BMW strooit met prijzen vandaag, nu is de 6 Serie Gran Turismo aan de beurt.
Een BMW 5 Serie, maar dan met iets meer ruimte en comfort. Zo zou je de BMW 6 Serie Gran Turismo kunnen omschrijven. Die 6 Serie werd onlangs van een frisse neus voorzien. Prijzen waren toen nog niet bekend, maar inmiddels heeft BMW die online geknald.
Om te beginnen met de benzine-instapper, de 630iA: die gaat 75.336 euro kosten. Dat is zo’n negenduizend euro meer dan de BMW 5 Serie met dezelfde motor. Je zou nu misschien kunnen denken dat alle BMW 6 Serie’s gewoon negenduizend euro duurder zijn dan de vergelijkbare BMW 5 Serie, maar zo logisch denkt BMW kennelijk niet. De 640iA kost namelijk 83.844 euro, tienduizend euro meer dan de vergelijkbare 5 Serie. Bij de xDrive-varianten is het verschil nog groter. De BMW 640iA xDrive kost namelijk 90.140 euro, praktisch dertienduizend euro meer dan het kleinere broertje.
Bij de diesels lijkt BMW met de prijzen wat consequenter, daar is de 6 Serie-variant zo’n elfduizend euro duurder dan de 5 Serie-versie. De instapdiesel 620dA kost 72.869 euro. Wil je die auto met vierwielaandrijving, dan betaal je 77.918 euro. Een diesel-stapje hoger, de 630dA, kost 86.392 euro. De BMW 630dA xDrive kost weer 90.836 euro. De über-dieseluitvoering is de BMW 640dA xDrive, met een prijskaartje van 96.408 euro.
Natuurlijk heeft de 6 Serie allerlei opties en pakketten om uit te kiezen. Het meest verwarrend pakket blijft het M Sportpakket, met grotere 19-inch velgen, andere bumpers en zwarte sierlijsten en spiegels. Dit pakket kost 5.994 euro. Een pakket dat beter bij de auto past – en ook nog eens goedkoper is – is de Luxury Line, Dit kost 3.795 euro, waarbij je meer chroom krijgt en verstelbare achterstoelen. Oh, en andere 19-inch wielen. Tot slot is er de High Executive-uitvoering, ten opzichte van de standaard Executive-uitvoering krijg je hier comfortstoelen voorin. Deze uitvoering kost je 3.494 euro.
Wat er allemaal nieuw is aan de 6 Serie Gran Turismo LCI, lees je in ons vorig artikel. In een notendop: een groter infotainmentscherm, 48V-motorondersteuning voor alle modellen en opgefriste looks. Productie van deze 6 Serie GT start volgende maand.
Rick-dos zegt
Ben ik nou de enige die vindt dat dit een mooie auto is geworden? Gemiste kans dat ze die neus niet op de 5 serie hebben geplakt. Ziet er goed uit.
Appie64 zegt
Inderdaad een zeer fraaie auto!
c4seum zegt
@Rick-dos: de koets is naar mijn smaak niet helemaal in proportie met de velgen. Iets te hoog aan de kont denk ik. Verder is ie zeker niet verkeerd vind ik.
paulvtec zegt
Ik zou mij er zeker niet voor schamen om dit voor de deur te hebben staan. Erg netjes maar wel met een donker interieur. Waarom kiezen de mensen die zo’n ding nieuw kopen vaak voor wit leer? Als je een BMW occasion zoekt denk je vaak:”mooi aan de buitenkant maar dan komt het interieur!”. Over smaak valt niet te twisten maar ik laat zo’n ding echt wel staan.
jorden zegt
@paulvtec: omdat de 1e koper veelal een leaserijder is bij dit soort auto’s en die zal het een zorg zijn wat de volgende eigenaar van de auto vindt.
donaldjgarrison zegt
@paulvtec: ik laat een auto just staan als er zo’n obscuur omber zwart interieur in zit. Ik zweer bij Oyster en dan uiteraard Dashboard bovenkant duur panelen en hemel zwart
davelepeef zegt
@donaldjgarrison: BMW en dakhemels… Nooit geweten dat daar überhaupt opties voor waren tot ik het voorbij zag komen…
karhengst zegt
Heerlijk, zo een ruimtelijk interieur. Je auto voelt er ook wat groter door. Alleen dat beige met aluminium is dan weer niet mijn smaak, ga dan all-in en kies voor een warme toon met bijvoorbeeld het fineline-hout wat BMW heeft.
Voor lange ritten erg fijn, in je woonkamer heb je immers ook geen zwarte muren, een zwarte bank met hooguit de deurklinken als grijskleurig accent.
flutterby zegt
@Rick-dos: stiekem vind ik de 5 GT ook altijd een geslaagde verschijning.
baf07 zegt
@flutterby: 3,5 jaar in gereden, was een genot!
ty5500 zegt
Enkel de voorbumper past er mijn inziens niet bij en is veel te sportief voor de rest van het lijnenspel.
mc96 zegt
@Rick-dos: de 6 serie is er inderdaad behoorlijk op vooruitgegaan. Beter gelukt dan de LCI bij de 5 serie
mp014 zegt
@Rick-dos: nooit gedacht dat ik dit ooit zou zeggen…. maar…. dit is vandaag toch de mooiste facelift BMW in het gamma nee? En komt dat dan doordat de rest echt bagger is geworden of omdat deze opeens heel mooi is? ?
unpama zegt
@Rick-dos: nee hoor. De 6 serie is echt een prima bak. Heb er vorig jaar eentje een maand moeten rijden.
205zonderdak zegt
Smaken verschillen maar het blijkt wel dat niet design maar het embleem verkoopt. Ik vind dit echt lelijk. De neus is dan weer iets minder lelijk. Maar goed, het zal een praktische auto zijn maar dat is een Logan ook.
Ik zie in de daklijn ook een Prius!
smallenginesmalld zegt
Zalige slee!
Helaas niet voor mijn portemonnee.
Rijmpje, check.
baf07 zegt
If I was a rich man…..???
none zegt
Ik vind al die GT’s er van de zijkant slecht uitzien. Er klopt gewoon iets niet met die lijn, het lijkt wel of ze ergens in het midden zich realiseren, shit we zijn de GT aan het designen, even snel naar beneden. Dat hadden ze wel goed met de (oude?) 6 gran coupe.
Onehp zegt
Appels met peren, een 6 gran coupe is een veel krappere auto. Ik kan de 6 GT veel beter smaken dan de oude 5 GT…
tortuga zegt
Bijna 73k voor een 2.0 diesel? NL is om te huilen
jometdebanjo zegt
@tortuga: idd heb je een redelijk dikke bak met de motor van een Golf 2.0 tdi.
ericd zegt
Hogere zit, en dus als limo waarschijnlijk geschikter dan de 7 serie.
michaelcorleone zegt
Zowel de oude 5-GT als de latere 6-GT als deze nieuwe 6-GT is een knappe auto als ik eerlijk moet zijn. De eerste 5-GT was vooral een imposante auto er kwam echt iets voorrijden. De 6-GT is meer gladjes, oogt enigszins sportiever en zal door een grotere groep mensen gewaardeerd worden.
De perfecte auto voor de langere afstanden, (hoofd en beenruimte) het is een forse auto, maar het lijkt niet heel erg groot. Een mooie BMW en een van mijn favoriete BMW’s.