Doet ‘ie gewoon ff! Nyck de Vries is zojuist kampioen geworden in de Formule E. Helaas is er ook wat minder goed nieuws voor de kersvers kampioen…
In het elektrische Formule kampioenschap dat de Formule E heet, was het dit weekend extra spannend voor Nederlandse fans. Alsof we nog niet genoeg verwend zijn door belachelijk veel autosport succes de laatste jaren, was het a priori risico dat er een Nederlander met de titel zou gaan lopen duidelijk aanwezig. Nyck de Vries en Robin Frijns gingen het laatste weekend namelijk in als de nummer één respectievelijk de nummer twee van het kampioenschap.
Een rechtstreeks duel was het echter allerminst. Naast Nyck en Robin maakten namelijk nog ongeveer 5.389 coureurs aanspraak op de titel. Dit is te danken aan het format van de Formule E. De coureurs die het meeste punten hebben gescoord, moeten zich als eerste kwalificeren. Over het algemeen is dat een dik nadeel. Hierdoor en door het feit dat de coureurs min of meer gelijkwaardige auto’s hebben, stond het allemaal ‘lekker bij elkaar’ in de top van het veld.
Het was daarom stiekem misschien wel een nadeel dat Nyck de laatste race inging als kampioenschapsleider. In de kwalificaties kwam hij er namelijk niet aan te pas. Zodoende zag hij gisteren in de eerste race al verschillende concurrenten dichterbij komen, terwijl hijzelf zero points scoorde. Helaas voor ons Nederlanders was Robin Frijns níet een van de coureurs die profiteerden van Nycks malheur. Ook Frijns scoorde namelijk geen punten.
De kwalificatie voor race twee verliep voor Nyck iets beter, maar nog altijd niet echt goed. De Sneekenaar moest uiteindelijk genoegen nemen met P13 op de grid. Niet geweldig natuurlijk, maar voordeel bij een nadeel was dat al zijn grootste concurrenten het ook lieten afweten. Alleen Mitch Evans (4e in het WK) en Edoardo ‘Schieb ihn raus’ Mortara (2e in het WK) haalden de top 10. Zij ontpopten zich zodoende tot de grootste belagers van Nyck voor de titel.
Echter, al Nycks resterende concurrenten besloten zichzelf maar gewoon uit te schakelen in de eerste rondjes van de alles beslissende race. Evans bleef staan bij de start en werd daarna getorpedeerd door -jawel- Mortara. Daarmee lagen die twee al meteen uit de race en volgde een rode vlag. Vlak nadat die vlag verdween, reed ook Jake Dennis, in race 1 nog de glorieuze winnaar, zijn Andretti-BMW de muur in. Later raakten Di Grassi (6e in het WK) en Da Costa (7e in het WK) elkaar.
Door al deze incidenten sloop Nyck dankbaar de top-10 in, met eigenlijk geen grote bedreigingen voor de titel meer voor zijn neus of direct achter zich. Daarmee was het spel voorbij als Nyck de finish haalde. En zo geschiedde. Na zijn titel in de Formule 2 mag Nyck zich nu dus ook kampioen in de Formule E noemen. Blijft er eigenlijk nog maar een stapje over natuurlijk…
En dat brengt ons dan op het slechte nieuws. Slecht nieuws dat misschien omgezet kan worden in goed nieuws. Op deze laatste dag van het kampioenschap, kwam namelijk naar buiten dat Nycks broodheer Mercedes zeer waarschijnlijk gaat stoppen met de elektrische raceklasse. Das Haus doet daarmee mee aan de exodus en volgt onder andere BMW en Audi richting de exit.
Dat roept dan de vraag op hoe nu verder voor Nyck. De Nederlander wordt al een tijdje in verband gebracht met een F1 zitje bij Williams. Eerder was de gedachte dat Nyck daar misschien niet voor moet gaan, omdat hij daarmee zijn fabriekszitje bij Mercedes in de Formule E zou kwijtraken. Dat laatste punt kan nu echter de ijskast in.
Tekenen in de Formule E voor een ander team zou natuurlijk kunnen. Maar wat blijft er over van het kampioenschap, nu vrijwel alle fabrikanten tabee zeggen? Voor een volledige focus op het endurance racen is Nyck nog veel te jong. Amerika zou wellicht kunnen…maar nee…
Wij zouden zeggen herinner Mercedes even aan hun contract en band met Williams, bel Frits van Eerd even, peuter een paar miljoen los en hoppata, we hebben twee Nederlanders in de F1. Johee, Johoo, straatfeest!
okdoei zegt
Van harte!
Met toeval bij de race uitgekomen (zette de tv aan en daar was ie). Blijft een beetje vervelend om naar te kijken maar alsnog een knappe prestatie want het zit verschrikkelijk dicht bij elkaar.
Jan de Vries zegt
Prachtig resultaat! Geweldig gedaan door Nyck en Mercedes!
bernoulli zegt
Wat ik al zei: fier aan kop!
Mooi dit!
ghini zegt
Toch mooi, gefeliciteerd! Benieuwd wat ie gaat doen. Dat MB stopt met formule E verbaasd me wel, past juist nu bij de lancering van meerdere elektrische modellen zou je denken. Blijven ze dan toch in F1 als team?
ghini zegt
@ghini: hoop dat ie stoeltje in F1 krijgt!
SickDon zegt
Mercedes heeft ook een Rosberg gedaan. Ze stoppen als fabrikant in de formule E.
hans75 zegt
heb het ook meerdere malen geprobeerd, maar het lukte me niet dit spannend te vinden. (de virtuele eSport 24uur van Spa was zelfs realistischer en spannender).. goed van/voor Nick, maar als Merc, BMW en Audi zich nu al terugtrekken uit deze klasse.. is het doodvonnis al getekend..
wellicht dat Dyson, Rowenta, Miele, AEG, Moulinex en Philips wel een team willen beginnen..
mark997gt3 zegt
Waarom trekken alle fabrikanten zich nu weer terug. Blijft soms onbegrijpelijk dat gejojo van fabrikanten met in- en uitstappen bij de verschillende racesklassen. Honda ook wee onbegrijpelijk. Hebben ongeveer 1 miljard uitgegeven aan F1, gaan ze eindelijk wat winnen en dan kappen ze. Waarom ben je dan ingestapt?
harrie zegt
Kosten/baten.
Geen hond die ernaar kijkt.
mashell zegt
Op zich is het niet zo moeilijk. Met gaat racen om een sportief imago neer te zetten (Mercedes is eigenlijk een comfort merk maar bij sportief worden hogere marges gemaakt) en vanwege merk exposure etc. Als na enige tijd blijkt dat erg geen rendement gemaakt wordt (op autoracen maak je eigenlijk altijd verlies) dan trekken ze zich weer terug om het geld anders in te zitten.
royaledeluxe zegt
Het is een gesloten raceklasse, dat wil zeggen dat de eigen inbreng zeer beperkt is. MB heeft gevraagd voor de nieuwe wagens om meer onderdelen zelf te mogen ontwikkelen maar daar ging de broodheer/FIA van FE niet in mee.
Dat is trouwens ook een van de redenen dat BMW en Audi eruit zijn gestapt. Er is desondanks niet heel veel innovatie in de FE.
Robert zegt
Het meest opvallende van dit bericht vind ik wel de exodus van merkenteams. Hoe lang is het nou helemaal geleden dat de Formule E werd gepresenteerd als ‘de toekomst van de open wheel raceklasse’ en ‘de nagel aan de doodskist van de formule 1’?
Verder is het natuurlijk hartstikke tof dat er een Nederlander op het hoogste plekje van het ereschavot staat, maar met dit format hadden ze net zo goed een paar dobbelstenen kunnen gooien, of strootjes trekken om de titel. En dan noemen ze het DRS in de Formule 1 al ‘competitievervalsing’…
Nerekop zegt
@RRRobert: eens! Heb geprobeerd het te kijken maar de klasse heeft nogal een hoog Mario Kart gehalte als je het mij vraagt. Wel knap gezien de kwaliteit van de coureurs dat De Vries kampioen is geworden, dat is gewoon erg goed. Maar ik kan me niet voorstellen dat FE nog lang een serieuze klasse is/gaat worden.
MaartenD zegt
Leuk voor Nyck waar kijkt er überhaupt iemand naar de Formule E? Formule 1 zal het wel niet worden voor Nyck maar wat kan hij dan gaan doen?
flutterby zegt
Dat heeft Nyck goed gedaan. Hoewel ik niet helemaal thuis ben in de regeltjes van de Formule E lijkt dit toch wat competiver dan de F1.
Overigens leest dit artikel wel wat moeizaam voor wie niet bekend is met de materie (waarvan denk ik vele zoals ik), jammer.
Daarnaast zou ik het ook graag zelf willen volgen maar kan het bij Ziggo enkel terugkijken. Eurosport2 lijkt niet in mijn Ziggo app terug te komen.
VeniVidiVici zegt
Perez weg en Nyck naast Max 😁