De Groene Hel is onmisbaar voor de Formule 1, toch?
Ongetwijfeld het meest iconische circuit op aarde onderneemt stappen om zichzelf terug in de schijnwerpers van het wereldtoneel te plaatsen. Hoewel het, net als in het verleden, niet zal gaan om de legendarische configuratie van de Nordschleife zou het hoe dan ook een welkome toevoeging zijn aan de kalender.
Het circuit heeft al sinds 2013 geen race meer georganiseerd, nadat het in 2007 een terugkeer maakte als de Grand Prix van Europa. Kort daarna volgde een stint van zes jaar waarin het een handige deal met de Hockenheimring had weten te regelen, waarmee ze het circus om beurten bij zich neer lieten strijken. De problematiek lag echter om de hoek, wat op pijnlijke wijze boven kwam drijven toen het liet weten dat het door hoge schulden geen Grand Prix meer kon organiseren in 2015 en 2017.
Gelukkig kreeg het circuit begin 2016 een nieuwe CEO die de rust zou laten wederkeren door concrete plannen naar de tafel te brengen. Bovenaan het lijstje stond het ultieme doel: we moeten de Formule 1 terug zien te halen.
De Duitse Grand Prix schitterde afgelopen seizoen al van afwezigheid, maar staat dit jaar zoals gepland weer op de kalender, met de Hockenheimring die de rol van gastheer op zich neemt. Nu de officiële kalender voor iedereen zichtbaar is, weten we dat de agenda tjokvol zit. Gedurende het jaar zullen er 21 races verreden worden, waarvan er maar liefst 11 in Europa zijn.
Dit maakt het zo dat een eventuele terugkeer van de Nürburgring niet de makkelijkste opgave ooit zal zijn. Sterker nog, het circuit kan rekenen op stevige concurrentie van andere geïnteresseerden. Volgens Sean Bratches, commercieel directeur van de Formule 1, zijn er om en nabij de 40 circuits die een plekje op de kalender zouden willen veroveren; de een dichterbij huis dan de ander.
Desondanks is Mirco Markfort, CEO van de Nürburgring, erop gebrand om het iconische circuit tegen 2019 terug naar de Formule 1 te brengen. Hij geeft echter te kennen dat, ondanks dat ze in gesprek zijn met Liberty Media, er nog de nodige zaken moeten veranderen om de terugkeer daadwerkelijk te realiseren.
Beeld: VnGrijl op Flickr
desjonnies zegt
Lijkt me een goeie voor Tesla, die directeur.
maxidyne zegt
Persoonlijk vind ik het GP circuit niks aan. Zelfde geldt voor Hockenheim. Oude baan was wel geweldig.
koeckenbacker zegt
Beter baan voor de toeschouwer, betere infrastructuur, betere voorzieningen voor alles en iedereen. Relatief dichtbij voor ons neerlanders, Ik zeg doen!
Edge zegt
Wat jaren terug had Italië twee GP’s, eentje op Imola en eentje op Monza. Maar omdat dat eigenlijk niet kon/mocht, werd die op Imola de Grand Prix van San Marino genoemd. Kunnen wij ‘Ollanders niet zoiets afspreken met de Nürburgring? Hebben wij mooi onze ‘Nederlandse’ GP, zonder dat daar onhaalbare verbouwingen aan Zandvoort en miljoenen overheidssubsidie aan te pas hoeven te komen.
viezefreddyw zegt
Ik vind het een mooi circuit. Doet me vaak denken aan het circuit van Barcelona. Redelijk wat hoogteverschillen, langzame en snelle bochten en weinig rechte stukken.
soes750 zegt
@viezefreddyw: volgens mij heeft het GP circuit van de ring aardig wat rechte stukken.toch zeker 2 vrij lange. Aan de andere kant het kan saaier.
moveyourmind zegt
Wat zou het mooi zijn als oude tijden herleven en oude circuits als Zandvoort en de Nürburgring weer meedoen als strijdtoneel van de F1…
Wat zou het mooi zijn om op Zondag er een dagje uit van te maken om het schouwspel live te kunnen aanschouwen…
En wat zou het mooi zijn als het binnen een paar jaar lukt om de F1 op Zandvoort en de Ring terug te laten keren en we de beste jaren uit de carriére van Max nog live mee kunnen maken.
mashell zegt
@moveyourmind: psst. In Nederland ligt een vrij groot vliegveld, oke op een idiote locatie met een nog idiotere naam: Schiphol. Maar ze hebben wel 6 runways (dat is vrij veel) en ze hebben lak aan de omwonenden dus vandaar vlieg je met gemak over heel de wereld. Kun je Max overal in actie zien. Maak er gewoon een vakantie van! Dan kunnen ons Mickey Mouse baantjes als Zandvoort (ook op een idiote locatie maar wel met een goede naam, het is een grote zandbende) bespaard blijven.
ArnoldH zegt
Noem het de GP van Nederland. 2 vliegen in 1 klap. Qua infrastructuur om het circuit heen is het super en vanaf Venlo ben je er zo
lekkaah zegt
@arnoldh: vanaf venlo ja..
Breinstein zegt
Altijd één van de mooiste layouts gevonden, dit circuit. Samen met Canada en Donington Park. Circuit heeft een natuurlijke flow en meerdere inhaalmogelijkheden.
eefie zegt
Dan wel het lange gedeelte, maar de race zal dan wel niet on aan te zien zijn
imarinos zegt
Zou leuk zijn, is goed aan te rijden!
Grappig dat autofabrikanten afwillen van de wedstrijd om de snelste ronde en dat F1 juist daarom gaat.
gregorius zegt
Leuk circuit om te rijden; mooie bochten.
Maar met de moderne F1 auto’s, die niet dicht achter elkaar komen, heeft ook dit circuit weinig nut:
2 rechte stukjes. In het geval van het rechte stuk kom je uit een lange bocht waar je downforce aardig nodig hebt om je met een slinger het rechte stuk op te slingeren: afstand tussen auto’s is hoog: dus weinig echte inhaalacties.
Stukje voor de chicane kan misschien wel, al zitten daar ook een paar high-downforce bochten voor.
Komt ie: prima. Komt ie niet: ook prima.