Iedereen die recent een bezoekje heeft gebracht aan de Nürburgring, zal het ongetwijfeld opgevallen zijn: de grootse werkzaamheden aan dit Eifelse circuit. Zoals we eerder schreven wordt ons favoriete circuit onderdeel van een themapark.
Kosten noch moeite lijken te worden gespaard, want de transformatie kost een slordige €215 miljoen. De werkzaamheden zijn een jaar geleden begonnen en moeten 11 juni 2009 afgerond zijn. Vanaf dat moment zal het park 365 dagen per jaar open zijn.
Het circuit zal diverse nieuwe attracties hebben. Het begint met een nieuwe, veel grotere ontvangstruimte. Een heuse arena met 6000 zitplaatsen moet ruimte bieden voor presentaties van nieuwe auto’s maar ook voor bijvoorbeeld evenementen als boxing en beach volleyball. Verder zal er een nieuw hotel met 148 kamers, een casino en een helipad komen evenals 100 apartementjes.
Dit was echter nog maar het begin. De ‘Ring-boulevard’ is een 300m lange boulevard waar showrooms van Ferrari, Aston Martin, Nissan, Yokohama en Bilstein te bezichtigen zijn. Verder kun je je schnitzel in de toekomst bij ‘The Eiffel Village Green Hell’ halen dat naast een restaurant ook onderdak biedt voor een bar en dixo. Bovendien is de komst van een Formule 1-ruimte bevestigd.
En dan komt er dus ook nog dat 1,5 hectare grote themapark. Pronkstuk hiervan zal de rollercoaster zijn die een snelheid van 217 km/u bereikt in 2,5 seconden. Dit is twee keer sneller dan een Formule 1-auto, waarbij je lichaam 3.4g te verwerken heeft (via: Carmagazine).
Met al deze aanpassingen moet het circuit 2.500.000 bezoekers per jaar gaan trekken, 500.000 meer dan nu het geval is. Of de charme van het circuit behouden blijft, is echter een tweede…
Mr. V8 zegt
2.5 sec naar 217 km/h!!! Dat beloofd wat!
Nobarium zegt
Meer ruimte om te parkeren zou geen overbodige luxe zijn in ieder geval.
W!d zegt
Hmm.. wel snel voor zo’n rollercoaster, toch zit ik liever zelf achter het stuur.
Zolang ze er geen glad asfalt in leggen en de basis van het circuit hetzelfde houden, denk ik dat dit noodzakelijk is om de toekomst te kunnen waarborgen.
Hoop alleen niet dat er allerlei rare regeltjes komen..
Kees zegt
Ik zag inderdaad dat er heftig getimmerd wordt.
Erg gaaf vind ik! Leuk om te zien dat de Nurburgring eigenlijk een compleet op zichzelf staand iets is, zonder een echt belangrijke stad.
blokker5 zegt
dat is wel een hele grote investering als je bedenkt dat ze maar 25% meer bezoekers verwachten…
Mairsil zegt
@blokker5
Dat valt nog wel mee toch? Als die 500.000 bezoekers allemaal 2 rondjes rijden over de ring zelf, is dat al iets van 12 miljoen euro per jaar, en heb je je investering er al na minder dan 20 jaar uit. Maar vermoedelijk zal het huren van die expo-hal ook wel wat kosten, zullen die boulevard-dealers huur betalen, en zullen de attracties in het attactiepark ook het nodige kosten. Kortom, behalve de extra bezoekers trek je waarschijnlijk ook een hoop extra inkomsten uit de normale bezoekers.
Toms zegt
En wat te denken van het economisch belang voor de regio. Als ze hiermee de economie in de regio op peil kunnen houden of versterken zal dat ook wel iets waard zijn.
Citrofiel zegt
Wat is een ‘dixo’? ;)
On-t; Investeringen van vele miljoenen voor die 25% meer bezoekers? Nu is er niet bijster veel, en hebben ze er al twee miljoen. Ik zou al tevreden zijn… De winstgevendheid per bezoeker gaat met deze aanpassingen volgens mij juist alleen maar omlaag, maar wss gaat het minder omlaag dan de stijging van de bezoekers, anders zouden ze er natuurlijk nooit aan begonnen zijn.
Citrofiel zegt
@ Mairsil; Ah, ik zie dat jij al hebt geantwoord op mijn reactie. En ja, ik denk eigenlijk wel dat je gelijk hebt…
Mathijs zegt
goede actie, ze zijn goed bezig om dit stukje cultuur levendig te houden zeg!
100 appartementjes a €300-400.000?
hotel, nieuwe eetgelegenheid etc..
nice!
rij je je Ferrari kort , haal je gelijk een nieuwe.. ;-)
goed nieuws dus.
Harie zegt
@ mairsil,
Ik weet niet bij wat voor een bedrijf je werkt, maar een return of investment van 20 jaar is gods gruwelijk lang….
Je mag er dus inderdaad vanuit gaan dat die kwart extra bezoekers gaan komen om de nieuwe attracties waaraan, dus ook een prijskaartje zal hangen…
.Memphis. zegt
Mooi, zolang ze aan het circuit zelf niet tornen lijkt mij dit zeker niet verkeerd.
25% meer bezoekers is misschien niet spectaculair, maar als ze alles zouden laten zoals nu is, is de boel misschien binnen 5-10 jaar hopeloos verouderd en komen er maar 1mio bezoekers meer…
Als ze nu zo’n investeringen doen, is de toekomst weer voor een heel eind gegarandeerd en daar kan je als autosport liefhebber alleen maar blij van worden toch?
Das nog eens een andere houding tov vb hier in België, waar ze de circuits liever laten wegrotten en ze deze liever kwijt dan rijk zouden zijn, lijkt het wel :-(.
rider zegt
als ze maar met hun vingers van de baan afblijven. de rest maakt mij niks uit. als ze de baan gaan veranderen is de charme weg en zijn de cijfers uit het verleden niet meer vergelijkbaar met de nieuwe omstandigheid.
als de rest verbeterd wordt is alleen maar een welkome aanvulling.
Jochem zegt
@iedereen wel eigenlijk
De aanpassingen zijn voor de nurburgring he, niet voor de nordsleife ;)
f-autogek zegt
Hierdoor gaat de sfeer van de nurburgring naar beneden… Maar er is niets aan te doen want mensen ruiken geld…zucht. Vooral dat themapark is slecht voor het imago.
berry zegt
leuk…tenminste wat te doen als t echt slecht weer is…op t museum was k nu wel uitgekeken..
btw is bijna ieder jaar wel een stukje asfalt van de baan veranderd…
dus aan de baan wordt ook altijd gewerkt..ook zijn de toegangspaaltjes afgelopen week vernieuwd
ju zegt
Dit wordt het einde van het ‘vrij rijden’
Veel van de mensen die even naar het theme-park gaan zullen ook op de ring willen rijden. Veel meer onervaren mensen, meer auto’s op de ring, meer crashes…. gedaan met zomaar op de ring rijden.
Alwood zegt
bah, gaan over een half jaar de prijzen omhoog… wordt het niet meer te betalen om een paar leuke rondjes ring te doen en eind 2010 light er over de hele baan strak asfalt.
oja, niet te vergeten: Vlak voor het strakke asfaltlaken wordt neergelegd wordt de ring verboden voor mensen zonder circuitlicensie en moeten alle wagens FIA goedgekeurd zijn voor toestemming om de ring op te mogen. Kortom, alleen in een ringtaxi kan je nog rondjes maken. De ringtaxi’s worden vervolgens allemaal opel astra dieseltjes om de kosten te drukken.
gogogomagazine.com zegt
Waar precies bij het circuit komt dit geval te liggen? Zoland ze maar niet aan de Nordschleife gaan lopen vogelen vind ik het best, maar hopelijk blijft de sfeer voor de rest nog wel een beetje behouden. Gillende kinderen in achtbanen ipv gillende autos zit ik nou niet echt op te wachten..
Klassiekerrally zegt
@ evo: Eifel is met 1 ‘f’, anders is heb je het bijvoorbeeld over de ontwerper van de Eiffeltoren.
@ gogogomagazine.com: Dit hele circus komt langs de Start/Finish-Gerade van het F1 circuit te liggen. De grote bouwput en het ontbreken van de hoofdtribune was tijdens de Oldtimer Grand Prix ook de reden dat er geen Le Mans start gedaan werd (is sowieso alleen maar show, maar toch…)
thomas zegt
Het ging idd op de schop, toen we daar heen gingen was het dicht :/. Maar er was dat gebeuren met die GT-pro acedemie en daar stond de nieuwe nissan GT-r, ik mocht geen foto maken.
evo zegt
@Klassiekerrally: thnx!
berry zegt
tegenwoordig mogen ze je al weren als je geen tuv hebt op alle achteraf ingebouwde delen..dus die ”je moet gewoon apk hebben” regel geldt al niet meer echt..
ik heb alles in duitsland op naam van een vriend gezet en toen alles tuv ingevoerd.en toen weer terug naar nederland…
doen ze tenminste niet moeilijk..
Gnermo zegt
Toen ik er was deze herfstvakantie waren ze al flink aan het bouwen geslagen, er was echt geen parkeerplek te vinden.