Zou sjoemelsoftware door Nissan ook het woord van 2020 gaan worden?
Ieder jaar benoemd Van Dale het Woord van het jaar. In 2015 werd sjoemelsoftware het officiële Van Dale Woord van het Jaar. Dat jaar werd namelijk bekend dat Volkswagen software gebruikte om testresultaten te manipuleren. Of zoals Van Dale het zegt ‘software om de testresultaten van een apparaat positief te beïnvloeden, m.n. zulke software die in auto’s wordt gebruikt om de CO2-uitstoot gunstiger voor te stellen’. Nu ongeveer alle merken al langs zijn gekomen was het eerder vandaag de beurt aan Daimler (Mercedes) en is er nu ook een aanklacht over sjoemelsoftware tegen Nissan en Renault ingediend.
Niet alleen sjoemelsoftware op diesels
De juridische afdeling bij Nissan krijgt het opnieuw druk. Een Brits advocatenkantoor, Harcus Parker, wil namelijk een claim doen van een schadevergoeding van 5.000 pond (5.500 euro). Volgens het advocatenkantoor heeft Nissan samen met Renault namelijk sjoemelsoftware op 1.4 miljoen auto’s gebruikt. Deze auto’s zijn geregistreerd in Brittannië. Waar we bij andere merken alleen gesjoemel met diesels zagen blijkt het hier ook om 100.000 benzineauto’s te gaan. Het blijkt hier te gaan om de 1.2 TCe motor in de Qashqai. Deze motor ligt ook in de Clio en Capture maar daar wordt niks over gezegd.
Al sinds 2017 is de sjoemelsoftware bekend
Volgens het advocatenkantoor stelde het Ministerie van Transport al in 2017 vast dat er gerommeld was met de emissiewaarden. Ondanks dat er gevraagd is om de software bij te stellen is dit volgens Harcus Parker niet gebeurd. Beide fabrikanten ontkennen dit nieuws en geven aan dat al hun auto’s voldoen aan de geldende emissienormen. Een onafhankelijk onderzoeksbureau, Emission Analytics, heeft gemeten dat de 1.2 TCe benzinemotor 16x meer stikstof uitstoot dan opgegeven volgens de oude meetmethode. Dit verhaal zal dan ook nog zeker een staartje krijgen. Zou sjoemelsoftware dan nu ook gewoon weer het woord van 2020 worden?
Bron: BBC
ukbob zegt
Íets zegt me dat het woord van 2020 iets met een bepaalde pandemie van doen zal hebben..
is maar een gokje.
mashell zegt
Die baby panda in Ouwehands was inderdaad groot nieuws in het begin van het jaar.
mashell zegt
“gemeten dat de 1.2 TCe benzinemotor 16x meer stikstof uitstoot dan opgegeven”
Nee! Laat er geen stikstof in de lucht komen want dan stikken we allemaal…
crosske zegt
@mashell: klopt. Als het N² is, is er geen vuiltje aan de lucht. Want da’s stikstof. Maar ’t gaat natuurlijk over stikstofoxides, de NOx’en… En da’s andere koek. Want zure regen…
maferick74 zegt
@crosske: zure regen? Dat was in de tachtige jaren, dat was ineens weg, stikstofoxide zal ook wel verdwijnen in het niets…
siebren zegt
@maferick74: Weet je waarom dat ineens weg was? Omdat we er toen iets aan gedaan hebben. Namelijk minder zwavel uitstoten.
Overigens, ik zeg wel “we” maar in de jaren 80 was ik nog niet geboren.
maotje zegt
@siebren: correct. Je bent een van de weinige die geen onzin praat.
mashell zegt
Dat is een beetje de tijd van nu, we benoemen het halfslachtig naar wat het is. Iedereen heeft het over het coronavirus maar dat is de familienaam, de gewone griep valt daar ook onder. Verbrandingsmotoren en boerderijen stoten teveel stikstof uit, maar het gaat om de verbindingen van die stikstof die het probleem vormen. Op deze manier kan je heel gemakkelijk de facebook “wetenschappers” laten ontsporen door te stellen dat 79% van de lucht uit stikstof bestaat en er dus helemaal geen stikstof probleem is.
grasvreter zegt
Dit soort dingen versneld de transitie naar elektrisch alleen maar. En als die transitie afgerond is kunnen we over op sjoemelbanden, want elektrische auto’s stoten nogal wat fijnstof in de vorm van rubber uit door het hoge gewicht en de flinke trekkracht. Serieus, ik zie het gebeuren dat acceleratie per wet op 10 sec naar de 100 wordt gezet over wat, 15 jaar ofzo.
Dutchdriftking zegt
Banden van gemaaid gras, vlees verboden en zonder mondkapje niet in het OV, de toekomst ziet er gezellig uit.
wimof zegt
Nog een peulschil in vergelijking met 5 jaar oorlog, je mag kiezen welke.
net10 zegt
Inmiddels heb ik er veel over gelezen, ik heb zelf het idee dat Nissan en Renault zich aan de regels hebben gehouden. We wachten de rechtzaak maar gewoon af.