
Een BMW 1-serie M Coupé, wat moet je daar nou mee? Ik heb nog niks kunnen vinden waarin de auto echt uitblinkt, maar misschien moet je er daarvoor eerst in rijden. Stiekem heeft BMW het pakketje namelijk best wel ingenieus in elkaar gezet. Het zou zomaar toch een auto kunnen zijn die we met de tijd allemaal heel erg gaan waarderen.
Allereerst slaat BMW met haar marketing de plank volledig mis. Ze willen de auto portretteren als ‘nieuwe E30‘, en dat is het simpelweg niet. Moeten ze ook niet willen, want een kale, lichtgewicht ragbak spreekt gewoon niet zo’n grote groep klanten aan. Toch hoeft de 1-serie M Coupé geen teleurstelling te zijn voor de liefhebber. Niet als je hem bijvoorbeeld naast een E46 M3 zet.
De BMW 1-serie M Coupé is een van de meest betaalbare auto’s van BMW’s motorsport-afdeling in tijden. Zelfs in Nederland zal het prijsverschil met een E92 M3 zo groot zijn als een nieuwe BMW 320i Coupé.
Voor de verwachte prijs van €70k krijg je een auto die standaard maar een klein beetje langzamer is dan zijn ‘grote broer’. De auto’s moeten zich meer van elkaar onderscheiden in afwerking en luxe dan in prestaties. Dat zien we (natuurlijk) terug in de ring-tijd. De 1M moet het rondje “Groene Hel” in 8 minuut 12 kunnen rijden. Dat is slechts 7 seconden langzamer dan een E92 M3, 1 seconde sneller dan de E60 M5, 10(!) seconden sneller dan de E46 M3 en zelfs 27 seconden sneller dan een 135i.
Waarom staat de E46 in dat lijstje? Heel simpel gezegd is de 1M Coupé eigenlijk een door-ontwikkelde E46 M3 turbo. Het gewicht is praktisch hetzelfde, de 1M is iets korter, iets breder en er is nog 8 jaar getest en gesleuteld aan de belangrijkste onderdelen. De 19 inch velgen zijn overgenomen van de M3 Competition, de voor- en achteras zijn direct te herleiden tot de E46 (en Z4 M).
Onder het ‘nieuwe’ gebochelde uiterlijk gaat dus een heuse evolutie schuil. Een beproefd Duits concept, wat al eens uiterst succesvol is gebleken. Rest mij slechts er nog een stukje in te rijden voor een definitief oordeel. (bron: skiddmark.com)





Hoppa, dat is een goede binnenkomer. Al heb ik het vermoeden dat fabrikanten de auto zo afstellen dat de nordschleifetijd op de seconde nauwkeurig uitkomt op waar ze ‘m in de markt willen zetten.
@Jochempie: Bullshit!!
Eerst zien dan geloven!
sneller dan de E60 M5, holy crap! nou weegt deze wel minder, dan nog! 8.12 is een zeer respectabele tijd volgens mij
@NLBUURMAN: het kan inderdaad slechter, maar als er je 10 min overdoet met een jaguar S diesel is het dan nog wel zo snel ??
http://video.google.com/videoplay?docid=4895205441582450216#
@Joost: Als het andersom bekijkt, het is ‘maar’ 20 seconden langzamer dan een Gallardo LP560-4. Elke seconde sneller is een prestatie, zeker in de racerij. Een tijd van 8 minuten neerzetten tegen een tijd van 10 minuten betekent dat je hem om de 5 laps een keer inhaalt, bij een race van 50 laps betekent het al dat je dus de Jaguar 10 x hebt ingehaald. Bekijk het maar eens op die manier.
@Joost: Dit is de tijd voor een volledige ronde, de tijd van JC is BTG tijd ;).
@Joost: Jeremy Clarkson deed het in 10 minuten.Sabine Schmitz deed 1 poging en deed het in 9.12!
Dat is toch “maar” 1 minuut verschil met bovenstaande bmw niet?Wel ik zou zeggen, je moet maar eens ergens 1 minuut op wachten, en ondertussen niets doen…Is lang hoor!
Misschien dan ook in de toekomst een CSL? :D
@agarde: dat zal niet gebeuren, maakt hem te duur. en hij komt er mee te dicht in de buurt van de grote broer M3.
@rider: Met een hele beperkte oplage dan. ;) Met als hoofdconcurrent:

*Hoopt*
dus wel echt een behoorlijk rap apparaat
Ik dacht dat een 135I een M3 kon bijhouden met acceleratie maar is toch 34 Sec. langzamer op circuit?
@The360box: 0-100 tijden wel dicht bijelkaar, maar bij snelheiden hoger dan dat is er wel meer verschil, en er zijn een heleboel bochten met accerelatie plekken
@The360box:
ja? en dat is niet mogelijk volgens jou?
Ben ik nou serieus de enige die die voorvleugel he-le-maal geweldig vind? Hij doet me een beetje denken aan de vleugels die op de f1s van voor 2009 zaten. Eindelijk weer eens een beetje een origineel design! Deze auto staat erg hoog op mn verlanglijstje voor na afstuderen!
Is hij toch 3 seconden langzamer dan de TT RS, for what it’s worth.
@Erik: deze vergelijk je ook niet met de tt rs das meer een concurent voor de z4 35is de toekomstige rs3 moet je hier eerder mee vergelijken
Toch issie lelijk..
Maar wel keigaaf hoorw!1!!1!!
Echt een top auto! Kan niet wachten om erin te rijden. Heel goed van BMW!
wedden dat er goedkope kitjes van tuners komen zodat ie het zelfde vermogen krijgt als de m3 en zo sneller is
maar voor dat geld kun je een sti kopen die de ring dan weer doet in 7 .55 en die is nog goedkoper en gemakkelijker te tunen en betrouwbarder, maar ja er staat dan wel geen bmw op he !
@bpc: en nog geld uitsparen voor nog een boodschappenauto ,… of de brandstof …
Klein maar fijn, en lelijk, maar tog een tikkeltje gaaf.
als er één model op het moment door autoblog wordt uitgemolken is dat deze wel
Nwe. E30? Euh… dat is de3-serie… de 1-serie M-Coupe zie ik meer als een 1602 of 2002 van weleer.
Een kleine fijne ragbak… alleen die prijs!!!
@Ralph: Een 1coupe is waarschijnlijk net zo groot als een e30.
Daarvoor leggen ze die vergelijking waarschijnlijk.
Iedereen kan zeggen wat hij of zij vind, maar toen die witte concept coupe zo’n 1,5 jaar geleden werdt getoond was ik al verkocht. 3-drs hatchback zou ook mooi geweest zijn, maar deze 3-drs is net ff wat meer M.
Doe maar in het wit. Graag.
@Arco: 3-drs hatchback is er al…;)
Welk gedeelte is nou het shocking nieuws..? De vergelijking met de E30 is harstikke logisch. Ook compact, coupe (nou ja, 2 deurs sedan?), flink breder gemaakt.. raar bericht weer
Mijn gedachte ziet een HARTGE 1M met V8 uit huidige M3 O:)
@RickB: ja, die door één stupide persoon wordt gekocht…en binnen 3 jaar op Mobile.de staat…en er de eerstkomende 10 jaren niet afkomt! (check it out).
@Arco.: Dé 135i concept tii… knipoog naar 2002 Ti van weleer!
@Alpinaa.: ja een 1-Serie Hatchback graag met BMW Performance pakket!
Pk’s, acceleratietijden en in dit geval nurburgringtijden worden idd marketingtechnich voorbepaald. De motor van deze 1-serie M heeft door zijn twee turbo’s natuurlijk veel meer potentie dan de M3 V8… Let maar op de nieuwe M5 gaat nog sneller zijn! :P
ik vind hem wel supergaaf! en met een 6 in lijn van bmw :D dr is geen mooier geluid te bedenken dan een 6 in lijn bmw blok (okok F355 van ferrari en een 360 stradale maar die zijn niet betaalbaar)
dat rondje Nordschleife zal nog even moeten wachten, er light een behoorlijk pak sneeuw momenteel…
Ik weet echt niet wat al the fuzz is about in deze nieuwsbericht. Vetgedrukte woorden en uitroeptekens. De auto is niet sneller dan verwacht. Integendeel, het stelt juist teleur.
http://www.fastestlaps.com/track2.html
Het is trager dan een tt-rs en is even snel als een vier jaar oude BMW Z4 M.
De vergelijking met de tt-rs maken is nodig omdat er nog geen tijden beschikbaar zijn van de rs3 en aangezien ze dezelfde motor en platform hebben zullen de tt-rs en rs3 redelijk vergelijkbare tijden hebben.
De coupe blijft toch wel heel lelijk!
Een Aston Martin v8 Vantage reed in 2005 al duidelijk sneller met een atmosferische v8 en meer dan 140kg meer (en wat meer pk’s) maar dezelfde pk/ton verhouding (incl 75 om het gewicht vergelijkbaar te maken met de 1M.
De Porsche 964 turbo met 320pk en een paar kg minder (en dus ruim minder pk’s per ton) reed in 1991, ja bijna 20 jaar geleden dus al sneller. En dan ook nog geklopt worden door de TT-RS (die niet super is qua handling ivm het ondersturen…) it ain’t pretty.
Toch nog wel zwak voor zoveel pk’s onder de kap te liggen hebben.
De Renault Megane R26.R is slechts 5 seconden trager op de Ring, en die heeft toch wel 110pk minder !
Voor een echte hot-hatch weegt deze 1M gewoon teveel :s
Shocking? Gewoon weer een snelle BMW, dat is toch al lang niet meer shocking? :)
Ik heb wat moeite met het begrip coupe. De kont lijkt m.i. teveel op een sedan model. Het is niet echt een mooie auto geworden. Jammer.
Jammer dat rondetijden over “de ring” toch altijd zo,n graadmeter moet zijn. Ik denk dat de helft van de mensen die reageert niet eens weet wat een dergelijke auto met je doet. Beter nog, die ronde tijden worden gereden door professionele coureurs en zal dus, vooral op de ring, nooit haalbaar zijn voor de gemiddelde lezer. Daarbij reken ik vooral ook mijzelf.
Ik vind de vergelijking met de E30 ook niet opgaan. Ik heb bij de komst van de 125i Performance ook al gezegd dat de nieuwe 1-coupé de opvolger is van de 2002Tii. En dan is dit de opvolger van de 2002 Turbo.
Look at ‘m fly!!
@Original_Arnoud: die snor!!! :D 2002 is alleen ook wel veel lichter, maar heeft dan ook weer een veel zwakker motortje, opzicht kan die vergelijking wel… maar onderhuids heeft de 1M dus héél veel weg van een E46.
@Original_Arnoud: Ik heb mij wel altijd laten vertellen dat deze 2002 Turbo een waanzinnig listige auto is.. Een enorm turbogat.. hij doet heel lang niks en plotseling schopt ie als een muilezel de auto achterstevoren.. Dit heb ik van horen vertellen of course.. heb nooit het genoegen mogen smaken deze auto een keer te beleven.
Er zijn nog geen tijden neergezet dus om daar over te gaan bekvechten is een beetje zielig vind ik.
zit in de zelfde klasse als de tt-rs/rs3, dus duitsers kennende Zal die +/- net zo snel zijn als de concurent.
Ik ben er verder niet zo over te spreken.
Voor wat je krijgt is ie veels te duur.
Hij is niet speciaal genoeg om die prijs te rechtvaardigen.
Het exterieur is het enige dat speciaal is op de spoiler na, die komt regelrecht van de 135i af.
interieur is mooi maar echt speciaal is het niet.
stoelen zijn het zelfde als de die uit de 135i maar dan handmatig en met contrasterende stiksels.
Moest het persee iets uit de schappen zijn, hadden ze beter de alcantara performance stoelen kunnen nemen.
stuur is lelijk zoals de meeste huidige bmw sturen.
het blok zal in real life wel wat meer in huis hebben als op papier zoals normaal is bij bmw, en wat mij betreft krachtig genoeg. maar speciaal is het niet.
ook weer een bestaand blok uit de schappen met een “powered by bmw m” plaatje er op.
geen echt m blok. onder de motorkap is het één en al plastic fantastic. had net zo goed een diesel blok kunnen zijn.
rijgedrag zal wel weer voortreffelijk zijn zoals altijd bij bmw. veel m3 onderdelen erop, vertrouwd recept, kan je weinig fouts aan doen. toch vind ik het wel een beetje jammer dat er niet echt wat nieuws op zit kwa onderdelen.
verder vind ik hem wat aan de zware kant en vind ik het wel tof dat ie met handbak geleverd word.
al met al vind ik hem niet geslaagd.
niet dat het een slechte auto is, verre van dat, super leuk ding en zou er heel blij mee zijn, maar hij kon zo veel beter zijn.
@GOD:
daar sluit ik me bij aan
Wat een slap stukje zeg, kom hier morgen op terug
ik vind hem prachtig, super mooi interieur met alcantara (alhoewel de performance stoeltjes en andere attributen ontbreken), schitterend blokje voorin, en lekker brede spatborden voor en achteraan!! Wat voor een versnellingsbakje ligt er eigenlijk in? Komt er een Cabrio versietje ook? Of een CSL, of GT4 of een 2002-turbo like achtig ding in de toekomst???
Laat maar komen dat ding!!!
Gewoon weg een bommetje op wielen. Voor de BMW liefhebber waarvoor de e92 M3 te duur is ,is deze 1M coupe een zeer goed alternatief. Die ringtijden zeggen genoeg. Waarom BMW deze wilt vergelijken met de e30 M3 is omdat volgens zeggen deze auto weer de hardcore feeling heeft zoals de e30 M3. En Alwood je commentaar op BMW mag je gewoon weer voor je houden want de liefhebber oordeelt wel wat men van deze BMW vindt en ten tweede heb je er niet in gereden dus je weet helemaal niet waar je over praat. Ga voortaan maar eens andere merken afzeiken en niet altijd BMW, loser
@geertje: jij hebt er natuurlijk al wel in mogen rijden en daarom weet jij dat ht ding geweldig is… Alwood is nota bene bijna altijd aan het kwijlen over de m3. Als er iemand hier een loser is dan ben jij dat.
Ik vind hem voor een BMW best leuk,normaal een beetje saaie auto’s (uiterlijk).
tijd is niet echt officieel…
Ik ben verkocht.
Wat een verschikkelijk heerlijke scheurijzer moet dit zijn. 27sec sneller dan de al snelle 135i!! En sneller dan de Cayman S, Z4M Roadster, E46 M3! En dat voor een 4zitter .
Ik kan me wel voorstellen dat de E46 M3 van 10jaar geleden met huidige rempartij en schokdempers sneller is op het Circuit. Maar zeker een bijzondere prestatie voor BMW’s kleinste. En Eindelijk een echte snelle opvolger voor de E30 M3.
Als BMW voor de wat hardcore rijders ook een soort CSL uitvoering uitbrengt, dan is het plaatje hellemaal compleet. Carbonnen dak, motorkap, stoelen, kofferdeksel, dunner glas, minder geluidsisolatie, performance uitlaat systeem. Dan heb je zomaar 150kg te pakken en met het onderstel die we van BMW gewend zijn zal dat behoorlijk gaan knallen. Maar het grootste gedeelte zou je ook zelf kunnen doen…
Trouwens als er zometeen ook een DCT versnellingbak onder de M1 gaat, dan scheelt het weer C02. En dat zal die optie voor Nederland zomaar Gratis kunnen zijn en misschien wel minder gaan kosten dan de Handbak versie.
@CSL: Het is inderdaad een vette auto, maar tijd is niet officieel. Nog even wachten. Die vergelijking met de 135i is natuurlijk ook niks, want die tijd klopt ook niet. Die 135i heeft een langzamere tijd dan: Z3 3.0i 231pk, Z4 3.0si, Astra OPC 241pk. Dit kan natuurlijk allemaal niet…, dus geen 27s. Er staat ook niet bij wie deze gereden heeft.
Tevens bij deze 1M staat dat er ook niet. Pas overtuigd als er Sportauto staat ofzo.
@rhyo:
Ja daar heb je eigenlijk wel een beetje gelijk in.
Maar de Tijden die BMW opgeeft zijn haalbaar en je kan er zelfs onder gaan zitten in tegenstelleing tot wat bijvoorbeeld Porsche of Nissan voor hun snelle auto’s opgeven.
@CSL: Ja let maar op.. deze wordt nog iets sneller dan die 8.12 :P
Hier wat vergelijkingscijfers – Cayman / TT / 1M :
http://www.bmwblog.com/2010/12/12/comparison-bmw-1m-vs-porsche-cayman-s-and-audi-tt-rs/
@ rider en wie heeft jou verteld dat er geen csl versie van komt.
Ze zijn namelijk aan het kijken of het mogelijk.
pandering…
is de echte concurrente niet de RS3?
Je zal er maar 1 hebben en die vervolgens chippen. Nou dan ben je wel killer op de weg :D
Wow.. Sneller dan een M5 op de Nurburgring? Dat had ik niet verwacht..
Ik wil een rijtest zien nu!