
Geen reservecoureur of invaller. Nee, Nyck de Vries krijgt gewoon een vast stoeltje en wel bij AlphaTauri.
Hoe snel iets kan gaan. Van eeuwige reserve-coureur naar de held van Monza. Nyck de Vries maakte in enkele dagen mee hoe zijn carrière in een stroomversnelling raakte. De reden daarvoor is tweeledig.
Ja, hij heeft een toprace gereden en zijn kansen gepakt. Daarbij is er ook een schaarste aan talent dat aan de deur klopt en vertrekken er wat coureurs naar andere teams. Ergo, er waren een paar vacatures te vullen.
De Vries vast stoeltje bij AlphTauri
Het begint natuurlijk bij het gedonder bij Alpine, waar Alonso (Aston Martin) en Piastri (McLaren) níet gaan rijden. Volgens De Telegraaf verhuist Pierre Gasly naar Alpine. Voor Gasly zijn er geen doorgroeimogelijkheden meer bij Red Bull in de nabije toekomst. Zijn positie gaat ingenomen worden door Nyck de Vries, wederom aldus De Krant van Wakker Nederland en wakker stampot eten.

De Vries en Helmut Marko hebben gisteren ‘groot onderhoud’ gehad. Volgens diverse bronnen is het akkoord zo goed als rond. De Vries komt dan bij AlphaTauri als teamgenoot van Yuki Tsunoda. Waarom AlphaTauri? Gasly mocht alleen verkassen naar Alpine als er een waardige vervanger klaar stond. Marko heeft ook gekeken naar Colton Herta, maar de FIA doet extreem moeilijk. Ondanks zijn ervaring heeft Herta geen superlicentie.
Formaliteiten
Het is nu nog eventjes wachten totdat ‘alle formaliteiten’ zijn afgerond voordat men het nieuws wereldkundig gaat maken. Nu gaan er ongetwijfeld mensen vallen over het feit dat de Telegraaf het meldt en er nog geen contract is ondertekend. In beide gevallen klopt dat ook, maar nuance is op zijn plaats. Vergeet niet dat Erik van Haren veel nieuwtjes (zoals Pérez naar Red Bull) al enkele dagen eerder kon brengen dan andere kranten.

Wanneer het wereldkundig gemaakt gaat worden, is niet bekend. Reken erop dat alles dan vrij snel achter elkaar zal gaan. Alpine bevestigt Gasly, AlphaTauri Nyck de Vries en bij Williams staat Logan Sargeant bovenaan het wensenlijstje. Dan blijft alleen het stoeltje van Mick Schumacher (eventueel) beschikbaar, als Haas zijn contract niet gaat verlengen.
Meer lezen? Stoelendans 2022: wie rijdt waar volgend jaar?
Grappig, dit lijkt al weer “oud nieuws”, elders wordt nu juist gesproken dat het toch Williams gaat worden. Maakt allemaal niet uit, wachten tot iets officieel naar buiten wordt gebracht. Nyck zei bij Humberto dat hij sinds juli al met Alpine in gesprek was. Dat geeft maar weer aan dat niemand echt op de hoogte is want daar wist niemand iets van.. Hopelijk lukt het hem eindelijk. Als er dat ene jaar niet zoveel pay drivers ed in F1 waren gekomen dan had hij denk ik wel een stoeltje gekregen. Het is afgelopen dagen wel duidelijk geworden hoe erg hij wordt gewaardeerd en die wereld.
Ik val er toch over dat dit een bericht is uit de Telegraaf die qua kwaliteit en actualiteit ongeveer op de zelfde hoogte staat als de gemiddelde schoolkrant ;)
Mee eens hoor, het is alleen wel zo die die F1 journalist, ben ff zn naam vergeten, vaak wel vroeg dingen weet te melden die kloppen.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Beetje voorbarig om dit als absolute waarheid op te schrijven.
@okdoei: of hij weet meer dan jij ;-).
Erik van Haaren geldt wel als een zeer goed geïnformeerde journalist. Dus in het verleden behaalde resultaten geven een indicatie van hoe betrouwbaar de uitspraak is.
Ik hoop voor jullie, en Nyck de Vries, dat hij gelijk had.
@willeme Alleen zou de deal ook een clausule bevatten dat Gasly dan naar Alpine gaat. Dus in dat geval zegt het nog steeds niks over Gasly en is de deal “De Vries rijdt in 2023 voor AlphaTauri onder voorwaarde dat Gasly naar Alpine gaat”. Daar hebben De Vries en AlphaTauri / Red Bull / Helmut Marko een krabbel onder gezet en klaar. Dan is er een deal, maar die gaat pas in nadat….
je bedoelt de naam die in de tekst genoemd wordt ?
Lachen. Voor het eerst sinds Christijan Albers en Harald Doornbos weer Double Dutch in de F1!
Ik zal het ongetwijfeld moeten weten maar waarom noemen we Robert, Harald?
Harald heeft veel nuttig simulatorwerk verricht, maar is bij het grote publiek ten onrechte een beetje onbekend gebleven.
Omdat in het AD op 10 september geschreven werd dat voor het eerst sinds Harald Doornbos en Christian Albers er weer 2 Nederlanders aan de start stonden. Foutje van het AD dus waar Nicolasr hier naar verwijst vermoed ik. Of puur toeval, dat kan natuurlijk ook
Morgen de Alpine test volgens mij, dan zal Alpine daarna wel snel een aankondiging doen wie het is geworden.
En hopelijk is de coureur in spe het er deze keer dan ook mee eens.
Ik ben benieuwd wat de afspraken zijn rondom die Alpine test. Zou mij ook niks verbazen als Alpine alles deelt met RB/AT. Alpine wil Gasly, maar die kunnen ze alleen krijgen als AT een vervanger heeft. Zelfde situatie als met Herta. Ik denk dus dat het of Williams of AT wordt.
Ben benieuwd of Nick de resterende races nog op de schoot van Toto mag zitten, Na het bekend maken dat hij volgend jaar voor een Team met Honda motor gaat rijden???
No, Nycky, no
Toto had als manager hem al gelost voor volgend jaar. Je kan die jongen dan niets kwalijk nemen als hij ergens buiten mercedes motoren aan gedreven wagens gaat rijden.
Alpha Tauri zou heel opvallend zijn naar mijn mening.
Nick is toch wel een beetje een Mercedes rijder en zit vaak naast Toto.
Williams zou dan veel logischer zijn met de Mercedes motoren.
Of het moet zo zijn dat alle contracten die Nick heeft met Mercedes eind dit jaar af lopen en Mercedes verder geen toekomst meer ziet in Nick.
Want ik zie het niet gebeuren dat Alpha Tauri alle lopende contracten die Nick heeft gaat afkopen, om hem naar Alpha Tauri te halen.
Volgens mij heeft Mercedes na dit jaar geen verplichtingen meer naar Nyck inderdaad.
Sargeant is overigens nog niet helemaal zeker van zijn superlicentie dus dat zou een gok zijn voor Williams.
Hij heet Nyck (spreek uit Niek), niet Nick.
Ik denk dat Nyck ongetwijfeld clausules in z’n Mercedescontract heeft staan dat bij een beter aanbod hij eenvoudig weg kan.
Ik zou toch voor Alpine gaan als ik hem was de andere 2 zijn toch de b teams van de stal en Alpine het a team.
Volgens Olav Mol gaat de Vries nooit in de F1 rijden omdat hij niet met de banden kan omgaan. Over goed geïnformeerde journalisten gesproken…
Olav Mol zit er ook wel eens naast.
Even andersom redenerend: Als het nu niet lukt om een stoeltje te bemachtigen, dan zou ik als ik de Vries was gewoon lekker Le Mans gaan rijden of zoiets. Dan gaat de F1 ‘m niet worden.
Dan mag de Vries wel een abonnement bij de Basic Fit gaan nemen. Na de race in Monza kon hij amper meer uit zijn auto komen.
Ik hoop het voor Nyck dat er volgend jaar een (vast) stoeltje voor hem is.
Of dit nu bij Alpha Tauri of Williams is.
Als startnummer zou ik dan alvast 28 willen suggereren. Dat nummer is vrij en volgens mij is hij dan ook 28 jaar qua leeftijd..
Dat is dan meteen een soort van geluksnummer want op je 28e debuteren in de Formule 1 als vaste coureur. ;-)
Sorry, maar ik vind de Vries nog steeds geen f1 materiaal. Wat heeft hij in monza nou laten zien? Dat hij de auto niet gecrashed heeft, that’s it. Als diegene die een gridstraf hebben gehad, deze niet hadden gekregen, dan had de Vries never nooit niet in de punten gereden. Dat zou hij net zo’n race hebben gereden als wat Albon altijd doet.
Ik ben een beetje kwijt wat het doel van AT nu is.
Het lijkt alsof Tsunoda daar alleen rijdt om de Japanners van Honda tevreden te houden.
Gasly is ook een prima vent, maar blijkbaar vinden ze hem niet beter dan Perez.
Dus zijn ze echt op zoek naar de volgende Max? Want zover ik kan zien: als je een goed team hebt, is het helemaal niet zo moeilijk om ook een topcoureur te krijgen: die komen dan vanzelf.
Het lijkt me stug dat AT winst maakt en dat ze bruikbare data aan RB overspelen; dus wat is het punt?
En als je nu dan evt voor NdV kiest; dan kies je dus eigenlijk iemand waarvan je denk dat hij ‘prima mee zou kunnen’ . Is dat het doel van AT?
(Voor NdV hoop ik van harte dat hij in die AT mag zitten, een stuk beter dan Williams. )