Er is weer een nieuw Nürburgring record voor voorwielaandrijvers.
Vroeger was het niet echt een categorie om trots op te zijn: het Nürburgring record voor voorwielaandrijvers. Dat is net zoiets als een vegetarische hamburger-contest. Daar wordt niemand gelukkig van. Maar waar de vleesvervangers telkens beter werden, geldt dat ook voor de voorwielaandrijvers.
Want ze zijn niet alleen snel ‘voor en voorwielaandrijver’, sommige zijn echt heel erg snel. Sterker nog, als je kijkt naar het vermogen, blijkt eigenlijk dat de voorwielaandrijver superieur is. Dat is dan ook meteen de limiterende factor, want 600 pk op vier wielen kan prima, maar 300 pk op de voorwielen is wel een beetje de max.
Nürburgring-record voor voorwielaandrijvers
Maar goed, er is dus een nieuwe titelhouder en dat is geworden: Honda! Jazeker, de Japanners hebben het record weer in handen. de Honda Civic Type-R zette namelijk een tijd neer van… 7:44.881.
Een record is een record, maar de eerlijkheid gebeid te zeggen dat op 20,8 kilometer met wisselende omstandigheden qua weer al zo een paar seconden kan schelen. Maar hey, ze hebben het record te pakken met hun snelle Civic en 7:44.881 is écht serieus snel voor een auto met ‘slechts’ 320 pk. Een BMW M5 met ongeveer het dubbele vermogen en vierwielaandrijving is ongeveer even snel
Lastige vergelijking
Het is een beetje lastig vergelijken met andere tijden, want men heeft gereden op het ‘lange’ gedeelte van 20,8 km. De start en finishlijn is sinds 2019 dezelfde lijn, voorheen niet. De startlijn was toen wat verder weg (vlak voor het ingaan van de eerste bocht), wat ongeveer 4-5 seconden scheelt. Dus in vergelijking met de oude tijd zit de Civic Type-R op 07:39.500 ongeveer. Dus sneller dan diverse hele snelle BMW’s, Porsches en Ferrari’s.
Afgelopen jaren was het met dit record constant stuivertje wisselen. Seat, Honda en Renault waren in een heftige strijd verwikkeld. De Seat Leon is nu een Cupra Leon (en niet leverbaar in écht hete uitvoeringen), terwijl de carrière van de Mégane Renault Sport er helaas op zit. Honda heeft dus het rijk alleen en maakt daar dankbaar gebruik van.
Je kan de video hieronder bekijken:
Meer lezen? Dit zijn 9 geweldige voorwielaandrijvers uit de jaren ’90!
bietje zegt
Wow, blijft toch altijd geweldig om dit soort filmpjes ‘mee te rijden’, wat een wagenbeheersing, tot het randje en soms er net iets overheen.
Is de auto trouwens begrensd ? Op het rechte eind lijkt hij, tenzij geholpen door de elevatie, niet boven die 250 uit te komen ?
Johanneke zegt
Ik denk dat een type R niet heel veel harder kan. En misschien hebben ze ook een wat meer downforce setup.
Geen idee hoor, maar 260 ofzo zal wel ongeveer de top snelheid zijn van zo’n wagen denk ik.
Hubert zegt
Lijkt net alsof er op 3m30s er iemand zit te toeteren om er voorbij te komen.
HZW zegt
Vind die Honda toch heel onrustig ogen, ook de banden zijn niet bepaald stil, en de ronde is ook niet helemaal clean.
Weet niet wie de bestuurder is, maar met handbak toch een mooie tijd.
utregcity zegt
Honda, wie anders? 😇
pier zegt
Die zwabber op 4:15 is netjes opgevangen, de gemiddelde toerist was er daar wel afgeklapt.
pivavar zegt
3 cijfers achter de komma, maar dan ongeveer…. Je.kunt hem lelijk vinden (maar in elk geval tig x beter dan de vorige), duur en niet snel op een sprint of wat dan ook, maar het is wel een heel, heel goed ding. Toch nog maar eens een proefritje in maken, misschien.
maotje zegt
Geniale auto. Niks meer niks minder.
Maar geen auto waar je als 50 plusser mee voor de dag kan komen.
T16 zegt
Correctie: Honda noemt het een Special edition of limited edition, de Civic Type R S grade
Hier het persbericht van Honda:
https://hondanews.com/en-US/honda-automobiles/releases/red-hot-2023-honda-civic-type-r-conquers-green-hell-nurburgring-with-new-front-wheel-drive-track-record
De Civic Type R S grade is straks alleen in Europa verkrijgbaar en enkel in LHD.