Hallo halo!
Vandaag onthulde Prema de F2 wagen waarin Sean Gelael en Nyck de Vries voor het kampioenschap zullen strijden. De Formule 2 gebruikt vanaf komend seizoen compleet nieuwe auto’s. Met de nieuwe auto’s proberen ze de juiste plek te behouden tussen de Formule 1 en 3. De rood-witte bolide heeft, zoals elke auto in de Formule 2, komend jaar een halo om de coureurs te beschermen. Op esthetisch gebied vind ik de halo twijfelachtig. Maar als hiermee dodelijke ongelukken in de autosport verleden tijd worden, kan je er eigenlijk niet over klagen.
Nyck de Vries wist vorig jaar al enkele Formule 2 races te winnen. En was zélfs onze eigen Wouter te snel af. Mocht hij kampioen worden in deze auto, dan zien we binnenkort wellicht een tweede Nederlander in de Formule 1.
MaartenD zegt
Valt alleszins mee die halo
kennone zegt
@maarten020: Halo!!! Hedde wel goed gekeken???
Edge zegt
@kennone: Ze belichten die auto niet voor niets zo slecht natuurlijk
porschepdk zegt
Met dat KFC er op laat je Hamilton wel achter je.
ghdh zegt
Nee, ze’n halo bellemerde het zicht :)
chrisvis zegt
Ziet er nog geknutselder uit dan bij de f1’s
cossiekiller zegt
Het was dit of gridgirls… De meerderheid heeft beslist.
easygoingmartin zegt
Halo allemaal. Wat k*t dat jij er bent….
kennone zegt
@easygoingmartin: en we hebben een nieuwe carnavals kraker??
Robert zegt
@easygoingmartin: NIET. ZWAAIEN. NIET. ZWAAIEN. NIET. ZWAAIEN!
Dutchdriftking zegt
Kan het amper zien…
goodolddays zegt
Wat een betutteling
Edge zegt
Jagonya Ayam en KFC, dan weet je op voorhand al dat Sean Galeal het team subsidieert. Maar goed, wiens sponsoren er op de auto staan maakt niet zoveel uit. Nyck de Vries rijdt nu voor Prema, nu twee jaar meerijdt in de F2/GP2 en in beide jaren de kampioen aflevert en ook in de andere klassen waar ze meedoen ook steevast in de titelstrijd verwikkeld zijn. Hij is het dus aan zichzelf en aan zijn team verplicht om gewoon in de top 3 mee te doen. Ik zou eigenlijk willen zeggen dat hij verplicht is om kampioen te worden, maar met George Russel (ART) en Lando Norris (Carlin) doen er twee Engelsen mee die ik puur op talent een stukje hoger inschat dan De Vries.
fouadski zegt
Kan iemand mij uitleggen wat halo nu precies is en waarvoor het dient. Sorry heb een tijdje onder een steen geleefd.
lekkaah zegt
@fouadski: zodat je de wagen makkelijk als handtas kan optillen
snorrie zegt
@fouadski: een soort string, over je hoofd. Dat ongeveer.
Edge zegt
@fouadski: De Halo is dat ding wat je op de cockpit gemonteerd ziet en moet coureurs beschermen tegen grote rondvliegende objecten. Een aantal jaren geleden overleed F2 coureur Henry Surtees nadat hij een wiel op zijn hoofd kreeg. Indycar coureur Justin Wilson overleed nadat hij de afgebroken nosecone van een andere coureur moest koppen, en F1 coureur Jules Bianchi overleed nadat hij de macht over het stuur verloor en tegen een kraan botste, met zwaar hersenletsel en zoals gezegd uiteindelijk de dood als gevolg. Sindsdien maakt de FIA zich sterk voor oplossingen die de kans op hoofdletsel bij coureurs verminderen. Een van die zaken is cockpitbescherming, wat vanaf 2018 dus gerealiseerd wordt door deze Halo.
snorrie zegt
@Edge: Hmm, dat is een betere uitleg..
quincy zegt
@snorrie: Die van jou kan ik wel beter visualiseren ;-)
fouadski zegt
@Edge: dank je.
stradale888 zegt
@Edge: Dat de FIA zich er sterk voor heeft gemaakt is sterk uitgedrukt. Men heeft na het ongeluk van Bianchi opgeschreven dat er iets moest gebeuren om hoofdletsel te voorkomen. Vervolgens heeft de FIA nauwelijks wat gedaan, maar liep het risico aangeklaagd te worden vanwege nalatigheid bij het volgende ongeval nadat ze het voorgaande hadden opgeschreven. Er waren weinig zinvolle oplossingen geopperd behalve de halo en dus bleef die als enige over en heeft men die verplicht gesteld terwijl eigenlijk niemand erop zat te wachten. Bovendien vraag ik me af of de halo Bianchi’s dood zou hebben kunnen voorkomen.
Nerekop zegt
Wat een gruwelijk lelijk ding. Hopelijk gaat hij er gauw weer af. Of op zijn minst iets fatsoenlijk zoals een screen of shield. Ja ik snap de veiligheidskant maar waar gaat dit ophouden? Mag een F1 straks niet harder dan 120km/h omdat je anders letsel op kan lopen? Je kunt simpelweg niet elk gevaar uitbannen. En wat als er ongelukken gebeuren waar de halo juist de zaak erger maakt? Een rijder die op de kop beland en een auto niet kan verlaten? Of een onderdeel dat vast komt te zitten in dat ding en daardoor de rijder het zicht tijdelijk ontneemt? Nee ik ben geen fan.
antoonniels zegt
Winner winner Chicken dinner….
ikschrijfookoverautos zegt
Ik had nog hoop, maar die lijkt bij deze ook verloren. Nu de vingers maar kruisen dat het een slechte hoek is.
ikleesookoverautos zegt
Ziet er toch anders uit dan ik verwacht had na het zien van het filmpje eerder deze week.