Zeg nou zelf: dit ziet er toch gewoon heel tof uit?
Nu bijna alle auto’s op hetzelfde platform staan is design belangrijker dan ooit. Dat is zo’n beetje de enige manier om je te onderscheiden. Dat is Fiat heel goed gelukt met de nieuwe ‘Grande Panda’. Na de aaibare laatste generaties gaan ze nu weer terug na de robuuste, hoekige vormen van de oer-Panda.
De Grande Panda is geen directe kopie van de eerste Panda, maar de link is duidelijk aanwezig. Daarnaast heeft Fiat nog wat leuke designfoefjes uitgehaald, zoals de letters op de zijkant en de pixelkoplampen die het jaren ’80-thema compleet te maken. Dat laatste is misschien afgekeken van Hyundai, maar dat is een gevalletje ‘beter goed gejat…’.
Kun je de Grande Panda nóg cooler maken? Jazeker, dat laat Garage Italia zien. Deze toko houdt zich bezig met het opleuken van Fiat’s en heeft ook nauwe banden met het merk. De oprichter is namelijk Lapo Elkann, de enfant terrible van de Agnelli-familie.
Zij hebben de Grande Panda gevisualiseerd met diverse bekende Panda-liveries. Uiteraard ontbreekt de Sisley-uitvoering niet en we zien ook een Italia 90-uitvoering. Dit was een special edition ter gelegenheid van het WK van 1990, wat destijds in Italië werd gehouden. Nederland won toen geen één wedstrijd, dus laten we het daar verder niet over hebben.
De Panda is in het verleden ook door diverse Italiaanse overheidsdiensten ingezet, en ook dat zien we terug. Garage Italia heeft de onder meer een politie-Panda en een boswachters-Panda ontworpen. Maar de coolste versie is misschien wel die van SIP. Dit is de Italiaanse KPN, die vroeger rondreed in Panda’s, inclusief ladder op het dak een ‘dakkapel’ achterop.
Zoals je ziet zijn het nog maar renders, maar als de Grande Panda eenmaal in productie is zal Garage Italia vast een paar echte exemplaren onder handen nemen. En wie weet wordt je nog eens door een Carabinieri Grande Panda langs de kant gezet.
Afbeeldingen: Garage Italia
pomoek zegt
wat een k#t wk was dat…
JelmerS zegt
Model kan het allemaal prima hebben, petje af voor de designers
harrie zegt
Jaaaa steelies!
kniesoor zegt
Eens, veeeuuul beter op zo’n basale oto dan van die moeilijke aluvelgen.
B4R7 zegt
Lijkt me wel akelig rijden zonder wielbouten.
kniesoor zegt
Zeg, ik ben de kniesoor hier. Dus wil je je effe uit mijn markt terugtrekken ? En rap een beetje ! 🥳
gekketurbo zegt
Op een of andere manier gaat de coolheid factor x2 met steelies. Staat gewoon heel goed…
rwdftw zegt
Een hoedtik naar een retro model kan goed uitpakken. Helaas was de originele Panda een rechthoekig functioneel stuk blik wat zich heel moeilijk leent voor een hoedtik. Daar waar de Fiat 500 zeker geslaagd is, en er op steelies ook kek uit ziet.
Recht en hoekig kan overigens wel, het is Renault gelukt met de nieuwe 5. Die zou ik kiezen.
cdlop01 zegt
Gewoon de Red uitvoering straks bestellen, met witte stalen velgen, helemaal af…..lkkr basic zoals een Panda hoort te zijn.
B00G1E zegt
Zoals het hoort! Ik zou er denk ik wel een FIRE sticker op plakken om het af te maken.
Gulli zegt
Ik hoop wel dat de nieuwe ook met de speciale functie komt dat als je over een hobbeltje rijdt dan je raam een paar centimeter naar beneden zakt. Dat had die van mijn tante en ze zei dat dat een hele dure optie was geweest :D
Dutchdriftking zegt
Het blijft dan ook een fantastisch auto’tje. Ook de uitgaande generatie kan je overigens best leuk aankleden.
William zegt
De Grande Panda wordt gebouwd in Servie en heeft dus helaas erg weinig van doen met Italie. Lapo houdt ons voor ’t lapje!