zonder een gram CO2 uitstoot
w0o0dy zegt
@Six trey: die belgische co2 neutrale oplossing heeft ook uitstoot hoor, die man voorop mag aardig trappen als ze een heuveltje op moeten ;)
Mardec zegt
@ Wooody
Hoe achterlijk is dit dan? (niet persoonlijk tegen jouw bedoeld)
Weet jij wat een generator (om dan nog te zwijgen over een turbine) verbruikt?
Dit bespaard geen brandstof, in tegendeel..
lincoln zegt
heb eens een onderzoek gelezen en daaruit bleek dat geen oorlog voeren beter voor het milieu was dan wel oorlog voeren ..
maar dat was een onderzoek uit de “stop de neutronenbom” tijdperk ..
fre4000 zegt
van de éne slimme president naar de andere dus…
GREAT!
verder nog enkele vraagjes:
waarom moet je hummer stil kunnen werken? Je hebt raketten die 100-meters ver kunnen schieten op je dak… De rest wordt toch overgelaten aan voetvolk en je rijdt rond met een halve wolkenkrabber, als je ze dan nog niet gezien hebt…
w0o0dy zegt
@Mardec: een generator of een turbine kan op het optimale punt blijven werken waardoor het rendement hoger ligt dan bij een normale verbrandingsmotor in combinatie met een automatische versnellingsbak. Je kunt het vermogen en verbruik dus prima optimaliseren, beter dan bij een normale aandrijving.
Mardec zegt
@ woody
klopt, maar batterijen geven ook geen 100% rendement he..
En je moet die turbine dan constant laten draaien dus constant opladen, of je zet hem uit en hij koelt af, en werkt weer niet optimaal.
Het komt neer op een 0 operatie denk ik hoor.
en dat opladen, gaat ook een hele tijd duren niet?
Jandepandaman zegt
@ Six Trey- Sinds wanneer loopt het Belgische leger in camo van als ik mij niet vergis de Deense troepen…? Belgische militairen zijn dit in ieder geval niet!
Patrick zegt
Ze kunnen zelfs niet behoorlijk “Belgisch” schrijven, laat staan dat ze de verschillende uniformen zouden kennen.
Jandepandaman zegt
@Mardec- Zolang batterijen niet de zelfde actieradius geven als een qua volume zelfde tank brandstof voor een verbrandingsmotor, is de combi altijd nog beter- Als je een goede hybride bouwt, kun je fors winnen op de actieradius van de verbrandingsmotor aan de ene kant en ook van de electromotor aan de andere kant. Met de huidige stand van techniek kun je met een hybride domweg het verst komen. Dus is het geen 0 operatie, maar kan het leger er juist goed gebruik van maken als de techniek volwassen genoeg is geworden.
Ten aanzien van hen die niet begrijpen waarom je met een Hummer toch nog geruisloos zou moeten kunnen rijden- Er is genoeg stedelijk gebied waar zelfs een Hummer redelijk ongezien kan rondsneaken, zeker ‘s-nachts, maar zlefs ook overdag. Zelfs met de huige militaire Hummers worden nu al af en toe aardige verassingen geleverd. Voor het leger heeft het dus zeer veel tactische zin om soms met een muisstille Hummer rond te kunnen rijden alvorens een actie wordt uitgevoerd.
De Hummer is indertijd ontwikkeld in een land waar olie geen punt van discussie was- Amerika had altijd genoeg olie en dacht er domweg nooit aan dat olie wel eens schaars zou kunnen worden. Verder is geluidsicipline nooit een punt van aandacht geweest voor dergelijke voertuigen omdat het gebruik ervan heel anders werd gezien dan nu. Met de huidige conflicten komt men er achter dat het strijdperk veranderd is en dat heel stille voertuigen wel degelijk heel erg handig kunnen zijn.
donzobar zegt
1 miljoen USD = 3,75 euro, daar kun je net 4 AA batterijen van kopen.
Hugo zegt
Die vent weet niet waar hij over praat. Een dieselmotor produceert vele malen minder CO2 dan een vergelijkbare benzinemotor. Waarom zou je de CO2 uitstoot van een diesel willen terugdringen? (Alle Hummers in Irak zijn dieseltjes).
dekster zegt
Opzich heeft het wel niks dan voordelen, alleen is dergelijke zware electronische technologie gevoeliger voor mankementen dan pure techniek…
autoblogger zegt
@Patrick & Rovvel: inderdaad, we hebben er 2 jaar geleden iets over geschreven
http://www.autoblog.nl/archive/2006/02/26/hybride_hummer
Patrick zegt
Ook zonder jouw archief wist ik dat hoor.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Verkiezingstijd zeker???
André zegt
Kleine correctie: Obam is geen gouverneur van Illinois.
Hij zit in de senaat namens Illinois.
bas zegt
volgens mij gaat het op die andere website (link) over benzine auto`s, de hummers in irak lusten alleen diesel. en hoe meer CO2, hoe sneller de planten groeien, dat kan je een brugger nog wel uitleggen, en als het warmer wordt op aarde hoeven we minder te stoken.
Citrofiel zegt
@ André; AB loopt idd een klein beetje achter. Hij was van 1996 tot 2004 (als ik me niet vergis) wel senator in Illinois, daarna zat hij in de senaat námens Illinois. Als vijfde afro-Amerikaan ooit. (wat een vreemde dingen onthoudt een mens toch)
tom zegt
hmm ja maar als hij het doet kan hij zijn geld terugverdienen aan het verkopen van hummer motors