Het nieuwe topmodel van de Audi Q4 e-tron, de 50 Quattro heeft niet 1, maar 2 elektromotoren en die leveren in totaal 299 pk. En het leuke is, hij is per direct te bestellen!
Nog niet zo lang geleden lanceerde Audi de Q4 e-tron. Het kleine broertje van de al bekende e-tron staat qua grootte onder de Q5, maar dat zegt de naam eigenlijk al. Tot vandaag was deze auto alleen te bestellen met de aanduiding ’35’ en ’40’, maar daar is dus verandering ingekomen. Want voor de Real Big Spender is er nu dus de ’50’.
En aangezien een normaal mens echt niet meer weet wat die getallen inhouden, gaan we dat hieronder een beetje proberen te duiden.
Twee elektromotoren
De nieuwe e-tron 50 Quattro heeft dus twee van die zoemende krachtbronnen gemonteerd gegregen. Eentje op de vooras en eentje op die aan de achterkant. Bij normaal gebruik is deze Audi een 100% achterwielaandrijver, maar als je extra power wil, komt de voorkant je helpen.
Geef je de Q4 e-tron 50 Quattro vól op zijn falie, dan stuwen de 299 pk’s hem binnen 6,2 seconden naar de 100. Bij 180 is de koek op. Niet omdat hij niet meer zou kunnen, maar omdat Audi dat niet wil.
Actieradius
Met een volgeladen accu, die een capaciteit heeft van 82 kWh, kom je in het gunstigste geval 481 kilometer ver. Mocht je dan leeg zijn en bij een snellader staan, de Audi Q4 e-tron 50 Quattro kan laden met 125 kW per uur. Dat betekent dat je er in 10 minuten 130 kilometer bij kan laden. En de ervaring leert dat dit meestal meer dan genoeg is om thuis te komen.
Wat kost al dit moois?
Tja. Hij is niet goedkoop. Maar dat hoort ook niet bij de topversie. Aan de andere kant, er zijn tal van duurdere elektrowaggies te scoren.
Voor de Audi Q4 e-tron 50 Quattro betaal je minimaal 64.815 euro. Maar dan krijg je hem wel geleverd als ‘Launch edition Advanced’. Dat pakket omvat onder meer Matrix LED-koplampen, sportstoelen, de Audi Virtual cockpit en MMI navigatie plus.
Geef je iets meer uit, om precies te zijn 67,500 euro, dan krijg je de ‘Launch edition advanced plus’. En die plus zegt het al, meer goodies. Onder meer met een panoramadak, parkeerhulp plus, een achteruitrijcamera en adaptieve cruise control.
Bestel hem nu!
En ontvang hem in juli. Dan wordt de Audi Q4 e-tron 50 Quattro namelijk geleverd. Wil je alvast kijken of je hem een beetje naar jouw smaak kunt aankleden, dan kun je los in de configurator van Audi.
mashell zegt
Hmm. De gewone e-tron 50 is er vanaf €67.705, ik weet niet welke ik dan liever heb. De Q4 kan iets verder maar de e-tron is veel meer auto en wat luxer (heeft dingen als luchtvering etc).
Charles Taycan 4S zegt
Mooie wagen met goede specs!
lars zegt
Zeker, vooral die velgen. Ben benieuwd wat de elektrische Macan van Porsche gaat doen.
Charles Taycan 4S zegt
@lars, ik ook😉
adyton zegt
Pff die battery pack kan hij echt niet verbergen. Lijkt wel een hangbuikzwijntje. Het is bizar om te zien dat auto’s qua ontwerp en gewicht totaal de verkeerde kant uitgaan dan wat logisch is. Groter en zwaarder terwijl milieunormen strenger worden. Ok, elektrificatie is 1 ding en kunnen we niet meer aan onderuit. Maar je zou op den duur al gaan juichen dat ze nog strenger worden zodat er geen Suvs en logge auto’s de normen nog halen en we terug naar compacte lichte auto’s kunnen gaan.
faalhaas zegt
@adyton: Dit is toevallig wel een van de high tech innovaties die ons gaat redden uit de klimaatcrisis!
bartteeuwen zegt
@faalhaas: zolang we allemaal blijven geloven in die crisis gaat hij nooit over. Sterker nog, we zouden een gigantisch probleem hebben als iedereen straks op wind- en zonne-energie ’s nachts zijn/haar auto wil opladen.
lekkerdwars zegt
Leuk die Audi premium saus erover maar rijdt exact zoals ID.4 en Enyaq. Specs zijn anno 2021 echt ondermaats in dit segment, daarmee bedoel ik vooral range, vermogen en laadsnelheid. Model Y blaast deze Q4 eind dit jaar op alle relevante fronten totaal voorbij!
Pascal zegt
Bizar dat een Model 3 ruim 200pk meer uitspuugt met een actieradius die ook nog eens zo’n 15% hoger ligt. Ik vind de E-tron (voor een SUV) best mooi, maar ze mogen wat specs betreft nog wel ff heel gauw terug naar de tekentafel.
rogerzz zegt
Een Model 3 is qua luxe wel een skelter met iPad, zo’n Q4 is veel hoger/zwaarder, grotere/brede wielen dus veel meer luchtweerstand/rolweerstand/massa wat niet handig is qua range. Niet echt appels-appels. Daarnaast zal er wat meer gewicht hebben door ‘premium’ meuk, stoelen met wat opties (stoelventilatie/massage oid), geluidsisolatie, betere audio-installatie, led-koplampen die wel op de weg schijnen (Tesla’s schijnen alle kanten op?).. dus dat is geen vergelijking.
Autoblog, ietsje meer info mag wel. Dit logge ding weegt 2135kg als ik mijn Google mag geloven. Die 299pk klinkt doable maar 6,2 sec van 0-100 is stiekem best sneu met 4wd. En CW-waardes, voor de echte nerds is ook wel leuk om te vermelden? Dit ziet er uit als een zeecontainer of valt het wel mee?
Pascal zegt
Als een skelter elektrisch verstelbare stoelen, dimmende binnen- en buitenspiegels, 8 camera’s, software en infotainment waar Audi alleen nog maar van kan dromen en een top-of-the-bill geluidsinstallatie heeft, doe mij dan gerust een skelter. De Model 3 heeft inmiddels geupgrade interieur, matrix-LED lampen, geluidwerend glas, elektrische kofferklep en nog wat goodies, dus veel van je punten gaan toch echt niet meer op.
Ik vind de Audi gewoon mooi hoor, maar ik vind het alleen maar lollig dat ze op een aantal zeer cruciale punten tot op de dag van vandaag heerlijk te kakken worden gezet door nota bene een Amerikaanse nieuwkomer.
slickrick zegt
@Pascal: nog steeds het interieur van een skelter met Ikea kastje
Pascal zegt
@slickrick als dingen zoals performance, range, software/infotainment en snellaadnetwerk ondergeschikt zijn aan de aaibaarheid van je dashboard, dan val je volledig in de doelgroep van deze Audi en zéker niet die van Tesla. Ik zou zeggen go for it!
willeme zegt
@pascal: het is wel iets meer dan ‘aaibaarheid’. Het snellaadnetwerk, range en actieradius zijn inderdaad erg goed. Ik snap wel dat mensen liever niet in een plastic bak willen rondrijden, hoe goed de specs van zo’n Tesla ook zijn. Niet iedereen ziet het als een volwaardig alternatief.
Zelfde geldt voor veel Aziatische auto’s, daar houden veel Europeanen ook niet van. Nuchter beschouwd misschien een betere keuze in veel gevallen, maar men houdt niet zo van het design en het interieur. Het is ook niet dat aaibaarheid 1 dingetje is. Het is het interieur waar je in zit, dus in feite de helft van de hele auto.
Ik zou ze overigens geen van beide kopen. De Model Y is echt moeilijk lelijk en goedkoop in elkaar geflanst en zo’n Q4 is een hele chique en dure Enyaq. In beide gevallen krijg je niet heel veel waar voor je leasetermijn. Als je hier MRB en volle mep bijtelling voor zou moeten betalen, waren ze moeilijker te verkopen in Nederland…
Pascal zegt
@willeme is ook zo, zijn gewoon verschillende producten voor andere doelgroepen waarvoor verschillende dingen belangrijk zijn aan een auto. In die zin ook alleen maar goed dat ze er allebei zijn.
Wat ze gemeen hebben is hun gigantisch hoge prijzen ja, ben er ook van overtuigd dat de verkopen direct instorten wanneer de fiscale stimulans wegvalt.
SimonMc zegt
Bij elektrische wagens maakt het niet uit voor de actieradius, of de motor nu 300 pk of 500 pk of 700 pk heeft. Het is niet dat er cilinders moeten ingespoten worden he…
Jetlag zegt
@lekkerdwars: Waar haal je die wijsheid vandaan, dat ‘ie exact hetzelfde rijdt? Lijkt me sterk dat je met alle drie gereden hebt…
Ik denk dat je doelt op de technische (MEB) basis die de modellen met elkaar delen, maar hoeveel verschilt dat met bijv. een Golf / Octavia/ A3?
En wat jij relevant noemt, is vooral een persoonlijke voorkeur, zeker aangezien de Model Y er nog niet is. Maar dan laat je deze toch links liggen en kies/koop/lease jij toch lekker de Model Y. Ieder z’n meug…
lekkerdwars zegt
@Jetlag: exact ja die weinig spannende of grensverleggende MEB basis, dus qua rijbeleving, sturen, remmen, onderstel, performance en ga zo door in grote lijnen vergelijkbaar. Vraag me oprecht eerlijk af of VAG geen betere specs kan of wil aanbieden in hun EVs…
Rij nu een model 2021 Model 3 Performance maar overweeg pas ander merk als ze voor zelfde bedrag betere specs bieden op punten die voor mij relevant zijn. En ja dat is idd totaal persoonlijk. Al denk ik dat praktisch iedereen een royale range wil…
Jetlag zegt
@lekkerdwars: Juist, ja…
Ik dacht al dat het praalzucht was.
Gek toch, dat mensen dat hebben…
Alsof iemand de Primark zou binnenlopen en opzichtig z’n / haar verbazing over het aanbod zou uiten, in de hoop met totaal onbekenden in discussie te raken waarom “jouw” Zara beter is.
Of iemand die een model 2022 MODEL S PLAID+ heeft en bij de Fastned de model 2021 Model 3 Performance naast zich openlijk maar te min, een grafbak en ’n goedkoop aftreksel van the real Tesla noemt.
Gebeurt niet, dat gedrag is ons sinds de pubertijd vreemd, maar niet op het internet (en bepaalde geloofsovertuigingen al dan niet aan de deur)…
Ik wens u veel plezier met uw model 2021 Model 3 Performance.
mashell zegt
Haha. De Model Y wordt zelf weggeblazen. Hyundai en Kia wegen de vloer aan met Tesla. Specs, kwaliteit, design, service kanaal, allemaal beter.
Pascal zegt
Range, performance, software, snellaadnetwerk en infotainment ook ja?
alassad zegt
Hoeveel KwH heeft deze batterij? en hoe verhoudt zich dat tot de ’35’ en de ’40’?
mc96 zegt
Ik vind deze qwa uiterlijk een stuk beter gelukt dan de VW en de Skoda. Prijs valt me ook niet tegen. Maar de range en het gewicht (rijgevoel) is voor mij nog een barrière. Voorlopig ga ik nog gewoon voor benzine.
baserati zegt
Wat zijn auto’s duur tegenwoordig.
67k … particulier bijna niet te betalen.
stuko zegt
@baserati: bijna of totaal niet? Doe maar dat laatste 😂 Je schrikt je al dood als je kijkt naar de nieuwprijs van een Volkswagen Polo, beetje aangekleedt kost zo’n ding ook 28-30k 😵
marcomanta zegt
Het front komt mij iets te gedateerd over, verder een mooie Audi.
thomaz zegt
Dan pak je toch liever een iX3?
tjorque zegt
Gewoon even een nier achterlaten en rijden…
wimof zegt
En wat doen we een recent verschenen opmerking ” het Belgisch electriciteitsnet kan dit niet aan” raar, wel nee in mijn ogen doodnormaal mijn vraag aan mijn netwerkverdeler, ik zou graag krachtstroom hebben, antwoord 3 x220v kunnen we leveren.
racingralph zegt
Goed gelukt wel!
goodvibrations zegt
VW is echt goed bezig. Stuk voor stuk begeerlijke auto’s om te zien en wss ook om mee te rijden. Tesla wint op specs, maargoed heb nu al twee personen in de straat die hun model 3 zat waren.. De een heeft nu een afgeladen mustang mach-e en zegt dat hij veel “lekkerder” rijdt, de andere een nieuwe 3 serie..
Ik weet niet wat ik zou doen.. Heb het idee dat Tesla een beetje last begint te krijgen van de remmende voorsprong.. 0-100 en verbruik vind ik niet het allerbelangrijkst, maar wellicht reden die Tesla model 3 fanaten eerst wel een Prius.. die was ook zijn tijd ver vooruit en lange tijd veel efficiënter.. ’t is maar waar je gelukkig van wordt.
b.t.w. die model 3 performance vind ik ook erg cool. Maargoed, als het extreem moet dan de elektrische F150 lightning :-D. Als het duur mag de Taycan,,
kareljansen zegt
Scherp geprijsd, voor 70k heb je hem erg compleet voor de deur staan, dat lijkt me een prima deal.
LaCotse zegt
Iedereen vindt Audi maar met Tesla vergelijken en dan met name op de acceleratie of actieradius. De meeste mensen in een Tesla accelereren ook niet vol continu bij ieder stoplicht weg, althans ik ben zelfs in mijn simpele trage Volvo V60 D4 nog heel vaak sneller dan iedere Tesla. En waarom? Omdat je gewoon niet altijd in 3 sec weg rijdt of omdat je dan altijd vooraan moet staan. Dus in de praktijk zijn al die getallen leuk maar je hebt er écht geen ene reet aan. Bovendien is 6,2 naar de 100 ook snel zat en wellicht ook nog beter voor je banden. En ja, ik zou zeker voor een Audi gaan, gewoon het interieur en het rijden in een luxe omgeving ipv een stuur aan een vensterbank, tja ieder zijn interieur.
probono zegt
@rs6quattro: snel zat zo’n D4 dat is ook zo. Maar moet zelf wel zeggen dat ik juist heel vaak gebruik maak van het vermogen en dat echt ontzettend leuk blijf vinden eigenlijk. Ieder z’n pleziertje.
Variomatic zegt
@rs6quattro: zó leuk, al die beteuterde gezichten van Tesla rijders die continue stoplichtsprintjes móeten maken en dan na 8 of 10 dkm zelf twee nieuwe banden mogen betalen van hun leasemaatschappij omdat dat niet onder ‘normale slijtage’ valt, waha
probono zegt
@variomatic: hahaha, dream on. De enige die beteuterd kijkt ben jij wellicht?
probono zegt
Mooie wagen, prijs valt me best mee! Het zou wel leuk zijn als de elektrische aandrijving gerelateerde spec’s iets meer up to date zijn, maar goed. Je rijdt er netjes bij in ieder geval.
Variomatic zegt
Mijn god wat een schreeuwerig, druk ontwerp.. ik dacht dat voorbehouden was aan koreaanse en japanse merken. Dit soort overcompensatie moet Audi niet aan beginnen, nergens voor nodig..
flyerbunch zegt
Prijs valt toch wat tegen als je de S pack als uitrusting neemt. Dat is de auto zoals hij op de foto’s staat. Dus begin je hem daarop af te stemmen en neem je nog enkele opties erbij kom je toch makkelijk boven de 80K uit! Voor een auto die op hetzelfde platform staat als de ID4 en de Enyaq is dat prijsverschil (ondanks premium) toch wel fors als je die modellen soortgelijk aankleed.
Charles Taycan 4S zegt
@willeme, 7.06 uur, volledig eens met je reactie! Daarnaast range en netwerk is bij andere merken dan Tesla ook al beter geworden. 300 km range is voor velen het omslagpunt. Daarnaast in de praktijk sta ik zelden tot nooit aan een snellader met 464 km range maar laad ik lekker thuis als ik slaap.😉