Vooralsnog is het Mekka voor de ware petrolhead gered van de ondergang, door een hele rijke Russische meneer.
Het circuit dat zich enkele jaren terug diep in de problemen stortte met veel te dure projecten als een winkelcentrum en een achtbaan waar geen hond op af kwam, leek de boel gered dankzij Capricorn. Deze Duitse leverancier van onderdelen kon de koopsom echter niet meer aflossen, nadat Deutsche Bank de financiering stopzette. Wederom zag het er dus slecht uit voor een van de beroemdste slierten asfalt ter wereld.
Gelukkig was de Rus Viktor Kharitonin niet te beroerd om bij te springen, zodat het totale bedrag van € 77 miljoen alsnog kan worden voldaan. Hierdoor wordt Capricorn voor een derde eigenaar van de ‘Ring en gaat de Rus met de rest van de eigendom aan de haal.
Kharitonin heeft een meerderheidsbelang in farmaciegigant Pharmstandard OJSC, dat hij onder andere met Roman Abramovic opstartte. Ook heeft deze rijke stinkerd met een schitterende Mercedes 500 K deelgenomen aan de Mille Miglia, dus we kunnen wel spreken van een autoliefhebber. Overigens wordt er vooralsnog niks veranderd aan de exploitatie van het circuit, dus we kunnen onszelf nog gewoon tegen betaling voor lul zetten. (via: wiwo.de)
Foto: Ferrari Enzo ZXX
mercedesclk350 zegt
En dan wordt het de Gagaring?
knipperlichtje zegt
@mercedesclk350: toch wel tereurstellend dat velen de grap niet lijken te begrijpen
Esprit_de_Flandre zegt
@knipperlichtje: Misschien is ie gewoon wat flauw…
mercedesclk350 zegt
@Esprit_de_Flandre: Mijn grap is ongeveer op het gemiddelde humorniveau van dit blog, dus dat geeft wat aan.
Esprit_de_Flandre zegt
@mercedesclk350: Mwoah, de woordspeling is op zich niet slecht, maar op het Russische na zie ik niet in wat de Yoeri met een autocircuit te maken heeft…
jagmaseratiferrari zegt
Wat ik nu ga zeggen heeft misschien niks met het onderwerp te maken. Ik hoop ooit dat een rijke Rus/ Arabier / Chinees of een Amerikaan een vliegveld opkoopt of nog mooier een prive testbaan laat aanleggen. Zodat we de Koenigsegg One:1 voluit kunnen zien gaan en hun topsnelheid waarmaken :) Aangezien de jongens van VAG geen ballen hebben om hun baan open te stellen. Tenslotte is zo’n Koenigsegg vele malen indrukwekkender dan de Bugatti.
murkmotorsport zegt
@jagmaseratiferrari: Zo’n Koenigsegg is misschien mooier enzo, maar qua techniek is een bugatti toch echt wel vele malen indrukwekkender dan een koenigsegg.
dennisjuh95 zegt
@murkmotorsport: Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De techniek in bijvoorbeeld de One:1 is gewoon ongelofelijk en niet eens te vergelijken met een Bugatti. Zou niet eens willen weten wat een Koenigsegg met een in huis geproduceerde W16 zou aanrichten. Maar denk dat de aarde dan wat sneller draait.
crackdavid zegt
@dennisjuh95: Noem eens wat dingen dan? Een opgefokte Ford V8 vind ik nou niet bepaald meer bijzonder dan een 8 liter 16-cilinder met 4 turbo’s, om maar wat te noemen..
awesome zegt
@jagmaseratiferrari: wat ik nu ga zeggen heeft niks met het onderwerp te maken, maar: Nardo. That’s it, Nardo!
tupperware zegt
@awesome:
Nardo heeft 1 grote makke voor het zetten van dit soort records, het is een kombaan.
Dat zorgt voor meer druk op de banden, daar hebben ze in Ehra Lessien geen last van, daar zetten ze de topsnelheid op een kilometerslang vlak recht stuk.
Ik kan me nog herinneren dat bij de McLaren F1 de banden beginnen te delamineren bij hun record run. Dat wil je bij dergelijke snelheden niet, bij de F1 trad dat fenomeen op bij snelheden van 380, laat staan wat er van je band overblijft als je dat hebt bij 430+.
Bij Koeniggsegg zitten ze niet te wachten op doden.
Bij VAG weten ze dondersgoed dat ze op eigen terrein klop krijgen van Hennessy en Koeniggsegg, daarom laten ze dat niet gebeuren..
mashell zegt
@tupperware: banden zijn natuurlijk wel flink verbetert sinds de McLaren F1. VAG heeft natuurlijk gewoon gelijk dat ze hun testbaan waar ze hun geheime prototypes testen niet open stellen voor recordruns van Jan en allemaal. Die alternatieve recordruns kunnen trouwens prima op de zoutmeren in de VS gehouden worden daar heb je geen testbaan in Niedersachsen voor nodig.
knipperlichtje zegt
@jagmaseratiferrari: je onderschat hoe extreem groot die VAG-kombaan is. De rechte stukken meten bijna 9 kilometer, dat is echt absurd lang. De meeste viegvelden hebben geen banen die langer zijn dan 4 kilometer. Dus laten we hopen dat een of andere gek ooit een dragstrip van 15+ kilometer neerlegt, dan zullen er een aantal hevige confrontaties plaatsvinden!
jagmaseratiferrari zegt
@knipperlichtje: Ik hoop het wie weet tijd zal het ons leren ;)
gregorius zegt
@knipperlichtje: Zelfs de spaceshuttle landingsbaan in Florida is maar 4600m lang.
En is zo’n zoutvlakte vlak genoeg om ook met minimale bodenspeling daar 430 te kunnen rijden?
maxx1 zegt
@jagmaseratiferrari: kom man, je gaat en concurrent toch niet op je eigen testcircuit laten. Laat ze lekker naar Zoutvlaktes gaan.. Lang zat!
Ram-G-maN zegt
@jagmaseratiferrari: Misschien een baan aanleggen parallel aan de Afsluitdijk. Is meteen een factor 3 langer dan VAG’s Ehra-Lessien test track. Zorgt wellicht voor werkgelegenheid in het hoge noorden.Een R&D faciliteitendorp van de meest diverse autofabrikanten zou wel mooi zijn.
Kunnen we vast wel ophoesten met de inkomsten uit gas.
smotsholle zegt
Als ik 100mil had gewonnen, had ik de ring ook gekocht. Van de andere 33 had ik ook wel kunnen leven. Naast de ring.
damrakker zegt
@smotsholle: Amen!
Edge zegt
@smotsholle: Nobel streven, maar ik denk dat je met de hoge de onderhoudskosten en exploitatiekosten binnen enkele jaartjes door je 33 miljoen heen bent en dan is de ‘Ring weer failliet. Dan toch maar liever in handen van een Rus die niet op 100 miljoen meer of minder hoeft te kijken ;)
sandervzanten zegt
@Edge: Is weer eens wat anders dan het kopen van voetbalclubs.
HZW zegt
De toegangsprijzen zullen de komende jaren wel behoorlijk gaan stijgen vermoed ik.
pindakoning zegt
Alcoholverbod Nürburgring opgeheven
baasbas zegt
Meer dashcam filmpjes
baasbas zegt
Na het crashen nu ook een potje matten
baasbas zegt
Nu ook overstekende tanks
etc…
E34M5Touring zegt
@baasbas: Verkeer tegen de rijrichting, 5 breed op het rechte stuk met een tegemoet komende vrachtwagen ;)
steef2 zegt
Vraagje, ik kan niet echt informatie vinden over de ferrari ZXX. Had hem ook nog nooit eerder gezien. Lijkt gewoon sprekend op een FXX, wat is het verschil tussen de twee precies? (behalve die luchthapper)
carmasterr zegt
@steef2:
De ZXX bestaat niet, is een neppert
Gewoon een hommage aan de originele FXX gebouwd door een tuneraar.
awesome zegt
@carmasterr: wel iets genuanceerder: de auto is compleet opnieuw opgebouwd na een crash, het is (niet langer) een normale enzo.
roppp zegt
@carmasterr: zo te zien bestaat ie wel…
carmasterr zegt
@roppp: Als we jouw logica gaan volgen heeft elke oude 3-serie dus daadwerkelijk een M Gmbh behandeling gehad…
steef2 zegt
@carmasterr @awesome bedankt voor de info.! Of het nu een nepperd of een getunede enzo is. Beiden behoren tot de mooiste auto’s van de laatste 15 jaar. Zeker qua geluid zijn ze niet te overtreffen.:)
tombe zegt
Landingsbaan voor hun gevechtsvliegtuigen
norge zegt
Luchtafweer geschut om te snel rijdende autos neer te knallen naast de baan? Opdonderen met die Russen..
exclusieviteitsfreak zegt
Voor snelheidsrecords zouden ze best een speciaal circuit kunnen aanleggen in de Black Rock Desert : http://www.blackrockdeser.org
exclusieviteitsfreak zegt
Even corrigeren : http://www.blackrockdesert.org